Marina 75 kannen uusiminen/kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
puupää1
Viestit: 1
Liittynyt: 04.04.2021 21:57

Marina 75 kannen uusiminen/kunnostus

Viesti Kirjoittaja puupää1 » 04.04.2021 22:24

Ostettiin kaverin kanssa Marina 75 moottoripursi vuodelta 1980. Veneen runko on lasikuitua, mutta muutoin vene on tehty puusta. Rapsuteltiin lakat irti ja seuraavaksi pitäisi alkaa kyllästämään puuosia. Ikäväksi yllätykseksi veneen kansi on heikommassa kunnossa kun luultiin. Veneen kansi on tehty 12 mm vanerista, jonka päällä on 3mm tiikkiviilu. Vuosien saatossa tuo viilu on kuitenkin hiottu sen verta moneen kertaan, että viilua ei ole enää jäljellä monessa kohtaa lainkaan. Lisäksi kun kävin pahimpia kohtia keulassa läpi niin viilut irtosivat rapsuttamalla (kts. kuva). Sisäpuolelta kun otettiin katon paneelit irti huomattiin, että ne olivat aika pahasti kostuneet, eli kansi ilmeisesti vähän vuotaakin paikoitellen.

Kysymys kuuluukin.
1) Onko jollain kokemusta kannen uusimisesta ko veneeseen? Parashan tulisi kun ottais koko kannen irti ja laittais uuden vanerin ja sen päälle saisi kätevästi tehtyä tiikkirimoista uuden tiikkikannen ennen kun koko paketin asentaa veneeseen kiinni. Jos jollain tästä kannen irroittamisesta kokemusta olisi hienoa kuulla kokemuksia. Reelingit on pultattu kanteen kiinni ja ne pitäisi myös irroittaa. Kokonaisuudessaan taitaa olla sen verran suuri ja vaikea homma että omat taidot ja aika ei välttänättä riitä.
2) Jos ensimmäinen vaihtoehto ei onnistu syystä tai toisesta, mitä tekisitte tuolle kannelle, että siitä tulisi edes jotenkin siedettävän näkoinen nyt alkavalle veneilykaudelle?
Liitteet
Kuva kannesta
Kuva kannesta
IMG_8039 copy.jpg (191.8 KiB) Katsottu 323 kertaa

matti
Viestit: 2056
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Marina 75 kannen uusiminen/kunnostus

Viesti Kirjoittaja matti » 06.04.2021 17:15

1. Ei. Miksi olisi paras vaihtoehto lasikuituveneeseen puukansi??? Eikö lasikuitu olisi sopivampi? :-) :-)

2. Jos vaneri ei ole mätä, niin yksi mahdollisuus olisi poistaa loputkin tiikit vanerin päältä, kuivattaa viikko, pari.
Jos paikallista lahovikaa, niin ne voi paikata, eihän ne näy koska sisäpuolella on karneeraus.
Tämän jälkeen epoksilla esim. 200 g twilli-lasikangas(taipuisa, helppo laittaa siististi reelinkitolppien((tai irroittaa reelinki)) ja ylärakenteen juureen, 1-2cm ylös=vesitiiveys )(tietenkin ensin läpiviennit yms irti), joko 1 tai 2 kerrosta, päälle 2-komp. maali, kävelyalueelle kolmanteen maalikerrokseen liukuestepulveri.
Jättää auki alapuoli kuivamaan kesäksi.
Jos tiikki on tärkeää, niin sen voi liimata lasikankaan päälle vaikka seuraavana keväänä, näin voi jakaa työn osiin.
Itse laittaisin kankaan väliin joka tapauksessa vaikka pintaan tulisikin tiikkirimat.

MÖsteri
Viestit: 1188
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Marina 75 kannen uusiminen/kunnostus

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 09.04.2021 10:54

Hei,

Mielestäni yksi vaihtoehto olisi poistaa viilut keulahytin seinän tasalta keulaan päin kokonaan. Sitten skrapaa ja hioo vanerikannen puhtaaksi, että näkee mikä sen todellinen tilanne on. Jos vanerilla on vielä elinvuosia jäljellä, niin helpointa olisi yrittää kyllästää se pinnasta ja sen jälkeen vaikka maalata siistiksi. Tai sitten lähteä pinnoittamaan muovilla. Siinä vain on se ongelma, että muovin alla kosteus tulee pehmentämään vanerin ennen pitkää. Kyllästetty + maalattu (jopa lakattukin) vaneri on helppo huoltaa seuraavana talvena, jos haluaa. Skrapaa vain kaiken pois, tosin joka skrapaus vie viilua pinnasta, kunnes sitä ei ole. Mutta muutaman lisävuoden tarkkailuaikaa näin ehkä saisi.

Vuodot pitäisi saada kuriin sikamassalla (/vast.), paikkoja lienevät keulapollarin ympäristö, tankin hela, kaikki läpimenevät kohdat.

Jos rimoitusta lähtee poistamaan, niin sivukansien alkuun voisi tehdä katkaisun vaikka taltalla, sitten kiinnittää rajaksi riman, jonka etureuna on kauniisti viistetty. Reuna on kumminkin syytä viistää, ettei rimoja potki irti yli hyppiessä.

Jos vaneri osoittautuu olevan aivan loppu, niin joko vaihto kokonaan, tai sitten liimaa siihen väliaikaisesti toisen vanerin päälle. Esim 3-4 mm vaneri, niin se kantaa kumminkin hetken yhdessä huonomman alusvanerin kanssa. Näin tehtiin yhdessä perinnelaivassa, ku keulapiikissä oli kansilankut aivan kukkamultaa, siihen pantiin keväällä ihan muottivanerin pala sikalla ja ruuveilla kiinni. Seuraavana talvena kansi avattiin ja rakennettiin kunnolla uusiksi. Yksi kesä seilattiin sen vanerinpalan kanssa. Tosin kyseessä oli laiva, jonka keulapiikkiin ei hypitty, siellä säilytettiin grilliä..

Vastaa Viestiin