Potkurikselin kiinnitys vaihteistoon
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
Moro!
Tuo etuvetoisen akselin käyttö voi olla vähän kysymysmerkki. Tasanopeusnivel ei välttämättä ole suunniteltu päittäiskuormille, koska vetoakseli on aika usein vain toisesta päästään kiinni, yleensä pyörän navassa ja voi lähteä vaihteiston päästä vain ihan kevyesti vetämällä pois. Tosin jos puhutaan noin 10 hp:n tehoista, ei päittäisvoima kasva kovin suureksi muihin nivelessä vaikuttaviin verrattuna, mutta taitaa selvitä vain kokeilemalla. Muutenhan tasanopeusnivel sopisi tähän tarkoitukseen kardaania paremmin, ei aiheuta värinöitä senkään vertaa kuin ristikkonivel.
Näppituntumalta voisi vaikka toimiakin.
t.Matti
Tuo etuvetoisen akselin käyttö voi olla vähän kysymysmerkki. Tasanopeusnivel ei välttämättä ole suunniteltu päittäiskuormille, koska vetoakseli on aika usein vain toisesta päästään kiinni, yleensä pyörän navassa ja voi lähteä vaihteiston päästä vain ihan kevyesti vetämällä pois. Tosin jos puhutaan noin 10 hp:n tehoista, ei päittäisvoima kasva kovin suureksi muihin nivelessä vaikuttaviin verrattuna, mutta taitaa selvitä vain kokeilemalla. Muutenhan tasanopeusnivel sopisi tähän tarkoitukseen kardaania paremmin, ei aiheuta värinöitä senkään vertaa kuin ristikkonivel.
Näppituntumalta voisi vaikka toimiakin.
t.Matti
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Pelaa kunhan laittaa kunnon painelaakerin - vaikka siitä etuvetoisen etunavasta... Laakerin numerolla selviää katalookista millaista kuormitusta ja kuinka paljon painetta laakeri kestää.
Tosin pesän koneistukset sopivan mallliseksi voi olla melko työlästä kun niissä tahtoo olla melkoisesti valurautaa
Tosin pesän koneistukset sopivan mallliseksi voi olla melko työlästä kun niissä tahtoo olla melkoisesti valurautaa
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 19:15
Kuinka tuo etuvetoauton vetoakseli kestää kovia pyörimisnopeuksia?
Mulla on 7m veneessä Nissan sd22 diesel, ja perävetolaite, jotka on yhdistetty Nissanin vetoakselilla. Vetoakselin "ulompi" murros, joka on vetolaitteessa kiinni lämpiää mielestäni liian paljon. Käsittääkseni autossa normaaleissa ajonopeuksissa vetarin pyörintänopeus jää alle 1000rpm, kun taas veneessäni pyörii maksimissaan n. 3000-4000rpm nopeudella. Olenkin harkinnut takavetoisen kardaania/ristiniveliä, jotka ovat suunniteltu pyörimään suuremmilla nopeuksilla.
Mitä mieltä olette?
Mulla on 7m veneessä Nissan sd22 diesel, ja perävetolaite, jotka on yhdistetty Nissanin vetoakselilla. Vetoakselin "ulompi" murros, joka on vetolaitteessa kiinni lämpiää mielestäni liian paljon. Käsittääkseni autossa normaaleissa ajonopeuksissa vetarin pyörintänopeus jää alle 1000rpm, kun taas veneessäni pyörii maksimissaan n. 3000-4000rpm nopeudella. Olenkin harkinnut takavetoisen kardaania/ristiniveliä, jotka ovat suunniteltu pyörimään suuremmilla nopeuksilla.
Mitä mieltä olette?