MB20B ei käynnisty lämpimänä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Baba
Viestit: 4
Liittynyt: 13.08.2019 18:05

MB20B ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Baba » 13.08.2019 18:32

Käy muuten moitteetta, mutta lämpimänä sammuttaa helposti tyhjäkäynnillä. Lämpimänä starttaa melko hyvin, mutta seistyään tovin ei suostu käynnistymään kunnes on saanut jäähtyä rauhassa. Lyhyempien rantautumisten ajaksi pitää aina muistaa jättää fendari konekopan väliin, ja varsinkin rantautumiset pitää tehdä tosi varovasti, kun ei ikinä tiedä saako jarrutettua koneella vai ei.

Mistähän mahtaa olla kyse, ja missä järjestyksessä kannattaa lähteä selvittämään vikaa? Mielessä on nyt ainakin varmistaa ettei bensaletkut falskaa (uudet letkut ja klemmat). Mekaanisen pumpun uusiminen olisi myös vain parin kympin homma.

Muita taustatietoja:
- Käynnistyttyään käy hienosti (paitsi siis kuumana sammuttelee tyhjäkäynnillä)
- Kylmäkäynnistys: hieman ryyppyä, starttia piiiiiiiiiitkään, mahdollisesti pientä pumppausta kaasulla. Kaasari yskii kunnes kone käynnistyy.
- Tankissa tuoreet bensat. Ei lisäaineita.

Summa summarum - olisi kiva rantautua turvallisesti ja säästää perhe starttidraamalta joka satamavisiitin päätteeksi.

MÖsteri
Viestit: 1169
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: MB20B ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 13.08.2019 20:56

Moi.

Miltä sytytystulpat näyttävät? Entäpä mikä kaasutin koneessa on?

Olisiko kaasuttimessa tyhjäkäyntisuutin vähän tukossa.. ehkä. Tai sitten kone on roimasti väljä, tuskin, koska tuollaisella Volvolla voi ajaa lähes loputtomiin.

Käynnistyminen helpottuu, jos asennat bensaletkuun kumisen käsipumpun, samanlaisen mitä perämoottoreissa on. Sillä kun painelee vähän ainetta ylös, niin starttaus lähtee heti. Jos on lähdössä. Sillä voisi myös kokeilla painaa bensaa koneelle, kun kuumana sammuu. Selviäisi pumpun uusinnan tarve.

Baba
Viestit: 4
Liittynyt: 13.08.2019 18:05

Re: MB20B ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Baba » 13.08.2019 22:00

Tulppia en ole vielä vilkaissut. Kaasari on perus Weber.

Se pässinkives on käynyt kyllä mielessä, koska pumppua nitkuttamalla käynnistys aina hieman helpottuu.

matti
Viestit: 1905
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: MB20B ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja matti » 14.08.2019 11:28

Onko katkojan kärjet vai kärjetön sytytys?
Jos kärjet, niin mahdollisesti piikki kärjissä tai kärkiväli liian pieni?
Vois olla myös viallinen sytytyspuolakin.
Joskus aikoinaan kun piti käydä kursseilla pääk.seud. , niin Lada meinas sammua ekoissa valoissa melkein joka maanantai(toimi normaalisti alun 200km), piti lähteä ryypyllä liikkeelle, viaksi osottautui lopulta puoli vuotta vanha sytytyspuola!

MÖsteri
Viestit: 1169
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: MB20B ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 14.08.2019 16:10

Tottatosiaan, sytytyskin voi tuon tehdä. Omissa vempaimissa ei onneksi ole noita murheita ollut. Jaa paitsi yhdessä kevarissa, jossa oli puolan lanka poikki. Teki sen, että kävi aina tietyn matkan ja sammui.. sitten piti antaa jäähtyä ja taas pääsi kunnes kela lämpeni. Hyvin ikävä vika selvittää, vaati käytännössä vauhitpyörän irroituksen ja vastusmittaukset tienvarressa...

Uuden puolan saa edullisesti esim piiltemasta. Ostin kokeeksi/varalle, kun koitin yhtä toista ongelmaa jäljittää. Hinta ei iso ole, voin tallissa katsoa tuotenumeron tähän, joskin löytyy kyllä helposti googlaamallakin.

Piikki katkojassa, oliko se niin, että siihen käytetään ns kärkiväliviilaa? Eli pari viilan vetoa hienolla lattaviilalla kärkien välistä, ja taas mennään. Ilmeisesti kuitenkin aika harvoin toistuva, eli kun kerran hoitaa pois, niin ei samalla viikolla tule uudestaan.

JuhaL
Viestit: 71
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Re: MB20B ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 15.08.2019 18:28

Hankalahan se on arvailla etäältä, mutta kokeile kuumeneeko kaasari kuinka kovaa. Bensa haihtuu äkkiä pysähdyksissä ja huonossa tapauksessa jopa kiehuu. Pakosarjassa varsinki jos on vielä keskimmäisessä pakokanavassa lämpörivat tallella niin saattaa lämmetä kovaa. Niitä ripoja ei välttämättä oo kaikis, käsittäny et saattas liittyä jotenki petrolikoneisii, tykkää vissii lämpösenä toimia paremmin. Tietty jos ei oo vakio imusarja niin en usko, että siinä vika. Muuta kokeilis ite nii tulpat, konkka, kärjet ja puola, ei maksa paljo ja muutenki hyvä vaihtaa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 730
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: MB20B ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 20.08.2019 19:32

Se polttoaineen esilämmitys tosiaan liittyy siihen petroolikäyttöön. Ja siinä mb20b koneessa sitä nimenomaan käytettiin. Se voi aiheuttaa bensalla haihtumista

Baba
Viestit: 4
Liittynyt: 13.08.2019 18:05

Re: MB20B ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Baba » 31.08.2019 9:34

JuhaL kirjoitti:
15.08.2019 18:28
Hankalahan se on arvailla etäältä, mutta kokeile kuumeneeko kaasari kuinka kovaa. Bensa haihtuu äkkiä pysähdyksissä ja huonossa tapauksessa jopa kiehuu. Pakosarjassa varsinki jos on vielä keskimmäisessä pakokanavassa lämpörivat tallella niin saattaa lämmetä kovaa. Niitä ripoja ei välttämättä oo kaikis, käsittäny et saattas liittyä jotenki petrolikoneisii, tykkää vissii lämpösenä toimia paremmin. Tietty jos ei oo vakio imusarja niin en usko, että siinä vika. Muuta kokeilis ite nii tulpat, konkka, kärjet ja puola, ei maksa paljo ja muutenki hyvä vaihtaa.
Tää tuntuu nyt vahvimmalta tutkintalinjalta. Kaasari on hyvin kuuma, letkut samoin. Kevyt googletus/tubetus ”vapor palauttaa aika paljon tuttua oireistoa. Pitääpä vahvistaa vielä diagnoosi kokeilemalla toimiiko kylmä vesi kaasarin ja letkujen päälle ensiapuna. Letkut menee hyvin läheltä kantta - ehkä siis noita vähän loitommalle ja lämpöeristys. Löytyykö Weberiin paremmin lämpöä eristävää välikappaletta pahvin tilalle?

Baba
Viestit: 4
Liittynyt: 13.08.2019 18:05

Re: MB20B ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Baba » 31.08.2019 9:35

Ja tietenkin tyhjäkäyntisuutin on Weberissä näemmä tosi helppo putsata samalla vaivalla, kun saa ulos kaasaria purkamatta.

MÖsteri
Viestit: 1169
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: MB20B ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 31.08.2019 11:33

Moi,

Millainen imusarja koneessa on? Volvon tehdastekoisissa on imusarja kokonaan erillinen pakosarjasta. Tai siis sen mitä olen omasta ja kuvista nähnyt. Omassani oli yhdistetty imu/pakosarja, jossa oli vesijäähdytys vain pakokanavien kollektorin eli pääputken ympärillä. Pakokanavien alkupäät olivat ihan paljasta neliöputkea, ja hehkuivat punaisina jos lykkäsi kaasun pohjaan.. ja tässä systeemissä Weberkin oli bensoineen turhan kuuma. Vaihdoin tilalle erillisen imusarjan ja tehdastekoisen pakosarjan. Tällä systeemillä missään ei ole kovin kuumaa metallia esillä.

Ei sulla olisi kuvaa ladata tänne?

Avatar
ms.venla
Viestit: 730
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: MB20B ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 02.09.2019 23:17

Eli jos pakosarja, imusarja ja kaasutin on vedetty yhteen pitkillä pulteilla on se kone mb20b. 42hv petroli moottori. Itselläni on sellainen ollutkin.

Vastaa Viestiin