Maalinpoisto koverilta pinnoilta

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Maalinpoisto koverilta pinnoilta

Viesti Kirjoittaja kms » 03 Marras 2003 12:59

Heippa taas,

Ihan gallup-luonteisesti haluan tiedustella, millä olette poistaneet maalia koverilta pinnoilta, kuten veneen rungon sisäpuolelta? Itse suhtaudun varauksella skraban käyttöön tässä yhteydessä, sillä pystysuuntaisissakin vedoissa skraban reunat saattavat repiä pintaan naarmuja (runkohan on lievästi kovera myös vaakasuunnassa). Olisikohan hiekkapaperi paras vaihtoehto ihan alusta lähtien? Toinen, mieleeni juolahtanut, vaihtoehto on hioa skraban reunat pyöreiksi...

t:k

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 03 Marras 2003 15:01

Skraban reunojen pyöristäminen on se oikea keino, tai oikeammin koko skraban pinnan hiominen kaarevaksi. Skraballa ei saa vetää poikkisyyhyn, se kuokkii puun syyt mukanaan vaikka puu olisi hyvässäkin kunnossa.

Hiominen on vihoviimeistä hommaa, vaikka siihen olisi joku konekin. Suhtaudun maalinpoistoon hiomalla äärimmäisen suurin varauksin. Koneella pinnasta lähtee puuta ihan liian kanssa ja pinta on hirveää pottupeltoa. Skrabaamisen jälkeen pinnan voi toki tasoittaa ja siistiä koneella.

Lämpö auttaa aina ja kuumailmapuhallin helpottaa suuresti. Muista kuitenkin, että jos sisällä on käytetty lyijymönjää, tarvitset todella hyvän hengityssuojaimen tai raitisilmamaskin.

Ostin tuossa tovi sitten Speedheater-merkkisen infrapunalämmittimen maalinpoistoon. Tuntuu olevan erittäin hyvä laite ja lämmittää ison pinnan kerralla. Valmistaja kehuu että maalin lämpeneminen pysyy alle 100-200 asteessa, jolloin lyijymönjänkään lyijy ei höyrysty ja putsaaminen olisi aika turvallista. Oli kuin oli, lämmöllä poistamisessa syntyy aina niin inha käry että joku hengityssuoja aktiivihiilifiltterillä on ihan paikallaan umpinaisessa veneessä.

Speedheater on aika kallis yhteen projektiin ostettavaksi, mutta niitä saa vuokrattua konevuokraamoista tai maahantuojalta. Valmistajan osoite on http://www.fasadteknik.com/index.php ja maahantuojan sivu http://www.arkit.org/renotiimi/speedheater/

En ole vielä ehtinyt venehommiin koneen kanssa, mutta ovenkarmien, ovien, ikkunoiden ja muiden vanhan talon osien putsaamiseen laite näyttää hyvin lupaavalta. En ehkä ostaisi yhtä veneenputsuuprojektia varten, mutta onneksi noita saa vuokrattua. Pitkän viikonlopun aikana tekee jo ihmeesti hommia.

Ei se Speedheater ole mikään välttämättömyys, kuumailmapuhaltimella ja skraballa on putsattu monta venettä. Muista kuitenkin että samoilla vehkeillä on myös poltettu aika monta venettä. Kipinä voi kyteä maalinpölyssä pitkään. Kannattaa siis lopettaa skrabaaminen puolta tuntia tai tuntia ennen kuin lähdet työmaalta ja istuksia sitten muiden hommien parissa "palovahtina" loppuajan.

Pekka

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 04 Marras 2003 12:19

Moro!
Tehokas epäkeskokone on mielestäni ainoa järkevä konevoima koverille pinnoille. Isommat töhnät kannattaa ensin raaputella irti, kuten sanottu, sillä jos maalia on paksulti, hiomisessa on aika homma ja skaba on nopeampi.
t.Matti

Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10 Kesä 2003 09:09
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 23 Marras 2003 20:48

Minäkin kannatan skraban pyöristämistä. Tässä puuhassa paras on ns. näsijärvi-kaavin, jota rautakaupassa myös "raapparaudan" nimellä myydään, varsin edullisesti. Kyseessä on tuuman levyisestä lattaraudasta tehty skraba, jonka molemmat päät on taottu leveiksi teriksi ja toinen pää taitettu suoralle kulmalle. Toimii loistavasti, sillä terä on karkaistu juuri sopivan pehmeäksi, joten sitä voi teroittaa lattaviilalla! Muutama pyyhkäisy viilalla viiden minuutin välein pitää terän purevana. Käsin teroittaessa terä pyöristyy luonnostaan, ellei käytä jonkinlaista ohjainta.

Olen tällaisella kaapimella putsannut yhden puutalon ulkolaudoituksen. Talo oli pieni, mutta seinäpintaa oli kuitenkin sen verran paljon, että ehdin käydä läpi kaikki mahdolliset kovametalli- ja muut vaihtoterähilavitkuttimet. "Näsijärvi" oli ehdottomasti paras, tosin niitä taisi kulua urakassa kolme tai neljä. Laudoitus oli ns. keilavuori-profiilia, jossa laudan yläosaan on höylätty kovera ura. Tässä uran puhdistuksessa osoittautui nimenomaan parhaaksi sopivan muotoiseksi viilattu raapparauta

Tänä syksynä aloin veneeni sisäpuolen puhdistamisen, suoraan samalla työkalulla. Voin todeta, että toimii erinomaisesti. En aio muita skraboja edes ostaa. Raapparaudasta on myös helppo viilata terän kulmat pyöreiksi, jolloin välttää ikävät naarmut, kun skraba lipsahtaa.

tt

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 25 Marras 2003 11:59

Kiitokset jälleen vastauksista. Minulla on vielä rungon ulkopuoli - joka minun veneessäni kokonaan kuperaa ja suoraa pintaa - työn alla, mutta sopivasti modifioidun "raapparaudan" ja kuumailmapuhaltimen yhdistelmä vaikuttaa kokeilemisen arvoiselta siirtyessäni sisätiloihin. Rungon ulkopuolta olen tähän mennessä varsin menestyksekkäästi käsitellyt seuraavasti: Aluksi Akin ohjeiden mukaan mattopuukolla vanhat Sikat pois, sitten skrabaa ja puhallinta, ja lopuksi silotuskäsittely epäkeskolla. Olen huomannut, että vesilinjan alapuolisia osia en saa enää puun värisiksi, sillä aiemmat käsittelyaineet ovat imeytyneet melko syvälle puuhun. Tämän en kuitenkaan usko estävän kyllästeen imeytymistä (korjatkaa, jos olen väärässä).

t:kaapo

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 26 Marras 2003 07:18

Vesirajan alapuolelta ei kannata jynssätäkään ihan paljaalle puulle, tulee turhaan ohennettua laudoitusta. Jos siellä nyt ei mitään maaliläikkiä olem niin kyllä öljy sinne ui tarpeellisiin paikkoihin.

Pekka

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 26 Marras 2003 14:49

Joo, mietinkin tuota lautoituksen paksuuskysymystä kun huomasin pohjassa sellaisia hiomajälkiä, jotka viittaisivat siihen, että pohjaa on joskus ajettu höylällä. En halua ottaa sellaista riskiä, että pohja menee vielä ohuemmaksi.

Puun Ystävä
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Joulu 2003 15:40
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Puun Ystävä » 22 Joulu 2003 16:19

Joo toi Speedheater on tosi hyvä tossa maalin poistossa.Itse käytin sitä Pitkäpaasi projektissa sisäpuolen maalinpoistossa. Paras vaihtoehto ainakin siinä hommassa tosin hioa piti vielä sen jälkeeen!

Vastaa Viestiin