Folkkarin kansi
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 07 Touko 2013 11:58
Folkkarin kansi
Hei tietäjät!
Tarvitsisin rohkaisua ja spekulointia kansanveneen kansikankaan uusintaan. Repeytyneen ja huonokuntoisen kankaan alla luultavasti vielä hyväkuntoinen laudoitus,jotain sisäpuolelta maalattu.
Olen ymmärtänyt, että lautojen elämisen vuoksi pinnoitukseen kannattaa käyttää perinteistä kangas -menetelmää. Kuitenkin arveluttaa pyoliamatöörin taidoin asentaman ja useasti maalatun kankaan eläminen muiden rakenteiden mukana ja repeytyminen lopulta. En löytänyt aiheesta tietoa, joten ehkäpä huoli on aiheeton. Vai pitääkö kangas nimenomaan asentaa ”ruotsalaisittain”,eli kiinni vain reunoilta?
Jokatapauksessa kulutuskestävyyden ja hieman huoltovapaamman epoksi/lasikuitu menetelmän käyttö kiinnostaisi. Löytyisikö viisauksia torppaamaan sitä ajatusta, että laittaisi ohuehkon vanerin lautojen päälle ja siihen sitten epoksoinnit jne..?
Syksyjä kaikille ja kiitos jos luit tänne asti! Mahtava foorumi.
Tarvitsisin rohkaisua ja spekulointia kansanveneen kansikankaan uusintaan. Repeytyneen ja huonokuntoisen kankaan alla luultavasti vielä hyväkuntoinen laudoitus,jotain sisäpuolelta maalattu.
Olen ymmärtänyt, että lautojen elämisen vuoksi pinnoitukseen kannattaa käyttää perinteistä kangas -menetelmää. Kuitenkin arveluttaa pyoliamatöörin taidoin asentaman ja useasti maalatun kankaan eläminen muiden rakenteiden mukana ja repeytyminen lopulta. En löytänyt aiheesta tietoa, joten ehkäpä huoli on aiheeton. Vai pitääkö kangas nimenomaan asentaa ”ruotsalaisittain”,eli kiinni vain reunoilta?
Jokatapauksessa kulutuskestävyyden ja hieman huoltovapaamman epoksi/lasikuitu menetelmän käyttö kiinnostaisi. Löytyisikö viisauksia torppaamaan sitä ajatusta, että laittaisi ohuehkon vanerin lautojen päälle ja siihen sitten epoksoinnit jne..?
Syksyjä kaikille ja kiitos jos luit tänne asti! Mahtava foorumi.
-
- Viestit: 104
- Liittynyt: 06 Heinä 2006 12:49
- Paikkakunta: Tampere
Re: Folkkarin kansi
Hei,
Kangaskannen tekemisestä löytyy ainakin yksi artikkeli. Puuvene-lehden numerossa 2/2004 on 3,5 sivun mittainen artikkeli pellavakankaan kiinnittämisestä Lightning-veneeseen. Se on toki pienempi kuin Folkkari, mutta samanlaisella menetelmällä operaatio onnistuu Folkkariinkin. Kannattaa tsekata, löytyisikö tuo Puuveneen numero kirjastosta. Voin myös skannata artikkelin ja lähettää sen sinulle. Yhteystietosi voit läettää yksityisviestillä.
Terveisin
Timo
Kangaskannen tekemisestä löytyy ainakin yksi artikkeli. Puuvene-lehden numerossa 2/2004 on 3,5 sivun mittainen artikkeli pellavakankaan kiinnittämisestä Lightning-veneeseen. Se on toki pienempi kuin Folkkari, mutta samanlaisella menetelmällä operaatio onnistuu Folkkariinkin. Kannattaa tsekata, löytyisikö tuo Puuveneen numero kirjastosta. Voin myös skannata artikkelin ja lähettää sen sinulle. Yhteystietosi voit läettää yksityisviestillä.
Terveisin
Timo
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 30 Maalis 2015 19:13
Re: Folkkarin kansi
Puuvene NO 3/1999 on juttu kansaveneen kansi remontista .
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 07 Touko 2013 11:58
Re: Folkkarin kansi
Kiitos vastauksista! Koitan saada nämä artikkelit käsiini.
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Folkkarin kansi
Terve,
Kattokankaan vaihto on ihan tehtävissä oleva juttu. Vaihdoin fiskariini keulahytin kankaan pari talvea sitten. Eniten vaivaa meni homman ihmettelyyn ja pähkäilyyn.
Muutama asia:
- Kaikki helat yms kankaan peittävät asiat pitää irroitella ja aikanaan myös kiinnittää takaisin. Osa voi olla tiukassa, osa voi mennä uusiksi.
- Tarvitset kunnollista kangasta. Ostin omani Tukholman Skeppsholmenilta Tackel&Tåg -liikkeestä. Nimike oli däcksduk. Puuvillakangasta, joka painaa jotain 700gr/m2. Hintaa tuli pari kolme sataa euroa palalle. Muistaakseni olisivat lähettäneet, mutta kävin paikan päällä.
- Kiinnitykseen rst (ruostumattomia) nitojan niittejä, saa rautakaupoista.
- Pellavaöljyä / vernissaa kiinnitykseen eli kyllästykseen.
- Pellavaöljymaalia maalaamiseen.
Tein omani pienillä pakkasilla, kuivilla keleillä. Oli mukavaa työskennellä. Kankaan kuivuminen otti viikkoja aikaa, ja kulmista valui pellavaa vielä puolen kesääkin, kunnes hyytyi.
Kangas oli varsin helppo saada tasoiteltua pellavaöljyllä kasteltuna paikalleen. Käytin apuna isoa telaa. Ja lopuksi napsin nitojalla kiinni reunasta noin 5 cm välein.
Pähkäilyä asiassa lisää se, että kankaan kiinnitykseen ja kyllästykseen on varsinkin Ruotsista tarjolla ainakin kaksi eri koulukuntaa. Toiset kiinnittävät kankaan pellavaöljyllä+maalilla alapuoliseen rimoitukseen. Toiset taas haluavat kankaan jäävän alustasta irti, jotta se olisi joustavampi vielä. Mutta läpi öljyttynäkin se on kyllä ihan yhtä joustava, kuin alla oleva rimoituskin.
Rohkeasti vain puuhaan. Mielestäni kangaskaton teko on paljon miellyttävämpää, kuin ajatus epoksikatteesta. Olen lasikutuveneitä paikkaillut, ja muovien kanssa touhuaminen on niin epämiellyttävää, että en todella tekisi tuollaista isoa palaa kemikaaleilla. Ja se vaatisi myös oikeat lämpötilat, kankaan kanssa voi hyvin työskennellä pakkasessakin. Ja kangaskatto on toisaan hengittävä sitten valmiina. Väitän, että veneessäni on nykyään jotenkin parempi ilma, kuin aiemmin. Silloin kajuutan katto oli jotain muovikangasta, joka oli sieltä täältä liimailtu kiinni ja maalattu kuten kangaskatto.
Kattokankaan vaihto on ihan tehtävissä oleva juttu. Vaihdoin fiskariini keulahytin kankaan pari talvea sitten. Eniten vaivaa meni homman ihmettelyyn ja pähkäilyyn.
Muutama asia:
- Kaikki helat yms kankaan peittävät asiat pitää irroitella ja aikanaan myös kiinnittää takaisin. Osa voi olla tiukassa, osa voi mennä uusiksi.
- Tarvitset kunnollista kangasta. Ostin omani Tukholman Skeppsholmenilta Tackel&Tåg -liikkeestä. Nimike oli däcksduk. Puuvillakangasta, joka painaa jotain 700gr/m2. Hintaa tuli pari kolme sataa euroa palalle. Muistaakseni olisivat lähettäneet, mutta kävin paikan päällä.
- Kiinnitykseen rst (ruostumattomia) nitojan niittejä, saa rautakaupoista.
- Pellavaöljyä / vernissaa kiinnitykseen eli kyllästykseen.
- Pellavaöljymaalia maalaamiseen.
Tein omani pienillä pakkasilla, kuivilla keleillä. Oli mukavaa työskennellä. Kankaan kuivuminen otti viikkoja aikaa, ja kulmista valui pellavaa vielä puolen kesääkin, kunnes hyytyi.
Kangas oli varsin helppo saada tasoiteltua pellavaöljyllä kasteltuna paikalleen. Käytin apuna isoa telaa. Ja lopuksi napsin nitojalla kiinni reunasta noin 5 cm välein.
Pähkäilyä asiassa lisää se, että kankaan kiinnitykseen ja kyllästykseen on varsinkin Ruotsista tarjolla ainakin kaksi eri koulukuntaa. Toiset kiinnittävät kankaan pellavaöljyllä+maalilla alapuoliseen rimoitukseen. Toiset taas haluavat kankaan jäävän alustasta irti, jotta se olisi joustavampi vielä. Mutta läpi öljyttynäkin se on kyllä ihan yhtä joustava, kuin alla oleva rimoituskin.
Rohkeasti vain puuhaan. Mielestäni kangaskaton teko on paljon miellyttävämpää, kuin ajatus epoksikatteesta. Olen lasikutuveneitä paikkaillut, ja muovien kanssa touhuaminen on niin epämiellyttävää, että en todella tekisi tuollaista isoa palaa kemikaaleilla. Ja se vaatisi myös oikeat lämpötilat, kankaan kanssa voi hyvin työskennellä pakkasessakin. Ja kangaskatto on toisaan hengittävä sitten valmiina. Väitän, että veneessäni on nykyään jotenkin parempi ilma, kuin aiemmin. Silloin kajuutan katto oli jotain muovikangasta, joka oli sieltä täältä liimailtu kiinni ja maalattu kuten kangaskatto.
- vehkasalo
- Viestit: 377
- Liittynyt: 10 Elo 2013 23:26
Re: Folkkarin kansi
Joo ei siinä kankaan laitossa mitään mystistä ole. Laittelin yhdeksän vuotta sitten veneeseni kattokankaat ja hyvin on toiminut.
Kankaan kyllästys ja "kiinnitys" vanhanajan venelakalla jota meni kolmisen litraa ja pinnoitus uulan pellavaöljymaalilla useampi kerros. Reunoilta kiinnitys vanhoilla pikku kuparinauloilla jotka varovasti irroittelin vanhasta katosta seka haponkestävillä niiteillä osin. Lista kiinnitys kohdan päälle.
Kyllästys vaiheessa kankaasta tulee hivenen "joustava" jolloin se on hyvä kahden henkilön touhuamisella asettaa ja" pingottaa paikoilleen. Jos tulee kohtia joissa pystyseinä tulee vastaan kannattaa varata muutama asennusaikainen rima joilla seinäkohdassa saa kankaan pingoitettua paikoilleen.
Hienosti kangas toiminut puun liikkeiden ja elämisen tahdissa. Ylläpidossa alkuun maalasin joka vuosi. Voi jättää esim yhden vuoden väliin.
Jos jättää useamman tai ehkä kaksi vuotta alkaa vaakasuora pinta ikäänkuin liituuntumaan (pigmenttiä irtoaa esim pyyhkiessä pintaa)joka ei ole hyvä juttu.
Muutama kuva thredissä ms vehkasalo sivulla 2.
off topic tähän, pakko kehaista Virtasen neljän öljyn maalia jolla maalasin erään rakennuksen viime kesänä. Maalin käsiteltävyys oli todella hyvä
ja lopputulos mahtava. Mitenhän sopisi kangaskaton pinnoitteeksi tämä?
Kankaan kyllästys ja "kiinnitys" vanhanajan venelakalla jota meni kolmisen litraa ja pinnoitus uulan pellavaöljymaalilla useampi kerros. Reunoilta kiinnitys vanhoilla pikku kuparinauloilla jotka varovasti irroittelin vanhasta katosta seka haponkestävillä niiteillä osin. Lista kiinnitys kohdan päälle.
Kyllästys vaiheessa kankaasta tulee hivenen "joustava" jolloin se on hyvä kahden henkilön touhuamisella asettaa ja" pingottaa paikoilleen. Jos tulee kohtia joissa pystyseinä tulee vastaan kannattaa varata muutama asennusaikainen rima joilla seinäkohdassa saa kankaan pingoitettua paikoilleen.
Hienosti kangas toiminut puun liikkeiden ja elämisen tahdissa. Ylläpidossa alkuun maalasin joka vuosi. Voi jättää esim yhden vuoden väliin.
Jos jättää useamman tai ehkä kaksi vuotta alkaa vaakasuora pinta ikäänkuin liituuntumaan (pigmenttiä irtoaa esim pyyhkiessä pintaa)joka ei ole hyvä juttu.
Muutama kuva thredissä ms vehkasalo sivulla 2.
off topic tähän, pakko kehaista Virtasen neljän öljyn maalia jolla maalasin erään rakennuksen viime kesänä. Maalin käsiteltävyys oli todella hyvä
ja lopputulos mahtava. Mitenhän sopisi kangaskaton pinnoitteeksi tämä?
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: 04 Tammi 2006 20:40
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Folkkarin kansi
Kansavenematilda.blogspot.com-sivulla on selotus kangaskannen teosta. Jos jokin asia mietityttä” ja asia on vielä ajankohtainen, niin laita YV tms.