petsaus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
S.Tuominen

petsaus

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 13 Tammi 2004 17:50

Kokemuksia kaivataan petsin käsittelystä.
Eli kyseessä Herdinsin valmistama "Aito Petsi" (veteen liukeneva petsijauhe).

Olen käsitellyt havuvanerit ja muut puuosat(mäntyä) 50%pellavaöljy ja valtti seoksella kertaalleen. Nyt olisi tarkoitus lisätä seuravaan kertaan petsillä sävyä. Miten tuo kyseinen petsi toimii kaverinaan aikaisemmin mainitsemani liuos, vaikka onkin ns. vesipetsi?? Ja arvioita siitä miten montaan kertaan täytyy toistaa sävytys käsittely, jotta saavutetaan ei "laikukas" pinta. ...no se tietysti riippuu monesta asiasta. Kannattaako imeytymistä parantaakseen vielä lisätä tärpättiä?

Tämän jälkeen päälle olisi tarkoitus vetää puolikiiltävä uretaanilakka.
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

Northling
Viesti:

Petsaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 13 Tammi 2004 18:10

Moi
Huonosti imeytyy jo öljyttyyn pintaan jos meinaat vesipetsiä käyttää. Herdinin petsijauheen liukoisuudesta pellava öljyyn mulla ei ole mitään käsitystä, mutta luulisin sen olevan syystä tarkoitettu liuoitettavaksi veteen. Hempelillä on hyvä liuotinpetsi joka imeytyy myös öljyttyyn puuhun. Korjasin vanhaa spinnupuomia ja kun olin jo pellavaöljyllä sitä kyllästänyt niin siinä alkoikin näkymään vanhoja sinistymiä, jotka luulin saaneeni pois. Halusin ne piiloon ja ajattelin vetää puomin mahongin väriseksi. Hankasin jo öljyttyyn pintaan sudilla pari kertaa hempelin petsiä. Se imeytyi kohtalaisesti kun vähän sudilla auttoi. jatkoin sitten kyllästystä ja viimeistelin lakalla ja hyvä tuli.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

S.Tuominen

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 13 Tammi 2004 18:32

..niin itsekin kyllä ihmettelin kun maalikaupassa kyseistä "vesi-petsiä"
käskivät liuokseen vielä sekoittaa. Ei heilläkään voi olla kaikesta omakohtaisia kokemuksia, mutta onneksi täältä palstan käyttäjä kunnasta löytyy monenmoista kokenutta porukkaa.

Onko tuo hempelin petsi paljonkin kalliinpaa? ...voisi niin kuvitella merkin tuntien. Millä nimellä Hempel muuten tuota petsiään kauppaa, kun ei tunnu heidän nettisivuiltaan löytyvän tuoteinfoa. Sekoititko Hempelin petsin öljyyn?

jansix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 13 Tammi 2004 20:27

tere! ite olen käyttänyt hempelsin ja interin liuotinpetsiä .hemppelin 6710 on oman kokemuksen mukaan parempi ja peittävämpi se on myös punasempi sävyltään. rittää n.3purkkia eli yhtn.1litra tommosen 5m. mahonki tl-veneen käsittelyyn. itse otin veneen puulle, hioin, petsasin ja kyllästin hemppelin impreg 1:llä meni n.6lit ja lakkasin impreg 2:lla sitä n6liitraa. hintoja en muista tein tämän 1999. ja sävy on pysynyt aika punasena vuosien ajan,joka toinen kevät hioin kerta lakkaus on riittänyt kylkiin.

S.Tuominen

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 13 Tammi 2004 20:57

Onko Hempeliltä sitten saatavilla muutakin kuin mahonkin väristä petsiä?
Herdinsin värikarttojen mukaan sävyt "ruskeaokra" ja "Carl-Johan ruskea"
ovat lähinnä mitä haen. Eli kyseessä on likimain öljytyn männyn kaltainen kuultava pinta.

Onko muuten vaneria käsiteltäessä vaara, ettei petsi imeydy enää kunnolla jos pohjalla "liikaa" pohjustetta (pellava 50% + valtti)?

Kannaako Teak-vaneriin imeyttää lainkaan vastaavaa öljyseosta, vaan ainoastaan lakata lopuksi kuin muutkin vaneripinnat?

...niin ja tuli vielä mieleen että kai nuo vanerit kannattaa ylipäänsä öljytä pelkän vesipetsi/lakka käsittelyn sijaan? Ettei nyt turhaa työtä tekisi.

(kylläpäs kysymyksiä satelee mieleen...)

jansix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 13 Tammi 2004 22:11

tl-venerojektissa oli kansi tiikki vaneria. itekään en ollu varma mikä on oikea käsittelytapa vanerille, mutta päädyin sihen että eposilla inter,sivut kansi levystä umpeen ja petsiä 2kertaa oli vaneri vaaleempaa ku umpi mahonki ja kyllästys ainetta pari kerrosta ja päälle 6kerrosta impreg2:sta ja hyvin on kestänyt kannessakin vaikka kuluu naarmuillekin ku siinä kävelemäänkin joutuu. aikisemmin mainittu petsilöyty sillä numerolla 96-97 hemppelin kuvastosta.

Northling
Viesti:

Petsiä

Viesti Kirjoittaja Northling » 14 Tammi 2004 09:39

Moi
Hempelsin petsi on valmiiksi liuotettuna ja se on joku pahanhajuinen liuotin "thinner". Sitä saa ainakin 0,37 L purkissa 12,5 €, ainoastaan punakan mahongin värisenä, Se on vettä ohuempaa ja tosi riittoisaa. Tuolla pikkupurkilla sutii neliöitä.
Teakkia ei saa öljytä ennen lakkausta, päinvastoin teak pitää ennen pintakäsittelyä pyyhkiä asetonilla tms "rasvanpoistajalla" epoksin/lakan tartuvuden varmistamiseksi. Teak on itsessää niin rasvainen puu että se ei kyllästeitä kaipaa ja juuri siksi se on erinomainen puu veneisiin, ei sinisty eikä lahoa vaikka olisi käsittelemätönkin kuten esim teak-kansi. Vaneri ei paljoa kyllästettä ime koska ekan viilun jälkeen on kosteusulkuna toimiva liimasauma. Reunoistaan vaneri imee äärettömästi kyllästettä ja reunat onkin syytä käsitellä hyvin koska sieltä lahoaminen alkaa jos jostain. Huom muista käsitellä myös kaikki vanerikanteen poraamasi reikien reunat (ikkunat läpiviennit tms)
Ei kai siitä vanerin kyllästämisestä mitään haittaakaan ole. Itse ollaan kyllä mahonkivanerit vaan lakattu 50%:lla pari kerrosta, sitten 70 ja 90% yhteensä n 8 kerrosta. Vanerin reunat on kyllästetty epoksilla. Pitää muistaa että pellavaöljyn päälle sopii vain öljylakka ja pellavaöljy hidastaa lakan kuivumista ja pinnan tulisi olla kuiva pellaväöljystä eli hyvin vetäytynyt, jotta lakka kiinnityisi puuhun, eikä jää "kellumaan" öljyn päälle.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

S.Tuominen

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 14 Tammi 2004 09:59

...kerran aikaisemmin vaneria öljytessäni huomasin juuri tuon että pinta saattaa jäädä hyvinkin pitkäksi ajaksi "öljyisäksi", joten tuolloin tuskin siihen lakka tarttuu. Kannattaakin siis ilmeisesti vaneria öljytessä tyytyä jo yhteen maksimissaan kahteen sivelykertaan, ettei ennen lakan levitystä tarvitse odottaa montaa viikkoa, varsinkin kun tuntuu keväällä muutenkin olevan kova polte laskemaan venettä.

Ja uskoakseni "liika" öljyäminen vaikuttaa myös tuohon petsin tarttumiseen.

...tästä päätellen vanerille paras seuraavanlainen "kohtelu":

1. kerta 50% pellavaöljyä + lahosuoja
2. sävytys hempel petsillä
3. Lakkaus useampaan kertaan

...onko muilla valmistajilla kuin Hempelillä useampia värivaihtoehtoja öljytyillle pinnoille sopiville petseilleen? Olisko jollain kuvia netissä, jossa käytetty kyseistä Hempelin mahonki petsiä?

Northling
Viesti:

Petsaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 14 Tammi 2004 10:53

Moi
Mä vaihtasin vielä ton järjestyksen
1. petsaus
(2 kyllästys)
3 Lakkaus 50%
4 -"- 50%
5 -"- 70%
6 -"- 90%
7 -"-
8 -"-
9 -"-
10 -"-
Vanerin reunoihin, jos niitä ei ole suljettu epoksilla, extra kerroksia sivelyjen välillä. Kevyet välihionnat sivelyjen välillä varmistaa tasaisemman lopputuloksen. Jos vanerin pinta on öljyinen pyyhi se nyt tärpätillä ja anna kuivua niin kyllä se lakka sitten tarttuu.
t:aki

S.Tuominen

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 14 Tammi 2004 15:26

...jos noudatan ehdottamaasi järjestystä, käykö pohjalle vesipetsi?
Olisi aika paljon paremmat mahdollisuudet valita väri.

Northling
Viesti:

vesipetsi

Viesti Kirjoittaja Northling » 14 Tammi 2004 16:48

Moi
Juu mikä ettei, oletin että olit jo aloittanut öljyämisen, siihen öljyttyyn pintaa nimittäin vesipetsi ei imeydy. Kokeile hukkapalalla ko. vaneriin miten väri imeytyy ja miltä se näyttää lakattuna, niin tiedät pitääkö ohentaa vai jopa sivellä petsiä useamman kerran. Lakka muuttaa lopullista väriä. Vaneri pitää vesipetsin kanssa olla tosi puhdas ja hyvin hiottu liima roiskeista ja rasvoista muuten ei imeydy, mäntyvanerissa on pihkaa en tiedä miten se vaikuttaa asiaan voisi kuvitella että vaikeampi saada tasainen väri, mutta toisaalta tuleepa elävämpi pinta

S.Tuominen

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 14 Tammi 2004 17:25

...mutta siis öljyn voi vetää kuitenkin vesipetsin päälle??

Northling
Viesti:

Petsiä

Viesti Kirjoittaja Northling » 14 Tammi 2004 18:09

moi
Juu-u, se syventää petsin väriä kuten lakkakin.

jansix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 14 Tammi 2004 20:07

terve!mulla on semmonen käsitys että nuo vesipetsit ei kyllä ole oikein tarkotettu venekäyttöön. jossain sisätiloissa voi varmaan uskaltaa kokeilla mutta itse en kyllä laittas ainakaan omaan veneeseen. ja ennen kyllästystä oman kokemuksen mukaan se hemmpelin petsi toimii hyvin.

S.Tuominen

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 14 Tammi 2004 20:18

...mutta kun ei viitsisi käyttää mahongin sävyä, vaan jotain hieman vaaleampaa. Itse ajattelin kuten aiemminkin jo taisin mainita jotain kuultavan öljytyn männyn kaltaista, "ruskeaokra" tai esim. "Carl-Johan ruskea" Herdinsin värikarttojen mukaan.

Vastaa Viestiin