Yanmar 1GM10 -savuttaa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ArtoH
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Marras 2005 22:08
Paikkakunta: Nokia

Yanmar 1GM10 -savuttaa

Viesti Kirjoittaja ArtoH » 06 Kesä 2006 13:13

Morjens

Yarmar 1GM10ssäni on käyntiongelmia. Täysillä ajettaessa kone ikäänkuin hyytyy vähäksi aikaa (jonkin aikaa lähdön jälkeen) ja hetken kuluttua ottaa taas hyvin kierroksia. Täysillä ajettaessa kone myös savuttaa kohtuullisesti.
Putsasin polttoainepuolen ja vaihdoin uudet löpöt sekä suodattimen. Vaihdoin myös ilmanputsarin. Onko kokemuksia mistä moinen voisi johtua, vai onko vikaa etsittävä säädöistä?

Terveisin,
Arto

websters
Viestit: 13
Liittynyt: 19 Maalis 2006 14:48

Viesti Kirjoittaja websters » 07 Kesä 2006 11:29

Savun väri antaa jotain osviittaa mistä vika voi johtua. Eli onko savu sinistä, valko/harmaata vaiko mustaa?

Avatar
ArtoH
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Marras 2005 22:08
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja ArtoH » 07 Kesä 2006 13:13

Savu on mustaa.

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 07 Kesä 2006 13:26

Pyöriikö potkuriakseli kevyesti esim. kädellä. Vai olisko esim. taliboksi liian tiukalla tai tiukkenee kuumettuaan jos ei tule yhtään vesitippaa. Eikös musta savu ole merkki ylikuormituksesta. Yksi syy voisi olla myös sytytyksen ajoitus...

Avatar
ArtoH
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Marras 2005 22:08
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja ArtoH » 07 Kesä 2006 13:39

täytyypä kokeilla akselin pyörivyyttä lämpimänä. Kylmänä pyörii kyllä herkästi.

Kone toimii kuitenkin ihan moitteettomasti kun ajelee pikkasta vajaalla täydellä teholla.

Arto

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 07 Kesä 2006 22:19

No mulla tupruttaa kanssa mustaa savua jos on aivan täysi kaasu. Tämä ei käsittääkseni ole vika, vaan asia joka syntyy kun sylinteriin syötetään enemmän kabanossia kuin tarpeeksi. Mutta en pidä täyttä kaasua yleensä kuin hetkellisesti. Marssinopeus ja reilusti ylikin menee ilman minkäänvärisiä savuja. Yksi oma taiteenlajinsa onkin sitten potkurin koko, nousu, pinta-ala ym. suhteessa tehoon, välityksiin, nopeuteen.

-tk-

Vastaa Viestiin