Lilla My från Pellinge

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
JontteB
Viestit: 10
Liittynyt: 07.10.2018 17:11

Lilla My från Pellinge

Viesti Kirjoittaja JontteB » 07.10.2018 21:18

Hei,

Ensimmäinen viesti palstalle uudelta puuveneilijältä :) Ostimme reilu kuukausi takaperin kolmeen pekkaan tällaisen kaunottaren

Kuva

Vene on Göran Liljebergin veistämä vuodelta 1980. Moottorina on kymmenenvuotias Yanmarin kolmepyttyinen diesel. Siirsimme veneen tänään lämpimään halliin talviteloille. Jääpähän aikaa laittaa kuntoon lakkausta kaipaavat kohdat jne, ilman että täytyy olla säiden armoilla. Vene on oikein hyvässä kunnossa. Lähinnä hytissä ja paikoitellen varvaslistassa on kohtia jotka pitää hioa paljaaksi ja lakata uudelleen.

Kuva

Kaikilta kolmelta löytyy veneilykokemusta mutta lähes pelkästään lasikuituveneillä, joten tulemme tarvitsemaan hyviä neuvoja matkan varrella :) Sen verran mitä olen lukenut foorumia, vaikuttaa tämä paikalta josta niitä saa! :D Muutama kysymys heti alkuun:

- Pitääkö lämpimässä hallissa säilyttämisen osalta huomioida mitään muuta kuin että tulee vaatimaan tavallista enemmän turvottamista keväällä? Hallissa on sähköpatteri ja ilmanvaihto huippuimurilla.
- Maali kuplii paikoitellen vesilinjan alla (kuva alla). Oletan, että se johtuu kosteudesta puussa. Miten tuon kanssa kannattaa toimia? Kaapia paljaaksi raapalla ja antaa kuivua rauhassa, jonka jälkeen kyllästys pellavaöljyllä ja uudet maalit päälle?
- Pilssissä on oranssi lyijymönjä. Kuivasin vedet pois ja pyyhin enimmät epämääräiset mömmöt. Mitä pilssille kannattaa tehdä, kunhan se on kunnolla putsattu? Oliko niin, että lyijymönjän läpi voi kyllästää?

Kiitoksia jo etukäteen!

Jontte

Kuva

Avatar
Northling
Viestit: 2628
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Lilla My från Pellinge

Viesti Kirjoittaja Northling » 08.10.2018 0:16

Moro

Onnea uudesta veneestä ja tervetuloa palstalle.

Säilytysolosuhteista olisi hyvä tietää myös enemmän. Onko lattia maapohja vai betoni ja onko betoni maalattu. Kuinka kaukana merestä jne.
Lähinnä kiinnostaa säilytyshallin kosteus talvella. Jos kosteus% laskee kovin pitkälti alla 50%, vaarana ei ole pelkästää saumojen aukeaminen, vaan lautojen halkeaminen ja muut rakenteelliset vakavammat vauriot, jotka eivät pelkällä kevätturvotuksella korjaannu.
Jos tila on koko talven liian kuiva, sitä voisi korjata teippaamalla tiivis muovi/pressu joko vesilinjasta lattiaan tai jopa partaasta lattiaan ja sijoittamalla ilmankostuttimia "hameen" alle.

Lyijymönjän läpi voi kyllästää. Jos maali on siisti ei pilssille tarvitse tehdä mitään muuta kuin pestä syksyllä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

JontteB
Viestit: 10
Liittynyt: 07.10.2018 17:11

Re: Lilla My från Pellinge

Viesti Kirjoittaja JontteB » 08.10.2018 9:26

Huomenta,

Veneen runko on tasasaumaista mäntyä. Ulkopuolella on lakka ja sisäpuolelta pellavaöljyllä kyllästetty. Avotilan kohdalta öljyyn on lisätty vähän tervaa värin vuoksi, hytin kohdalla sinkkinaftenaattia homeenestoksi. Pilssissä on mönjä ja ulkopuolelta näyttäis pikaisella kattomisella että on pelkkä myrkkymaali (Blakes Cruising).

Halli / talli on maalatulla betonilattialla. Toi on erillinen tila isosta hallista joten pystyn säätämään lämpötilaa ja huippuimuria. Pakkaselle sitä ei voi päästää vesijohtojen takia. Ilmeisesti olis paras sulkea huippuimuri jolloin ilmanvaihto on painovoimainen? Ja pitää lämpötila pääosin melko viileänä?

Avatar
Northling
Viestit: 2628
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Lilla My från Pellinge

Viesti Kirjoittaja Northling » 08.10.2018 11:12

Moro JontteB

Lämpötila tulisi olla >= 10 C, ei kuitenkaan paljoa yli. Tämä ehkäisee kondenssia ja homehtumista. Kriittisempi on se ilman kosteus. Mulla on omassa hallissa maalaamaton betonilattia ja lattialämmitys. Talvella kosteus% putoaa jopa alle 20% ilman kostutusta, joten lisäkostutus on välttämätöntä. Pyrin pitämään kosteuden yli 55%:ssa läpi talven. Mulla on kolme kirpparilta hankittua Ufoxia 130 m2 hallissa ja ne riittävät juuri ja juuri pitämään kosteuden hyväksyttävänä. Ongelma Ufoxeissa on vesisäiliön pienuus niitä pitää tankata lähes päivittäin. Pitäisi kehittää joku automaatti uimuri tankkaus.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

JontteB
Viestit: 10
Liittynyt: 07.10.2018 17:11

Re: Lilla My från Pellinge

Viesti Kirjoittaja JontteB » 08.10.2018 15:03

En säätäny kuvia mitenkään :-)

Ufoxit ei käy ku oon usein reissussa pääosan arkipäivistä. Täytyy varmaan hommata kosteusmittari että pystyy ylipäätään seuraamaan tilannetta. Mutta kuivakshan toi menee talvella. Se että sulkee huipparin auttaa varmaan vähän. Toimiskohan kastellut matot veneen alla? Pönikkä vettä ja sieltä naru tms matolle lapoks(?).

JontteB
Viestit: 10
Liittynyt: 07.10.2018 17:11

Re: Lilla My från Pellinge

Viesti Kirjoittaja JontteB » 29.12.2018 17:21

Lämpötila ja ilmankosteus ovat pysyneet ihan kohtuullisina hallissa, joten siltä osin kaikki hyvin. Rupesin tänään kaapimaan pohjaa paljaaksi. Onko tähän liittyen jotain mitä pitäisi tietää, varoa tms? Toistaiseksi olen kaapinut sen mikä irtoaa kohtuullisen helposti. Loput ajattelin hioa pois. Onko väliä millä pohjan hioo? Esim saako jollain laitteella helpommin vahinkoa aikaiseksi? Epäkesko ja pieni kolmiohiomakone löytyy.


Kuva[/URL]

Avatar
Northling
Viestit: 2628
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Lilla My från Pellinge

Viesti Kirjoittaja Northling » 29.12.2018 20:10

Moro

Tästä jaksosta eteenpäin mun YouTube kanavalla on miten mä pohjan kunnostuksen tein.

https://youtu.be/1rIEZwlhP9k

Skarabaamalla lämpösäteilijän kanssa kaikki maalit pois. pinnan kevyt hionta, huolellinen kyllästys ja uudet maalit pintaan.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

JontteB
Viestit: 10
Liittynyt: 07.10.2018 17:11

Re: Lilla My från Pellinge

Viesti Kirjoittaja JontteB » 29.12.2018 21:19

Kiitos! Tätyy kattoa

dunderson
Viestit: 14
Liittynyt: 21.11.2017 8:57

Re: Lilla My från Pellinge

Viesti Kirjoittaja dunderson » 17.01.2019 15:05

Pohjassa näyttäisi olevan myrkkymaalin alla oranssia lyijymönjää. Kannattaa miettiä onko järkevää pyrkiä poistamaan sitä kokonaan, se voi olla aika lujasti kiinni.

Yksi vaihtoehto on skrabata helposti irtoavat maalit ja vetää päälle vedenalainen primeri ja uusi myrkkymaali.

Osaako joku viisaampi muuten kertoa, voiko vesitiiviistä primeristä, kuten Hempel Underwater Primer olla jotain haittaa puuveneessä? Maalin tarkoitus on muodostaa vesitiivis kerros. Pohjalaudoitukseen kuitenkin aina pääsee vettä, joten voiko primeri haitata kuivumista ja siten edistää lahoa.

MÖsteri
Viestit: 1157
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Lilla My från Pellinge

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 17.01.2019 20:43

Hieno vene.

Voi olla, että pohjan lyijymönjää ei kannata alkaa suotta poistamaan. Se on ihan mojovaa ainetta, perinteisesti pidetty hyvänä puunsuojana. Poistosta on aikamoinen työ, eikä kaikki lähde kumminkaan. Mönjän päälle voi kyllästellä pellavaöljyllä, kyllä se siitä läpi menee mikä on mennäkseen. Aikanaan kun pinta on kuiva, niin voi miettiä, josko siihen haluaa sutia jonkun välimaalin ennen antifoulingia. Omiini olen sutannut ihan Rostexia, siis primeria, joka on jonkun sortin ruostesuoja maali. Sen päällä on hempelsin tai blakesin myrkkymaalit hyvin pysyneet. Rostexi on siitä kiva, että se ei tee kovin tiivistä kalvoa. Joskus on joku kommentoinut, että turhaa touhua sutia rostexia sinne, mutta mitäpä siitä suotta pahastumaan. :))


Niitä tiiviitä kalvo-primereitä en puuveneen pohjaan sutisi. Ei kuitenkaan toimi, kun tosiaan vesi hankkiutuu aina jotenkin sinne puuhun. Maksavatkin aikalailla, ja lopuksi se tiivis kalvo puuta vasten epäilyttää.


No, nää nyt on mun mutu-ajatuksia, joilla olen omia paattejani hoivaillut.

Avatar
galax650
Viestit: 76
Liittynyt: 29.09.2011 20:46
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lilla My från Pellinge

Viesti Kirjoittaja galax650 » 18.01.2019 19:32

Käytä myös kunnon P3 hengityssuojainta, lyijymaali pöly on hirveätä myrkkyä.
Veneenveistäjä.

Youtube kanava:
https://www.youtube.com/user/galax650

JontteB
Viestit: 10
Liittynyt: 07.10.2018 17:11

Re: Lilla My från Pellinge

Viesti Kirjoittaja JontteB » 16.04.2019 13:59

Tervehdys!

Pitkästä aikaa päivitystä tänne. Tähän asti ollaan puhdistettu pohjaa hiljakseen. En ole kattonut tänne pitkään aikaan joten muutamat edelliset vinkit ovat jääneet huomioimatta. Vedimme pohjan käytönnössä puhtaaksi, kuumailmapistoolilla ja raapalla lähti enin osa ja loput hiomalla. Molemmissa hommissa käytettiin suojaimia. Lyijymönjän nimikin on jo sellainen ettei houkuta hengittämään :-)

Nyt on vielä muutama ruuvin kannan tapitus tehtävänä ja sen jälkeen voi ruveta kyllästämään. Luin nämä ohjeet https://suomenpuuveneilijat.fi/puuvenee ... s-lakkaus/, ja katsoin Nortin videot. Muutama kysymys:
  • Vene on aiemmin kyllästetty pellavaöljy, puutarpätti + sinkkinaftenaatti yhdistelmällä joten sillä meinattiin jatkaa. Kannattaako aloittaa tuolla 40%t tärpättiä seoksella kun vene on seissyt talven sisällä?
  • Entä pitääkö sivelykertojen välissä odottaa, vai voiko uuden aloittaa heti edellisen perään?
  • Kun vene on aiemmin kyllästetty, montkako kertaa suurin piirtein voi olettaa tarvittavan?
  • Paljonko kuivumiselle pitää antaa aikaa viimeisen sivelyn jälkeen? Tuossa ohjeessa puhutaan vähintään parista viikosta. Vene on siis edelleen hallissa jossa on n 10 astetta lämmintä ja kosteus pyörinyt vähän 60% alla.
Jontte

Kennethst
Viestit: 13
Liittynyt: 30.03.2019 10:43

Re: Lilla My från Pellinge

Viesti Kirjoittaja Kennethst » 17.04.2019 11:25

Lilla My on kaverin isän veljen rakentama vene haluaisin väittää. Göran Liljeberg
Hieno pikku vene tuo on. Muutenkin tykkään Liljebergin rakentamista veneistä.

T.Kenneth

JontteB
Viestit: 10
Liittynyt: 07.10.2018 17:11

Re: Lilla My från Pellinge

Viesti Kirjoittaja JontteB » 17.04.2019 21:09

Juu, Liljebergin veistämä minunkin tietojen mukaan.

Vastaa Viestiin