Polttoaineen paluuletku

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
jisoka
Viestit: 11
Liittynyt: 30.08.2018 13:28

Polttoaineen paluuletku

Viesti Kirjoittaja jisoka » 18.11.2019 11:49

Hei
Selvisi seuraavalainen:
Yanmar 2gm dieselin paluuletku menee jostain syystä eri säiliöön kun varsilaiseen tankkin.
Ilmeisesti kytketty vanhaan tankkiin joka on sivupenkin alla. Säiliöhän täyttyy hissun kissun.
Kysymys.
Voiko paluuletkun kytkeä haaralla koneeseen menevään letkuun ja pitääkö se liittää varsinaiseen tankkiin?
Jos kytkennsen varsinaiseen tankkiin pitää porata tankkiin reikä ja laittaa siihen liitin.
Tarviiko poistoletku ns. Vastapainetta eli jos uuden reijän teen tankkiin niin onko ok että teen sen tankin yläreunaan vai pitääkö se olla pohjassa?
//alotteleva puuveneilijä kesän jäljiltä

Avatar
Qubik
Viestit: 794
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Polttoaineen paluuletku

Viesti Kirjoittaja Qubik » 18.11.2019 19:03

eli alusta:
-paluulinja ei tarvii vastapainetta, voi mennää myös tankkiin ilman säistä putkea. Putki on sentakia usemmiten, ettei korkeuseroista johtuen lapolla alkais imee ilmaa takaisin letkuun ja siitä pahassa tapauksessa moottorille saakka. ja myös sen takia, että jos teet kaksi identtista liitinta tankin päälle, ei tarvii veistamolla ihmetella kumpi on kumpi. Virheiden todenäköisyys vähenee.
- ei voi liittää imuletkuun. Syy sesamaa, voi ottaa ilmaa.
- Älä laita liitanta tankin alakulmaan-jos liitos tai letku rikkontuu, vuotaa tankin sisältö pilssiin. Aina, jos mahdollista, tankin päälle liitin ja imuputki tankin pohjan saakka. Ideaali olisi vielä L muotoinen.
- ratkeeko tilanne kolmitiehanalla ja sivupenkin alla olevan tankin käyttöön otolla? Jos on joskus suunniteltu tankkijärjestelmä sellaiseksi, että on ns päätankki ja päiväajo tankki. silloin on päätankki esmes pilsissa ja ajotankki korkeemmalla, kun moottori. Silloin menisi paluu ajotankkiin ja myös käyttö olisi sieltä. Alatankista pumpattaan ajotankkiin erikseen pumpulla tai sitten kytkettaan alatankki käyttötankikisi kunnes paluuna tuleva täytä ajotankin.
-Miksi sellainen järjestelmä? Korkeemmalla oleva tankki on tarpeellista moottoreissa, missä ei ole erikseen siirtopumppua. Sinun moottorissa se on, mutta ilmausprosessia se helpottais ja siirtopumpun rasitus vähenis. Haittapuolena on siis järjestelmän monimutkaisuus.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

jisoka
Viestit: 11
Liittynyt: 30.08.2018 13:28

Re: Polttoaineen paluuletku

Viesti Kirjoittaja jisoka » 20.11.2019 10:56

Kiitos vastauksesta.
Selventäisitkö mulle vielä mikä on päivätankki ja päätankki?
Sivupenkin alla olevasta pienemmästä tankista tulee putki jossa on 3tie hana. Yhteen siis menee nyt se paluuputki.
Jos siis ottaisin tankin käyttöön niin miten kytken?
Ja T-liittimelläkö pa:n syöttöputkeen?
//ymmällään:)

Avatar
Qubik
Viestit: 794
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Polttoaineen paluuletku

Viesti Kirjoittaja Qubik » 20.11.2019 15:24

Päätankki on yleensä isompi ja pilssissa. Päivä/ajotankki on korkeemmalla ja pienempi, esmes penkin alla. Jos sulla on paluulinjassa jo kolmitiehana, niin käännä sitä hanaa ja se pitäis alkaa palauttamaan päätankkiin.
eli tee näin
-moottorilta tuleva paluulinja. Seuraa sitä tankiin päin. Looginen järjestys pitäisi ollaa niin, että se letku menee kolmitehanaan ja se haarautuu pikkutankkiin ja isoon tankkiin. Jos ei ole, niin pitää seuraa, mihin menee. Sen jälkeen saa päättää, mikä systeemi siinä jo on.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin