B.M.V no kuinka se nyt kirjoitetaan ?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

B.M.V no kuinka se nyt kirjoitetaan ?

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 02 Tammi 2006 14:50

kyllä se kirjotetaan B.M.V
jos joltain löytyy yli neljä konetta jossa lukee B.M.W ( porin konepajan tekeleitä )niin syön sanani .O)
ainakin muulla lukee kolmessa koneessa B.M.V

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 02 Tammi 2006 14:55

todiste löytyy huuto.net Kohde numero 25164772

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 02 Tammi 2006 16:28

B.M.V, eli Björnborg Mekaniska Verkstad , myöhemmin Rosenlew

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Tammi 2006 16:44

Jep. Selevä tojisteha se o ja niitä ku vaa löytyy molemmile kirijotustavvoille...
Nii että niinku B.M.V. ja B.M.W.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 03 Tammi 2006 16:38

Mökin leivinuunin luukussa komeilee BMW (tuplaweellä), eikä se takuulla ole Bayerische Motoren Werken tekele. Bemari otti tuon lyhenteen käyttöön vasta 1917 http://de.wikipedia.org/wiki/Bayerische ... n_Werke_AG
kyllä se on Björneborgissa värkätty.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Tammi 2006 17:12

Elekää poikoset ruvekko leikkimään ammattimiesten kanssa ;)
Nimittäin otin hieman nokkiini mahdollisuudesta(tosin hyvin, hyvin pienestä) että minä olisin väärässä ja hb-77 oikeassa. Tai mikäs se nyt "hieman" on jos vietää unettoman yön, vetää pään täyteen ja ajaa Feinin akkuporakoneella tökkien perheen pakkaseen...
Siispä turvauduin ammattimiehen apuun ja soitin Pääskylän Matille ja sieltähän se tuli:
B.M.W. on oikea lyhenne n. vuoteen 33-35 asti ja B.M.V. on ollut käytössä sitten sen jälkeen. Kysymys on siis Porissa tehdyistä kamppeista. Hommaa sotkee vielä tässä hässäkässä että hurreilla on ollut ainakin yksi B.M.W.-merkintää käyttänyt konepaja.
Ja joka ei tiedä kuka Pääskylän Matti on niin ei kannata alkaa kinaamaan mitään näistä hommista - kyllä jämpti on näin!
;) ;) ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Lill-Klas
Viestit: 84
Liittynyt: 30 Maalis 2004 21:34
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lill-Klas » 03 Tammi 2006 20:03

Veli-Matti kirjoitti:Elekää poikoset ruvekko leikkimään ammattimiesten kanssa ;)
Nimittäin otin hieman nokkiini mahdollisuudesta(tosin hyvin, hyvin pienestä) että minä olisin väärässä ja hb-77 oikeassa. Tai mikäs se nyt "hieman" on jos vietää unettoman yön, vetää pään täyteen ja ajaa Feinin akkuporakoneella tökkien perheen pakkaseen...
Siispä turvauduin ammattimiehen apuun ja soitin Pääskylän Matille ja sieltähän se tuli:
B.M.W. on oikea lyhenne n. vuoteen 33-35 asti ja B.M.V. on ollut käytössä sitten sen jälkeen. Kysymys on siis Porissa tehdyistä kamppeista. Hommaa sotkee vielä tässä hässäkässä että hurreilla on ollut ainakin yksi B.M.W.-merkintää käyttänyt konepaja.
Ja joka ei tiedä kuka Pääskylän Matti on niin ei kannata alkaa kinaamaan mitään näistä hommista - kyllä jämpti on näin!
;) ;) ;)
Selitys tälle ensin W kirjaimen, ja myöhemmin V kirjamen käytölle voi olla näin yksinkertainen. Vanhempaan aikaan saksa oli merkittävä kieli esiteollisessa suomessa ja saksan kielessä V kirjain lausutaan ähvänä (F:änä) ja W normaalina V:eenä. Näin on W ja V kirjaimia käytetty myös vanhoissa suomenkielisissä kirjoituksissa http://www.cc.jyu.fi/%7Essryhane/uusi/kaannos.htm

Myöhemmin saksan kielen vaikutus väheni ja Ruotsin kielessä V kirjain lausutaan normaalina V:eenä.
Lill-Klas

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Tammi 2006 20:49

Ei kait tuohon W:n muutumisesta V:ksi parempaakaan selitystä ole...
Kaksoisveet on tippuneet vuosien varrella kokonaan pois niin puhe- ja kirjakielestäkin. Tänä päivänä niitä taitaa olla ainoastaan sukunimissä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Tammi 2006 22:27

Tuo kirjoitustavan vaihtumisen aikaväli on epämääräinen ja taitaa itseasiassa olla vuosien -33 ja -37 välillä. Syyhän tähän on se että olemassa on joitakin koneita joissa on molemmilla tavoin leimattuja osia ja sitten joskus vuonna -37 on kasattu vanhan kirjoitustavan mukaisesti (eli ennen v. -33) valetuilla osilla uusia koneita. Kolme asioista minua paremmin perillä olevaa antoivat näillä perusteilla vuosilukuja em. vuosien väliin ja tarjosivat myös tuommoista selitystä epämääräiselle ajankohdalle.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 04 Tammi 2006 08:17

porin konepaja on myös tehnyt nopsa perämoottoreita 5 ja 7hv ainakin vuosina 1935-1937

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Tammi 2006 08:52

Se tuo suomalainen konepajateollisuus tai pitäisikö sanoa kotipajateollisuus on tuottanut suorastaan ihmeellisen määrän erimerkkisiä koneita. Käsittääkseni pelkästään akselilla Pietarsaari - Kokkola - Vaasa on tehty yli 200 erimerkkistä moottoria ja valtaosaa näistä myös venekäyttöön. Todennäköisesti suurin osa merkeistä on jäänyt muutaman tai muutaman kymmenen tuotantomääriin mutta tunnetuimpiahan siellä ovat Olympiat ja Wikströmmit, jotka molemmat taitavat päästä yli 5000 tuotettuun moottoriin. Yhtenä erikoisuutena on sitten vielä nimettömät moottorit joita verstaiden työntekijät ovat kasanneet joka hylkyosista kunnostamalla, varastetuista osista tai sitten suunnittelemalla itse koneet ja tekemällä ne työnantajan tiloissa joko luvalla tai ilman lupaa.
Vaikka kyllähän se tilanne on ihan samanlainen ollut ympäri maailmaa millä tahansa teollisuuden alalla. Muistan dokkarin -80 luvulta jossa kerrottiin Pakistanin Peshawarin asepajoista - tilauksesta sai mitä tahnsa asetta vanhasta kymppirouningista Sergei it-tykkiin. Ja kaikki tehtiin jonkin peltihökkelin takapihalla viilalla ja jalkakäyttöisellä sorvilla. Koe ammunnat suoritettiin sitten kadulla pajan edessä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 04 Tammi 2006 08:52

Tehtaan painamissa prosyyreissä kai kuvastuu se, mitä mieltä tehdas itse on ollut asiasta aikanaan.

Kansallisarkiston pienpainatteissa
http://digi.lib.helsinki.fi/index.html
näkyy, kun hakee BMV:llä ja BMW:llä, että konepaja käytti prosyyreissään BMW:tä vielä 1930, ja BMV:tä 1.2.1935 alkaen. Vuosilta 31-34 ei ole BMV/W prosyyrejä.

Kun hakee "björneborgs mekaniska":lla:
Jauhelihamyllyprosyyreissä Werkstad muoto 1931.
Sampo-prosyyrissä Werkstad muoto 1932.
Takorautatuoteprosyyreissä Werkstad 1933.
Sampo prosyyri 1.1.1934, siinä on lukee Verkstad, mutta myös BMW. (Mikseiköhän tätä löytynyt BMW-haulla??? Haku on aika kökkö muutenkin.)

Prosyyrien perusteella näyttäisi olevan BMW -> 1934, BMV 1935 ->.

Hannu

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 04 Tammi 2006 10:20

Veli-Matti kirjoitti:Tai mikäs se nyt "hieman" on jos vietää unettoman yön, vetää pään täyteen ja ajaa Feinin akkuporakoneella tökkien perheen pakkaseen...
Se voi totuus ottaa joskus koville. ;)
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Tammi 2006 12:48

Joo, kieltämättä se joskus otta koville kun ei näköjään voi olla koskaan väärässä ;) ;) ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28 Elo 2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pauke » 04 Tammi 2006 18:15

Mulla kaakeliuunin luukuissa "vuosileima" 1941 ja w:llä. Ei tainnut ainakaan stansseihin vaihtua w v:ksi just sinä vuonna kun nimen virallinen kirjoitusasu. Taisi olla noina aikoina muutakin puuhaa... On muuten patentoitu uunin luukku!

Vastaa Viestiin