316 A4 puuruuvit
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 09 Joulu 2015 02:48
316 A4 puuruuvit
Kauheasti ulkomaisilla foorumilla hehkutetaan pronssiruuvien olevan ainut oikea valinta veneen rakennukseen.
Kumminkaan yhtään puuveneitä ei olisi tiedossa josta olisi haponkestävästä 316 teräksestä valmistetut ruuvit pettäneet ja veneen laudoitus irtoillut. Ainakaan itämeren olosuhteissa.
Kaikki peräisimet, köliraudat, akselistot, ym valmistetaan 316 materiaalista ja minkään näköistä syöpymää ei esiinny. Toki rakokorroosiota voi syntyä kahden haponkestävä osan välille, mutta tällä ei ole merkitystä ruuveissa tai pulteissa, sillä nämä eivät ole kosketuksissa toisiinsa.
Kumminkaan yhtään puuveneitä ei olisi tiedossa josta olisi haponkestävästä 316 teräksestä valmistetut ruuvit pettäneet ja veneen laudoitus irtoillut. Ainakaan itämeren olosuhteissa.
Kaikki peräisimet, köliraudat, akselistot, ym valmistetaan 316 materiaalista ja minkään näköistä syöpymää ei esiinny. Toki rakokorroosiota voi syntyä kahden haponkestävä osan välille, mutta tällä ei ole merkitystä ruuveissa tai pulteissa, sillä nämä eivät ole kosketuksissa toisiinsa.
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: 316 A4 puuruuvit
Moro
Rakokorrosio voi syntyä puussa tai muovissa olevaan RST:hen tai haponkestävään vaikka se ei olekaan kosketuksissa muiden metallien kanssa.
Se nimenomaan syntyy umpinaisessa, raossa jossa neste/kosteus ei vaihdu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Crevice_corrosion
Nortti
Rakokorrosio voi syntyä puussa tai muovissa olevaan RST:hen tai haponkestävään vaikka se ei olekaan kosketuksissa muiden metallien kanssa.
Se nimenomaan syntyy umpinaisessa, raossa jossa neste/kosteus ei vaihdu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Crevice_corrosion
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 09 Joulu 2015 02:48
Re: 316 A4 puuruuvit
Samasta asiasta mainittiin ulkoamaislla foorumeilla.Northling kirjoitti: ↑16 Joulu 2019 15:48Moro
Rakokorrosio voi syntyä puussa tai muovissa olevaan RST:hen tai haponkestävään vaikka se ei olekaan kosketuksissa muiden metallien kanssa.
Se nimenomaan syntyy umpinaisessa, raossa jossa neste/kosteus ei vaihdu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Crevice_corrosion
Nortti
Yhtäkään kuvaa tai muuta varmaa tietoa tälläisen tapahtumisesta ei kuitenkaan löydy.
Voisi kuvitella että 304 laadulla tulee ongelmia.
Vanhaa venettä tutkiessa on mahdotonta sanoa minkä luokan ruostumatonta tai hapoinkestävää on käytetty.
Tiedän että puuveneitä on rakennettu 316 puuruuveilla ja pulteilla jo 70 luvulta lähtien.
Ruuvit on tulpattu piiloon puutapeilla, yhdessäkään näistä ei ruuvit tai pultit ole syöpyneet.
On jopa tullut vastaan veneitä jotka ovat lahonneet muuten huonosta hoidosta johtuen ja kun lahoa on purkanut, niin sisältä löytyy täysin uudenveroisia ruostumattomia ruuveja.
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: 316 A4 puuruuvit
Moro
Tässä linkissä on esimerkkejä sieltä vakavammasta päästä mitä rakokorrosio 316 teräksessä voi aiheuttaa: http://interestingsailboats.blogspot.co ... g-off.html
Noissa kölin irtoamisessa keskellä valtamerta on yleensä henki kyseessä, niistä on tapeltu raastuvassakin.
316 Rustirautoja, toggleja ja muita rikin osia on katkeillut rakokorroosion takia ja rikejä on tullut alas.
Onhan näitä esimerkkejä vaikka kuinka.
https://www.recreationalboatandyachtsur ... -ixdp5des4
Eli kyllä se sinkitön pronssi (siliconbronz) olisi varmempi ratkaisu, mutta tietenkin aika paljon kalliimpi kuin 316 SS.
Nortti
Tässä linkissä on esimerkkejä sieltä vakavammasta päästä mitä rakokorrosio 316 teräksessä voi aiheuttaa: http://interestingsailboats.blogspot.co ... g-off.html
Noissa kölin irtoamisessa keskellä valtamerta on yleensä henki kyseessä, niistä on tapeltu raastuvassakin.
316 Rustirautoja, toggleja ja muita rikin osia on katkeillut rakokorroosion takia ja rikejä on tullut alas.
Onhan näitä esimerkkejä vaikka kuinka.
https://www.recreationalboatandyachtsur ... -ixdp5des4
Eli kyllä se sinkitön pronssi (siliconbronz) olisi varmempi ratkaisu, mutta tietenkin aika paljon kalliimpi kuin 316 SS.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 09 Joulu 2015 02:48
Re: 316 A4 puuruuvit
Northling kirjoitti: ↑16 Joulu 2019 19:33Moro
Tässä linkissä on esimerkkejä sieltä vakavammasta päästä mitä rakokorrosio 316 teräksessä voi aiheuttaa: http://interestingsailboats.blogspot.co ... g-off.html
Noissa kölin irtoamisessa keskellä valtamerta on yleensä henki kyseessä, niistä on tapeltu raastuvassakin.
316 Rustirautoja, toggleja ja muita rikin osia on katkeillut rakokorroosion takia ja rikejä on tullut alas.
Onhan näitä esimerkkejä vaikka kuinka.
https://www.recreationalboatandyachtsur ... -ixdp5des4
Eli kyllä se sinkitön pronssi (siliconbronz) olisi varmempi ratkaisu, mutta tietenkin aika paljon kalliimpi kuin 316 SS.
Nortti
Rakokorroosio on kyllä aivan todellinen ja mahdollinen syöpymistapa myös 316 laadulle.
Kölin kiinnityksessä on joko lyijy tai rautaköli kiinnitetty haponkestävillä pultella ja tässä kohtaa on iso rakokorroosio vaara. Kölipultit varmasti elävät jonkinverran ajan myötä kiinnityksissään ja korroosio pääsee tällöin helpommin kiinni
Lähinnä tätä ongelmaa ei ole huomattu tapahtuvan puu ruuveissa joilla kiinnitetään puuta puuhun. Runkolaudoitusta köliin ja kaariin,. Läpipulteissa millä kölitukit, konepedit yms kiinnittyvät yhteen. Kölin kiinnityksessä on joko lyijy tai rautaköli kiinnitetty haponkestävillä pultella ja tässä kohtaa on iso rakokorroosio vaara. Kölipultit varmasti elävät jonkinverran ajan myötä kiinnityksissään ja korroosio pääsee tällöin helpommin kiinni nihin
Odotan vielä sitä päivää että saan kuvan missä todistetusti olisi runkolaudoituksessa käytetty 316 puuruuvi syöpynyt.
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: 316 A4 puuruuvit
Moro
Ehkä kotimaiset mäntyveneet eivät kärsi rakokorroosiosta, koska mänty on niin harvasyistä että rakokorroosiota ei pääse syntymään, vaan vesi vaihtuu eikä hapetonta tilaa synny?
Tämä voi olla ongelma vain tiiviimmissä puulajeissa kuten teak ja Mahonki?
Nortti
Ehkä kotimaiset mäntyveneet eivät kärsi rakokorroosiosta, koska mänty on niin harvasyistä että rakokorroosiota ei pääse syntymään, vaan vesi vaihtuu eikä hapetonta tilaa synny?
Tämä voi olla ongelma vain tiiviimmissä puulajeissa kuten teak ja Mahonki?
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 09 Joulu 2015 02:48
Re: 316 A4 puuruuvit
Varmasti myös hyvin kyllästetty vene edesauttaa ruuvien selviytymistä jossain määrin. Amerikassa eivät taida kyllästää veneitään yhtään millään? , Irokoa on köli ja tievipuuna käytetty suomessakin, mahonki ja tammiveneitä löytyy itämereltä paljon. Aiheuttaakohan suolaisemmatkaan olosuhteet syöpymää oikeasti. Ulkomaan foorumeilta yms ei löydy yhtään oikeata kuvaa tai tapahtumaa missä 316 ruuvi olisi syöpynyt puun sisällä, vaan kaikki kirjottelevat aiheesta ja viittaavat rakokorroosiosta tehtyihin kirjoitelmiin.Northling kirjoitti: ↑17 Joulu 2019 09:27Moro
Ehkä kotimaiset mäntyveneet eivät kärsi rakokorroosiosta, koska mänty on niin harvasyistä että rakokorroosiota ei pääse syntymään, vaan vesi vaihtuu eikä hapetonta tilaa synny?
Tämä voi olla ongelma vain tiiviimmissä puulajeissa kuten teak ja Mahonki?
Nortti
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: 316 A4 puuruuvit
Northling kirjoitti: ↑16 Joulu 2019 19:33Moro
Tässä linkissä on esimerkkejä sieltä vakavammasta päästä mitä rakokorrosio 316 teräksessä voi aiheuttaa: http://interestingsailboats.blogspot.co ... g-off.html
Noissa kölin irtoamisessa keskellä valtamerta on yleensä henki kyseessä, niistä on tapeltu raastuvassakin.
316 Rustirautoja, toggleja ja muita rikin osia on katkeillut rakokorroosion takia ja rikejä on tullut alas.
Onhan näitä esimerkkejä vaikka kuinka.
https://www.recreationalboatandyachtsur ... -ixdp5des4
Eli kyllä se sinkitön pronssi (siliconbronz) olisi varmempi ratkaisu, mutta tietenkin aika paljon kalliimpi kuin 316 SS.
Nortti
Katselin noita linkkejä, huononäköisenä en kyllä huomannut ensimmäisen linkin rosteripulttien kuvissa mainintaa, että kyseessä olisi nimenomaan 316 pultit.
Suurin osa ainakin ensimmäisen linkin kuvista oli jotain muuta kuin rakokorroosion aiheuttamaa, esim. irti olevan eväkölin kölipulteissa on vielä mutterit paikoillaan ja leipätekstissä puhutaan karilleajovaurioista yms!
Maailmalla käytetään paljon 304 koska 316 on reilusti kalliimpaa (suomessa ei hintaeroa ole paljoakaan)
tosessa linkissä on teräsveneen puhkiruostunut ankkuriboksi, mitä tekemistä sillä on rakokorroosion kanssa?
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: 316 A4 puuruuvit
Moro
Näyttää toi linkki linkkaavan aivan eri kuvaan mihin tarkoitin. osuisiko tää: https://www.recreationalboatandyachtsur ... -ixdp5deu4 Tuossa oli ainakin maininta että olisi 316:sta
Siinä artikkelissa irronneista köleistä oli tapauksia, jotka ovat johtunee rakokorroosion aiheuttamasta kölipulttien katkeammisesta. Toki artikkelissa oli juttuja monista muistakin kölin tiputukseen johtaneista syistä.
Nortti
Näyttää toi linkki linkkaavan aivan eri kuvaan mihin tarkoitin. osuisiko tää: https://www.recreationalboatandyachtsur ... -ixdp5deu4 Tuossa oli ainakin maininta että olisi 316:sta
Siinä artikkelissa irronneista köleistä oli tapauksia, jotka ovat johtunee rakokorroosion aiheuttamasta kölipulttien katkeammisesta. Toki artikkelissa oli juttuja monista muistakin kölin tiputukseen johtaneista syistä.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: 316 A4 puuruuvit
Teoria;
Karilleajon seurauksena on kölipultit venyneet ja venymäkohdassa pultissa oksidikerros vaurioitunut sekä tiivistemassan tullut repeytymiä jolloin merivesi pääsee kosketuksiin em vaurioituneeseen pulttiin.
Maailmalla veneet ovat koko ajan vedessä jolloin em pultin vaurio ei pääse kosketuksiin hapen kanssa jolloin hapettomassa tilassa rakokorroosio alkaa.
Suomessa pidetään (etenkin puuveneet) (lähes) puoli vuotta kuivilla jolloin rosteri on tekemisissä hapen kanssa eikä rakokorroosiota esiinny .
Karilleajon seurauksena on kölipultit venyneet ja venymäkohdassa pultissa oksidikerros vaurioitunut sekä tiivistemassan tullut repeytymiä jolloin merivesi pääsee kosketuksiin em vaurioituneeseen pulttiin.
Maailmalla veneet ovat koko ajan vedessä jolloin em pultin vaurio ei pääse kosketuksiin hapen kanssa jolloin hapettomassa tilassa rakokorroosio alkaa.
Suomessa pidetään (etenkin puuveneet) (lähes) puoli vuotta kuivilla jolloin rosteri on tekemisissä hapen kanssa eikä rakokorroosiota esiinny .