MITÄS NYT WIKKEn TANKKIIN PISTETÄÄN?
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 22 Kesä 2003 15:37
- Paikkakunta: Turku
MITÄS NYT WIKKEn TANKKIIN PISTETÄÄN?
Eli kysyn omakohtaisia kokemuksia ja ajatuksia polttoaineesta mitä tankkiin pistetään. Itselläni viime "purjehduskaudella" tankkiin meni 98 pentsiiniä ja siihen läträttynä löpöä. Suhteetkin vähän vaihteli suhdanteiden mukana...
Edellisenä kesänä mentiin etiäppäin terra 98-oktaanisella.
Mitä itse käytätte tänäpäivänä?
Edellisenä kesänä mentiin etiäppäin terra 98-oktaanisella.
Mitä itse käytätte tänäpäivänä?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kerosiinia ja ysivitosta. Kokeilin tuossa ihan tyhmyyksissäni moottoripolttoöljyä ja vieläkin oma tyhmyys vituttaa... Ei muuten pelittäähän se mutta kun laturihihnan vienon kitinän yli kuului marssinopeudella polttoaineen takia terävämmäksi muuttunut pakoääni. Kun ajelee 70/30 kerosiiniseoksella pakoääni on ihan erilainen.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Tuo pensapetroolikoneen säätämätön käyntiraja taitaa pyöriä siinä 65-75 oktaanin korvilla vähän tapauksesta riippuen. Pelkkä puristussuhde ei ratkaise hommaa vaan siihen vaikuttaa mm. kipinän voimakkuus eli sytytyssysteemi, palotilan karstaisuus ja muoto. Petroolikansilla kelpaa huonompi ja sitten päinvastoin mutta melko kesylläkin tavaralla pensiinikantisetkin kulkevat. Joku 98 on sama kuin heittelisi helmiä sioille joka tapauksessa kireimmilläänkin alle 8-9:1 puristuksella olevilla lättäpäillä.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 09 Heinä 2005 19:11
- Paikkakunta: särkisalo
mineraali tärpättiä käytän ainakin omassa olympia 2f4 ja hyvin se sillä tuntuu käyvän ja pehmeämmin kuin pensalla. ostin sitä arwinalta marttilasta 200 litran tynnyrin jolloin hinnaksi tuli 70 centtiä litra. on se halvenpaa kuin pensa mutta pitää ostaa 200l erissä että saa tuolla litrahinnalla. kysys tuolta jos kiinnostaa arwina oy marttila 02-4846776.
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 22 Kesä 2003 15:37
- Paikkakunta: Turku
- Lill-Klas
- Viestit: 84
- Liittynyt: 30 Maalis 2004 21:34
- Paikkakunta: Vantaa
Olen aikaisemminkin kirjoittanut tästä vanhojen venemoottoreiden polttoaineasiasta täällä Puuvene.netin foorumissa! Nyt kirjoitan siitä uudestaan, koska säikeen aihe on sopiva!KIMI kirjoitti:Justiinsa!
Täytyy oikein alkaa mietiskelemään tuota hommelia, josko esimerkiksi sitä mineraalitärpättiä kokeilisi.
Fifty-Sixty oli viime vuonna bensan ja löpön suhde parhaimmillaan, tai pahimmillaan. Kyllähän kone huonommin silloin poltti sen mitä joi mutta käyntiääni oli aika mukavan kuuloista...
Jos "pakko" (lue rahan puute) tai "tunnepohjaiset" seikat pakottaa vielä käyttämään venemoottoreita aikakaudelta kun isä lapun (öljylampun) osti, niin ajatelkaa myös muita vesillä liikkujia ja käyttäkää puhdasta polttoainetta. Kaikki vanhat bensa/petrooli moottorit toimivat 95 oktaanisella. Wickströmmeihin saa jopa uudet bensakannet. Jos pelkää pakoventtiilien palavan, niin venttiilinsuoja-aineita voi ostaa erikseen ja lisätä bensaan. Jos pelkää että kulunut moottori ei kestä bensan antamaa lisätehoa, niin moottoriremontti on jo paikallaan. Jos moottoriin ei saa enää osia niin se joutaa jo metallin uusiokäyttökierrätykseen tai museoon jälkipolvien ihmeteltäväksi.

Vanhassa kunnossa olevassa moottoressa 95 oktaaninen bensa palaa aika puhtaasi eikä jätä juuri hajuhaittoja. Mutta jos kunnossa olevassa vanhassa moottorissa poltetaan bensa/polttoöljy tai bensa/kerosiini ynnä muita sekoituksia niin ne ei pala puhtaasti. Veneessä jonka koneessa sekoitukset palaa ei sitä huomaa, MUTTA jos on tyyni keli niinkuin kuvassa yllä, niin ne moottorin pakopukesta tulevat silmistä vedet valuttavat ja henkeen käyvät käryt leijuvat paikallaan veden päällä pitkän aikaa. Siihen pilveen on sitten "mukava" tulla hitaalla avoveneellä tai lillua pläkässä avopurjeveneellä. Puhumattakaan jos on liikkeellä lihasvoimin kulkevalla veneellä kuten minä.
Tänä kesänä olen kuvan Simsalöönselällä Sipoossa ollut jo muutaman kerran samaan aikaan vanhan uppoamarunkoisen veneen kanssa josta on tullut käryä niin paljon ettei veneily lihasvoimin ollut mikään nautinto. Melontavaatteet haisivat pakokaasuille vielä kotona.
Lill-Klas
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
;) ;) ;)
Lill-Klass on oikeassa tuon polttoaineen palamisen suhteen - koneet kannattaa pitää kunnossa jos meinaa ajella nostalgisesti vaikkapa kerosiinilla. Tuo polttoöljy/dieselcoctail on varmasti surkein petroolin korvike palamaan kun löpöä on seassa edes 10-20%. Kerosiini ja tärpätti palavat kunnolla koneessa joka on kunnossa niin mekaanisesti kuin sähköpuoleltaankin. Mutta enemmän minä olisi huolestunut muista vanhoista koneista, vaikkapa Volvon B-sarjan vetolaitteelliset koneet ja vanhat dieselit kuin petroolikoneista, jos asia vaivaisi mieltäni. Ja niissäkin enemmän pilssiin valuvista öljyistä kuin pakokaasuista.
Ja eikä se bensiinikään pala kunnolla varsinkaan matalapuristeisessa koneessa jos se on tarpeeksi väljä vaan palamaton osa tulee putkesta ulos maustettuna moottoriöljyllä. Joten kyllä ne moottorit kannattaisi pitää kunnossa.
Eikös sinun muskeliveneen moottorista tule päästöjä luontoon, vai oletko laittanut septitankit?
Mutta tässäkään asiassa ei ole syytä fundamentalismiin Lill-Klass, tuosta kun pipo hiukan vielä kiristyy niin eihän siinä ole muuta mahdollisuutta kuin lopettaa muskeliveneily tai hankkia happipullo ja naamari nenän päälle jos ei henno lopettaa hienoa harrastusta. Jos minulla tekisi yhtä tiukkaa liikenteessä niin lopettaisin autoilun heti koska siellä törmää huomattavasti vakavampiin törttöilyihin kuin vesillä.
No, tämä nyt oli vaan semmoinen heitto että laitetaampa hymiöt heti perään ;) ;) ;)
Lill-Klass on oikeassa tuon polttoaineen palamisen suhteen - koneet kannattaa pitää kunnossa jos meinaa ajella nostalgisesti vaikkapa kerosiinilla. Tuo polttoöljy/dieselcoctail on varmasti surkein petroolin korvike palamaan kun löpöä on seassa edes 10-20%. Kerosiini ja tärpätti palavat kunnolla koneessa joka on kunnossa niin mekaanisesti kuin sähköpuoleltaankin. Mutta enemmän minä olisi huolestunut muista vanhoista koneista, vaikkapa Volvon B-sarjan vetolaitteelliset koneet ja vanhat dieselit kuin petroolikoneista, jos asia vaivaisi mieltäni. Ja niissäkin enemmän pilssiin valuvista öljyistä kuin pakokaasuista.
Ja eikä se bensiinikään pala kunnolla varsinkaan matalapuristeisessa koneessa jos se on tarpeeksi väljä vaan palamaton osa tulee putkesta ulos maustettuna moottoriöljyllä. Joten kyllä ne moottorit kannattaisi pitää kunnossa.
Eikös sinun muskeliveneen moottorista tule päästöjä luontoon, vai oletko laittanut septitankit?
Mutta tässäkään asiassa ei ole syytä fundamentalismiin Lill-Klass, tuosta kun pipo hiukan vielä kiristyy niin eihän siinä ole muuta mahdollisuutta kuin lopettaa muskeliveneily tai hankkia happipullo ja naamari nenän päälle jos ei henno lopettaa hienoa harrastusta. Jos minulla tekisi yhtä tiukkaa liikenteessä niin lopettaisin autoilun heti koska siellä törmää huomattavasti vakavampiin törttöilyihin kuin vesillä.
No, tämä nyt oli vaan semmoinen heitto että laitetaampa hymiöt heti perään ;) ;) ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 13 Helmi 2007 13:10
- Paikkakunta: Virolahti
Kohtalaisen kattava selonteko petroolista ym. polttoaineista. Sivulla 50-51 jonkinlainen "coctail" vanhoihin petroolikoneisiin. Tuossa linkki
http://www.nesteoil.fi/binary.asp?GUID= ... C1C6EFF309
http://www.nesteoil.fi/binary.asp?GUID= ... C1C6EFF309
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kerrassaan erittäin mielenkiintoinen artikkeli siihen asti kun mentiin rakettitieteisiin 
Jutussa vilahteli Rockefellerit, Nobelit sekä kaiken maailman everstit. Varsinkin eversteillä kautta maailman näkyy olleen merkittävä rooli ihmisten elämän valaistuksessa. Aikasemman tietoni mukaan he ovat kylläkin enemmän keskittyneet ihmisten elämänvalon sammuttamiseen mahdollisimman tehokkaasti
Pieniä asiavirheitä, kuten vaikkapa esim. Andros L21 teho, Valmet A15:sta moottrorin iskutilavuus, väite siitä että petroolimoottorit ovat alunperin olleetkin bensiinimoottoreita, jne mutta mitäpä pienistä...
Kannattaa lukea varsinkin jos ajelee petroolilättäpäällä ja/tai tykkää tuuskata öljy- ja puhalluslamppujen kanssa mutta ei ottaa liian ryppyotsaisesti.

Jutussa vilahteli Rockefellerit, Nobelit sekä kaiken maailman everstit. Varsinkin eversteillä kautta maailman näkyy olleen merkittävä rooli ihmisten elämän valaistuksessa. Aikasemman tietoni mukaan he ovat kylläkin enemmän keskittyneet ihmisten elämänvalon sammuttamiseen mahdollisimman tehokkaasti

Pieniä asiavirheitä, kuten vaikkapa esim. Andros L21 teho, Valmet A15:sta moottrorin iskutilavuus, väite siitä että petroolimoottorit ovat alunperin olleetkin bensiinimoottoreita, jne mutta mitäpä pienistä...
Kannattaa lukea varsinkin jos ajelee petroolilättäpäällä ja/tai tykkää tuuskata öljy- ja puhalluslamppujen kanssa mutta ei ottaa liian ryppyotsaisesti.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Yksi ihminen tuottaa vuodessa yhtä paljon hiilidioksidia kuin 112 petroolilitranpolttaminen. Jos ajatellaan että moottorin kulutus on 2,5l/h 112 litralla pekua ajelee 44,8h eli melkolailla sen määrän jota käytetään laskennalisesti keskivertoveneilijän ajotuntimääränä.
Jotta maailma pelastuisi pitäisikö vähentää petroolimoottoreita vai ihmisiä?
Jotta maailma pelastuisi pitäisikö vähentää petroolimoottoreita vai ihmisiä?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 596
- Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
- Paikkakunta: Täl pual jokke
- Viesti:
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Niimpä...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 07 Maalis 2006 21:51
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Pitää kuitenkin tähän väliin todeta, että se ihmisen uloshengittämä hiilidioksidi on koko lailla uusiutuvilla energialähteillä tuotettua, siis kasvien ilmasta sitouttamia. Sikäli kun kasvit (vilja tai rehu) kasvatetaan takaisin, kyseessä on ilmakehän kannalta nollasummapeli. Eli kyllä se mikä vaan krääsmoottor on pahempi kuin se omaa (tai kaverin) napaa lähinnä oleva - ellei sitä sitten käytetä rypsiöljyllä, puutärpätillä tai pirtulla. :-)Veli-Matti kirjoitti:Yksi ihminen tuottaa vuodessa yhtä paljon hiilidioksidia kuin 112 petroolilitranpolttaminen. Jos ajatellaan että moottorin kulutus on 2,5l/h 112 litralla pekua ajelee 44,8h eli melkolailla sen määrän jota käytetään laskennalisesti keskivertoveneilijän ajotuntimääränä.
Jotta maailma pelastuisi pitäisikö vähentää petroolimoottoreita vai ihmisiä?
ma.