Sole diesel käyntiongelma
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 29 Heinä 2005 12:55
- Paikkakunta: pori
ni kato mä tarkotin sillä pilssivesijutulla sitä että mulla on itsellä sellanen systeemi omassa veneessä että mulla on kolmitieventtiili siinä mistä tulee se läpivienti sinne pohjaan ja siitä lähtee kaksi haaraa eli saat valita otatko moottorin jäähdytykseen merivettä vai pilssivettä. tarkoitin tota että jos sulla on siinä samanlainen systeemi niin se on voinut jäädä se venttiili siihen pilssiasentoon ja kun seisot paikallaan niin pilssissä mahdollisesti oleva vesi jäähdyttää konetta ja kun lähdet liikkeelle niin pilssivesi alkaa lipua ahteriin eli se haara mikä ottaa pilssistä vettä niin ei enää koskekaan veteen, sullahan on takahytillinen vene missä tämä erityisesti korostuu. sitten tyhmä kysymys onko siinä siipipyörässä akselireijässä hahlo mihin se asettuu siihen akseliin (akselissa pitäisi vastaavasti olla kohouma tms eli se impelleri mahtuu sinne vain yhdessä asennossa) jos siellä ei ole muuta kuin sileä akseli niin se saattaa toimia hyvin tyhjäkäynnillä mutta kun lisäät kierroksia niin akseli alkaa pyöriä tyhjää ja siipipyörä pysähtyy. aika outo vika kyllä oletko nyt ihan varma että se ei saa vettä miten tuo on selvinnyt ei multakaan paljoa vettä ajossa lentele pakarista mutta jos kone ei ylikuumene niin käyntiongelmaa kannattaa hakea kyllä jostain muusta kohteesta t.juha
ehkä tervasin, ehkä en. so not!
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
- Paikkakunta: Rauma
Ei oo tollasta kolmitieventtiiliä tuossa. Ja muistaakseni toi impelleri meni kumpin päin vaan tohon hahloon, eli sillä ei tuntunut olevan merkitystä.. Muttakun paikalla vaikka antas kierroksia 3000rpm (maksimi) saakka, ni silti vesi lentää ku kraanasta. Ajaessa taas lakkaa mystisesti, ja kone alkaa kuumeta (lämmöt nousee heti yli 80, normaalisti n. 70) Nyt saatiin toi ottamaan paikallakin paremmin vettä, kun eilen eikä vaadi enää lainkaan siemenvettä käynnistäessä. Sitte tuli mieleen vielä semmonen, että asentais pohjaan sellasen "lusikan" mikä parantais sen veden menoa sinne suodattimelle jne. Ja sellanenki on käynyt mielessä, kun siinä reiän ympärillä on sellanen ympyrän muotonen kumiläpyskä, ja se oli edestä irti. Meinaa jos se ajaessa taittuu siihen reiän eteen ni se tukkii sen imun kokonaan ja sittehä se hörppää jostain ilmaa ja vaatii taas sen siemenveden ennenku alkaa pelittää. Huomenna jos on parempi ilma ni pitää vielä koittaa jos nyt toimis.. Jos ei ni sitte pitää nostaa vene ylös ja laittaa se "lusikka" systeemi..
Ei tyyni merimiestä tee.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Konehan käy kylmänä jos lämmöt on alle 90-92 astetta. 70 asteen lämpö syö metallia kuin rotta miestä...
Mikähän kumiläläpyskä siellä vedenotossa oikein on? ilmeisesti jonkinlaisen takaiskuventtiilin jämät tms... jonka tarkoituksena on ollut estää veden takaisinvirtaus?
Mikähän kumiläläpyskä siellä vedenotossa oikein on? ilmeisesti jonkinlaisen takaiskuventtiilin jämät tms... jonka tarkoituksena on ollut estää veden takaisinvirtaus?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
- Paikkakunta: Rauma
Öö eikös se vesi ala kiehua 100 asteessa..? :S No, mittarin mukaan kun merivesi lakkaa kiertämästä ni alkaa lämmöt kohota heti yli 80 asteen.. Normaali ajossa oli siinä 70 paikkeilla. Ja se kumiläpyskä on ilmeisesti sellanen, missä on joskus ollut kiinni ritilä, mikä on estänyt suurimpien roskien menon suodattimeen. Mutta ei helkkari, alkaa pikkuhiljaa loppua keinot! Kun konetta ei käytä pariin kolmeen tuntiin, ni ei alka edes paikallaan ottamaan vettä, vaan imee suodattimen tyhjäksi, eikä ala ottamaan merestä lisää vettä. (joo, hana on kyllä auki) Sitte taas kun avaa suodattimen, laittaa siemenvettä ja kallistelee venettä, että vesi valuu pumpulle saakka ni alkaa toimi normaalisti (Huom. liikkeelle lähtiessä taas kierto lakkaa!) Että mikäs Pe#kele tommosta nyt tekee. Maanantaina pitää soittaa solen huoltoliikkeet läpi ja kysyä heiltä vinkkejä.
Ei tyyni merimiestä tee.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kait Solesi on sen verran uusi että siinä on paineistettu jäähdytysjärjestelmä jolloin kiehumispiste on aivan jotakin muuta kuin 100 astetta? Eli jopa paineesta riippuen 115 astetta. Minun Valmetissani on paineistamaton järjestelmä ja käyntilämpötila on siitä huolimatta 90-92 astetta.
Kyllä vesipumpun pitäisi kyetä nostamaan vesi moottoriin ilman mitään siepparisysteemejä ja siemenvesiä. Näin näkemättä yksi mahdollisuus on isohko vuoto imupuolella josta se ottaa pyöriessä ilmaa mutta on kuitenkin vesipinnan yläpuolella jolloin vuoto ei näy veden tulemisena veneeseen. En kyllä ole nähnyt koskaan sen suuruista vuotoa vesiletkussa mutta kivahan se on pyöritellä näin sivusta semmoistakin mahdollisuutta päässä.
Mielestäni vedenoton pitäisi olla mahdollisimman suora rööri hanasta pumpulle ilman mitään kumihärpäkkeitä tai lusikoita joten hilpaise se kumi sieltä vedenotosta pois ja koeajan uudelleen. Ja tarkista sen ehdottamani vuoto vaikka sen olemassaolo tuntuu mahdottomalta.
Eikö hanan ja pumpun välissä ole yhtään kumiletkua?
Kyllä vesipumpun pitäisi kyetä nostamaan vesi moottoriin ilman mitään siepparisysteemejä ja siemenvesiä. Näin näkemättä yksi mahdollisuus on isohko vuoto imupuolella josta se ottaa pyöriessä ilmaa mutta on kuitenkin vesipinnan yläpuolella jolloin vuoto ei näy veden tulemisena veneeseen. En kyllä ole nähnyt koskaan sen suuruista vuotoa vesiletkussa mutta kivahan se on pyöritellä näin sivusta semmoistakin mahdollisuutta päässä.
Mielestäni vedenoton pitäisi olla mahdollisimman suora rööri hanasta pumpulle ilman mitään kumihärpäkkeitä tai lusikoita joten hilpaise se kumi sieltä vedenotosta pois ja koeajan uudelleen. Ja tarkista sen ehdottamani vuoto vaikka sen olemassaolo tuntuu mahdottomalta.
Eikö hanan ja pumpun välissä ole yhtään kumiletkua?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 22 Maalis 2006 19:46
- Paikkakunta: Pälkäne
Ei tarvi välttämättä olla isokaan vuoto, sen verran että vähän ilmaa ottaa niin saattaa riittää. Olen työn puolesta paljon tekemisissä peltokastelujärjestelmien kanssa ja niissä on kaikenlaista kummallista tullut nähtyä... esim. että liitoksista ei löydy minkäänlaista vikaa mutta pumppu ottaa silti ilmaa.Veli-Matti kirjoitti:Näin näkemättä yksi mahdollisuus on isohko vuoto imupuolella josta se ottaa pyöriessä ilmaa mutta on kuitenkin vesipinnan yläpuolella jolloin vuoto ei näy veden tulemisena veneeseen.
Tosta kumiläpykästä tuli ensimmäiseksi mieleen että kyseessä voisi olla jonkinlainen pohjaventtiilizydeemi joka olisi asennettu väärinpäin, eli sen sijaan että estäis vettä virtaamasta pois jäähdytysjärjestelmästä, niin nyt estääkin veden ottoa. En tosin tunne systeemiä sen paremmin, tai tiedä onko tällaisia edes käytössä, mutta tämmöistä tuli mieleen.
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
- Paikkakunta: Rauma
No siis, hana on ihan pohjalla, mistä lähtee 30cm pitkä letku ja sen päässä on merivesisuodatin. Sitte suodattimesta lähtee toisesta liittimesta n. 1m pitunen letku pumpulle. Sole on varmaan melkeen 10v vanha, mutta helkkarin vähän ajettu.. Täytyy vaan sitte tarkistaa kaikki imuvuodot yms vielä kertaalleen :/ Epäilen kyllä tuota 100astetta, kun mun mittarissa alkaa punaraja 100 asteesta ja päättyy 120 asteeseen..
Ja se kumi on vaan sellanen läpyskä mikä on sen vedenottoreiän ympärillä, ei siinä oo mitää takaiskuventtiileitä yms muita.. Mutta hämää nyt aivan hemmetisti se, että kun rupeaa ottamaan sitä vettä ni sitte se kans ottaa. Liikkeelle lähtiessä taas lakkaa, että mitä helv..
Ja se kumi on vaan sellanen läpyskä mikä on sen vedenottoreiän ympärillä, ei siinä oo mitää takaiskuventtiileitä yms muita.. Mutta hämää nyt aivan hemmetisti se, että kun rupeaa ottamaan sitä vettä ni sitte se kans ottaa. Liikkeelle lähtiessä taas lakkaa, että mitä helv..
Ei tyyni merimiestä tee.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Onko siinä raakavesijäähdytys? Jos punainen alkaa 100 asteesta niin oikea käyntilämpötila on 90 paikkeilla. Miten termostaatti pelaa? Jos koneesi on raakavesijäähdytteinen niin otappa termostaatti irti ja kokeile miten kierto sitten pelaa. Raakavesi koneessa ne saattaa vikuroida siten että jäävät kuumana osittain auki ja uudelleen hiukan lämmetessään lopsahtavat kiinni ja aukeavat sitten jousen avulla oikein. Termostaatti kannattaa keittää kattilassa ja mitata missä lämpötilassa se aukeaa ja sulkeutuu. Samalla voi puhdistella siitä pois ylimääräiset kattilakivet tai sitten kipaista kauppaan kyselemässä utta termostaattia.
"Mää oon sen verra pölijä että ihavasite kattosin miten käy jos antaa rauhallisesa ajosa mittarin höökiä sinne punaselle alueelle..."
Tuo "vikuroiva termari" veikkaus perustuu siihen että jos raakavesikoneen termostaattiin ei ole porattu jälkeenpäin ylimääräistä n. 4-5mm virtausreikää (joissakin se on valmiina) niin se katkoo kiertoa tosi jyrkästi. Vedenkierto on lähes 100% seis ja pumpulla pirunmoinen vastapaine kun paine voi purkaantua vain ennen termaria lähtevään pieneen pakoputkenjäähdytysputkeen...
Vaikea sano mitään näin internetin välityksellä mutta nyt minulla on semmoinen mutu että ei siellä mitään isoa vikaa voi olla - se pitää vain hoksata :-)
"Mää oon sen verra pölijä että ihavasite kattosin miten käy jos antaa rauhallisesa ajosa mittarin höökiä sinne punaselle alueelle..."
Tuo "vikuroiva termari" veikkaus perustuu siihen että jos raakavesikoneen termostaattiin ei ole porattu jälkeenpäin ylimääräistä n. 4-5mm virtausreikää (joissakin se on valmiina) niin se katkoo kiertoa tosi jyrkästi. Vedenkierto on lähes 100% seis ja pumpulla pirunmoinen vastapaine kun paine voi purkaantua vain ennen termaria lähtevään pieneen pakoputkenjäähdytysputkeen...
Vaikea sano mitään näin internetin välityksellä mutta nyt minulla on semmoinen mutu että ei siellä mitään isoa vikaa voi olla - se pitää vain hoksata :-)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
- Paikkakunta: Rauma
Raakavesi? :S Tarkotatko samaa ku että ottaa suoraa merestä koneelle? Kyllä on.. Kertokaas ny mitä se termostaatti tekee? En oo tällasten koneiden kanssa pelannu yhtää. Tuota noin, vaikuttaisko tällanen jotenki tohon veden ottoon? Käyn tänään irrottamassa tiivisteitä ja vaihdan huomenna ne uusiin.. Pitää sitte kattoa uudelleen jos ei auta :/
Nonih, kuulin että tuosta on vaihdettu meriveden suodatin toisenlaiseen (vanhasta oli kansi haljennut ni oli uusittu koko suodatin) Uusi on semmonen että ottaa pohjasta vettä ja n. 30-40cm korkeudesta pohjasta lähtee letku pumpulle. Vanha otti pohjasta vettä ja suurinpiirtein samalta korkeudelta (paljon alempana uutta) lähti letku pumpulle. Ilmeisesti tämän vaihdon jälkeen on alkanut toimia huonommin..
Nonih, kuulin että tuosta on vaihdettu meriveden suodatin toisenlaiseen (vanhasta oli kansi haljennut ni oli uusittu koko suodatin) Uusi on semmonen että ottaa pohjasta vettä ja n. 30-40cm korkeudesta pohjasta lähtee letku pumpulle. Vanha otti pohjasta vettä ja suurinpiirtein samalta korkeudelta (paljon alempana uutta) lähti letku pumpulle. Ilmeisesti tämän vaihdon jälkeen on alkanut toimia huonommin..
Ei tyyni merimiestä tee.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Termari säätelee koneen käyntilämpötilaa eli silloin se on kiinni tai pienellä kun kone on kylmä ja auki kun se on sopivan lämpöinen. Rakenteessa on lämpötilan mukaan säätyvä jousi.
Jos termari takertelee niin on aivan mahdollista että ongelmasi johtuvat siitä.
Meneekö merivesisuodatin tyhjäksi kun kierto loppuu tai vahenee?
Jos termari takertelee niin on aivan mahdollista että ongelmasi johtuvat siitä.
Meneekö merivesisuodatin tyhjäksi kun kierto loppuu tai vahenee?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
- Paikkakunta: Rauma
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kyllä se vika onsitten jossain muualla kuin termostaatissa tai pumpussa. Tarkista nyt ne liitokset ja ota kokeeksi suodatin pois välistä pelaako sitten...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
- Paikkakunta: Rauma
Juu koitin ilman suodatinta, aluksi ei lähtenyt lainkaan imemään, sammutin koneen, tyhjensin letkun ja täytin uusiksi. Sitte alko imemään kunnolla. Ajossa vähän paha koittaa, tarvis olla tyyntä ja reilusti vettä mukana.. Pistin pumppuun uuden tiivisteen, uusin pari letkuliitosta ja huomenna vielä yhden letkun ja merivesisuodattimen o-renkaan. Huomenna soitto sole huoltoliikkeisiin ja pitää pyytää pari moottorieksperttiä paikanpäälle..
Ei tyyni merimiestä tee.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 30 Syys 2005 17:36
Ettei sinne vain ole asennettu laponestoventtiili väärälle puolelle pumppua? Eihän jäähdytyskanava muutoin pitäisi tyhjentyä kuin jos saa ilmaa jostain. Ainakin omassani merivesisuodatin ei tyhjene vaikka koneen sammuttaakin, mutta jos suodattimen kansi vuotaa, niin tyhjenee eikä pumppu pelaa kunnolla...jostain se nyt kuitenkin vaikuttaisi vuotavan.
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
- Paikkakunta: Rauma
Joo ei auta. _Kaikki_ liitokset yms on aivan tiiviitä, siis aivan täysin tiiviitä.Ei vaan enää keinot riitä, yhessä liikkeessä sanottiin että laittaa takaiskuventtiilin ni alkaa toimia. No tilattii sellane ja perjantaina sen sitte näkee taas että mitä sanoo. Tekis mieli polttaa juhannuksena koko laitos.. Kopallinen kaljaa ( tai vaikka 20e ) sille ketä keksii syyn tähän.
Ei tyyni merimiestä tee.