Hydraulinen vetomootori.
-
- Viestit: 135
- Liittynyt: 24 Loka 2005 14:18
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Hydraulinen vetomootori.
Onkos kenelläkään kokemusta tai tietoa hydraulimoottoreista veneen vetolaitteena? Äkkiä ajatellen olisi aika helppo asennettava ja suunnanvaihtokin tapahtuisi virtaussuuntaa kääntämällä. Pumppua pyörittävän koneen voisi laittaa oikeastaan minne vaan. Käsittääkseni ongelmia ovat ainakin hydraulimoottoriin kohdistuva potkurin aiheuttama paine / veto ja kierrosluvun saaminen sopivaksi. Ja tietysti sopivan hydrauliikan hinta.
Puu on elävä materiaali: Se vääntyilee, halkeilee, turpoaa ja lopulta lahoaa.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Eikös mm. 1907 valmistunut Ilkka raiskattu Kubotalla ja hytikkamooottorilla?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
Moro!
Onhan noita isojakin aluksia hydrauliikalla toteutettu, mm. Mallasvesi -niminen noin parikymmenmetrinen, taitaa tänä päivänä olla Valkeakoskella, jossa menoa säädeltiin viisisenttisellä venttiilinvarrella kojetaulusta ja hyvin kävi, olen itsekin joskus kokeillut. Moottorina muistaakseni Scanian 6 sylinterinen diesel.
Pienemmillä tehoilla pitäisi hoitua aika ongelmattomasti, mutta suuremmilla öljyn jäähdytys pitää miettiä, lämpenee helposti melkoisen kuumaksi. Tosin jäähdytysvettähän veneessä on runsaasti saatavilla. Komponentit ovat tietty aika hintavia, mutta eipä niitä kovin helposti rikki saakaan ja hyötysuhde ei ole mekaanisen luokkaa, mutta esim. purjeveneessä se tuskin haittaa.
t.Matti
Onhan noita isojakin aluksia hydrauliikalla toteutettu, mm. Mallasvesi -niminen noin parikymmenmetrinen, taitaa tänä päivänä olla Valkeakoskella, jossa menoa säädeltiin viisisenttisellä venttiilinvarrella kojetaulusta ja hyvin kävi, olen itsekin joskus kokeillut. Moottorina muistaakseni Scanian 6 sylinterinen diesel.
Pienemmillä tehoilla pitäisi hoitua aika ongelmattomasti, mutta suuremmilla öljyn jäähdytys pitää miettiä, lämpenee helposti melkoisen kuumaksi. Tosin jäähdytysvettähän veneessä on runsaasti saatavilla. Komponentit ovat tietty aika hintavia, mutta eipä niitä kovin helposti rikki saakaan ja hyötysuhde ei ole mekaanisen luokkaa, mutta esim. purjeveneessä se tuskin haittaa.
t.Matti
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kun en ollut Suomen raskaassa autopuolella vaan lähinnä kuskattava isona tykkipäällikkönä niin ei tullut perehdyttyä protojen tekniikkaan mutta eikös ne olleet nemovetoisia? Ja luulisi että hitaassa maastoajossa painittaisi myös jäähdytysongelmien kanssa. Ja joskus kun perässä oli K130/63 kanuuna niin välillä kuskit ajoivat koko yhdistelmää pelkillä kanuunan nemoilla pitkiäkin matkoja...
Ei luulisi veneessä olevan vaikeaa hydrauliöljyn jäähdyttämisen kun ympärillä on vettä ihan riittämiin.
Ei luulisi veneessä olevan vaikeaa hydrauliöljyn jäähdyttämisen kun ympärillä on vettä ihan riittämiin.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Masa
- Viestit: 459
- Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
- Paikkakunta: Oulu
Minä olin se majurista seuraava, eli automies, protot ja sen jälkeläiset, isommatkin maastokuorma-autot ovat kaikki akselivetoisia, jakolaatikko ja napavälitykset. Jäähdytystä ei tarvittu kuin moottorissa. Hydraulivetoa ei käytetä kuin vinssissä. Suurimmassa 6x6 eli SA-240:ssä oli normaalikytkimen jatkona momentinmuunnin. Yhtä simppeleitä kuin ensimmäiset nelivetotraktorit.Veli-Matti kirjoitti:Kun en ollut Suomen raskaassa autopuolella vaan lähinnä kuskattava isona tykkipäällikkönä niin ei tullut perehdyttyä protojen tekniikkaan mutta eikös ne olleet nemovetoisia? Ja luulisi että hitaassa maastoajossa painittaisi myös jäähdytysongelmien kanssa.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 21 Touko 2005 09:40
- Paikkakunta: vesanto
Hydraulisella vedolla saa moottorin asennettua helposti, kun ei tarvitse välittää potkuriakselista ja pienikokoinen hydraulimoottori helppo asentaa lähelle pohjaa. Kun on tarpeeksi iso moottori( eli Perkinssin 6-syl, 100hv massikan 510 puimurista) niin moottori voi käydä koko ajan kohtuu taloudellisilla kieroksilla ja siten ettei tärisytä koko paattia, ja sitten vaan potkurin kierrokset kohalleen sääjettävällä pumpulla. öljyn jäähytin tosiaan kohtuu helppo toteuttaa...
Vielä parempi olis jos koneen jatkeena olis generaattori ja akselin päässä sähkömoottori, taitais tulla vaan vielä kalliimmaks kun hydrauliveto.
PTI
Vielä parempi olis jos koneen jatkeena olis generaattori ja akselin päässä sähkömoottori, taitais tulla vaan vielä kalliimmaks kun hydrauliveto.
PTI