propelli / nopeus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
sos
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Maalis 2006 14:16

propelli / nopeus

Viesti Kirjoittaja sos » 30 Maalis 2006 14:46

minulla on seppalan melaisa tyyppinen tasaperainen puoliliukuva 8 metrin mahonkivene , 2,80 levea ja painoa siina 3500 kiloa. veneessa on
volvo penta md32 diesel moottori tehoa pitaisi olla 106 hv. kone kuitenkin
ottaa vain 3000 kierrosta ja silloin tehon pitaisi olla siina 75 hv. mahdollisesti kierrosluku rajoitettu silla koneen pitaisi ottaa 4000 kierrosta.propelli on volvon messinki kolmilapainen,halkaisija n. 14,5 tuumaa nousua en tieda. runkonopeus rekisteroinnin mukaan pitaisi olla
14 mpk . kaytannossa nopeus on siina 7 mpk 2200 kierroksella ja eika siita paljoa nouse kierroksia nostamalla ,pera vain painuu alas ja nokka nousee. veneessa ei ole trimmitasoja.
haluja olisi saada vene kulkemaan siina 14-15 mpk .
onko kenellakaan kokemusta ja hyvia neuvoja?
terv., seppo

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 30 Maalis 2006 15:47

Onko se sellainen malli jossa nousulistat pohjassa? Katselin noita Melaisan kuvia mitä netistä löytyi.

Runko kai sinällään lienee liukuvaa mallia, joten sen pitäisi sopivalla koneella ja painolla liikkuakin. Nyt tuo teho riittää juuri kaiketi max. 16 kn nopeuteen, eli sinne puoliliukualueelle.

Kuulostaa kuin vene jäisi roikkumaan sinne liukukynnyksen tietämille, jos tehoa olisi enempi se voisi hypätä kunnon liukuun, mutta nyt jää kyntämään. se 7 kn on melko tarkkaan tuon kokoisen veneen runkonopeus.

Puoliliukuvassa painopiste on yleensä paljon edempänä kuin plaanaavassa; jos mahdollista niin akun ym. painavan siirto niin eteen kuin mahdollista voisi autaa tilannetta että ainakin asento vähän parantuisi. Kannattaa ainakin kokeilla muuttuuko nopeus jos pyytää kaverit välillä keulaan, välillä perään.

Olikos siinä akseliveto vai perävetolaite? Jos akseli, niin akselin vetokulma voi myös olla väärä , ts. puskee keulaa liikaa ylös. Jos taas vetolaite, niin oletko kokeillut trimmata vetolaitteen asennolla, auttaako millään tavalla jos asettaa koneen työntämään keulaa alas?

Potkurin halkaisija viittaa perävetolaitteeseen, ja lienee sopiva; nousua voi olla liikaa ellei moottori jaksa ottaa enempää kierroksia, tai sitten ei ole hevoset kotona talleilla.

Onko kone kunnossa, ruiskusuuttimet huollettu, vettä polttoaineessa, savuttaako pahasti?

Trimmitasoilla voi tilannetta kanssa auttaa , tuolla nopeusalueella ne saa varmaan olla niin isot kuin sinne mahtuu.
Mile

sos
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Maalis 2006 14:16

Viesti Kirjoittaja sos » 30 Maalis 2006 21:16

veneessa on akseliveto 1:191 . moottori vaikuttaa hyvalta.
md 32 moottorrimallissa liukuveneita varten oli 106 hv /4000 kierrosta kun taas uppoama /tyoveneissa saato oli n.75 hv / 3000 kierrosta.
vaikuttaa etta minun veneessa moottorin kierrokset on saadetty juuri
3000 kierrokseen niin tasan 3000 on maximi kierrokset.onko tietoa milla
tavalla saato/rajoitus on tehty tassa konemallissa.
taytyy kokeilla painopisteen siirtoa kunhan paastaan lumista ja jaista eroon.
terv., seppo

Vastaa Viestiin