dieselin sammuttaminen

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
villesankari
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Elo 2005 18:17
Paikkakunta: Pori

dieselin sammuttaminen

Viesti Kirjoittaja villesankari » 28 Touko 2006 17:08

BMW D7 pikkudiisseli on nyt onnistuneesti asennettu. Käyttö on helppoa jopa minulle, mutta sammuttaa en sitä osaa!!!

Koneessa pitäisi ohjekirjan mukaan olla joku sammutus ripa virtapaneelin tai kaasu/vaihde vivun lähistöllä, mutta eipä näy! Kirjassa lukee myös että puolipuristimesta ei saa konetta sammuttaa missään nimessä, mutta se oli ainoa tapa saada mylly sammumaan!

Eli tietääkö kukaan miten se pitäisi sammua? Polttoaina pumppu on mekaaninen, eli kone käy ilman akkua, löysin 2 irtonaista liitintä koneen päältä joissa luki stop, toinen pun ja toinen must/pun, mutta ei niistäkään mitään tapahdu...

Auttakaa miestä mäessä kun on kallista pitää konetta käynnissä aamusta iltaan...

masoini
Viestit: 313
Liittynyt: 16 Huhti 2003 11:59
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 28 Touko 2006 19:12

Moro,

Nuo liittynee sammutusmekanismiin, joka ilmeisesti on jäänyt kytkemättä. Siellä pitäisi olla "solenoidi", joka siirtää sammutusvipua, joka taas katkaisee polttoaineensyötön ja moottori sammuu. Itse sammutus on siis ihan mekaaninen, eli löytyykö sieltä pumpusta kaasuvivun lisäksi toista vipua? Tuota vääntämällä saat koneesi sammumaan.

Markku

Avatar
jouhok
Viestit: 80
Liittynyt: 06 Marras 2005 12:48
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja jouhok » 28 Touko 2006 19:47

Minulla oli aiemmin vastaava kone. Sammutin ja kaasu löytyvät koneen oikeasta (edestä katsoen) etureunasta alhaalta. Sammutin on muistaakseni alin suorakaiteen muotoinen vipu. Minulla oli ongelmana tyhjäkäynnin ja sammuttimen säätäminen (ovat kytköksissä toisiinsa) keskenään sopiviksi. Sammutinvipu vain päästää kaasun alle tyhjäkäyntisäädön. Jos tyhjäkäyntiä oli liikaa, ei sammunut. Tosin minulla oli myös hankaluuksia kaasuvaijerin kanssa. Kaikkineen mielenkiintoinen kone. Jos tulee ongelmia latauksen kanssa, niin unohda alkuperäinen ja asenna ulkoinen laturi, ellei ole jo.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 29 Touko 2006 00:34

Joo se kaasuvipu pysähtyy semmoiseen levyyn joka on myös saranoitu ja siihen saa pysäytysvaijerin kiinni. Eli jos olet säätänyt tyhjäkäyntiä niin se ruuvi tukeutuu em. levyyn ja sen voi käsinkin kääntää sivuun jolloin kaasuvipu pääsee vielä pidemmälle ja kone sammuu. Ainoa ongelma on että sen liitoksen kaasuvaijerista kaasuvipuun pitäisi olla joustava jotta vipu menee alle tyhjäkäyntiasennon. Itse tappelin saman ongelman kanssa viime keväänä enkä löytänyt sopivaa joustavaa nippeliä kaasuvaijerin päähän. Ratkaisin homman toistaiseksi pienellä vaijerilenkillä jonka pujotin kaasuvaijerinippelin reijästä, kaasuvivun reijästä ja jätin sen verran löysäksi että kun kaasun vetää vapaalle, niin lenkku löystyy ja kun nykäisee pysäytysvaijerilla sen em. vivun niin kaasuvipu pääsee painumaan nollille. (saikohan tästä nitään tolkkua?) Jos se liitos on joustamaton niin kaasuvaijeri ei päästä konetta sammumaan. Telvalta kyselin joustavaa nippeliä mutta eipä ollut. Varmasti jostain löytyy kyllä - nuo "viritykset " ei ole oikein suositeltavia.

Vastaa Viestiin