Ikkunan kehyksiä ?
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 30 Huhti 2003 10:53
- Paikkakunta: Helsinki
Ikkunan kehyksiä ?
Hei
Tietääkö joku pääkaupunkiseudulla hyvän (ja mielellään edullisen) paikan, josta saisi veneeseen uudet messinkiset ikkunakehykset. Keltaisilla sivuilla on kyllä lukemattomia metallipajoja, mutta ei tämmöinen tavallinen immeinen oikein saa selvää niistä, mihin kannaittaisi ottaa yhteyttä.
Toivotan myös omasta puolestani kaikille Hyvää Alkanutta Vuotta !
Päivi K
Tietääkö joku pääkaupunkiseudulla hyvän (ja mielellään edullisen) paikan, josta saisi veneeseen uudet messinkiset ikkunakehykset. Keltaisilla sivuilla on kyllä lukemattomia metallipajoja, mutta ei tämmöinen tavallinen immeinen oikein saa selvää niistä, mihin kannaittaisi ottaa yhteyttä.
Toivotan myös omasta puolestani kaikille Hyvää Alkanutta Vuotta !
Päivi K
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Mikä vanhoissa kehyksissä oli vialla? Kromatut voi kiilloittaa messingille tai kromata uudestaan. Messinkiset tai pronssiset pärjäävät kevyellä putsaamisella. Alkuperäinen on aina hienoin...
Uudetkin voi teettää, mutta kannattaa silti katsoa jos kaupasta löytyisi suunnilleen sopiva. Säästää vaivaa ja yleensä vähän rahaakin, yksitellen valetut ja kiilloitetut ovat kalliita.
Maritim, Farsons http://www.farsons.net/ ja Classic Marine Service http://www.classicmarineservice.fi kannattaa katsoa läpi. Myös Toplichtin kuvasto kannattaa tilata, sieltä löytyy valtavasti samaa roinaa http://www.toplicht.de
Mulla on jossakin muistin uumenissa pienvalimo jossain Espoon Automuseon nurkilla joka voisi tehdä tällaisia osia, mutta en nyt löydä puhelinnumeroa millään.
Valmistaudu siihen että teetetyt ovat hyvin kalliita. Vähän voi säästää kiillottamalla ja jynssäämällä itse loput, mutta aika röykkiön pronssia kiillottaneena sanoisin että paremminkin voi käyttää aikaansa.
Pekka
Uudetkin voi teettää, mutta kannattaa silti katsoa jos kaupasta löytyisi suunnilleen sopiva. Säästää vaivaa ja yleensä vähän rahaakin, yksitellen valetut ja kiilloitetut ovat kalliita.
Maritim, Farsons http://www.farsons.net/ ja Classic Marine Service http://www.classicmarineservice.fi kannattaa katsoa läpi. Myös Toplichtin kuvasto kannattaa tilata, sieltä löytyy valtavasti samaa roinaa http://www.toplicht.de
Mulla on jossakin muistin uumenissa pienvalimo jossain Espoon Automuseon nurkilla joka voisi tehdä tällaisia osia, mutta en nyt löydä puhelinnumeroa millään.
Valmistaudu siihen että teetetyt ovat hyvin kalliita. Vähän voi säästää kiillottamalla ja jynssäämällä itse loput, mutta aika röykkiön pronssia kiillottaneena sanoisin että paremminkin voi käyttää aikaansa.
Pekka
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 30 Huhti 2003 10:53
- Paikkakunta: Helsinki
Moi
Kiitos vihjeistä, käyn ne ensi tilassa läpi !
Vanhoissa on vikana se, että niitä ei oikeastaan ole ! Yksi veneen edellisistä omistajista on poistanut alkuperäiset kehykset laseineen ja laittanut tilalle pleksilasiset ikkunat, jotka on ruuvattu suoraan seinään ja tiivistetty mustalla tökötillä (siis ilman minkäänlaista kehystä ja vähän samaan tapaan kuin joissakin muoviveneissä on tehty). Kertoi tehneensä tämän muutoksen, kun pelkäsi että alkuperäiset eivät kestä vaativissa olosuhteissa purjehtimista.
Ikkunat ovat toki ehjät ja vuotamattomat, mutta suorastaa karseen näköiset muuten hienossa mahonkiveneessä. Ja kun minulla on nyt muutenkin menossa iso kannenpäällisten osien kunnostus, niin ajattelin samalla palauttaa veneen ikkunoiden osalta mahdollisimman alkuperäisen näköiseksi. Edellyttäen että rahani riittävät !
Päivi K
Kiitos vihjeistä, käyn ne ensi tilassa läpi !
Vanhoissa on vikana se, että niitä ei oikeastaan ole ! Yksi veneen edellisistä omistajista on poistanut alkuperäiset kehykset laseineen ja laittanut tilalle pleksilasiset ikkunat, jotka on ruuvattu suoraan seinään ja tiivistetty mustalla tökötillä (siis ilman minkäänlaista kehystä ja vähän samaan tapaan kuin joissakin muoviveneissä on tehty). Kertoi tehneensä tämän muutoksen, kun pelkäsi että alkuperäiset eivät kestä vaativissa olosuhteissa purjehtimista.
Ikkunat ovat toki ehjät ja vuotamattomat, mutta suorastaa karseen näköiset muuten hienossa mahonkiveneessä. Ja kun minulla on nyt muutenkin menossa iso kannenpäällisten osien kunnostus, niin ajattelin samalla palauttaa veneen ikkunoiden osalta mahdollisimman alkuperäisen näköiseksi. Edellyttäen että rahani riittävät !
Päivi K
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Surku sinänsä että pokat ova päässeet hukkaan, mutta onneksi se tarkoittaa että saat nyt sitten valita itse uuden kehyksen mallin oman maun mukaan.
Ihan tarkkaan en nyt muista sen veneesi ikkunoiden mallia, mutta itse venehän oli reilusti 60-luvun puolelta, eikö? Yksi mahdollisuus on nimittäin teettää ne kehykset leikkauttamalla 3 mm messinki- tai kuparilevystä ja 60-lukulaiseen veneeseen tuollainen leikattu poka sopisi ihan hyvin.
Exocetissä on juuri tuollaiset pokat, otin ne irti, putsasin ja uusin ikkunat.

Hyvänä puolena tuollaisissa olisi se että pokat voi teettää tarkoin vanhojen reikien kokoisiksi eikä ikkuna-aukkojen kokoa tai muotoa tarvitse muuttaa. Huonona puolena tietty, että ne pitää sitten osata piirtää tai löytää joku pikkupaja joka osaa leikata pahvimallin mukaan.
Olen itse piirrellyt ja teettänyt kaikenlaista skuuttikiskoa ja helaa muutamalla pajalla, veikkaisin että tuollaiset pokat voisivat olla siinä kolmenkympin ja satasen välissä riippuen ihan että ovatko ikkunat 10x25-senttisiä räppänöitä tai 25x40-senttisiä maisemaikkunoita. Hukkapalaahan sieltä sisäpuolelta tulee valtavasti.
Joku laserleikkausta tekevä paja voisi hyvinkin tehdä tuollaisen homman. Voisin tietysti itse innostua piirtämään ja teettämään ne pokat, mutta kyllä siihenkin rahaa menee, valitettavasti :)
Pekka
Ihan tarkkaan en nyt muista sen veneesi ikkunoiden mallia, mutta itse venehän oli reilusti 60-luvun puolelta, eikö? Yksi mahdollisuus on nimittäin teettää ne kehykset leikkauttamalla 3 mm messinki- tai kuparilevystä ja 60-lukulaiseen veneeseen tuollainen leikattu poka sopisi ihan hyvin.
Exocetissä on juuri tuollaiset pokat, otin ne irti, putsasin ja uusin ikkunat.

Hyvänä puolena tuollaisissa olisi se että pokat voi teettää tarkoin vanhojen reikien kokoisiksi eikä ikkuna-aukkojen kokoa tai muotoa tarvitse muuttaa. Huonona puolena tietty, että ne pitää sitten osata piirtää tai löytää joku pikkupaja joka osaa leikata pahvimallin mukaan.
Olen itse piirrellyt ja teettänyt kaikenlaista skuuttikiskoa ja helaa muutamalla pajalla, veikkaisin että tuollaiset pokat voisivat olla siinä kolmenkympin ja satasen välissä riippuen ihan että ovatko ikkunat 10x25-senttisiä räppänöitä tai 25x40-senttisiä maisemaikkunoita. Hukkapalaahan sieltä sisäpuolelta tulee valtavasti.
Joku laserleikkausta tekevä paja voisi hyvinkin tehdä tuollaisen homman. Voisin tietysti itse innostua piirtämään ja teettämään ne pokat, mutta kyllä siihenkin rahaa menee, valitettavasti :)
Pekka
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
Moro!
Levystä leikkaamalla tulos on tietty paras, kuten Pekkakin sanoo, kupari- ja messinkilevy menee mukavasti laserilla tai vesileikkauksella, eikä leikkausjälkikään vaadi ihmeitä viimeistelyjä. Jos haluaa välttää hukan, joka tosiaan maksaa, voisi tehdä myös niin, että ostaa sopivan levyistä messinki- tai kuparilattaa ja juottaa niistä pokat, messingillä tai kuparilla. Messinki on parempi tässä tapauksessa, koska siinä juotosmessinki ei pahasti erotu perusaineesta, kuparin tapauksessa juotteet tahtovat erottua enemmän. Lattaa voi kysyä esim. Helsingin Raudasta, heiltä löytyy värimetalleja aika hyvin.
Juottaminen vaatii kaasuvehkeet ja tasaisen alustan, sen voi kyllä teettääkin kohtuuhintaan ja HR:ssa voivat varmaan neuvoa juottajiakin. Messinki on melko helppoa työstää kotioloissa (teräkseen verrattuna, ei puuhun...), joten kulmien pyöristykset yms. onnistuvat melko kivuttomasti. Nämä ovat tietty aina suhteellisia asioita...
t.Matti
Levystä leikkaamalla tulos on tietty paras, kuten Pekkakin sanoo, kupari- ja messinkilevy menee mukavasti laserilla tai vesileikkauksella, eikä leikkausjälkikään vaadi ihmeitä viimeistelyjä. Jos haluaa välttää hukan, joka tosiaan maksaa, voisi tehdä myös niin, että ostaa sopivan levyistä messinki- tai kuparilattaa ja juottaa niistä pokat, messingillä tai kuparilla. Messinki on parempi tässä tapauksessa, koska siinä juotosmessinki ei pahasti erotu perusaineesta, kuparin tapauksessa juotteet tahtovat erottua enemmän. Lattaa voi kysyä esim. Helsingin Raudasta, heiltä löytyy värimetalleja aika hyvin.
Juottaminen vaatii kaasuvehkeet ja tasaisen alustan, sen voi kyllä teettääkin kohtuuhintaan ja HR:ssa voivat varmaan neuvoa juottajiakin. Messinki on melko helppoa työstää kotioloissa (teräkseen verrattuna, ei puuhun...), joten kulmien pyöristykset yms. onnistuvat melko kivuttomasti. Nämä ovat tietty aina suhteellisia asioita...
t.Matti
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 30 Huhti 2003 10:53
- Paikkakunta: Helsinki
Riittääkö 3mm paksu messinki ? Johonkin nimittäin pitäisi kai saada ura lasillekin vai kuinka ? Itse ikkuna-aukossa sitä ei ole ja kuvittelin että se tulisi kehykseen. Vai kannattaako se tehdä mieluummin puuhun ?
Ikkunoita on kahta kokoa, kumpaakin 4 kappaletta. Isommat ovat noin Pekan manitsemia maisemaikkunoita ja pienemmät niitä räppänöitä. Tarkoitus oli viime viikonloppuna käydä piirtämässä mallit, mutta kun oli kylmä ja flunssakin vielä vähän vaivaa. Yritän uudelleen tulevana sunnuntaina.
Otan myös mielelläni tarjouksia vastaan :)
Päivi K
Ikkunoita on kahta kokoa, kumpaakin 4 kappaletta. Isommat ovat noin Pekan manitsemia maisemaikkunoita ja pienemmät niitä räppänöitä. Tarkoitus oli viime viikonloppuna käydä piirtämässä mallit, mutta kun oli kylmä ja flunssakin vielä vähän vaivaa. Yritän uudelleen tulevana sunnuntaina.
Otan myös mielelläni tarjouksia vastaan :)
Päivi K
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Ikkunakehyksistä
Moi
Edelliseen veneeseen teetin 4 mm messikilevystä polttamalla käsivaralla kehykset, jotka sitten itse viimeistelin smirgelillä, nauhahiomakoneella ja kraveerauskoneella ja lopuksi kiillotin rättilaikalla. Oli aika kova vähti ja pari kesän jälkeen messiki oli niin hapettunut että sitä ei ikinä kiillotetun luullukkaan.
Tähän uudempaan projektiin teetin yhdessä paikallisessa metallipajassa CNC-polttoleikkurilla (laser/plasma?) 4 mm haponkestävästä leikatut ikkunat. Oli tosi mittatarkat reunat vaan jäi liian teräviksi. He digitoivat mallit meidän pahvimallien mukaan. Se digitoiminen oli koko homman kallein vaihe! Sitten porattiin reiät ja senkkaus ja kiillotukseen happo elektrolyysiin, jossa tulee niin kiiltä pinta ettei p***a tartu. Kuvia tulossa www sivulle jahka ehditään päivittämään.
Ura jyrsittiin ohjuriterällä puuhun koska se on paljon helpompaa niin. Materiaalina alaikkunoihin käytin 5 mm plycarbonaattia (iskunkestävää) ja yläikkunoihin 5 mm laminaatti lasia (ei naarmutu pestessä).
Terv Aki
Edelliseen veneeseen teetin 4 mm messikilevystä polttamalla käsivaralla kehykset, jotka sitten itse viimeistelin smirgelillä, nauhahiomakoneella ja kraveerauskoneella ja lopuksi kiillotin rättilaikalla. Oli aika kova vähti ja pari kesän jälkeen messiki oli niin hapettunut että sitä ei ikinä kiillotetun luullukkaan.
Tähän uudempaan projektiin teetin yhdessä paikallisessa metallipajassa CNC-polttoleikkurilla (laser/plasma?) 4 mm haponkestävästä leikatut ikkunat. Oli tosi mittatarkat reunat vaan jäi liian teräviksi. He digitoivat mallit meidän pahvimallien mukaan. Se digitoiminen oli koko homman kallein vaihe! Sitten porattiin reiät ja senkkaus ja kiillotukseen happo elektrolyysiin, jossa tulee niin kiiltä pinta ettei p***a tartu. Kuvia tulossa www sivulle jahka ehditään päivittämään.
Ura jyrsittiin ohjuriterällä puuhun koska se on paljon helpompaa niin. Materiaalina alaikkunoihin käytin 5 mm plycarbonaattia (iskunkestävää) ja yläikkunoihin 5 mm laminaatti lasia (ei naarmutu pestessä).
Terv Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Messingistä juotetut säästävät kyllä hukkapaloilta, mutta juote peijooni aina hapettuu eri väriseksi kuin muu poka. Jos niitä laserleikkaa, niin isomman pokan sisältä saa aina pienemmän ja jos firma laskuttaa joka tapauksessa hukkamateriaalinkin niin se kannattaa pyytää kotio askartelutarpeiksi.
Jos haponkestävä käy tyyliin niin siitä saattaa saada halvemmalla kuin messingistä tai kuparista, pronssilevy on sitten jo tosikallista. Hapettuneina pokat ovat sitä samaa nätinvihreää vaikka ne olisikin kuparista tehty eikä pronssista. Kiiltävät pokat ovat kivat kyllä, mutta vain sotalaivassa on tarpeeksi työvaimaa niiden pitämiseen kiiltävänä, vaativat jynssäystä muutaman kuukauden välein.
Minusta se vihreä patina kuuluu asiaan. Harmittaa vieläkin että kiillotin omista pokistani sen kauniin patinan pois, menee vuosia ennenkuin ovat yhtä kauniit kuin alunperin.
Kolmen millin kehys kelpaa oikein hyvin, kun ura lasia varten on puussa. Niin ne yleensä aina on tehty, lasi jää kauniisti kyljen tasoon eikä jää "mulkosilmäksi" kyljen pinnasta ylös.
Digitointi paffimallista on kallista, vaikka ei se piirtäjänkään homma halpaa ole. Jos niitä ikkunoita on useampi niin kyllä niitä aina jonkun tunnin piirtää.
Kun ei ole tietoa että miten paljon laserleikkausfirma laskuttaa niin paha tehdä tarjousta, mutta kyllä mä ne muutamalla kympillä voin piirtää ja mulla on tiedossa parikin firmaa jotka voisi tehdä pokat. Sikäli hassu tilanne että ne pitäis ensin piirtää että vois tehdä tarjouskyselyt hinnasta että tietäisi onko ne niin halvat että kannattaisi ruveta piirtämään.
Mutta jos ne ikkunat on vähänkään erikoisemman muotoiset tai isot niin valmiita pokia on melkein mahdoton löytää.
Pekka
Jos haponkestävä käy tyyliin niin siitä saattaa saada halvemmalla kuin messingistä tai kuparista, pronssilevy on sitten jo tosikallista. Hapettuneina pokat ovat sitä samaa nätinvihreää vaikka ne olisikin kuparista tehty eikä pronssista. Kiiltävät pokat ovat kivat kyllä, mutta vain sotalaivassa on tarpeeksi työvaimaa niiden pitämiseen kiiltävänä, vaativat jynssäystä muutaman kuukauden välein.
Minusta se vihreä patina kuuluu asiaan. Harmittaa vieläkin että kiillotin omista pokistani sen kauniin patinan pois, menee vuosia ennenkuin ovat yhtä kauniit kuin alunperin.
Kolmen millin kehys kelpaa oikein hyvin, kun ura lasia varten on puussa. Niin ne yleensä aina on tehty, lasi jää kauniisti kyljen tasoon eikä jää "mulkosilmäksi" kyljen pinnasta ylös.
Digitointi paffimallista on kallista, vaikka ei se piirtäjänkään homma halpaa ole. Jos niitä ikkunoita on useampi niin kyllä niitä aina jonkun tunnin piirtää.
Kun ei ole tietoa että miten paljon laserleikkausfirma laskuttaa niin paha tehdä tarjousta, mutta kyllä mä ne muutamalla kympillä voin piirtää ja mulla on tiedossa parikin firmaa jotka voisi tehdä pokat. Sikäli hassu tilanne että ne pitäis ensin piirtää että vois tehdä tarjouskyselyt hinnasta että tietäisi onko ne niin halvat että kannattaisi ruveta piirtämään.
Mutta jos ne ikkunat on vähänkään erikoisemman muotoiset tai isot niin valmiita pokia on melkein mahdoton löytää.
Pekka
-
- Viestit: 313
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 11:59
- Paikkakunta: Mynämäki
- Viesti:
Moi,
Kannattaa kysellä myös sellaisista firmoista, jotka tekevät kaiverruksia, eli ei varsinaisia konepajoja. Olin itse joskus töissä tuollaisessa firmassa (Turussa) ja tein paljon messingistä ja alumiinista jyrsimällä kytkinpaneeleja ym. levyja, joissa oli reikiä. Miksei siis voisi tehdä myös ikkunan pokia?
Meillä oli käytössä cam-ohjelma, joka ymmärsi jopa Corelilla tehtyjä kuvia, joten jos itse on mahdollista piirtää ne valmiiksi digitaaliseen muotoon, niin voipi säästää aika hyvinkin. Jokin AutoCad-kuva tietysti olisi parempi. Manuaalisesti digitointia tehtiin myös, mutta kuten Nordling sanoi, niin siihen menee tuhottomasti aikaa, eli se maksaa rutosti.
Ajattelin teettää siellä veneeseemme sähkötaulun messingistä. Sen kun asentaa mahonkiseinään, niin näyttä kyllä hyvältä, eikä taatusti tule toista samanlaista vastaan, kun siihen vielä kaivertaa veneen nimen.
Markku
Kannattaa kysellä myös sellaisista firmoista, jotka tekevät kaiverruksia, eli ei varsinaisia konepajoja. Olin itse joskus töissä tuollaisessa firmassa (Turussa) ja tein paljon messingistä ja alumiinista jyrsimällä kytkinpaneeleja ym. levyja, joissa oli reikiä. Miksei siis voisi tehdä myös ikkunan pokia?
Meillä oli käytössä cam-ohjelma, joka ymmärsi jopa Corelilla tehtyjä kuvia, joten jos itse on mahdollista piirtää ne valmiiksi digitaaliseen muotoon, niin voipi säästää aika hyvinkin. Jokin AutoCad-kuva tietysti olisi parempi. Manuaalisesti digitointia tehtiin myös, mutta kuten Nordling sanoi, niin siihen menee tuhottomasti aikaa, eli se maksaa rutosti.
Ajattelin teettää siellä veneeseemme sähkötaulun messingistä. Sen kun asentaa mahonkiseinään, niin näyttä kyllä hyvältä, eikä taatusti tule toista samanlaista vastaan, kun siihen vielä kaivertaa veneen nimen.
Markku