Epifanes-petsin käyttö

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
sitra

Epifanes-petsin käyttö

Viesti Kirjoittaja sitra » 19 Tammi 2025 18:28

Tuli vastaan veneen mahonkihytin remonttisuunnittelussa Epifanesin Mahogany Stain -petsi. Ohjeen mukaan voisi sekoittaa tuota lakan sekaan, mutta ilmeisesti tuota voi laittaa myös suoraan puulle (ilmeisesti ennen kyllästystä)?

Minkälaisia kokemuksia ja käyttötapoja palstalaisilla on ko. tuotteesta? Itselläni mielessä joko petsata ensin, Owa D1 ja Epifanes kirkaslakka tai sitten sekoittaa tuo petsi lakan sekaan.

biätare

Re: Epifanes-petsin käyttö

Viesti Kirjoittaja biätare » 19 Tammi 2025 21:04

Laita petsiä suoraan puupintaan.

AriR

Viesti Kirjoittaja AriR » 25 Tammi 2025 13:03

Mä olen sekoittanut lakkaan. Ensin ne pari kertaa ohennetulla lakalla niin tulee tasalaatuinen pinta alle. Lakkaan sekoittamalla voi säätää tummuutta sen mukaan montako kerrosta vetää sävytetyllä.

Olin eilen epifanesilla lakkaamassa 10 asteen hallissa huoltolakkausta. Ohentamaton lakka oli niin jäykkää, ettei levittynyt millään. Menee uusiksi. Pitänee lämmittää lakka tai ohentaa??

kimsir

Viesti Kirjoittaja kimsir » 30 Tammi 2025 17:48

Morjens

Olen sekoittanut mahonkipetsiä lakkaan vähäisin määrin tuloksena hyvin kevyt sävy epifanesiin. Mielestäni kannattaa kokeilla. Paras tulos olis varmaan puulle hiotulle pinnalle petsaus mutta vanhan lakan hionta ei ehkä absoluuttisesti kannata, jottei puu turhaan häviä hionnan myötä. Eli kyse on petsin puuhun imeytymisestä. Täysin lakaton puu olis ideaali mutta mikäli puussa on jo lakalla imeytettyjä kerroksia, niin lakkaan lisätty petsi voi olla järkeävä menetelmä. Runkolaudoitusta ei kannata turhaan hioa. Materiaalia ei loppujen lopuksi ole kovinkaan paljoa hiottavaksi. Pellavaöljyllä kyllästys on syventänyt mäntyrunkoisen Keskikokoisen-Skyllani rungion sävyä hienosti.
HELMIIDA

Vastaa Viestiin