Poikolainen (Huom! Isot Kuvat) päiv. 30.08.2009

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
EWS
Viestit: 118
Liittynyt: 11.01.2007 18:51
Paikkakunta: Pori

Poikolainen (Huom! Isot Kuvat) päiv. 30.08.2009

Viesti Kirjoittaja EWS » 25.01.2009 17:27

30.08.2009 Viimeinen(?) päivitys
Kuva
Volvo nousee Poikolaiseen
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Poikolainen on nyt MARIAKATARIINA
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
MARIAKATARIINA vedessä

Poikolainen nousee tuhkasta.
Kuva
Kuva
Lähtökohta vuonna 2007.

Vaiheessa 2007-2009

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

26.01.2009 Päivitys, eli muutama uusi kuva
Kuva
Kaarien "pasu" ja "pasuttaja". Tuuma ja tunti.
Kuva
20 uutta saarnikaarta
Kuva
Kölipuun ja keulasteevin yhtymäkohdassa uusi tammipalikka epoksilla ja rst-pulteilla kiinni.
Kuva
Skailetti
Kuva
Kuva
Kuva
"Hilpstikkelit" kromattuna
Viimeksi muokannut EWS, 30.08.2009 19:37. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 25.01.2009 20:18

todella upee! mikä kone? toivottavasti vanha lättäpää!

EWS
Viestit: 118
Liittynyt: 11.01.2007 18:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja EWS » 25.01.2009 21:22

Lättäpäätä olin ajatellut,muttakun ei tahdo löytyä.
Oli mulla kaksi Albin 041 stä, mutta niistä ei enää kalua saanut. Molemmista blokit syöpyneet puhki.
Nyt on sitten ajatuksissa laittaa volvo B20.
Eihän se oikein vanhaan sovi,mutta on bensakone kumminkin.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25.01.2009 22:55

Tuleeko tuoho aukkoon ihka oikea skailetti?

Henkilökohtaisesti en kyllä suosittelisi vanhaa Vulvaa ja jos semmoisen laittaa niin jättää ainakin ne vanhat RB:t sinne minne ne kuuluu ja laittaa Vulvan jatkoksi kunnollisen vaihteen.

Kovasti olet töitä paiskinut ja eiköhän se lopussa kiitos seiso!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Kejonen
Viestit: 175
Liittynyt: 19.06.2007 19:53
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 26.01.2009 8:12

Kerrassaan upee vene. Tuolla riittää ihailijoita varmaan tarpeeksi asti =) Kovasti töitä, mutta se palkitaan kyllä.

Mulla tohon Birgittiin oli rakennettu keulakannen luukun tilalle skailetti. Ihan hienon näköinen, mutta ite en henk.koht. pidä siitä. Siitä kun ei mahdu pudottelemaan laukkuja yms. muita romppeita tai tarvittaessa kulkemaan.

http://hotsku.spaces.live.com/
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 26.01.2009 9:36

On tosiaan, hattua täytyy tekijälle nostaa.
Ei tähän muuta osaa sanoa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

EWS
Viestit: 118
Liittynyt: 11.01.2007 18:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja EWS » 26.01.2009 11:12

Tuli muuten mielenkiintoinen asia vastaan,kun otin potkuriakselia irti, niin mukana tuli akselin perälaakeri. Kun olin sen puhdistanut, niin kylänpojat joukolla ihmettelemään mitähän materiaalia se mahtaa olla.
Yhdessä totesimme,että se on PUUTA.Joku viisastiesi, että se on ebenholtsia,jota on kuulemma joskus käytetty jopa valtamerilaivojen akselilaakerimateriaalina.

Laakerin sov ite akselille oli täysin tiukka,joten laitoin sen takaisin.Luulisin, että jos se on kestänyt tiukkana 80 vuotta, niin kait se vielä toisen mokoman kestää.Vaseliinia vaan vannasputki tiukasti täyteen ja menoksi.
Onko kenelläkään ko.menetelmästä mitään tarkempaa tietoa.

Niin, ja kiitoksia vaan kehuista. En kylläkään ole varma kumpi on itselleni tärkeämpää tehdävene, vai päästävesille.
Puun kanssa on kiva näperrellä.

Timo Mielonen
Viestit: 71
Liittynyt: 06.07.2006 12:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo Mielonen » 26.01.2009 12:13

EWS kirjoitti:Joku viisastiesi, että se on ebenholtsia,jota on kuulemma joskus käytetty jopa valtamerilaivojen akselilaakerimateriaalina.
Toinen mahdollisuus on, että laakeri on pockenholzia. Nimittäin Veikko Lapinleimun kirjassa "Puusepänteollisuus II" vuodelta 1947 pockenholzizta todetaan, että sitä "kovuutensa tähden käytetään keilapalloihin, nuijiin, liukulistoihin, höylänpohjiin, potkuriakselin laakereihin, sahan geidipuihin ja yleensä teknisiin tarkoituksiin".

Terveisin

Timo

okaalto
Viestit: 17
Liittynyt: 29.07.2007 16:50

Viesti Kirjoittaja okaalto » 26.01.2009 14:34

Timo Mielonen kirjoitti: Toinen mahdollisuus on, että laakeri on pockenholzia. Nimittäin Veikko Lapinleimun kirjassa "Puusepänteollisuus II" vuodelta 1947 pockenholzizta todetaan, että sitä "kovuutensa tähden käytetään keilapalloihin, nuijiin, liukulistoihin, höylänpohjiin, potkuriakselin laakereihin, sahan geidipuihin ja yleensä teknisiin tarkoituksiin".
Mielenkiintoista. Täällä myös jotain: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pockenholz

...användes förr till lagringar av propelleraxlar på fartyg.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 26.01.2009 15:43

Juu noita ebenholzeja ym. tosiaan käytettiin potkurin laakeroinnissa. Troolarissamme oli myös alunperin puulaakiri, tosin 70-luvulla on vaihdettu valkometallilaakeriin. Vaihto vanhan omistajan mukaan oli sen takia, kun puu pehmeni siellä. Mene ja tiedä näistä. Milenkiintoista olis kyllä nähdä tollanen laakeri.

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27.12.2006 21:36

Viesti Kirjoittaja petrooli » 26.01.2009 20:04

Tuossa pari vuotta takaperin olin kaatelemassa eräällä vanhalla papalla pihapuita ja kun homma oli valmis ja kahvilla istuttiin niin pappa kävi kellarista semmoisen puu palikan arvuuteltavaksi että mitä puuta tiedättekös, no ei tiedettu ja ihmeteltiin sitä että voi eto palikka olla painava. pappa oli jostain tampellalta haalinut töissä ollessaan pokkenholtsia, ei kuulemma ole hyvää pölttopuuta:)
Sanoi että sillä on kellarissa sitä enemmänkin. mulla ei ollu käyttöä joten otin muutaman palikan vain ihan mielenkiinnosta.
vieläköhän pappa on hengissä jos joku tartteis kovaa puuta.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27.01.2009 17:17

Hei EWS!

Modet pohtii miten nuo sun kuvat saisi pienemmiksi ja kerralla näyttöön sopiviksi.
Kaino toivomus olisi että jatkossa hiukka vaatimattomammin - pliis...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

EWS
Viestit: 118
Liittynyt: 11.01.2007 18:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja EWS » 27.01.2009 18:38

Moi!


No joo. Saadaan kyllä kuulemma vastaisuudessa pienemmäksi.
Kuulemma siksi,että olen tumpelo toiseen potenssiin kuvien lähettämisessäja kuvat on manipuloinut bittiavaruuteen pojan poika.Hän lupasi olla vastaisuudessa vähän vaatimattomampi kuvien koon suhteen.

Laitan(laitatan) uusia kuvia, kun näpertely edistyy!!!




Terveisin EWS!

EWS
Viestit: 118
Liittynyt: 11.01.2007 18:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja EWS » 27.01.2009 20:23

No, nyt on alkuperäisiä kuvia pienennetty.

Rippuu kuulemma siitä minkäkokoinen näyttö on,jotta kuva olisi "hyvä"

Sanoin poikapololle kovan sanan, Rautakanki,tai reikäleipä" ja heti sain kuvat pienennetyä.
Vaarit ne on, jotka tätä maailmaa vie.(joskus mummotkin)

Toivottavasti nyt on oikean kokoiset. Ellei, niin pienennetään lisää.


Terveisin EWS.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27.01.2009 21:24

Kuten jo todettiinkin, hieno on lasikaappiin laitetavaksi ja ihailtavaksi.
Onkos EWS:llä sellaista venettä millä kärsis ajella?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin