Juniorifolkkariprojekti
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
Juniorifolkkariprojekti
HUOM HUOM HUOM! Mitkään tekniikka.ncp.fi/petri-alkuiset linkit eivät toimi enää. Kuvat on poistettu tekniikka.ncp.fi-palvelimesta.
Omat veneilyaiheiset www-sivut ovat aina vaan tekeillä (semmoista se on kun toimii itse ICT-alalla). Bloggailen kuitenkin viestejä ja linkkejä tähän säikeeseen silloin tällöin.
Oma projekti on kyllästetty ja runko on parhaillaan kuivumassa.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/Kyll4.jpg
EDIT: löytyi vanha kuva jossa pohjan muoto näkyy hyvin:
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/monjapohja.jpg
Kantta ja ruffia varten nikkaroin parhaillaan loputtomalta tuntuvaa määrää erilaisia kapuloita ja rimoja piirustusten mukaisesti. Miksihän se näyttää piirustuksissa niin paljon yksinkertaisemmalta...
Huomasin muuten että myös hollantilaiset ovat alkaneet valmistaa tällaisia veneitä puusta ja ihan ammattimaisesti. Uusi vene on juuri valmistunut ja näyttää olleen venenäyttelyssäkin esillä (mikäli ymmärsin tuota hollanninkielistä tekstiä oikein). Kutsuvat mallia nimellä "Deense Junior":
http://www.rexwinkeljachtbouw.nl/index_ ... junior.htm
Omat veneilyaiheiset www-sivut ovat aina vaan tekeillä (semmoista se on kun toimii itse ICT-alalla). Bloggailen kuitenkin viestejä ja linkkejä tähän säikeeseen silloin tällöin.
Oma projekti on kyllästetty ja runko on parhaillaan kuivumassa.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/Kyll4.jpg
EDIT: löytyi vanha kuva jossa pohjan muoto näkyy hyvin:
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/monjapohja.jpg
Kantta ja ruffia varten nikkaroin parhaillaan loputtomalta tuntuvaa määrää erilaisia kapuloita ja rimoja piirustusten mukaisesti. Miksihän se näyttää piirustuksissa niin paljon yksinkertaisemmalta...
Huomasin muuten että myös hollantilaiset ovat alkaneet valmistaa tällaisia veneitä puusta ja ihan ammattimaisesti. Uusi vene on juuri valmistunut ja näyttää olleen venenäyttelyssäkin esillä (mikäli ymmärsin tuota hollanninkielistä tekstiä oikein). Kutsuvat mallia nimellä "Deense Junior":
http://www.rexwinkeljachtbouw.nl/index_ ... junior.htm
Viimeksi muokannut laitinenp, 27 Elo 2007 15:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Petri
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
vene vajassa
Vene on nyt saatu siirrettyä veneseuramme (Joensuun pursiseura) vajaan jossa voin askarrella sitä touko-, kesä- ja heinäkuun.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/Vajassa.jpg
Rungon sisäpuolen aion seuraavaksi käsitellä vernissalla. Sitten viimeistelen laipion joka tulee alla olevassa kuvassa olevasta tilapäisesta tukilaudasta yhden kaarivälin verran eteenpäin. Siihen tulee siis ruffin takaseinä.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/Vajassa2.jpg
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/Vajassa.jpg
Rungon sisäpuolen aion seuraavaksi käsitellä vernissalla. Sitten viimeistelen laipion joka tulee alla olevassa kuvassa olevasta tilapäisesta tukilaudasta yhden kaarivälin verran eteenpäin. Siihen tulee siis ruffin takaseinä.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/Vajassa2.jpg
- Petri
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
vernissaa
Kahden litran purkki vernissaa oli juuri sopiva määrä 5,7 x 1,75 m veneeseen. Lämmitin sitä sankossa vähän ennen levitystä ja lisäsin joukkoon vähän mäntytärpättiäkin. Ruuvasin pensseliin reilun jatkovarren joten rungon sisälle ei tarvinnut kiivetä lainkaan.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/vernissaa.jpg
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/vernissaa.jpg
- Petri
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
laipio
Ruffin takaseinän päätin tehdä mahonkivanerista. Tästä seurasi joitain ongelmia. Ensinnäkin vene on 175cm leveä ja vanerilevy on 120cm leveä enkä halunnut tehdä laipioon vaakasuuntaista syykuviota. Näin ollen laipion joutuu liimaamaan kahdesta kappaleesta. Laipion alareunaan urien väliin vanerisuikale ja yläreunaan ruffin katon kaaren mukainen mahonkirima. Alareunaan tulee vielä listat molemmille puolille turkkilaudoitusta varten jotka osaltaan jäykistävät levyä.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/laipio1.jpg
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/laipio2.jpg
Vähän yllätti tämä mahonkivaneri sillä pintaviilu on vaivaiset 0,6mm paksu! Hiomavaraa ei ole yhtään.
Vähän ongelmalliselta tuntuu myös laipion muodon viimeistely. Mallikaaresta saa kyllä kopioitua muodon suurinpiirtein mutta onko se rungon muoto riittävän tarkka? Asetin veneen rungon päälle laipion kohdalle höylätyn laudan ja piirsin pitkällä viivottimella jokaisen pohjalaudan reunasta suunnan ja mitan tähän mittalautaan. Ja mittalaudasta siirsin nämä mitat laipioon.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/laipio3.jpg
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/laipio4.jpg
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/laipio1.jpg
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/laipio2.jpg
Vähän yllätti tämä mahonkivaneri sillä pintaviilu on vaivaiset 0,6mm paksu! Hiomavaraa ei ole yhtään.
Vähän ongelmalliselta tuntuu myös laipion muodon viimeistely. Mallikaaresta saa kyllä kopioitua muodon suurinpiirtein mutta onko se rungon muoto riittävän tarkka? Asetin veneen rungon päälle laipion kohdalle höylätyn laudan ja piirsin pitkällä viivottimella jokaisen pohjalaudan reunasta suunnan ja mitan tähän mittalautaan. Ja mittalaudasta siirsin nämä mitat laipioon.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/laipio3.jpg
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/laipio4.jpg
- Petri
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
laipion sovittelua
Projektia on toteutettu kahden talven ajan kansalaisopiston kerhossa. Tämä porukka kävi hommaa äimistelemässä ja juttua riitti. Olihan edellisestä tapaamisesta yli kuukausi.

Sovittelin vielä laipiota paikalleen. Jostain ihmeen syystä sahasin sen palkinkannattajan kohdalta liian kapeaksi. Muuten muoto oli just oikein.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/laipio5.jpg
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/laipio6.jpg

Sovittelin vielä laipiota paikalleen. Jostain ihmeen syystä sahasin sen palkinkannattajan kohdalta liian kapeaksi. Muuten muoto oli just oikein.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/laipio5.jpg
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/laipio6.jpg
- Petri
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
rusteja ja kannen muotoilua
Homma jatkui rustien ihmettelyllä. Tässä piti ottaa avuksi muuan koneinsinöörituttava [http://www.firmanetti.fi/?yr=OmniCAD] jonka opastuksella sain listattua seuraavia olettamuksia:
- teräksen vetolujuus lienee välillä 235N-800N / mm2, todennäköisimmin näiden arvojen keskivaihelta
- rustin vetolujuudes lasketaan rakenteen ohuimmasta kohdasta, tässä se kohta on vanttiruuvin reiän (8 tai 10mm) kohdalla
- rusti kiinnitetään usealla pultilla. Ylin näistä saa n. puolet vetokuormasta, sitä seuraava n. puolet jäljelle jäävästä jne.
- rusti pitäisi mitoittaa siten, että sen vetolujuus on vanttiruuvia suurempi
- vanttiruuvi pitäisi mitoittaa siten, että sen vetolujuus on vanttia suurempi
Kyselin haponkestävää terästä Kuusakoskelta. Raaka-aine on varsin hintavaa ja tarjolla oli 3x30mm ja 5x30mm läpimittaista tavaraa. Yllä olevan perusteella aattelin 3x30 kaman riittävän hyvin. Jos poraan siihen esim. 10mm reiän, läpileikkaukseen jää jäljelle 60mm2 jonka pitäisi kestää ihan reippaasti 1400 kg:n painon. Veneen kokonaispainoksi pitäisi tulla n. 700kg.
Rusteista toinen tulee kaaren kohdalle ja toinen kaaren viereen. Aattelin veistellä siihen irokosta tai tammesta tarkasti mitoitetut kapulat alle jotka jakavat kuormaa laudoitukseen ja parrasjäykkääjään.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/rustit1.jpg
Parrasjäykkääjän läpi pulttaan 8mm pultin ja laudoitukseen/kaariin 6mm pultit. Ennen rustien asennusta pitää vielä höylätä partaat, perälaudan yläpinta ja keulasteevi mahdollisimman tarkasti muotoonsa.
- teräksen vetolujuus lienee välillä 235N-800N / mm2, todennäköisimmin näiden arvojen keskivaihelta
- rustin vetolujuudes lasketaan rakenteen ohuimmasta kohdasta, tässä se kohta on vanttiruuvin reiän (8 tai 10mm) kohdalla
- rusti kiinnitetään usealla pultilla. Ylin näistä saa n. puolet vetokuormasta, sitä seuraava n. puolet jäljelle jäävästä jne.
- rusti pitäisi mitoittaa siten, että sen vetolujuus on vanttiruuvia suurempi
- vanttiruuvi pitäisi mitoittaa siten, että sen vetolujuus on vanttia suurempi
Kyselin haponkestävää terästä Kuusakoskelta. Raaka-aine on varsin hintavaa ja tarjolla oli 3x30mm ja 5x30mm läpimittaista tavaraa. Yllä olevan perusteella aattelin 3x30 kaman riittävän hyvin. Jos poraan siihen esim. 10mm reiän, läpileikkaukseen jää jäljelle 60mm2 jonka pitäisi kestää ihan reippaasti 1400 kg:n painon. Veneen kokonaispainoksi pitäisi tulla n. 700kg.
Rusteista toinen tulee kaaren kohdalle ja toinen kaaren viereen. Aattelin veistellä siihen irokosta tai tammesta tarkasti mitoitetut kapulat alle jotka jakavat kuormaa laudoitukseen ja parrasjäykkääjään.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/rustit1.jpg
Parrasjäykkääjän läpi pulttaan 8mm pultin ja laudoitukseen/kaariin 6mm pultit. Ennen rustien asennusta pitää vielä höylätä partaat, perälaudan yläpinta ja keulasteevi mahdollisimman tarkasti muotoonsa.
- Petri
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
kansirimoja
Kannen höyläystä. Opettelin tekemään lukkoliitoksen kansiriman päähän. Se on varmaan tarpeen sillä kansirimat ovat vain 30x25mm paksuja.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansirima2.jpg
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansirima1.jpg
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansirima3.jpg
Jostain pitäis saada vannesaha hetkeksi käyttöön parin tammipuisen kansiriman tekoon.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansirima2.jpg
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansirima1.jpg
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansirima3.jpg
Jostain pitäis saada vannesaha hetkeksi käyttöön parin tammipuisen kansiriman tekoon.
- Petri
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
maalausta ja kantta edelleen
Duunit ja perhe-elämä ovat vähän haitanneet harrastusta. Sain kuitenkin pohjaan pari kerrosta red leadia ja aloitin primerin maalaamisen (Hempels Yacht Primer). Vesilinjan yläpuolelle tulee sitten farvolin ja valkoinen brilliant enamel.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/maali1.jpg
Kansirimoja tehdessä pitäisi suurinpiirtein tietää helojen paikat. Liimailin ja ruuvailin tammesta tehtyjä läpyköitä helojen kohdalle. Kolmiomaiset tuet ovat istuinkaukalon tukirakenteita.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/pera1.jpg
Myös ruffin intiimi tunnelma alkaa hahmottumaan. Maalasin parrasjäykkärit brilliant enamelilla. Pitäisköhän malttaa sen verran että kaarirakenteiden kyllästyksen jälkeen maalaisin myös nuo kaaret valkoiseksi??
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/ruffi1.jpg
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/maali1.jpg
Kansirimoja tehdessä pitäisi suurinpiirtein tietää helojen paikat. Liimailin ja ruuvailin tammesta tehtyjä läpyköitä helojen kohdalle. Kolmiomaiset tuet ovat istuinkaukalon tukirakenteita.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/pera1.jpg
Myös ruffin intiimi tunnelma alkaa hahmottumaan. Maalasin parrasjäykkärit brilliant enamelilla. Pitäisköhän malttaa sen verran että kaarirakenteiden kyllästyksen jälkeen maalaisin myös nuo kaaret valkoiseksi??
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/ruffi1.jpg
- Petri
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
Instant pasu
Ruffin sivuille tulevat mäntypuiset tuet 25x45mm kaartuvat voimakkaasti. Väsäsin tätä varten sadevesiputkesta ja vanhasta kahvipannusta pasun. Sattumalta se putki kävi pannun suuhun justiin.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/pasu1.jpg
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/pasu2.jpg
Keittelin reilut puoli tuntia. Kampesin ne höyläpenkkin avulla mutkalle ja annoin kunnolla jäähtyä ja kuivaa. Toisessa sattui olevaan nappioksa jyrkässä kohdassa josta se vähän nuljahti turhankin jyrkälle mutkalle. Tämän jälkeen suhrasin ne runkoon kiinni. Aika hankala ne oli laittaa yksikseen tällä rutiinilla ja työtaidolla. Puristimiakin oli tasan yksi kunnollinen ja puolitusinaa biltema-anttilatasoista.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/pasu3.jpg
Ruffin ja istuinlaatikon sivulaudoiksi tulee 16mm khayalaudat. Ne eivät millään sovi tuohon pasuviritykseen joten niiden kanssa pitää keksiä jotain parempaa. Samoin pitänee tehdä kovalevystä tms valmiit sapluunat jotta saa ne laudat muotoiltua oikein ennen asennusta.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/pasu1.jpg
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/pasu2.jpg
Keittelin reilut puoli tuntia. Kampesin ne höyläpenkkin avulla mutkalle ja annoin kunnolla jäähtyä ja kuivaa. Toisessa sattui olevaan nappioksa jyrkässä kohdassa josta se vähän nuljahti turhankin jyrkälle mutkalle. Tämän jälkeen suhrasin ne runkoon kiinni. Aika hankala ne oli laittaa yksikseen tällä rutiinilla ja työtaidolla. Puristimiakin oli tasan yksi kunnollinen ja puolitusinaa biltema-anttilatasoista.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/pasu3.jpg
Ruffin ja istuinlaatikon sivulaudoiksi tulee 16mm khayalaudat. Ne eivät millään sovi tuohon pasuviritykseen joten niiden kanssa pitää keksiä jotain parempaa. Samoin pitänee tehdä kovalevystä tms valmiit sapluunat jotta saa ne laudat muotoiltua oikein ennen asennusta.
- Petri
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
Sain loput kansirimat tehtyä ja höylättyä koko roskan suurinpiirtein muotoonsa. Poikkesin piirustuksista sen verran että asensin ruffin sivuille tulevat kansirimat suoraan kulmaan kylkirimojen ja ruffin muotojen kanssa. Piirustuksissa ne on merkitty suoraan kulmaan veneen keskilinjan kanssa. Kuvittelen tämän jäykistävän vähän kansirakennetta. Siivosin lastut ja purut huolella pois ja kyllästin kansirimat muutamaan kertaan.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansirima4.jpg
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansirima4.jpg
- Petri
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
Kansirimoja kuivatellessa joutaa tekemään metalli- ja asennushommia. Peräsinhelat toimitti Jamestown Distributors ja Pekan vene- ja mersuveistämö (nimimerkki ika668). Veneen piirustuksista näki että suunnittelija oli muotoillut ruoripinnan kärjen kaartumaan juuri kannen suuntaan. Yritin toteuttaa tämän mahdollisimman tarkkaan.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/perasin2.jpg
Lovesin takasteeviin lovet peräsintä varten ja kyllästelin niitä vielä vähän. Jossain pitää saada porattua heloihin reiät pylväsporalla. Lienee viisainta niitata ne steevin läpi tavallisilla kuparisilla venenauloilla paikoilleen.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/perasin3.jpg
Tökin pohjan naulanreikiin sikaflex 291:stä. Päälle tulee vielä pari kerrosta primeriä ja Mille.
Kölivalimosta lupailtiin köliä näinä päivinä. Ihmeen kiireistä tuntuu siellä olevan kun homma viivästyy koko ajan. No, hyvähän se on että veneitä rakennetaan Suomenmaassa (ja vieläpä köliveneitä)...
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/perasin2.jpg
Lovesin takasteeviin lovet peräsintä varten ja kyllästelin niitä vielä vähän. Jossain pitää saada porattua heloihin reiät pylväsporalla. Lienee viisainta niitata ne steevin läpi tavallisilla kuparisilla venenauloilla paikoilleen.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/perasin3.jpg
Tökin pohjan naulanreikiin sikaflex 291:stä. Päälle tulee vielä pari kerrosta primeriä ja Mille.
Kölivalimosta lupailtiin köliä näinä päivinä. Ihmeen kiireistä tuntuu siellä olevan kun homma viivästyy koko ajan. No, hyvähän se on että veneitä rakennetaan Suomenmaassa (ja vieläpä köliveneitä)...
- Petri
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
Japen vinkistä maalasin kannen alle jäävät pinnat lyijymönjällä. Sivelin lisäksi ruffin sisälle jäävät kansirimat valkoiseksi (1xprimer+2xbrilliant enamel).
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansirima5.jpg
Aloitin jo malttamattomana kansirimojen asennuksen.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansirima5.jpg
Aloitin jo malttamattomana kansirimojen asennuksen.
- Petri
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
Kannen rakennusta
Perhe harmillisesti haluaa puuhata kesällä jotain muuta kuin veneenrakennusta...
Puolet kannesta kuitenkin päällystetty. Tein suuren määrän 45x12 "lautoja" kerhossa talvella jo valmiiksi. Laudat ovat n. 3000mm pitkiä joten muutaman joutuu jatkamaan ruffin vieressä. Onneksi näitä jatkoksia tulee ainoastaan 6 kpl koko kanteen. En tiedä tuliko tuosta nyt asianmukainen mutta liimasin sen jatkoksen epoksilla. Muuten kansi on naulattu 30mm nauloilla ja alla on juotti valkoista sikaa.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansilauta1.jpg
Kölikin olisi valmis. Se on vaan Paneliassa saakka joten pitäis vielä keksiä keino saada se jotenkin tänne Itä-Suomeen??
Puolet kannesta kuitenkin päällystetty. Tein suuren määrän 45x12 "lautoja" kerhossa talvella jo valmiiksi. Laudat ovat n. 3000mm pitkiä joten muutaman joutuu jatkamaan ruffin vieressä. Onneksi näitä jatkoksia tulee ainoastaan 6 kpl koko kanteen. En tiedä tuliko tuosta nyt asianmukainen mutta liimasin sen jatkoksen epoksilla. Muuten kansi on naulattu 30mm nauloilla ja alla on juotti valkoista sikaa.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansilauta1.jpg
Kölikin olisi valmis. Se on vaan Paneliassa saakka joten pitäis vielä keksiä keino saada se jotenkin tänne Itä-Suomeen??
- Petri
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
Kansilautoja
Tässä vielä kuva jossa näkyvät rustit lopullisessa asussaan. Ne on sijoitettu vähän hankalasti kun kaaritus ei satu samalla tavalla molempiin. Kanteen onnistuin saamaan varsin hyvää mäntyä, ruffin puolelle ei näy juuri yhtään oksaa.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansirima6.jpg
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansirima6.jpg
- Petri
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
kansi naulattu
Nyt on kansi naulattu paikoilleen. Löin naulojen päät tuurnalla sen verran syvälle että pääsen hiomaan sen tasaiseksi. Nauloja on kaikkiaan n. 800 kpl.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansilauta2.jpg
Seuraavaksi hionta, sitten kyllästys ja kittaus. Tämän jälkeen päästään maalaamaan kangasta siihen päälle.
http://tekniikka.ncp.fi/petri/purjehdus/kansilauta2.jpg
Seuraavaksi hionta, sitten kyllästys ja kittaus. Tämän jälkeen päästään maalaamaan kangasta siihen päälle.
- Petri