Potkurikselin kiinnitys vaihteistoon

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
mjh
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Elo 2004 20:51
Paikkakunta: Mikkeli

Potkurikselin kiinnitys vaihteistoon

Viesti Kirjoittaja mjh » 17 Loka 2005 14:43

Arvoisat asintuntijat!

Olen vaihtamassa purkkariin Vire BVR:n tilalle Yanmar dieseliä (käytetty 8hv). Viressä on ns joustava rättinivel vaihteiston ja potkuriakselin välissä. Tässä Yanmarissa näyttäisi olevan vain 4" laipa vaihteiston päässä ja akseliin kiinnitetään vastaava laippa.

Olisikohan laippojen väliin laitettava jotakin joustavaa? Näyttäisi kuin aikaisemmin ei olisi ollut?

Moottori tulee kumityynyjen päälle, potkuriakseli on 25mm paksu ja noin metrin mittainen.

Vanhan kiinteästi asennetun talinauhaboksin ajattelin korvata moottorin mukana tulleella "boksilla" jossa talinauha on korvattu kahdella kumitiivisteellä. Tämä uusi kiinnitettäisiin joustavalla putkella/letkulla vannasputkeen. Onkohan hyvä ratkaisu?

Olisiko vielä syytä korvata vannasputken kautta voideltu "perälaakeri" (veneen ulkopuolella), uudella jossa voitelu hoituisi vedellä ja sopivatko ne mahdollisesti vannasputkessa olevaan kierteeseen?

Ei ole tullut muiden veneistä vetoakseleita katseltua, eikä omalla paikkakunnalla ole venetarvikeliikettä, josta voisi vinkkiä kysyä.

Markku

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 17 Loka 2005 19:40

Ihme, kun näiden palstojen asianttuntijatt eivät ole vielä ehtineet vastata sulle. Itse sanoisin laippa-asiasta, ettei niiden väliin mitään pehmeää ole tapana laittaa. Laipat vain pitää olla esim. 0.1 millin tarkkuudella päittäin.

Jos moottori on kovin hilluva kumityynyillä, suora laippaveto saattaapi olla lyhyen akselin kanssa huono ratkaisu. Moottori jää ikäänkuin akselin päähän vapisemaan, mikä rasittaa akselikalustoa. Painetta kestävä murrosnivel on hyvä, ja kait kalliskin.
Ajattelit varmaan jotenkin joustvaa peräboksia juuri tuon äskeisen ongelman vuoksi. Siihen en osaa sanoa mitään.
Kyyrö

Avatar
pelzi
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Kesä 2004 11:53
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pelzi » 18 Loka 2005 08:26

Akseli suoraan kympin tarkkuudella ja väliin tommonen
Kuva
Viimeksi muokannut pelzi, 18 Loka 2005 12:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 18 Loka 2005 08:59

periaate on että jos on jäykkä akselin tuenta ( kiinteä perälaakeri + kiinteä laakeri/tiivisteboksi) , silloin pitää joko kone olla myös kiinnitetty jäykästi ( ilman kumitassuja i.e. pultattu suoraan kiinni), tai sitten akselin ja vaihteen välissä jotakin joka joustaa ja päästää koneen hyppimään, pomppimaan ja heilumaan.

Jos taas akselin ainoa kiinteä laakeri on perälaakeri, ja tiivistysboksin tuenta kelluva ( kumiletkulla), voidaan akseli liittää koneeseen suoraan laipoilla.

Rihtaus (= akselin linjaus) tulee joka tapauksessa tehdä mahdollisimman hyvin, niin vehkeet kestää. Suoralla laippaliitoksella rihtaus on hyvä kun sen tarkastaa 0.05 mm rakotulkilla ( rako tuntuu kaikkialta yhtä nahkeelta).
Rihtaus tulee tarkistaa akselia pyöritellen ja samalla laipan eri puolilta mitaten - tällöin tulee samalla tarkastettua että laippa on akselissa suorassa, että akseli ei ole kovin mutkalla, ja että kone on akselin kanssa linjassa.

Lisäksi akseli ei rihtauksen aikana saisi vapaasti roikkua vaan sitä tulisi kevyesti kannatella voimalla joka vastaa akselin pään painoa ( siis sitä painoa joka vastaa tilannetta jossa akselin toinen pää on tuella, ja toista päätä kannatellaan). Tämän tarve riippuu akselin tuennasta -- joustavalla tiivisteboksilla enemmän tarpeen ... koska muuten voi akseli tulla muuten hyvin rihdattua, mutta onkin vinossa perälaakerin suhteen.
Akselin suoruus kannattaa joskus tarkistuttaa .. ainakin jos sitä epäilee; homma vaatii heittokellon.

Tässä taas tätä ... yritin taas vähän yleisohjeita kirjoitella, samat neuvot toimii oli tehoa 10 tai tuhat kaakkia .
Mile

Avatar
pelzi
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Kesä 2004 11:53
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pelzi » 18 Loka 2005 09:15

Mile kirjoitti: Lisäksi akseli ei rihtauksen aikana saisi vapaasti roikkua vaan sitä tulisi kevyesti kannatella voimalla joka vastaa akselin pään painoa ( siis sitä painoa joka vastaa tilannetta jossa akselin toinen pää on tuella, ja toista päätä kannatellaan). Tämän tarve riippuu akselin tuennasta -- joustavalla tiivisteboksilla enemmän tarpeen ... koska muuten voi akseli tulla muuten hyvin rihdattua, mutta onkin vinossa perälaakerin suhteen.
Akselin suoruus kannattaa joskus tarkistuttaa .. ainakin jos sitä epäilee; homma vaatii heittokellon.
Näin! asiaa! Eli minulla on sorvattu holkki sen kumilaakerin paikalle ja vannaspuken toiseen päähän sorvatut kiilat joilla saan akselin pysymään varmasti suorassa vannasputkeen/kumilaakeriin/boxiin nähden. Ja eikun rihtaamaan.


Tuo kuvan liittäminen tuntuu vaikeammalta kuin rihtaaminen :( ??
Kertoisko joku vielä mitä tein väärin? koitin lukea noita ohjeitakin vaan ei auennut???

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 18 Loka 2005 10:50

Ei onnistunu multakaan kuvan liittäminen. pitää taas pikkusen treenata

Avatar
pelzi
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Kesä 2004 11:53
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pelzi » 18 Loka 2005 12:36

Onnistuihan se otin, kuvan toiselta sivustolta muuten tein aivan samalla tavalla???

mjh
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Elo 2004 20:51
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja mjh » 18 Loka 2005 18:19

Suuret kiitokset vastauksista, moottorin vaihtosuunnitelma hyppäsi loikan eteenpäin. Tässä siis vaihtoehdot?

1. Diesel moottori suoraan kiinni puiseen (uuteen) moottoripetiin ja potkuriakseli kiinni ilman joustolaippaa, talipoksi/stefapoksi kiinni letkuun ja perässä vanha vaseliinilla voideltava perälaakeri. Osat olisi valmiina, mutta täristääköhän moottori venettä, toisaalta näinhän Virekin on kiinni. Rihtaus saattaa tuottaa ongelmia, koska moottoripeti täytyy olla just kohdallaan.


2. Diesel moottori kiinni moottoripetiin kumityynyillä ja potkuriakseli joustolaipalla kiinni, tali/stefapoksi letkuun ja perään vanha perälaakeri. Joustolaippa helpottaa rihtaamista, mutta rihtaus taitaa olla joka tapauksessa tehtävä niin hyvin kuin vain pystyy. Moottoripeti täytyy tehdä 5cm alemmksi kumityynyjen takia, vähän tilaongelmaa, mutta kumityynyt helpottaisivat moottorin säätämistä kohdalleen. Joustolaipan hankinta ei ole kovin kallis, muut tarvikkeet olisi.


Kiitos komenteista jo etukäteen, Markku

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 18 Loka 2005 19:59

Ei sitä puupetiä kait kukaan lähde millin kymmenysosilla tekemään. Rihtaamisessa käytetään metalliliuskoja mootttorin tassujen alla.

Muuten rihtaamisesta on kirjoitettu näillä sivuilla aikaiasemminkin. Katsele niitä, esim. paperiliuska-tekniikkaa (tai rakotulkki) ja akselin pyörittämistä siinä samalla. Väliin asetetttu ohut paperi putoaa, jos rihtaus on väärin.
Kyyrö

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 18 Loka 2005 20:02

Kysit vielä täristämisestä. Kyllähän kiinteä asennus sitä jonkin verran tekee. Riippuu myös vähän siitä, kuinka nätisti moottori käy.
Kyyrö

toeevo
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Tammi 2005 18:47
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja toeevo » 19 Loka 2005 07:48

Onkos kukaan ikinä käyttänyt hyväksi etuvetoisten autojen vetoakseleita ja niveliä.
Asiasta mitään tietämättä tuntuisi olevan passeli ratkaisu koneen ja kiinteän potkuriakselin väliin.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 19 Loka 2005 08:51

Kyllä kait se kestää työntöä siinä missä pyöritystäkin. Luulisin, että akseli, erityisesti propellin pää pitää tukea ylimääräisellä laakerilla, jos asennus on kovin vino. On tässäkin aina vähän värkkäämistä, laipat yms.
Kyyrö

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 19 Loka 2005 08:53

Kyllä kait se kestää työntöä siinä missä pyöritystäkin. Luulisin, että akseli, erityisesti propellin puuoleinen pää pitää tukea ylimääräisellä laakerilla, jos asennus on kovin vino tai akseli pitkä, tai moottori on suuri. On tässäkin aina vähän värkkäämistä, laipat yms.
Kyyrö

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Loka 2005 08:53

Takaveto mesen ja bemarin vetoniveliä on sovitettu veneakseleille näillä seuduin ainakin kolmenkymmenen vuoden ajan. Tavanomaiset "pappamallien" vetonivelet kestävät tuonne 100hp:n korville siinä missä "oikeatkin" venekäyttöön tarkoitetut nivelet. Joku AMG-pajan tuote voisi kestää isoimmillakin tehoilla ;)
Sydeemiin joutuu rakentamaan painelaakerin mutta niitäkin saa tavallisesta laakerikaupasta.
Kakkos-amisaikoinani, vuonna kirves ja kypärä, homma meni niin että ensin haettiin vanha vetonivel hajottamolta, sillä (+pienellä rahasummalla) sitten "uusi" Löbron vaihtonivel Tarviketorilta ja sitten nivel sorvattavaksi yhtiön pajalle.
Tuo sama homma on tulossa eteen pirtuveneen kanssa. Näillä näkymin kone tulee kummitassuille ja akselille sitten nivel&painelaakeriyhdistelmä. Mielestäni homman pitäisi mennä niin että jos kone liikkuu (ei siis ole ns. kiinteäasennus suoraan petiin) niin aina sinne olisi laitettava nivel. Jos taas kummitassut ovat niin jäykät ettei kone pääse liikkumaan niin silloin pitäisi miettiä olisko kiinteä asennus sittenkin parempi. Koneen tärinähän rasittaa myös vaihteiston pääakselin laakereita akselin lisäksi.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vieras

Kumityynyjen käyttöikä?

Viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Loka 2005 10:53

Mikä on suurinpiirtein noiden kumityynyjen käyttöikä? Minulla on paatissa moottori kiinni moottoripedissä kumityynyillä ja potkuriakseli joustolaipalla kiinni

http://groups.msn.com/timovene/vene.msn ... PhotoID=98

Moottori nousee tänään ylös talven ajaksi, katsotaan mitä se on syönyt..
vm. on -80. Ajattelin että kun sen moottorin nyt kerran ottaa irti, vaihtaisiko sitten samalla nuot tyynyt..? Tyynyissä on jonkin verran pintahalkeamia ja kiinnitysreiät on päässeet moottorin täristyksen takia muutamassa kohtaa suurentumaan..
timo

Vastaa Viestiin