"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 20 Tammi 2011 11:27

Moi,

akun kunto on hyvä ja helppo katsoa ominaismittarilla jos pääset liemiin käsiksi.

Mittari maksaa jonkun euron ja sinne imetään akkuhappua sisään. Mittarissa on kelluva anturi joka näyttää vihreällä keltaisella punaisella numeroasteikolla kennon kunnon.

Omasta vapaaajan akusta meni joskus yksi kenno täysin rikki ja akku oli kypsä.

Yleismittari mittaukseen en heti luottaisi.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Notreal » 20 Tammi 2011 11:34

suoraa_huutoa kirjoitti:Moi,
akun kunto on hyvä ja helppo katsoa ominaismittarilla jos pääset liemiin käsiksi.
Mittari maksaa jonkun euron ja sinne imetään akkuhappua sisään. Mittarissa on kelluva anturi joka näyttää vihreällä keltaisella punaisella numeroasteikolla kennon kunnon.
Omasta vapaaajan akusta meni joskus yksi kenno täysin rikki ja akku oli kypsä.
Yleismittari mittaukseen en heti luottaisi.
-Matti
Ok, sellaisen mittarin löytäminen ei liene vaikeaa...
Akku on oletettavasti "hyytynyt" jo viime syksynä, jolloin havaitsin jännitteen vähyyden jo yhden yöpymisen jälkeen
kun lämppäri oli päällä.
Ennen virtaa riitti koko viikonlopuksi ilman koneiden käyttämistä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 20 Tammi 2011 14:25

Oikeampi nimi oli itseasiassa akkuhapon ominaispainomittari:

esim:

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=23

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Notreal » 20 Tammi 2011 16:00

suoraa_huutoa kirjoitti:Oikeampi nimi oli itseasiassa akkuhapon ominaispainomittari:
esim:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=23
-Matti
Joo, ymmärsin kyllä.
Mietin vain että mitä se loppujen lopuksi muuttaa näyttää se ominaipainomittari mitä hyvänsä?
Siis siinä tapauksessa että akku on tyhjä eikä ota latausta vastaan,
onko senkin jälkeen jotain kotikonstein tehtävissä akun elvyttämiseksi?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Notreal » 20 Tammi 2011 16:52

tevisu kirjoitti:Mikä laturi?
Ei hajuakaan, mutta punainen. :))
Merkiä en muista mutta jonkin sortin automaatti?
Pudottaa tehoja jännitteen kasvaessa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Marras 2010 10:28
Paikkakunta: Heinola

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Keimo » 20 Tammi 2011 17:24

Uudemmissa "äly"-latureissa, esim. Ctek, on mukana "elvytystoimintoja" joilla voi koittaa sulfidoituneita akkuja pelastella. Eli sellaista akkua, joka ei oikein tahdo enää latautua.
Ihan tavallinen vakiojännitelaturikin on tuossa mielessä "automaattinen" että jännitteen kasvaessa ja akun lähestyessä täyttä virta pienenee latauksen tehot putoavat. Mutta näissä fiksummissa on sitten kaikenlaisia hienouksia, kuten tuollaiset elvyttämiset.

Jos akku on tyhjä ja pakastaa, se myös jäätyy toisin kuin täysi akku. Tällöin riskinä on ihan mekaaninen vaurio. Rikki menneen akun näkee kyllä yleismittarilla jännitettä mittaamalla. Jos latauksen jälkeen jännite on luokkaa 10V niin akussa on yksi kenno oikosulussa ja akku kaput.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Tammi 2011 17:51

Xituttaa kuin pientä oravaa jolla on ak.. ei kun kävyt jäässä :P

Ainakin 105Ah Exide rupesi ottamaan virtaa vastaan...

180Ah Exide on jo reilusti toistakymmentä vuotta vanha, vielä viime kesän kuormituskokeen perusteella soiva peli mutta sen uusimiseen olinkin jo varautunut tälle keväälle - sillä täytyyhän se joku raja olla akunkin kestoiällä...

Toista 105Ah akkua ei ole vielä kytketty laturiin joten saas nähdä miten käy.

Sain lainaan Bilteman "älylaturin" joka näköjään antaa jotain per....een elvytyspulsseja latauksen alkuvaiheessa joten kait se jonkin sortin älylaturi on vai oisko joku vähänvaanvajaaälylaturi ;-)
Silläkin on kuulemma onnistuttu elvyttämään vaihtokunnossa olevia akkuja joten ei kait ne Teemunkaan kokemukset ihan tuuri peliä ole olleet.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Tammi 2011 09:17

Olisi pikkuhiljaa alkamassa talviloma ja olen käynyt veneessä katsomassa hommia sillä silmällä että mistä oikein aloittaisi kevätkunnostuksen/huollon. Kännykkä putosi rintataskusta löpötankin ja rungon väliin ja sitä sieltä onkiessani huomasin että 2mm "mustasta" tehtyyn tankkiin oli tullut pullistumia loiskelevyjen (3kpl) väliin. Tässä onkin nyt harkinnassa että otanko tankin irti ja aukaisen kannen ja lisään loiskelevyjä sillä jos tankki joustaa merenkäynnissä niin pelkona on hitsausaumojen repeäminen ajan myötä...ja sehän ei ole ollenkaan mukavaa.

Samalla tuli mieleen että jos lämppärin polttoainetankin laittaisi erikseen sitä voisi käyttää pikku pakkasessakin kun tuuskaa venellä. Keskikesän laatuhan alkaa puuroutumaan jo jossain 3-5 asteen pakkasessa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21 Tammi 2011 10:01

Keimo kirjoitti:Uudemmissa "äly"-latureissa, esim. Ctek, on mukana "elvytystoimintoja" joilla voi koittaa sulfidoituneita akkuja pelastella. Eli sellaista akkua, joka ei oikein tahdo enää latautua.
Ihan tavallinen vakiojännitelaturikin on tuossa mielessä "automaattinen" että jännitteen kasvaessa ja akun lähestyessä täyttä virta pienenee latauksen tehot putoavat. Mutta näissä fiksummissa on sitten kaikenlaisia hienouksia, kuten tuollaiset elvyttämiset.
Jep.
Mun "risa" akku on yksi kolmesta hupiakusta. Irroitin sen kytkennoistä ja lataan kaksi ehjää täyteen ja kytken sitten
tämän "risan" rinnalle, siinä on ylvytystoimintoa tarpeeksi. Jos ei sulfidot siitä putoa niin olkoon ja heitän roskiin.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 21 Tammi 2011 10:12

Moi,

en itsekään ole perehtynyt noihin elvytys toimen piteisiin mutta VM:n kertomat pulssit vastaavat samaa mitä olen joskus nuorena käyttänyt uusien puhelimien akkujen kanssa.

Eli puhelin ei alkanut lataamaan koska akku oli niin tyhjä.

Otin erillisestä virtalähteestä tupla jännitteen. Eli laitoin 3,6 V akkuun 7 V jännitten pieneksi tovikse. Ja Simpsala Pim rupesi ottamaan virtaa jo omalla laturilla.

Luulisin että juuri tällainen on se hieno äly jota markkinoidaan sitten kaikkilla hienoilla nimillä.

Tosin rikinäisiin kennoihin se ei varmaan auta.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21 Tammi 2011 12:19

suoraa_huutoa kirjoitti:Moi,
en itsekään ole perehtynyt noihin elvytys toimen piteisiin mutta VM:n kertomat pulssit vastaavat samaa mitä olen joskus nuorena käyttänyt uusien puhelimien akkujen kanssa.
Eli puhelin ei alkanut lataamaan koska akku oli niin tyhjä.
Otin erillisestä virtalähteestä tupla jännitteen. Eli laitoin 3,6 V akkuun 7 V jännitten pieneksi tovikse. Ja Simpsala Pim rupesi ottamaan virtaa jo omalla laturilla.
Luulisin että juuri tällainen on se hieno äly jota markkinoidaan sitten kaikkilla hienoilla nimillä.
Tosin rikinäisiin kennoihin se ei varmaan auta.
-Matti
Tästä viisastuneen annan pienen elvytyspulssin verkkovirralla ja jos ei rupeä sykkimään, korotan voimavirtaan.
Lähtee kuutakiertävälle radalle koko akku... :))
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Tammi 2011 12:47

Soita ambulanssi paikalle ja kerro mikä on hätänä niin josko ne antas sun akulle elvytystä niillä mitä ne sähköiskulaitteet sydänpysähdyksissä nyt onkaan ;-)

Tuosta Notrealin 220/380V elvytyskikasta tuli mieleen se legendaarinen Kinden lentävä pallohooveri :-) :-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Marras 2010 10:28
Paikkakunta: Heinola

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Keimo » 21 Tammi 2011 13:32

Notreal kirjoitti: Jep.
Mun "risa" akku on yksi kolmesta hupiakusta. Irroitin sen kytkennoistä ja lataan kaksi ehjää täyteen ja kytken sitten
tämän "risan" rinnalle, siinä on ylvytystoimintoa tarpeeksi. Jos ei sulfidot siitä putoa niin olkoon ja heitän roskiin.
Tuota en suosittele. Kannattaa ihan irrallaan yrittää latailla sitä risaakin. Jos tyhjän akun tuosta noin vain iskee täyden rinnalle saattaa tiedossa olla kuumottavia tilanteita. Akku kun yleensä tuossa tilanteessa tarjoaa huomattavasti isompia virtoja kuin laturi. Ei tee hyvää sille täydelle akullekaan.

Niin ja ei nämä mun kirjoituksetkaan mitään ehdottomia totuuksia ole, yritän sitten erikseen kertoa jos sellainen ehdoton totuus on tarjolla :)

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
Paikkakunta: Lpr

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Warjo » 21 Tammi 2011 21:26

suoraa_huutoa kirjoitti:Oikeampi nimi oli itseasiassa akkuhapon ominaispainomittari:

-Matti
Täytyy sitten muistaa sellainen asia, että ominaispainomittari tai mikään muu akun kuntoon liittyvä mittari, ei kerro totuutta kuin ainoastaan täyteen ladatusta akusta. Täyteen ladatun akun ominaispaino on 1.28 tai enemmän.
Eli ensin pitää saada akku hereille ja täyteen latinkiin, minkä se sitten latausta vastaan ottaakin, ja sitten mittailla akun kuntoa. Sama myös pätee akun kuormitustestiin, joka antaa ehkä luotettavamman kuvan akun kunnosta, kuin ominaispainomittari.
Ominaispainomittarilla mitattaessa ei kennojen valillä saa juurikaan olla eroja, eli kaikissa kennoissa oltava sama ominaispaino.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Notreal » 25 Tammi 2011 15:09

Mitäs meinaat V-M keksiä "kesäksi" tekemistä, veneily jää sulla pois laskuista...

Iltalehti 25.1.2011:
USA:n ilmatieteilijät: Pohjoismaissa tiedossa kylmä kevät!
Vain Suomen eteläosat sulavat kesän kuluessa.
Ikirouta valtaa Varjakkalan.

8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin