Sole diesel käyntiongelma

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Oorwin
Viestit: 53
Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Oorwin » 17 Touko 2006 20:30

Siis eihän siinä se ite runko kulu oikein mitään, vai? Ja ne siivet on niin vinossa vielä että varmana on tiiviis siitä, ellei sitten ole jotenkin vinoon kulunut tms.. Se takana ja edessä oleva levy oli jonkun verran kulunut. Pitää nyt kattoa mitä tekee.. Ja siihen korjaussarjaan kuuluu kaikki, tiivisteet, stefat, laakerit, impelleri, taka ja etulevy, ruuvit, impellerin akseli. Perjantaina sen sitte näkee, yks mekaanikko sitä tulee sitten katsomaan jos ei auta mitään..

Niin, ja tämä pumppu päästää vettä läpi valuttamalla, että ei tämä ihan tiivis ole..
Ei tyyni merimiestä tee.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 17 Touko 2006 20:31

Veikkaisin, että korjaussarjassa on uusi kansi ja se"kiristävä palikka" siinä putkien välissä, sekä impelleri ja tiiivisteet (saattaa olla jopa laakerit ja akseli=volvon korjaussarja)??
Ainakin vähän isommissa volvoissa on jakopään rattaan päässä hahlossa kumipäinen "latta" joka pyörittää pumpun akselia hahlosta ja toimii sulakkeena = katkeaa eikä särje pumppua tai muuta jos pumppu jumittaa( on esim jäässä) ja rakenne on sikäli nerokas, ettei jakopäähän putoa mitään irto-osia.

Itse Solen vika on " mielenkiiintoinen", koska omassa ja "kaikissa muissa" jota olen käyttänyt (muutama), niin aina on kevväällä vesi lähtenyt kiertämään ja sen jälkeen kestänyt suodattimessa. Jos vesi häviää suodattimesta, niin eihän siihen voi olla muuta selitystä kuin ilmavuoto imupuolella merivesipinnan yläpuolella.

Joskus on tullut tilattua ja vaihdettua 3208 cattiin (370 hv) ko korjaussatsi oli muistaakseni jotain yli 4 tonnia( markkaa) merkkiliikkeessä, olis varmaan saanut koko pumpun paljon halvemmalla muualta, että eläkää työ satasia murehtiko :-), onhan siinä tietysti pieni ero kuka on maksumiehenä ja minkäkokoinen kone on.

Matti

Oorwin
Viestit: 53
Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Oorwin » 17 Touko 2006 20:41

Juu tollanen se kutakuinkin on :) Sanoivat vaan siellä maahantuonnissa että pistävät kaikki mukaan. Entiedä sitte, onko väärinkäytöstä vai vaan maanantai mallista johtuen tällanen vika.. Noh, ompahan tullut kaikki mahdolliset letkut uusittua, ei tarvi taas 20vuoteen paljoa vaihdella.. Ja kyllä se impelleri siellä pyörii vaikka vesi ei kiertäiskään, nimittäin se pumppu alkaa melkeen heti lämmetä ja se kumi ulvoo siellä kopassa.
Ei tyyni merimiestä tee.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 17 Touko 2006 20:57

Aijoo, se on sellanen että siinä on erikseen etu- ja takakansi. Niissä riittää kun on pieniäkin kulumajälkiä niin se alkaa fuskaamaan. Siinä pumpussa, jonka korjasin, ei ollut kuin etukansi ja se muu oli yhtenäistä metallia. Ja se oli enimmäkseen kulunut sieltä ns. takakannen puolelta

Oorwin
Viestit: 53
Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Oorwin » 17 Touko 2006 21:15

ok :) Kyllä tossaki takakannessa oli aika pahoja syöpymis alkuja.. Etukannessa aikamoiset urat impelleristä.
Ei tyyni merimiestä tee.

Oorwin
Viestit: 53
Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Oorwin » 19 Touko 2006 22:24

Nooonih! Siinähän se vika oli, perhana vieköö.. Ei päästä nyt pumppu yhtään vettä läpi (siis koneen ollessa sammuksissa) ja lähtee heti vetämään ilman pelleilyjä. Kiitoksia kaikille vinkeistä ja neuvoista! :) Pitää vielä tilata maahantuojalta uudet pultit pumpun kanteen, yks pultti meni jo poikki, eikä tollasia tuumakierteellä varustettuja saa tältä paikkakunnalta.. Samalla pitää tilata muutakin koneenosaa.
Ei tyyni merimiestä tee.

ossi75
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Syys 2005 17:36

Viesti Kirjoittaja ossi75 » 20 Touko 2006 17:00

Hyvä että vika löytyi,,, ei sitten muuta kuin aurinkoista ja huoletonta kesää...

Oorwin
Viestit: 53
Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Oorwin » 08 Kesä 2006 11:15

No reilu 20h sillä sitte ajettiinki :D nyt meni siitä koneen ja vetoakselin välistä se joku ihme kuminivel systeemi(mikä sen oikea nimi nyt oli..), ni kuitenki ne kumit repes vanhuuttaan. Maahantuojalle soitin ja vastas joku herra "joo se on paskana osta meiltä hyvä 400e nice price foor juu" nou tänks. Kävin paikallises liikkees ni selvis et toi on volvon oma toi systeemi ja ne kumit maksais (4kpl) 180e. Sit se esitteli jotai toista systeemiä minkä ne on just asentanu jonkun tyypin veneeseen, sen koko systeemin hinta on 120e. Otettii sitte se, nyt vaa on vähän helkkari "_VÄHÄN_" piukassa siinä akselin päällä. Täytyy perjantaina mennä rälläkällä sohimaan sinne. Tossa täytyy ilmeisesti koko akseli jostain kohtaa irrottaa, kun ei se mahdu tulemaan sieltä välistä pois.. Vaikka sen akselin painaisikin nii perälle ku menee. Hajos muuten paremmassa paikassa ku voi olla toi, oman mökin rannassa.
Ei tyyni merimiestä tee.

Vastaa Viestiin