Rautakaupassa

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
hannuvartiala
Viesti:

Rautakaupassa

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 16 Maalis 2006 09:17

Minä: "Päivää, tarvitsen uuden pölypussin AEG nauhahiomakoneeseen".

Myyjä: "Emme myy varaosapusseja."

Minä (hetken kuluttua): "Löysin tuolta hyllystä tällaisen pussin. Se ei ole ihan samanlainen kuin tämä entinen, mutta se sopii. Mitä se maksaa, otan sen, jos hinta ei ole älytön?".

Myyjä: "Se on varmaan jostain mallikoneesta. Emme myy sitä."

Minä: "Eikö tämä ole kauppa? Ja eikö tämä ollut tuolla hyllyllä? Maksan siitä vaikkapa 5,- €."

Myyjä: "Jos me myydään yhdelle, täällä on kohta sata ostajaa jonossa."

Minä: "Kun katsoo nyt asiakasmääräänne, sata ostajaa jonossa olisi teille onnenpotku."

Myyjä: "Kyllä meiltä noita varaosia kysellään jatkuvasti, mutta me ei myydä kun se vaikuttaa huonosti muuhun myyntiin."

Minä, ajatuksissani: ("Ahaa, se pönttö luulee, että ostan uuden koneen, kun en saa vanhaan pölypussia.")

Myyjä: "Voithan tehdä ompelukoneella kankaasta uuden samanlaisen".

Minä, taas ajatuksissani: ("Tämä kaveri on täällä muka myyjänä, mutta sillä on hukassa kaupankäynnin perusidea. Enhän minä tulisi tänne pölypussia ostamaan, jos minua kiinnostaisi sen tekeminen. Minä haluan hioa, joku muu tekee pölypussin, jonka minä sitten ostan. Sitä kutsutaan työnjaoksi, ja siitä seuraa kaupankäyntiä.")

Minä: "Jaha, kiitoksia, näkemiin."

Juu, juu, juu, kyllä minä tiedän, että K-Rauta on vaan kallis puutarhakalustemyymälä. Mutta kun tuo uusi Roihupellon Lanternan K-Puutarhakalustemyymälä on ihan kotimatkan varrella, niin pitihän se käydä tarkistamassa.

Onkohan maailmassa yhtään muuta maata kuin Suomi, jossa ostohaluinen asiakas ei saa ostettua kaupasta tuotetta, joka on hyllyssä?
Alkostako ne on myyntioppinsa hakeneet?

Paikkasin vanhan pölypussin kumiliimalla. Tilavuus vähän pieneni, mutta so what.

Hannu

kms

Viesti Kirjoittaja kms » 16 Maalis 2006 09:31

Aivan käsittämätöntä. Olen sanaton:-)

-k

Ande

Viesti Kirjoittaja Ande » 16 Maalis 2006 09:45

Aivan tuttua toimintaa ikävä kyllä :-(
E mare libertas

msalmi1

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 16 Maalis 2006 10:25

Olen varma, että myyjällä oli jalka kipeä tms. Nimittäin kun itse asioin rautakaupassa, niin myyjät luikkivat kiireesti piiloon. Emäntä on monesti ollut mukana todistamassa.

KS1030
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 16 Maalis 2006 10:27

Tääläpäin on K-Raudassa onnenpotku että jos saa myyyjän edes paikalle, istuvat vaan puhelimessa tai muuten vaan on kateissa.

en muuten tapaa ostaa MITÄÄN k-raudasta juuri palvelun takia (ja törkeiden hintojen takia)

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Maalis 2006 10:40

Se on poijat turha ruikuttaa jos ei osaa asioida puutavaramyymälässä. Suora toiminta, ranskaksi termi taitaa olla action direct, toimii aina. Jos myyjät livahtaa kahvihuoneeseen niin ei muuta kuin perään, pöydältä puhtaimman näköinen muki kouraa ja se täyteen kahvia. Juo kahvit rauhassa samalla mullistellen pikkasen kulmien alta ja kun olet hörppinyt kuuman kahvin kitusiin niin tuumaat vaan että nyt on asiakkaan kahvitunti päättynyt, mites teillä?
Puutavarapuolella älä edes vaivaudu kyselemään mitään jos ei ole näkyvillä palvelualtista henkilöä, tuki trukkien kulkureitti omalla autolla ja lastaa mitä tarvitset kyytiin. Tai ota talon trukki käyttöön ja porise samalla perässä juoksevalle varastomiehelle hauskoja...
Toimii pirun hyvin, testasin homman eilen semmoisessa isossa K-raudassa missä en ennen ole asioinut. Join poikien kanssa kahvit kopissa niiden katsellessa huuli pyöreänä että mikäs hullu tuo on kun tulee sisälle ja vetää mitään puhumatta kahvit kitusiin ja komentaa töihin. Aikaa meni n. 7 minuuttia ja olin kassalla lankkujen kanssa. Pihalla oli omakotirakentajan nököisiä reppanoita jonossa lakki kourassa anteeksi pyytävän näköisinä odottamassa myyjiä. Joku oli kuulemma jonottanut jo melkein tunnin...
Rautakaupan puolella ja varaosaliikkeissä asioiminen on hiukan toisenlaista mutta ei sielläkään auta pyydellä anteeksi että on asiakas.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pekka Huhta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 16 Maalis 2006 11:02

Juu-u. Mulla on K-raudan kanssa ollut samanlaista vaivaa. Reilu vuosi sitten kävi näin:

Oli taas eilen sen sortin rautakauppareissu, että pakkohan se on jakaa
teidän kanssanne. Tavoitteena oli hankkia aineet kalkkisementtimaalia
varten. Kalkkitahnaa ja valkosementtiä. Ei pitäis olla vaikeaa. Niinhän
sitä luulee.

No, ensiksi ajoin Värisilmään siinä Kehä III:n ja Turunväylän
risteyksessä. Kävelin sisään ja kysäisin aineita. Toinen myyjä laputti
hakemaan kalkkitahnaa sillä aikaa kun toinen kertasi kalkkimaalin
tekemisen niksejä ja jutteli mukavia. Valkosementtiä ei vaan sattunut
olemaan, se nyt on enempi rautakauppatavaraa.

K-rauta on ollut mun mustalla listalla jo vuosia. Starkkikin olis ollut
kotimatkan varrella, mutta arvelin, että vois nyt tarkistaa K-kaupan
palvelutasonkin siinä samalla kun se nyt tuossa vieressä on. Ajelin
noutopihalle ja lähdin katselemaan paikkoja. Kävelin ympyrää ja yritin
etsiä myyjää. Tuli sitten tutkittua rautakaupan tarjonta aika
perusteellisesti, koska meni vajaa kymmenen minuuttia ennenkuin jostain
hyllyn alta löytyi joku ammattikoulun tukankasvatuslinjalta karannut
karvamoppi pälyilemästä. Kysyin sitten valkosementtiä. Melkein pystyin
aistimaan jotain kummaa kitinää kun iso pyörä pyörii. "Valkosementtiä? Öö
niinku?" Selittelin sitten valkosementin virallista olemusta ja tää
luojanluoma sinipiika oli sekaisin kuin seinäkello jotta niinko mitähäh.
Ohjasi kuitenkin, että "Mee tosta lastauslaiturilta, tuolla vois olla
sisällä semmosia erikoisempia, kun meillä on täällä ihan vaan tavallista".

No, ajoin auton lastauslaiturin viereen ja menin sisään. Täältä löytyi
sitten joku apaattinen kanantaluttaja lähettämökopista. Ei sekään mitään
tiennyt, mutta suostui avaamaan mulle oven sisään ja sanoi, että tuossa on
tiski jolta voi kysyä, se myy sulle sementtiä.

Tiskin takana oli kaveri rei'ittämässä papereita. Paperi, lähete, kuitti,
nippuun, hidas ojennus rei'ittäjälle, paperit rei'ittäjään, painallus,
mappiin ja uudestaan alusta. Ei mitään reaktiota siihen että paikalla on
asiakas. Tän täytyy olla unta. Esitin asiani ja kyselin sitä riivatun
valkosementtiä. Meni ehkä viisitoista sekuntia ja kaksi seuraavaa
paperinippua ennenkuin tää pirun kirahvi ojensi kaulaansa katsetta
nostamatta ja nyökkäili että "meidän sementit on tuolla (kaula venyy
hyllyn suuntaan) kolmannessa hyllyssä, kato sieltä. Ja siellä on sitten
rakennustarvikemyynti, kysy niiltä jos et löydä".

Ehdin jo alustavasti avautua että jo se on ettei tässä talossa kukaan
tiedä mistään mitään, mutta piruako sille kuikelolle huusi kun se ei edes
naamaa nostanut papereista. Lähdin sitten sinne sementtihyllylle katsomaan
tätä itsepalvelukaupan ihmettä ajatellen että kiukullakaan en kysy enää
keltään mitään.

Ei se kuitenkaan auttanut, kun hyllyssä ei vaan näkynyt oikeaa kamaa edes
kymmenen minuutin etsimisellä. Pakko se oli sitten mennä sille neljännelle
tiskille kysymään sementtiä. Tää neljäs kaveri näytti jo ihan rautakaupan
myyjältä ja tuntui olevan ihan asiallinen kaveri. Totesi vaan
ensimmäisenä, että "Joo valkosementtiä, sitä meillä ei oo. Parissa
päivässä saadaan kyllä." Ja lisäsi sitten: "Niin, ja Starkissa sitä on
varastokamana".

Voi nitun nitun nittu. Mulla on mennyt jo puoli tuntia tässä läävässä ihan
vain siksi että ajattelin katsoa pitkästä aikaa että voiko täällä taas
ruveta käymään vai pysyttelenkö Starkissa...

Eikä tässä vielä kaikki. Mullahan on auto siellä lastauslaiturilla. Lähden
lähettämön ovelle että pääsen ulos. No sehän on tietty vain
henkilökunnalle-ovi eikä ristin sielua missään. Paukutan ovea että se
kanantaluttaja kuulis lähettämöön että joku haluaa ulos. Ei mitään. Ei
myyjän hajuakaan koko hallissa. Taas viiden minuutin etsiminen. Haa,
kirahvi on saanut paperinsa sortteerattua ja saan sen raahattua lähettämön
ovelle päästämään mut ulos, samalla kun lähettämön hiippari kurkkii ovelta
että kuis tänne joku pääs häiritsemään. Lähden kumit ruopien lähettämön
ovelta ja päädyn puomille. No, tottahan kassalle pitää kertoa, että mulla
ei ole autossa nyyttiäkään tämän talon tavaraa, eikä muuten tule. Kassalle
on neljän äijän jono. Yritän huudella vaan väliin, että päästä nyt autuas
mut ulos kun ei tästä lävestä löydy mun sementtiä, mutta ei. Pitää odottaa
vuoroaan. Kun vihdoin pääsen otsasuonet pullottaen kaupasta ulos, on
mennyt yli kolme varttia siitä kun ajoin sisälle pihaan.

Ajoin Starkkiin. Kävelin maalitiskille ja kysyin valkosementtiä siihen
kalkkimaaliin. Myyjä vei mut henkilökohtaisesti varastomiehen luo, joka
nosti trukilla ylähyllyltä sementtilavan, haki kärryn ja nosti lavalta
sementit kärryyn. Ei tarvinnut kun kävellä kassalle ja rullata kamat
autoon.

K-rauta meni aikanaan mulla boikottiin siksi että ne myy säälittäviä
kiinalaisia työkalujäljitelmiä nolla-ammattitaidolla aivan astraalisilla
hinnoilla ja palvelua ei saa. Jos joku osaakin sattumalta palvella niin se
ei ymmärrä niistä rautakauppatavaroista sen enempää kuin sika nintendosta.
Taitaa mennä aika hyvästi aikaa ennenkuin kannattaa käydä kokeilemassa
uudestaan.

Huvittava yksityiskohta muuten: siellä Värisilmän seinällä oli juliste
jossa sanottiin: "Värisilmä - me vaadimme myyjiltämme hiukan enemmän".
Mitähän K-rauta mahtaa vaatia? Myyjä osaa kävellä eikä paskanna lattialle?

Pekka

Toni_V

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 16 Maalis 2006 12:10

Tohon Pekan hommaan pitää todeta, että K-Raudan ja Starkin ero ei ainakaan täällä ole aivan noin iso. Starkki on lisäksi normitavaroissa kalliimpi. K-Raudastakin on löytynyt palvelevia myyjiä, mutta Starkissa pihan kaverit on nykyisellään liikkunu tosi ripeästi. Sielläkin kyllä taitaa olla muutama sellanen rauhallisempi kaveri.

Laitatetaas tähän hiukka toisen alan juttua. Ennen jouduin hoiteleen labrassa asioita, ja tuli sitten erinäisiä tavaroitakin tilattua. Yleensä homma lähti menemään ihan hyvin kun tuli muutama myyjä tutuksi. Suurena ihmetyksenä oli se, miten Tamro pystyi sössimään väärän toimituksen keskimäärin joka 4 kerta.
No, kaikkihan ehkä tietää että jokaisessa laboratorioon tarkoitetussa laitteessa muuttuu se kate 2-10 kertaiseksi.

Yhdessä laitteessa oli sellainen kuluva osa, pikkunen tefloninen venttiili. Hintana oli karvan päälle 500e laitteen maahantuojalla. Kierona ihmisenä sitten huomasin että maahantuojan laittamien teippien alta löytyi sitten valmistajan nimi ja osanumero. No, oli sitten bisneksiä tämäkin firman kanssa niin saatiin kataloogi ja hinta ko venttiilille 170e. Eli ihan mukava säästö. Tilailtiin sitten niitä osia suoraan valmistajalta useimpia ja homma hoitui kivasti.

Sitten yhden kerran kun paketti saapui, olikin tuo venttiili hiukan muuttunut, siitä puuttui pikkunen tappi jolla voimaa välitetään. Soitin sitten tuonne firmaan ja vakituinen myyjä oli jossain pidemmällä sairaslomalla.

Saivat sitten jonkun näistä vastaavan uuden juipin kiinni. Esitin asiani, disaini muuttunu, saisko näitä nyt sitten vanhalla disainilla, esim eri tuotenumero tms. Myyjä sitten siihen että eiväthän he takaa että systeemit sopivat jonkun muun laitteeseen. Totesin että juu ei, mutta saisiko sitä venttiiliä sillä vanhalla disainilla? Vastauksena epämääräistä suputtelua ja naputtelua, ja todettiin ettei heidän mukaansa ole mikään muuttunut. No sitten piti pitkään selitellä, että kyllä tämä on muuttunut oikeasti.
Uusin vielä kysymykseni että tätä saatavana sillä vanhalla mallilla, johon vastaukseksi alkoi kysely, miksen tilaa osaa suoraan sen laitteen varaosapalvelusta? sieltähän ne oikeat osat tulee, eikä heiltä. Koitin vielä saada infoa josko sitä venttiiliä olisi sopivana saatavissa, mutta myyjä ihmetteli vain että miksi ihmeessä koitan heitä ostaa tuota osaa, tyhmäähän se on heiltä ostaa kun laitteella on maahantuojakin. Siihen alkoi sitten verenpaine nousta, varsinkin kun myyjän ääni alkoi olla jo huvittunut omasta tyhmyydestäni.

Ainiin, ko. firma muuten ei tee laitteita itse, vaan toimittaa eri valmistajien laitteisiin varaosia ja on alihankkijana useille laitevalmistajille.

Löytyishän noita tarinoita muutenkin tuolta puolelta, mm yksi hauska keikka kun hommattiin sellasia korkkeja. Lähtöhinta oli muistaakseni 2,2e/kpl, nopealla alennuksella 1,95, tiukalla alennuksella määrä huomioonottaen 1,65 ja sitten kun netistä saatiin tuotenumero pussukalle, 0,19 e/kpl. Kate kohdallaan, mutta siis samalta myyjältä nämäkin tilattiin - ei mistään erikautta.

vanhami
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 16 Maalis 2006 12:27

Juuri talon rakentaneena.

- Rautakaupat on kaikki /c:stä ja syvältä.
- Rautakaupassa asiointi vaatii oman tekniikkansa. Sun pitää vaan tietää mitä haet ja osata etsiä se. Lisäksi sinun täytyy tietää etsimäsi markkinahinta. Saman tavaran hinta voi pomppia 100% eri kaupojen välillä
- Palvelua et saa.
- Alennukset on marginaalisia.
- Katteet on hirveitä.

Rautakauppaketjuista.

Puukeskus. Myy /c:stä perämoottoriin, kun vaan älyää kysyä. voitti kaikki tarjouspyynnöt ylivoimaisesti. Palvelu oli ainakin Petikon myymälässä ensiluokkaista

Starkki tuli hinnoittelussa hyvänä kakkosena. Hyllyhinnoittelu oli tolkuttoman kallista, mutta myyjän kanssa juttelun jälkeen saattoi päästä kohtuulliseen hintaan

K-rauta. Tulikin selväksi jo yllä. Espoon Keskuksen K-raudan pientavaran hyllyhinnat oli kaikista käymistäni rautakaupoista kaikista edullisimmat. Kun tarvit sitä tätä ja tuota muutamia artikkeleita maalarinteipeistä tasoitesäkkiin, kannatti ajaa K-rautaan.

Bauhaus, ylivoimaisesti paras valikoima ja ylivoimaisesti kallein, kaikissa tavaraerissä.

Tarjoustalo. Osta kaikki mitä saat täältä ja loput vasta muualta.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Maalis 2006 12:28

Starkkihan se mullakin on se kantakauppa eikä palvelusta voi valittaa. Yhtenä syynä tähän on tietenkin parinkymmenen vuoden asiakassuhde, osa myyjistä koulukavereista amisajoilta ja ehkä ennen kaikkea se että olen, mikäli mahdollista, ohjannut työmaiden ostot sinne. Näin tulee omaankin pussukkaan aina hyvät rapatit.
Asiakaskunnasta sen verran että Starkilla on ehkä enempi ostamassa haalariporukkaa ja K-raudoissa taas sitten valkokaulusköyhällistöä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hannuvartiala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 16 Maalis 2006 12:31

Nyt kun K-Puutarhamyymälät on haukuttu ansionsa mukaan, pitää kyllä lisätä se poikkeus: Naantalin Rakennuspuu.

Vaikka se ei ole K-Rauta, se kulkee K-leiman alla. Mutta onpa erilainen rautakauppa. Erilaisuus henkilöityy myymälänhoitajaan.

Useamman kerran on käynyt niin, että kun ajaa autolla pihaan, myymälänhoitaja tulee autolle, katsoo ostolistan läpi, käskyttää ulkovarastosta saatavat tavarat ulkomyyjälle ja sisätavarat sisämyyjälle, ja tavarat on autossa melkein ennenkuin kerkiää itse nousta ulos autosta.

Ei se tavaravalikoima välttämättä tavalisesta rautakaupasta poikkea, esim. viime kesänä en saanut maakaapelia, mutta palvelu poikkeaa. Sitä on, se on hyvää, ja vaikka sitä on paljon, se ei ole päällekäyvää eikä tyrkyttävää.

Hannu

kardinaali
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 16 Maalis 2006 13:26

Piti pari vuotta sitten saada jotain lehtipuuta värkkäyskohteeksi ja postittelin Puukeskukseen. Vastaus tuli ripeästi ja mukana tuli vielä linkki karttasivulle, että varmasti osaan perille. Hinnat oli nätisti laskettu yms. Ei muuta kuin käymään.

Pelipaikalla ei ollut ketään, toimistosta löytyi joku täti, joka sanoi heti kättelyssä, ettei heiltä semmosta puuta löydy. Katseli vielä vähän vinoon, että mikä hiippari tuollaisia kyselee. Onneksi tutustuin miltei saman tien Turun Viilukeskuksen tarjontaan enkä ole sen jälkeen muualla asioinutkaan.

Pekka Huhta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 16 Maalis 2006 13:27

Yksi mitä oon katsellut kadehtien on maaseudun rautakauppojen oikeasti laadukkaat koneet. Kaupungissa kun joku prässihousu käy ostamassa "poran" niin sille voidaan myydä ihan mitä hyvänsä jossa on semmoinen pyörivä osa ja teriksi mitä hyvänsä piranhaa jotka kestää poraamista suunnilleen yhtä hyvin kun ruåttalaiset tankokarkit, polkagrisit.

Näyttäis että maaseudun pienissä rautakaupoissa tää pläkkändekker-tasoinen leluvalikoima on yhtä kun nolla. Kun taloon tarvitaan kone niin sitä ei osteta leluksi, eikä sitä osteta sen takia että siinä on kiva neonoranssi väri tai muotoilu niinkun nuorisolenkkarissa vaan se ostetaan töihin. Joku Kaustisen Rautia meinas olla yliveto, mulla jäi semmonen olo että sieltä ei tahtonut löytää Makitaa ja Metaboa huonompaa ennenkun sitten niiden takaa löytyi joku häpeähylly johon oli piilotettu muutama DeWalt, AEG tai vastaava "heikompi merkki".

Tämmönen mieli on jäänyt ainakin Pohjanmaan rautakaupoista, lieneekö sitten muualla toinen juttu. Vai onko vaan sattunu niihin muutamaan hyvään...

Puukeskuksessa mäkin oon käyny, tai Starkissa. Ja sitten tässä on muutama pikkuinen rauta- ja puutavarakauppa josta saa ihan kohtuulliseen hintaan tavaraa, ja tuppaavat vielä muistamaan naaman. Vaikka hinta on pikkuisen kovempi ja valikoimat ohuemmat niin oon niihin ruvennut pikkuhiljaa kantamaan rahaa, ihan henk. koht. palvelun ja pienyrittäjien tukemisen merkeissä. Pöljä kun oon.

Pekka

manteli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 16 Maalis 2006 14:39

Eikä unohdeta Agri markettia, oon saanu tosi hyvää palvelua sekä Salossa että Turussa. Ei sieltä suoranaisia venetarvikkeita löydy mut maaleja moneen makuun, köysiä ja on siel kaikenlaisia koneitakin. Salosta täytyy mainita vielä, että myyjänä oli parikymppinen tyttö ja luetteli esim. Zinga pinnoitteen ominaisuudet ja levitys olosuhteet tosta vaan, oli vanhalta leuka pudota.
Ja toimitusajat, ku eka zinga purkki tyhjeni, soitin liikkeeseen vieläks löytyy ni vastaus tuli samantien, eioo mut tuu huomenna aamupäivällä me saadaan Turusta lisää.

t. Jaakko

ps. niin ja tosihyviä pressuja suht sopu hintaan...

Matti Laurila

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 16 Maalis 2006 15:04

Minä olen asioinut Tampereella Starkissa, lähinnä ammatillisista syistä. Puukeskuksessa olen kolmesti käynyt, kun pari vuotta sitten tein vaatekaappia ja vasta silloin kolmannella kerralla osasivat sahata levyt oikeaan mittaan ja oikean määrän. Olin jopa pannut tarpeet oikein paperille.
Neljättä kertaa en sinne mene.

t.Matti

Vastaa Viestiin