Puuvene tärkeä elämäntapa

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Lindqvist
Viestit: 39
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 08.03.2020 12:26

Edellinen veneen korjaus on sinänsä hankala kun pohja puuttuu ja jopa kölikin. Niin veneestä katoaa jäykkyys ja sen täytyy laittaa slagin pälle makamaan. Koska se on ylensä vahvin kohta tässä tapaukessa. Ja vain vähän kevyesti klossia kölin alla. Ja sitten täytyy kans saada pois notkaus kun se on vuosien käytön ja talvisäilytyksien jäljellä keskeltä kääntynyt ylöspäin. Niin sitten tukee köliä alaspäin ja tukea myös leveyssuunnassa että se pitää muotonsa vähän ainakin. Ei se tietysti niin hirveän tarkka ole mutta veneen omapaino painaa sitä tietysti vähän kasaan. On tullut korjattua noin 120 kpl venettä tähän asti. Ja melkein kaikki ulkona pihalla kun ei ole ollut muuta tilaa. Sisätilat on yleensä ollut uusien veneiden paikka.

Lindqvist
Viestit: 39
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 08.03.2020 12:32

010 - kopia.jpg
012 - kopia.jpg
020 - kopia.jpg

Lindqvist
Viestit: 39
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 08.03.2020 12:46

021 - kopia.jpg
022 - kopia.jpg
023 - kopia.jpg
Tässä veneessä on helpompi tapaus kun se oli vaurio ja halkeama ja kaikki muu ypärillä on tervettä puuta. Mutta sitten tietysti kun minä aina korjaan yksin niin niittaaminen on tietysti hidasta. Mutta olen käyttänyt kuormausliina joka menee veneen ympäri ja painaa semmoinen omatekoinen klossi kahdella pultilla joka asetetaan kiristäen kahden naulanpään päälle ja sitten men veneen sisälle ja saan kaksi naulaa niitattu. Avoveneessä jossa minä pääsen ulottumaan ulkopuolella seisten nittaamalla sisäpuolella minä käytän tappia joka on lankunpäällä ettei mene maahan käännän veneen makaamaan venepainolla naulanpäähän ja on mahdollista niitata sitten.

Lindqvist
Viestit: 39
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 26.03.2020 9:11

Olen laittanut kysymyksen Puuvene palaute osastoon ja kysynyt mitä tarkoittaa "Nytt användargränsnitt översättning" mutta en ole saanut vastausta siihen. Mitä se tarkoittaa käytännössä. Voiko joku ystävällisesti vastata.

Lindqvist
Viestit: 39
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 26.03.2020 13:03

Minulle kirjoittaminen suomeksi on vaikeaa ja erittäin aikaavievä ja en pysty saaman sisältöön sitä aitoa kertomista ja termeja, en voi käyttää ollenkaan kun niitä ei ole olemassa suomen kielellä ja ne perustuu noin 300 vuoden ajan sana varastoon.
Tässä vähän historiikkia mennestä ajasta. Silloin yhdeksäkymmentä luvun alusssa Leo Skogström otti yhteyttä meihin veistäjiin joilla oli vielä veistäminen ansiotyönä ja me kokoonnuttiin ensimmäistä kertaa Kotkan kirjaston aulassa. Ja silloin oli paljon väkeä paikalla ja silloin päätettiin perustaa Suomen puuveneveistäjät ry. Finlands träbåtsbyggare rf. Ja hallitus valittiin muistaakseni Björn Nyberg, Ismo lilja, Lage Sundfors, Peter Lindqvist, Jan Backman, ja sisäsuomesta muistaakseni Kuusela. Kaikki oli melkein rannikko paikkakunnilta ja melkein kaikilla oli ruotsi äidinkielenä.
Leo oli voimakas vetäjä ja hän tiesi kyllä rannikkoseudun merkitystä seuran perustamississa ja hänellä oli hyviä kontakteja vaikutusvaltaisiin ihmisiin ja mediaan. Ja voin suoraan sanoa että ilman hänen panosta puuveneet olisi aika minimaalista tänään. Meille tehtiin ainakin 2 kirajaa muistaakseni missä meidät haastateltiin omien venekategoriassa ja kuvattiin Pertti Rovaamo kirjoitti ja oli ihan oikea henkilö siihen ja Martti Lintunen kuvasi. Ja tuli vähän messu tapahtumia jossa me oltiin yhdessä. Ja olin Kotkan ensimäisellä puuvene tapahtumassa joka oli erikoista. Ja sitten tuli vielä Englannista Boat Man lehdestä iso haastattelu joku nordik wodenboats of Finland ja Leo matkusti niiden kanssa ympäri Suomea ja sain monen sivun palstatilaa siinä niin kuin kaikki muutkin. Ja hän järjesti perinteisen purjeompelu kurssin Haminaan. Mutta elämä on jatkunut ylämäkeä ja alamäkeä siittä on nyt 30 vuotta sen ajankohdasta.
Minun tarkoitus on olla lenkki vanhanajan veneen käyttötarkoituksesta tähän päivään. Sen takia olen laittanut filmejä aiheesta. Elikkä kun minä olen ollut mukana katsomassa kuinka ennenvanhaan veneitä käytettiin työn merkityksessä ja olen myös rakentanut niitä siihen työtarkoitukseen ja siinä näkee koko lenkki joka tänäpäivänä on mahdotonta nähdä kun se työvaihe ei ole enään olemassa koska kalsatus on nykyään kielletty. Ja on veistäminen tehty niin vaikeaksi ett siinä on kans valtiovalta onnistunut tappaman senkin ammatin. Katkeruus tulee kun tietää tosiasiat kuinka käytännössä homma menee. Kalastus tänäpäivänä ei ole enää sitä 300 vuoden aikaväliä kun se nyt on muuttunut 20 vuodessa lähes olemattomaksi. Ja kun veneet määräytyi työn mukaan niin ne häviää ja häviää kans rikas historia ja perusta veistämisessä häviää.

Vastaa Viestiin