Pakosarjan valmistaminen itse

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:40
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 27 Loka 2005 21:56

No kyllähän se maksoi... muistaakseni 400 euron paikkeilla, ja nyt olen myymässä 100:lla eurolla. Bisnestä nääs... No joo, satuin saamaan melkein käyttämättömän yhdistetyn pakosarjalämmönvaihtimen puoli-ilmaiseksi, niin pääasia, että saan pois nurkista. Luulisi että tuo Wikun pakosarja olisi halvempi, vaikka kyllähän sekin aika monimutkainen on. Eikös siinäkin ole imusarja samassa. Joskus tuli tutkittua w2:n pakosarjaa, enkä minä kyllä ottanut selvää, että mikä tehtävä milläkin röörillä oli, mutta mun koulutus onkin paremmin tuolla humanistisella puolella. Se kaveri ilmoitteli jotenkin siihen suuntaan, että "vesijäähdytteisiä pakosarjoja useisiin eri moottoreihin". Siistiä työtä teki. Toivottavasti saat ukon kiinni.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 28 Loka 2005 09:25

Kaikkea mukavaa sitä kuuleekin. Miten olet hitsannut alumiinia. Mulla on 20 v ollut mielessä tig-laitteet, mutta en ole raaskinut hankkia. (Jos olisi jostain raha löytynyt, rouvalta salassa se olisi pitänyt ostaa).
En ole koskaan edes tigiä kokeillut, mutta kait se onnistuu, kun olen aika paljon kaasuulla hitsannut.
Onks niillä alumiinipelti-tuuotteiden valmistajilla, joku alumiini-mig?
Kyyrö

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 28 Loka 2005 09:42

Moro!
Alumiinia voit ihan oikeasti hitsata tavallisella migillä. Alumiinilanka on 1,0 vahvuista, hommaa 1,2 suutin ja kaasuksi puhdasta argonia, niin johan pelittää (voi olla, että joudut hiukan harjoittelemaan...) ! Tavallinen mig on yleensä ns. työntävä, eli langansyöttölaite on peruskoneessa, kun "oikeassa" alumiinikoneessa on vetävä systeemi, eli syöttölaite polttimen kahvassa. Tämä siksi, että alumiinilanka on tosi vetelää ja on työntöominaisuuksiltaan samanlainen kuin se kuuluisa käärme pyssyyn. Mutta jos pidät kaapelin suorana ja sinulla on normaali 3 metrin kaapeli, niin homma onnistuu. Käytännössä suurin ongelma on minulla ollut se, että alumiini ei hehku, vaan valahtaa ennalta varoittamatta eli hitsausarvot pitää hakea tarkasti.

Hitsailin joskus 2 alumiinivenettä 4,5 metrin työntävällä kaapelilla ja siinä sai kaapelia suoristella aika usein ja oikoa sotkuja langansyöttölaitteesta, mutta niin vaan veneet valmistuivat ja molemmilla on jo toista kymmentä vuotta veneilyä takana!

Siitä vaan kokeilemaan, t.Matti

PS. Lineriksi kaapelin sisään tarvitsen teflonlinerin, mutta sitä saa ihan metritavarana hitsaustarvikekaupoista.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 28 Loka 2005 10:04

Hyvä. Pitää kokeilla mulle uusia menetelmiä.
Hauska kuulla, että joku muukin kuin "Buster" on tehnyt alumiiiniveneitä.
Kyyrö

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 28 Loka 2005 14:30

Tarkennanpa taas, vaikka tämän varmaan valtaosa arvasikin: langansyöttörullan paine täytyy laittaa mahdollisimman pieneksi, niin, että alumiinilanka juuri kulkee. Muuten langan muoto muuttuu rullien välissä ja se aiheuttaa herkästi kiinnipalamista virtasuuttimeen.

Potkurit ja muut vastaavat ovat muuten aika hankalaa hitsattavaa, koska ovat yleensä halvinta romualumiinia, eli seassa voi olla mitä vaan.

t.Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 28 Loka 2005 17:00

Noita sekulitavarasta valettuja potkureita voi helposti juottaa tuolle edellä kertomallani Certaniumin juotoslangalla. Mm. "Pikku-Valmet tehtailija" Sulevi Saarenpää käyttää tuota lankaa kaasutinrunkojen ja muiden sekalaisten kevytmetalliosien korjauksessa. Eikä tosiaankaan tarvitse mitään kaasuhitsauspillejä vaan täytettävät pienpolttimet riittävät suht suurienkin kappaleiden korjauksiin.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Alumiinin hitsaus

Viesti Kirjoittaja Jude » 28 Loka 2005 20:32

Alumiinin hitsaus onnistuu hyvin pulssimigillä tai vaihtovirtatigillä. Näillä vehkeillä on hintaa enemmän kuin moni harrastelija raaskii sijoittaa.

Olen kyllä nähnyt venäläisten hitsaavan tasavirtatigillä alumiinia plusnavassa juuritukea vasten.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 28 Loka 2005 20:48

Hintaahan niillä tosiaankin on mutta onhan niitä joitakin "hulluja" jotka sijoittavat 4500€ hitsikamppeeseen että saavat hitsailla mopon kahvoja...
Jotkut toiset hullut laittavat kauppakassin 17" kevytmetallivanteisiin F1 luokan renkaat, jotkut kotiinsa studiotason hifilaitteet, jotkut taas ottavat selkäänsä 1500€ tatuoinnin ja kaikkein hulluimmat sijoittavat huhujen mukaan jopa puolilahoihin puuveneisiin ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kare » 15 Helmi 2006 21:49

Jarmo kirjoitti:Pari vuotta sitten teetin md21:n pakosarjan eräällä vaasalaisella peltisepällä. Piti vain lähettää vanha risa malliksi. Hyvä tuli, mutta jäi mulle ylimääräiseksi, kun sain vielä paremman. (On muuten myynnissä huutonetissä kuvan kanssa) . Harmi vaan, että en muista kaverin nimeä, enkä yhteystietoja. Sen muistan, että hän ilmoitteli keltaisessa pörssissä ja sieltä hänet pongasin.http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=22857362. Tästä nyt ei sulle hirveästi apua ole, ellei sitten joku onnistu jäljittämään tuota seppää.
Vaasasta löytyy ainakin yksi hemmo,joka tekee pakosarjoja.Nimeä en muista,mutta väitti,ettei sellaista konetta vielä ole eteen tullut,ettei hän olisi pakosarjaa pystynyt tekemään.Tekee pakosarjat kuulemma moniin niitä myyviin venetarvikeliikkeisiinkin.
Minäkin uskoin hemmoa ja tilasin Nissan Patroliin lauhduttimella olevan pakosarjan.Sitä on nyt talven mittaan itse muuteltu / hitsailtu melkoisesti ja nyt se mahtuu jo sentin päähän koneesta ! Itse olisin tehnyt sen kyllä ihan eri malliseksi.Myös imusarjan joutui muuttamaan alaspäin suuntautuvaksi(alkuperäinen meni ylös).Toivottavasti toisilla ostajilla on parempi säkä. Tuossa miehen puh.no 040-5066309
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Helmi 2006 20:53

Saako udella paljonko piti maksaa ammattimiehelle että sait puhdetöitä?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kare » 18 Helmi 2006 19:07

Veli-Matti kirjoitti:Saako udella paljonko piti maksaa ammattimiehelle että sait puhdetöitä?
Saa udella,550e+ lähetyskulut=>noin 600e.Sen jälkeen ostettu 6kpl tuubikäyriä,jotka sahattu konesahassa puoliksi ja hitsattu S-mallisiksi.Ostettu toinen sylinterikansi hitsausjigiksi ja laitettu S-mutkat suorien putkien tilalle.Ja tietenkin hitsaukset veteli sinne sun tänne eli laipat pitää vielä plaanata jyrsinkoneessa.Alumiinisen imusarjan sahaus,jyrsintä ja yhteen hitsaus noin 100e.Kaipa siinä taas se kuuluisa "toimintatonni" hupenee yhteensä(+omat "ilmaiset" työt).Ja vieläkään ei ole täysin varmaa,sopiiko se paikalleen ja nouseeko korkeus liikaa,siis mahtuuko kone lattian alle???Jotkut kehuu,että HEITIN uuden koneen vanhan tilalle,mun heitto näyttää kestävän koko talven ja kevään.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Helmi 2006 20:00

Paljon piti maksaa että saa harrastaa iltasella...
Olisiko fiba tullut siinä että tehty väärään/toisenlaiseen moottorimalliin?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

skarvonen
Viestit: 36
Liittynyt: 31 Elo 2003 00:39
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja skarvonen » 18 Helmi 2006 22:24

Noista kone ja potkuri jutuista kannattaa kysellä mun enolta, se on aika seppä ja muuten asuu aika lähellä sua Veli-Matti, jos joskus on probleemia.

Tossa olsi linkki
http://yritysrekisteri.ouka.fi/yritysha ... itysid=202

-Sami-

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Helmi 2006 13:14

;)

Olipas hyvä kun tuli Markun yhteystiedot, ei tarvinnut ruveta itse etsimään. Pitää viedä hänelle potkuri fiksattavaksi.
Tuttujahan nuo Hailuodon Annuset ovat, olin aikoinaan Jaskan oppipoikana remppahommiin vuoden verran, Jaska taisi olla Markun setä?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kare » 19 Helmi 2006 20:09

Veli-Matti kirjoitti:Paljon piti maksaa että saa harrastaa iltasella...
Olisiko fiba tullut siinä että tehty väärään/toisenlaiseen moottorimalliin?
Juu...elämä on.Mopopojan markka on automiehen kymppi ja venemiehen satanen. Ja nykyäänhän kaikki kerrotaan vielä kuudella!

Kyllä kait se pakosarja tuollaiseen koneeseen oli tehty,mutta onko tekijän "jigi" laillinen tai mahdollisesti pettänyt, tai ehkä ollut asennuskaljoissa? Minun oli tarkoitus tehdä useampikin Nissanin merikone,nyt pitää vaan löytää uusi pakosarjojen tekijä. Tuolta hemmolta ostin jo kaksi, ensimmäisen ja viimeisen.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

Vastaa Viestiin