VDO-polttoainemittarin uimurianturi

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
seppok
Viestit: 71
Liittynyt: 14 Huhti 2003 22:23
Paikkakunta: Helsinki

VDO-polttoainemittarin uimurianturi

Viesti Kirjoittaja seppok » 25 Touko 2006 16:36

Pitäisi päästä tarkistamaan VDO-polttoainemittarin uimurianturin kuntoa koskapa löpömittari toimii kummallisesti. Anturi on kiinni 5 ruuvin varassa ja yksi kuulemma on muita pidempi ja sitä ei passaa poistaa ettei tankin sisäpuolinen asennuslaippa tipahda tankin pohjalle. Nyt on sitten sormi suussa: jos irrotan 4 lyhyempää ruuvia niin ymmärrys ei riitä että miten siitä sitten pitäisi jatkaa että sen anturin saisi pois tankista. Eikös se viideskin ruuvi ole kiinni anturissa? Vai onko niin että kun tankin yläpuolista laippaa kääntää sivuun sen jäljellä olevan ruuvin varassa niin sitten sen anturin voi nostaa ylös?

Seppo

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 26 Touko 2006 09:05

Onko asennusohjeista apua?

http://www.siemensvdo.com/NR/rdonlyres/ ... tstoff.pdf

täältä löytyy muutkin VDO:n ladattavat lehdykät:

http://www.siemensvdo.com/downloads/
Mile

seppok
Viestit: 71
Liittynyt: 14 Huhti 2003 22:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja seppok » 26 Touko 2006 20:12

Kiitos paljon! Luulenpa että noista linkeistä apu löytyy.

Seppo

seppok
Viestit: 71
Liittynyt: 14 Huhti 2003 22:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja seppok » 30 Touko 2006 22:56

Uimurianturi saatu irti ja sieltä se vikakin taisi löytyä: sylinterimäinen muoviuimuri oli vuotanut löpöä sisäänsä. Vuotokohdan löytäminen, uimurin tyhjentäminen ja tiiviiksi paikkaaminen on ehkä mahdollista, mutta voisi viattomana kuvitella että ko. uimuria olisi myytävänä varaosanakin, mutta elämäpä ei näy olevan niin yksinkertaista. Googlen hakukaan ei tuo tulosta. Kukaan ei halua myydä omaansa enkä yhtään ihmettele ;). Maritimilta löytyy tietysti vain kokonainen uimurianturi ja hinta on sen mukainen. Ja vaikka sen uimurin saisikin tyhjennettyä niin millä se pitäisi paikata tiiviiksi? Kaikkia asiaanliittyviä vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan.

Seppo

masoini
Viestit: 313
Liittynyt: 16 Huhti 2003 11:59
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 30 Touko 2006 23:17

Moro,

Ko. osaa ole nähnyt, mutta ajatus heräsi: Onko tuo vuotava koho irroitettavissa? Vaihda sen tilalle vaikka korkki, ja pinnoita se epoksilla, ettei irtoa roskia. Pääasia että kelluu ja tuo ei ainakaan vuoda. Tai voisihan tuo alkuperäisenkin kuiduttaa.

Markku

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 31 Touko 2006 08:31

Sen voi hitsata - juotoskolvilla sulattaa sitä muovia vuotokohdasta. Liekkiä ei kannata käyttää, muovi ei saa palaa. Materiaali siinä kohossa lienee PE-HD:tä , ellei sitten PP:tä , sitä voi myös paikkailla vastaavalla materiaalilla esim. muovikanisterin kyljestä suikale ja käyttää sitä lisäaineena hitsatessa.


Samalla tavalla voi korjata haljenneet saunan muoviset vesisaavit - itse tosin käytin kiukaassa kuumennettua hiilihankoa.

Noihin PE, ja PP materiaaleihin ei kunnolla mikään liima tartu, ei edes primereillä vaikka kauppiaat kuinka uskottelisivat. Että liimapaikkaukset ei välttämättä toimi.

Kohon voi toki tehdä vaikka kuparipellistä juottamalla - korkkinen toiminee sekin hyvin ; mahtaako "vettyä" löpöstä ajan mittaan ja upota??
Vaikka vähän kelluisi eri syvyydessä kuin alkuperäinen , ei virhe ole kovin merkittävä isossa polttoainetankissa.
Mile

seppok
Viestit: 71
Liittynyt: 14 Huhti 2003 22:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja seppok » 31 Touko 2006 09:26

Kohon kyllä saa irroitettua ja mielessä onkin käynyt ajatus sen korvaamisesta jollain toisella materiaalilla joka kestää löpöä. Vanhan paikkaaminen ei ehkä ole ihan helppoa. Ensimmäinen ongelma on sen tyhjentäminen tai lähinnä siihen menevä aika, sillä vuotokohta on todella pieni. Lisäreiällä siitä tietysti selviäisi mutta paikkaamisessa olisi sitten yksi ongelma lisää vaikka alkuperäinen vuotokohta jotenkin löytyisikin. Kestäisiköhän korkki tosiaan löpön seassa suojaamatta? Itse asiassa siihen kelpaisi mikä löpöä kestävä kellutinaine tahansa, sillä mittarin kalibrointi olisi kuitenkin helppoa karulla konstilla: laittaa tankkiin vaikkapa 10 litraa polttoainetta ja merkkaa mittarin laitaan merkin, ja toistaa puuhaa kunnes tankki on täysi.

Seppo

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 31 Touko 2006 11:28

Mulla taitaa kierua tuollainen anturi jossain... tosin en pääse tarkistamaan asiaa ennen kuin viikonloppuna...
E mare libertas

Vastaa Viestiin