Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28.09.2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 26.05.2020 22:36
Taas viedään tyhmää kioskille. Purkkarimme potkuriakselin tiiviste vuotaa ja koska siinä on rasvakupin näköinen rasia päällä, kuvittelin, että tuo on samanlainen taliboksi kuin summalaisessamme ja ajattelin vain kiristää sitä hieman. Mutta kun pujottauduin sinne hemmetin ahtaaseen koloseen työkaluineni, sieltä ei löytynyt mitään akselin ympärillä olevaa mutteria jota kiristää, vaan pelkästään suunnilleen tämän näköinen värkki (tämä ei siis ole kuva minun tiivisteestä kun sitä ei oikein pääse kuvaamaan, vaan ainoastaan suunnilleen samanlainen)
Mikäs tämä systeemi on ja miten ja millä tuota rasvataan (jos siis rasvataan) ja saako tuota mitenkään pitämään vettä? Vene on siis vesillä eikä sitä millään viitsisi nostaa korjausta varten ylös.
Neuvoistanne etukäteen kiittäen
-
Qubik
- Viestit: 1069
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Qubik » 26.05.2020 23:40
stefaboksi, jos vuotaa, pitää vaihtaa stefat. mutta suositteleen kumisen tiivistepesään vaihtamista.
-
Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28.09.2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 27.05.2020 6:35
Kiitos. Eli vesillä ei ole mitään tehtävissä? Mikä tuon ”rasvarasiaksi” luulemani kierrettävän korkin tehtävä on?
-
Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28.09.2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 27.05.2020 7:21
Googlailun tuloksena päättelin, että tuo rasia olisi öljykuppi ja että sinne pitäisi lisätä öljyä (ei vaseliinia) ja öljy voisi olla suunnilleen mitä tahansa moottoriöljyä. Menikö oikein? Kannattaako edes kokeilla auttaisiko öljyn lisääminen vesivuotoon?
Ja edelleen: tuo öljykuppi (jos se sellainen on) on sellaisessa paikassa, ettei siihen oikein pääse työkaluilla käsiksi ja käsin kääntämällä koko kuppi pyörii eikä siis vain kansi. Eli tuottaako ison ongelman, jos kiertää koko kupin irti jolloin saa luultavasti kannenkin avatuksi, kiertää sitten kupin takaisin ilman kantta ja lisää öljyn ja sitten kansi kiinni?
-
matti
- Viestit: 2178
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Viesti
Kirjoittaja matti » 27.05.2020 17:55
Tee niin, toimii.
-
Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28.09.2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 27.05.2020 22:35
No niin, sain kupin auki, mutta siellä ei ollutkaan öljyä vaan vaseliinia. Kupin ja kannen rakennekin viittaavat mielestäni siihen, että kannen avulla on tarkoitus puristaa vaseliinia pesään. Eli onko olemassa stefabokseja, joissa käytetään vaseliinia?
-
Qubik
- Viestit: 1069
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Qubik » 28.05.2020 23:59
yleensä siinä on pikkusäiliö ja letku. tai no tehtaalta lähtien. Säiliössä on sitten esmes peräöljyä. Jos se alkaa vuotaa, niin sellainen itteensa huiausapuna toimii, jos laittaa rasvakupin ja piuristaa kovasti rasvaa sinne. jossainkohta sekin konsti lopettaa vaikutuksen. Sitten on seuraava vaihe joko kokeilee veneen kelluttamista pilssipumppujen varassa tai vene ylös, akseli irti ja pätevämpi tiivistysjärjestelmä tilalle.
-
MD11D
- Viestit: 6
- Liittynyt: 02.08.2020 14:16
Viesti
Kirjoittaja MD11D » 08.08.2020 8:49
Minulla oli veneessä juuri tällainen kuppi vannasputken tiivistykseen. Eli kuppi täytettiin vesivaseliinilla ja pyörittämällä sitä se puristi vaseliinia putkeen. Kiersin tuon kupin pois ja laitoin tilalle tasonipan ja painan nykyään prässillä vaseliinia putkeen. Helppo laittaa ja toimii kuin junan vessa. Olen lisännyt keväällä ja kesällä vaseliinia 1-2 painallusta. Tunteja veneeseeni tulee noin 200h vuodessa.