Mitä tehdä pari vuotta seisseelle Volvo Pentalle?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Poteri
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Touko 2005 22:15
Paikkakunta: Sipoo

Mitä tehdä pari vuotta seisseelle Volvo Pentalle?

Viesti Kirjoittaja Poteri » 09 Kesä 2006 20:47

Ostin fiskarin jossa on pari vuotta lähes käyttämättömänä ollut Volvo Penta 2003T. Moottori ei suostu käymään. Hapettuuko kone jos se seisoo pari vuotta lähes käyttämättömänä?

Moottori onvuodelta-91 ja sillä on ajettu noin 100 tuntia.

msalmi1
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2005 14:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 10 Kesä 2006 09:22

En tässä modeemin läpi jaksa googlettaa onko tuo bensa vai diesel kone.

Vaihda polttoainesuodattimet, paljon muuta et varmaan itse voi tehdä. Jos ei auta niin huoltoon.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 10 Kesä 2006 11:02

Onko se varmasti ilmattu kunnolla, pyöriikö riittävästi startilla??sammutin päällä??
Kyllähän koneet kärsii seisotuksesta, mutta ei pari vuotta pitäis mikään katastrofi olla jos se ei ole ollut vettä täys/ tai pa-jäjestelmässä vettä??

Näkemättä ja erittäin vaillinaisilla tiedoilla hankala kommentoida
Siis yrittääkö- onko ihan mykkä, pyöriikö- jne

Matti

Poteri
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Touko 2005 22:15
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Poteri » 11 Kesä 2006 12:12

Vaikuttaa siltä että startti pyörii muttei jaksa pyörittää konetta kunnolla.
Aluksi kampiakselia ei meinannut millään saada liikkumaan. Jonkin aikaa avaimella nytkytettyä akseli viimein liikkui. Startti vaikuttaa tosiaan pyörivän muttei pyöritä konetta. Kyseessä on 50 hv Volvo Pentan turbo diesel.

Olen äimänä. Ehkä pitää kokeilla tuota suodattimien vaihtoa.

Poteri

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 11 Kesä 2006 19:34

Mulla oli kerran yhtenä keväänä niin paljon ilmaa putkissa, että piti ilmata ja pyörittää konetta tosi kauan ennen ku lähti. Eli polttoainesuodattimen ilmausruuvi ei välttämättä aina riitä. Jos on paljon ilmaa niin dieselsuuttimilta lähtien on avattava järjestelmällisesti kaikki liitokset että alkaa ilma poistumaan.

Poteri
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Touko 2005 22:15
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Poteri » 11 Kesä 2006 21:23

Täytyypä kokeilla.
Kiitos vinkistä.

Poteri

msalmi1
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2005 14:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 12 Kesä 2006 09:51

Jos turbokone on jumissa, vie se huoltoon ennen kuin teet mitään (suurempaa vahinkoa).

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 12 Kesä 2006 10:42

teekoo kirjoitti:Mulla oli kerran yhtenä keväänä niin paljon ilmaa putkissa, että piti ilmata ja pyörittää konetta tosi kauan ennen ku lähti. Eli polttoainesuodattimen ilmausruuvi ei välttämättä aina riitä. Jos on paljon ilmaa niin dieselsuuttimilta lähtien on avattava järjestelmällisesti kaikki liitokset että alkaa ilma poistumaan.
Tarkennus: järjestys on siis tankilta suuttimille päin!

Mulla siis vapaasti hengittävä kone.

Pakko laittaa tämä perusvaroitus tähän vielä jos joku alkaa ilmaamaan: suuttimissa ja liitoksissa on sitten tosi kova paine eli kannattaa varoa ettei naftaa mene paineella ihon läpi.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 13 Kesä 2006 06:15

Poteri kirjoitti:Vaikuttaa siltä että startti pyörii muttei jaksa pyörittää konetta kunnolla.
Aluksi kampiakselia ei meinannut millään saada liikkumaan. Jonkin aikaa avaimella nytkytettyä akseli viimein liikkui. Startti vaikuttaa tosiaan pyörivän muttei pyöritä konetta.

Olen äimänä. Ehkä pitää kokeilla tuota suodattimien vaihtoa.

Poteri
Konehan on ruostunut ? jumiin-taitaa olla suurempi remppa edessä, jos kampiakseli ei pyörinyt aluksi kuin väkivaltaa käyttäen, niin joko männät(mäntä) on hapettunut sylinteriin- sylintereissä/sylinterissä on(ollut) vettä (tms). Koneen pitäisi pyöriä suht jouhevasti kun avaimella kääntää kampiakselin päästä. Alkaisin oleen huolestunut- tai merikytkin on jumissa, varmista ennen koneen aukaisua, jos ja kun vaikuttaa, että oma tietämys on heikkoa, niin parasta hommata asiantuntija paikalle( älä usko "asiantuntijoita"). Eihän se vene ole vaan ole uponnut ja nostettu ylös huoltamatta konetta=vettä sisällä. Myyjä ei vaan ole "muistanut"kertoa kaupan yhteydessä- tällaistakin on sattunut.
Millaiset öljyt? mittatikussa voi olla norm. näköistä, vesi pohjalle kerrostunut, pumppaa hieman öljyä pois kampikammiosta- imu on pohjalla onko vettä?

Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Kesä 2006 07:36

Tuosta raakavesikoneen syöpymisestä sen verran että entitöistävänä olevaan MAMiin on haettu osia mm. Piikkiöstä yhdeltä vanhalta ammattikalastajalta. Hän kertoi että raakavesikoneen syöpymistä ehkäistiin ennen käyttämällä niitä uudekseltaan ohennetulla kolitervalla. Kone käytetään kuumaksi kolitervapetrooliseoksella ja sen jäähdyttyä putkistot ja pumppu puhdistetaan ja ei muuta kuin kovaa ajoa...
Kaitpa tuo on toimiva konsti vaikka onkin aika hurjan kuuloinen näin äkkipäätä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin