Auton vaihdelaatikko?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Auton vaihdelaatikko?

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 19 Tammi 2006 09:22

Lueskelin taas kerran loppuunkulunutta Vaneriveneitä rakentamaan kirjaa, ja tällä kertaa huomio kiintyi sisämoottoreita käsittelevän kohdan vaihdelaatikkopohdintaan. Ei nyt ihan sanasta sanaan, mutta sisältö oli tämä:

"Käytettäessä oikeata merimoottoria, kytkin on rakennettu moottorin yhteyteen.
Jos käytetään auton moottoria, jätetään auton vaihdelaatikko kiinni moottoriin. Vaihdelaatikosta kannattaa poistaa muut hammasrattaat, paitsi yksi vaihde eteen ja pakki. Mikä eteenpäin vievä vaihde jätetään, pitää harkita välitysten perusteella."

Että näin neuvottiin 1950-luvulla.
Onko kellään autonmoottorin oma loota kiinni veneessä?
Hoitaako synkronirenkaat riittävästi kytkimen virkaa, kun lähtöakseli pääsee pyörimään pehmeästi jo heti liikkeellelähdössäkin?

Hannu

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 19 Tammi 2006 09:27

Heh "nyysseissä" joku kertoi näin tehneensä lisää löytyy sivulta http://kotisivu.dnainternet.fi/korhomi/Marinointi.html
E mare libertas

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 19 Tammi 2006 10:17

Aikoi tuo kaveri laittaa kytkimenkin siihen laatikkoon, ettei hajoa laatikko, jos raakana vetelee vaihteet päälle.
Automaattilaatikollahan ei näitä ongelmia ois..
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Tammi 2006 10:20

Toimiihan se auton vaihdelaatikollakin. Eteenpäinmeno ei ole ongelma mutta pakki on usein välitety niin tiheäksi että se ei tahdo toimia kuin kierroksilla. Ennen käytettiin yleisesti kolmivaihteista Volgan/Gazin latikkoa jossa on pakilla muita autoja harvempi välitys. Kytkinpoljin käsittääkseni täytyy olla olemassa eli se oli yleensä polkaistavana vipuna lattiassa. Noita neuvostomaan yleiskoneita olisi helposti saatavilla mutta vanhanaikaisena 2,4 litraisena se on suorastaan hirvittävä syömään polttoainetta.
Yksi mahdollisuus on tietysti sovittaa joku Olympian tai Wikströmmin suunnan vaihtja joko apukardaanilla tai ilman mutta taas toisaalta siinä ei ole alennusta ollenkaan.
Tuosta automaattilaatikosta toimimisesta veneessä ollaan joskus aikoinaan väännetty kättä velipojan kanssa ja hänen painava mielipiteensä oli ettei se toimisi veneessä. Kait se sitten on uskottava vai tietääkö joku muuta?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 19 Tammi 2006 10:27

Veli-Matti kirjoitti:Yksi mahdollisuus on tietysti sovittaa joku Olympian tai Wikströmmin suunnan vaihtja joko apukardaanilla tai ilman mutta taas toisaalta siinä ei ole alennusta ollenkaan.
No jättää sitten sen autonlaatikon siihen koneen perrään kiinni ja sen perään se suunnanvaihtaja, saa mulkata mieleisensä alennuksen sieltä kepistä ja jättää siihen.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 19 Tammi 2006 11:25

Hmm tulee vaan julmetusti pituutta tuolle paketille...


On joskus tullu sellanen "metässä" tehty vaneripaatti nähtyä missä oli julmetun kokoinen potkuri josta aina yksi lapa kävi kurkkaamassa veden päällä... No kaks äijää siinä istu ja h-vetin moinen rytinä ja ryske kuului ja eteneminen oli sitä sun tätä.. toinen sitten jo rupesi epäilemään homman onnistumista niin toinen lohdutteli, että ootas ku päästään satamasta pois ja saadaan 3:nen silmään.. :-)
E mare libertas

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 19 Tammi 2006 11:47

Painelaakeria noissa auton laatikoissa ei taida oikein kunnollista olla , että sellanen lienee syytä laittaa jonkinlainen akselin ja laatikon väliin, ettei potkurin työntö heti hajota sitä laatikkoa.

Kaveri kertoi että joku tai jossain olis käytetty jotakin vanhoja jenkkiautomaattilaatikoita lukittuna 2-nopeuksiseksi.

Glen-LN kirjassa Inboard motor installations oli jopa vaihtoehtona auton automaattilaatikko koneen ja perävetolaitteen välissä.
Mile

Vastaa Viestiin