Hei,
Kyyllä purjehtiakin voi, ihan hyvin. Oli pari kesää lainassa Albin Viggen, 7+ -metrinen 70-luvun paatti. Ja sitten tuli oltua sitä ennen kansimiehenä jahti Eugenialla, eli perinnelaivayhdistyksessä. Nyt on fiskari, matkanopeus sen 6.8 solmua.
Viggen oli todella näppärä vene. Se oli riittävän pieni, jotta satamissa löytyi helposti kolo. Talvisäiltytystyöt oli D-marinin kentällä Taalintehtaalla hyvin simppelit, noh, muovivenehän se.. Purjeilla pääsee kyllä sinne mihin moottorillakin, kunhan tuulee sopivasti. Opettelin mökkirannassa auttavasti jopa rantautumaan ja lähtemään purjeilla, toimii, joskin en kyllä tunkisi ihan kiiltokylkien sekaan sentään purjeilla.
Mielestäni keskeinen ero on moottoriveneillyyn jonkinlainen liikunnallisuus. Kannella on pompittava enemmän tai vähemmän ainakin purjeiden noston verran. Ja istumalaatikossa ollaan aina ulkona. Nyt m/b Chouanissa on ihan konttoriolosuhteet veneillä, kun on suojaisat tuulillasit ja pressua pään päällä. Purjeveneellä oli koko kesän keskinopeus 4-5 kn, kun fiskarilla yli 6 kumminkin. Ja fiskari menee aina sen saman, jossei meri ole liian pahoilla kuopilla. Fiskarissa on jääkaappi ja vesi-wc septillä. Saahan ne purjeveneeseenkin.
Purjehtimisessa houkuttaa myös se näennäinen vapaus. Ei tarvitse laskeskella matkalle polttoainelaskuja, ja kartalle mittailla. Voi lähteä kohti Ruotsia vaikka suoraan pitkin aavaa merta. Jollain aikavälillä on jossain perilläkin. Muutama samanhenkinen kaheli pitää olla mukana, ettei tarvitse valvoa itseään hengiltä. Näin siis haaveissa, todellisuudessa on aina jotain muuta, pitää olla siellä ja täällä, jollekin ei sovi ja puoliso haluaa kyydin matineaan tiistaina...
Olen ajatellut, että jos bensan hinta nousee jonnekin aivan hulluksi (ja sen yli), niin matkapuufiskari vaihtuu muutaman tonnin lasikuituiseen 70/80-luvun pikkupurjeveneeseen. Niitä saa Ruotsista aivan pilkkahinnalla kunnostusprojektiksi. Kyllä sellaisellakin vesille pääsee, lähelle ja edes joskus matkalle. Ja jää kyllä puuvene, nimittäin pikkufiskari W1-llä, sillä voi ajaa vaikka vuosikertakonjakilla, se ei ole sitten enää litrahinnasta kiinni...
