Kokemuksia Saimaan Kanavalta ?

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Henkka W

Kokemuksia Saimaan Kanavalta ?

Viesti Kirjoittaja Henkka W » 04 Touko 2006 20:56

Hei,
Ostin uuden veneen joka sijaitsee Lappeenrannassa. Itse asun Helsingissä. Vene on niin iso että ainoa järkevä vaihtoehto on tuoda vene Saimaan kanavan kautta. Tästä minulla ei ole mitään kokemusta. Saimaan kanavan hoitokunta on julkaissut ansiokkaan oppaan "Saimaan kanavan veneliikenneohjeet". Kun opasta lukee homma vaikuttaa aika selkeältä. Haluaisin kuitenkin asiaan vähäm käytännön näkökohtaa:

1. Mihin ongelmiin olette törmänneet kanavalla joihin kannattaa varautua ?

2. Onko realistista ajaa vene Lappeenrannasta johonkin Haminan seudulle yhden vuorokauden valoisan aikana. Jollei missä olette yöpyneet ?

3. Luotsista: Kannattaako ottaa ? Hyöty olisi ainakin että vapauttaa radioliikenteen hoidolta, tämä vaikuttaa toyyumattomalta VHF käyttäjältä hieman mutkikkaalta

Kiitos jo etukäteen kokemuksista, mitkä auttaisivat minua matkallani.

Henrik Westerholm

louhi

Viesti Kirjoittaja louhi » 05 Touko 2006 08:36

Olen ajanut Sipoosta Lappeenrantaan ja takasin muutaman kerran, viimeksi viime kesänä. Minulla ei ole ollut ongelmia kanavassa eikä venäläisten kanssa. Luotsia ei tarvitse (mielestäni aivan turha ja hidastaa matkantekoa). Santion ja Uuraan(Vysotsk) välillä puuttuu lähes kaikki reimarit ja keskiväylämerkit mutta linjataulut ovat paikallaan, joten ei ongelmia, jos on näkyvyyttä.

Minulla matkavauhti on n. 7 solmua. Itse olen kokenut hyväksi seuraavat etapit: Lappeenranta viimeinen sulku, jossa yöpyminen.Aamulla liikkeelle ja ajo Santioon, jossa maahantulotarkastus. Siitä ajo Tammioon, jossa yöpyminen.

Vastaa Viestiin