Puuvenekyllästeitä painekyllästettyyn terassiin

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
ripatti
Viesti:

Puuvenekyllästeitä painekyllästettyyn terassiin

Viesti Kirjoittaja ripatti » 30 Huhti 2006 00:28

Kyllästyin vuosi vuodelta rumenevaan (3 vuotta vanhaan) terassiin. Ajattelin harjoitella kyllästyslitkujen käyttöä siihen ja
- hioin nauhahiomakoneella levä- ja likakerroksen pois. (Sain yhden halpiskoneen rikki)
- lotrasin PÖ-kyllästeellä sitä 3 kertaan; kiireiden vuoksi se ehti kuivahtaa 4 päivää ja pääsi jo tekemään kiteytynyttä pintaa. Se olisi imenyt kyllästettä vaikka kuinka paljon. Tyydyin muutamaan litraan.
- sitten tein mutu-pohjalta coctailin, jossa oli noin
1/4 tervaa
1/4 pellavaöljyä
1/4 aspergolia ja puutärpättiä
1/4 kiinanpuuöljyä

Oheisessa kuvassa on yksi palanen kyllästettynä ja kyllästämätöntä pintaa vertailun vuoksi sekä harrastajamaalari
Kuva

Siitä tuli melko hyvännäköinen, vaikka vihreä väri tunkee hieman läpi. Saas nähdä miten käy levänmuodostuksen, puhdistuksen helppouden, ja pinnan kestävyyden. Pikkuveli on kokeillut PÖ-kyllästettä laituriin.

Mitä kokemuksia raadilla on puuvenesuojausteknologian käytöstä maalla?

Antti

masoini
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 30 Huhti 2006 20:05

Moro,

Näyttää mun mielestä hyvältä. Paljon parempi kuin ruma vihreä painekyllästetty.

Mkä kestää merellä, kestää aivan varmasti myös maalla.

Markku

juhahe
Viesti:

Re: Puuvenekyllästeitä painekyllästettyyn terassiin

Viesti Kirjoittaja juhahe » 03 Touko 2006 15:56

ripatti kirjoitti:
Mitä kokemuksia raadilla on puuvenesuojausteknologian käytöstä maalla?

Antti

Kyllä se toimii mun kokemusten mukaan ihan hyvin, mutta ei ilman säännöllistä hoitoa - eli ihan niinkuin veneessäkin.

Muutama hajahuomio:
  • Siite- ja muu pöly kerääntyy vaakasuoralle pinnalle ja jos sitä ei pese pois, kasvualusta on valmis ja pinnasta tulee nopeasti epäsiisti.
  • Hyvässä öljyssä oleva pinta pysyykin hyvänä, itse olen pyyhkäissyt ainetta lisää keväisin samalla kun tervaan veneen (edellyttää tietysti että huollettava pinta on jo auringon kuivaama).
  • Jos jättää vuosittaisen huollon tekemättä, puu halkeilee ja homma menee hankalammaksi, karkea puu kerää enemmän likaa eikä uusintatervaus/-öljyäminen vie enää takaisin lähtöruutuun.
  • Olen usein pyyhkäissyt ohuen kerroksen myös loppukesästä, tuo mukavasti hetkeksi kiiltoakin. Pinta kertoo kyllä, kun se haluaa sipaisun lisää
Olen noihin huoltojuttuihin käyttänyt terva-pö-pineenitärpättiä, useimmiten hiukan valtilla terästettynä.

Matti Laurila

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 04 Touko 2006 15:34

Moro!
Itse olen käyttänyt kalusteisiin Terva-pellavaöljy-peruskylläste -sekoitusta hyvällä menestyksellä. Viime aikoina olen kyllästänyt tuoleja pellavaöljy-peruskylläste -sekoituksella, päälle vernissaa ja Unican lakkaa, toistaiseksi kestänyt hyvin, mutta pitkäaikaista kokemusta ei ole. Uskon kyllä kestävän, muuten en olisi näin tehnytkään ;-)!

Koivusta tekemäni (no joo, metalliosat terästä...) potkukelkan sivelin kyllästyksen jälkeen vernissalla useaan kertaan. Saas nähdä, miten kestänee.

t.Matti

ripatti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripatti » 04 Touko 2006 20:30

Kiitos rohkaisevista kommenteista ja hyvistä vinkeistä!

5 päivää on jo kulunut. Kuivuminen oli avoimilla pinnoilla yllättävän nopeata. Ehkäpä tuo kiinanpuuöljy nopeutti sitä. Ensimmäinen testi tulee, kun koetan viikonloppuna pestä linnunpaskoja pois. Nää kokeilut puutarhassa tulee varmaankin halvemmiksi kuin venee pilaaminen kokeiluilla.

Luin tonkkarin kyljestä, että siinä on kiinanpuuöljyä (mikäli oikein ymmärsin) ja se kirvoitti kokeilemaan sitä tuohon sekoitukseen (samoin Sateenkaarivärien sivuilla olevat tuotekuvaukset). Tuoksu on mukava sekoitus tervaa ja tonkkarin tuoksua (eli ilmeisesti se kiinapuuöljy tuoksuu tonkkarissa). Höylätyt pinnat jäivät kiiltäviksi - vähän lakkamaisiksi. Hiotut (80 paperilla) pinnat taas mattamaisiksi.

Mulla on potkukelkka ollut kanssa käsiteltynä puuvene-opein (kyllästys ja monikerroksinen lakkaus tonkkarilla). Se on kestänyt talvea paljon paremmin kuin alkuperäinen suojaus, joka hilseili pois. Samaten tein vuosi sitten puutarhahuonekaluille (valurautarunko; jotain kovaa puuta, joka ei juuri kyllästettä imenyt). Nekin kestivät viime talven paljon paremmin kuin alkuperäinen lakkaus, joka kesi ekana talvena.

Antti

Vastaa Viestiin