Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Donna 28

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21 Helmi 2015 19:33

Tiedoksi. Eeppon kanssa ollaan viljelty villejä ajatuksia kuomuista. Jahkataan vielä jonkin verran yksityisesti, ennen kuin julkaistaan, jos julkaistaan. :-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25 Helmi 2015 20:12

WP_000615.jpg
Löysinpä vielä yhden hyvän kuvan messuilta. Kuva näyttää toteen, että vene on pitkä ja kapea.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 03 Maalis 2015 17:26

meinasi itku tulla, kun tämä puuvene.net oli käsittämättömästi General error -tilassa. Täytyy ottaa vastaisuuden varalle jotenkin tämä osio tulostamalla talteen. Niin ei itketä sitten, jos todella sivusto lakkaa olla olemasta.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04 Maalis 2015 12:00

Sain muutama päivä sitten turkulaisesta antikvariaattiliikkeestä tilaamani A.I. Wallin 1923 kirjoittaman Moottorivenekirjan.
Siellä oli useita vanhan ajan katoksia esillä, ei niinkään mitään selostusta miten ne oli tehty, mutta hyviä piirroskuvia ja mustavalkoisia "oikeita" kuvia. Täytyy sanoa, että tällaiset katokset on sijoitettu muuhun veneeseen nähden huomattavan korkealle. Vielä kun nosto- ja laskemismahdollisuuden selvitän itselleni, josta ajatus on jo olemassa; katoskankaat ovat oltava irralliset, samoin katoksen kehikko, joka "heitetään" valmiiksi säädettyjen pystyputkien varaan. Siis vain pystyputkiin säädöt. Silloin suojaavat sivut tehdään linjaan salonki/tuulilasi, jolloin suoja saadaan tosi myräkälle omasta seisomakorkeus mukavuudesta tinkien. Piirtäminen on jo hankalampaa tähän verbaaliin esitykseen verrattuna.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04 Maalis 2015 20:37

Laitan noita Wallin kuvia, jos saan skannattua edes siedettävän tasoisena niitä kirjasta, siis katosten kuvia, tänne. Kyselen sitten mitä mieltä olette.

tikkavintti

Viesti Kirjoittaja tikkavintti » 06 Maalis 2015 19:08

Ja tänään tuli Puuvenelehti. Siellähän se Donna ja Donnan tarina oli. Sekä parit kuvat sisältä. Ja sananen Jaskan sitkeydestä. Nyt taitaa tuntua että kannatti!
samaan virtaan ei voi astua kahdesti,vesi jossa seisoit on jo mennyt

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06 Maalis 2015 20:10

Sainhan minäkin lehden. En tiedä, kuinka kiire lehdentekijöillä oli saada lehti ulos, mutta olisi voinut tarkistaa nimet. Veistäjän sukunimi on oikein, samoin minun etunimi ja toisin päin, veistäjän etunimi on väärin ja minun...
Toimittaja vaimoni sanoi, että nimet pitää aina tarkistaa. Toivoin kyllä ettei nimeäni olisi mainittu, mutta nimet mainittiin, olisin toivonut, että ne olisi ollut sitten edes oikein. Veistäjä on Veijo Sorvari ja allekirjoittanut on Jaakko Sairo.

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 27 Maalis 2015 06:43

Veneen ollessa noin hieno, niin oheisessa linkin lopussa on esimerkki hienosta säilytystilasta jossa aurinko ei pääse polttamaan lakkauksia, alkaa 41,45;

https://www.youtube.com/watch?v=DcLLCCkyr3k" onclick="window.open(this.href);return false;

eikä tarvi välttämättä hydraulista maston laskuakaan

Donnan tapauksessa tulee mieleen ponttoonien varaan pystytetyt peräkkäiset autoteltat. |+|

Viinamäenmiäs
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 27 Maalis 2015 21:12

ja me jotka emme tilaa Puuvenelehteä joudumme tyytymään Etelä-Suomen Sanomiin.
Viinamäenmiäs

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29 Maalis 2015 20:35

Kaikkea se viinamäenmiäs helsinkiläisenä lukeekin. Tosi on, että vaikka periaatteessa Donnan historia onkin selvillä, niin Hallan Sahan historian tai historiikin haluaisin saada tietooni. Ennen muuta sieltä johtajat vuodesta 1926 alkaen aina 1931:een, jolloin Hallan Saha myytiin Kymin Osakeyhtiölle. Tietysti minulla on myös haussa Kymin Osakeyhtiön johtajien aika, sillä Donna (siis alkup. Mercurius) on tietojeni mukaan ollut aina kulloisenkin johtajan henkilökohtaisessa omistuksessa aina 60 -luvulle saakka, jolloin jostakin syystä vene on myyty johtajan työnantajalle Kymin Osakeyhtiölle (olisiko ylläpitokustannukset nousseet kohtuuttomiksi ;-) 8-| ). Kotkalaiset, karhulalaiset ja mahdollisesti vehkalahtelaiset voisivat tietääkin jotain näistä asioista. Kirjoittakaapa siitä minulle tänne tai
em. jutussa olleeseen sähköpostiosoitteeseen.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11 Huhti 2015 22:52

Olen jo vuodesta -79, jolloin muutin Kouvolaan, haaveillut kotisatamasta Kouvolassa. Reipas viisi vuotta sitten se meinasi miltei toteutua, mutta Iitin kunta pani vastaan, eikä liittynytkään Kouvolaan. Iitin kylä Vuolenkoski on yhteydessä Päijänteeseen. Haaveeni on ollut kotisatamasta noin 40 kilometriä lähempänä.
Kimolan kanava, joka ohittaa Kymijoen koskimutkat Vuolenkoskelta alkaen, yhdistyy Kymijoen alapuolen laajentumaan Pyhäjärveen, joka on Kouvolan ydinkeskustasta vajaan kymmenen kilometrin päässä. Kimolan kanava on ollut ja on edelleen vanha puutavaran uittokanava lähinnä UPM:n tarpeisiin rakennettu. Kimolan kanavassa on vain yksi paha suunnitteluvirhe alun alkaen. Siinä on nippunosturi välissä, eikä sulut. Sulkuja siihen on alueen nyt yhdistyneet kunnat haaveilleet yhtä kauan kuin minäkin. Rahaa siihen näiden vuosien aikana on syydetty ainakin nyt tarvittavat n. 30 milj. €, koska näiden vuosien aikana sitä on suunniteltu alusta alkaen kymmenkunta kertaa. On ollut valtion, kuntien ja kanavatoimikuntayhdistyksen suunnittelua, on ollut kovapallkaisia virkamiehiä pelkästään ko. kanavaa lobbaamassa, on tehty elinkeinosuunnitelmia ties mitä, mutta kanavaan ei vain löydy rahaa. On odotettu
Kymijoen kanavointia, mutta missään vaiheessa ei ole anottu EU:lta rahaa ko. suunnitelman toteuttamiseksi. Eu:lta joka nimen omaan tukee vesiteiden rakentamista. Hatuttaa, fitittää ja ties mitä teettää. Nyt olen vaalien alla törmännyt puoleen kymmeneen kansanedustajaehdokkaaseen, he ovat kaikki luvanneet viedä eteenpäin kanavointiasiaa. Muistan kyllä heistä jokaisen vaalien jälkeenkin. Yksi
näistä sitten sanoi, että se on liikenneministeriössä valmisteilla - kuinkahan monta kertaa se on siellä ollutkaan. Haaveeni on, että voisin lähteä Kouvolan kaupunginosasta Voikkaan Virtakivestä Donnalla
ylös Pyhäjärvelle. Virtakivi on Pyhäjärvestä jatkuvan Kymijoen viimeinen satama ennen joen alajuoksun
voimalaitoksia, joita on niitäkin kymmenkunta. Pyhäjärveltä ajaisin Kimolan kanavaan, suluttaisin Donnan
tietysti itsepalveluna ja ajaisin Kymijoen Voikoskelle ja sieltä Heinolan Kalkkisten kanavan läpi Päijänteelle. Joku viisas Saimaalla veneilevä ystävä on sanonut, että kuka sitä ränniä viitsii viikonlopusta toiseen ajaa. Minä viitsisin, toisihan se aivan oman arvonsa myös sille "Rännille", kun sieltä pääsisi aina Pielavedelle saakka ja päin vastoin. Kouvolan Pursiseuraankin olisi mukava kuulua, olisi ainakin omimmalla asialla. Toivoa sopii, että tulevan hallituksen ministerit kannattaisivat pikaista Kimolan kanavan rakentamista, muuten odottavan aika loppuu kesken. 8-|
Ja vielä, olisihan se mukava käydä morjestamassa ja ehkä saunomassakin erään helsinkiläisen saarisaunassa, joka lienee tällä hetkellä vielä rakennusvaiheen aloittamista vaille valmis. Toivottavasti
tämä päätös Kimolasta saadaan aikaan vaalikauden alussa, sillä lopussa niitä miljardeja ruetaan näpsimään pois kehitysvajeen vuoksi. Kouvolan, Iitin ja Heinolan n. 5 milj. €, jottei nämä em. varat, jotka ko. kunnat ovat varanneet viime vuonna suunnitelman lopulliseen toteuttamiseen, menisi hukkaan. !!!
Donna 28 :) ???

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 27 Huhti 2015 22:38

Tietojeni mukaan Donna hyväksyttiin Klassikkovenerekisteriin 22.4. Historian selvitystyö jatkuu, nyt työn alla ovat kuvat 40 - 50 -luvulta.
K-merkintä on mahdollinen, mikäli saan nuo kuvat, joista olen kyllä tänään keskustellutkin. Kuvia on olemassa vaikka kuinka paljon. Palaan asiaan myöhemmin.
Donna 28 :))

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 02 Touko 2015 16:56

Kohta niitä saa jo valmiinakin;
Landtek on julkistanut suunnitelman kelluvasta venevajasta. Tänä keväänä testikäyttöön otettu hallisovellus pystytetty ponttoonien päälle.... (Ote Venemestari-lehden toukokuun no)
http://www.landtek.fi

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02 Touko 2015 21:38

Matti. Vajahan ei sinänsä ole ongelma, mutta mihin sen parkkeeraa. Kyllä sellainen perinteinen venekuurna olisi kaikesta huolimatta paras ratkaisu,
mutta taitaa nämä rantojensuojelija intoilijat estää sen. Vaikka esimerkiksi Klamilan reitiltä poiketen vasemmalle, olikohan se lahden poukama nimeltään kelviikki tai jotain sinne päin; siellä ovat todella hienot venevajat ja se maisema on kaunis.
Tietänet paikan.
Terv. Donna 28 :)

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 03 Touko 2015 07:17

Niinpä, tarvinneiskohan tuollainen kelluva vaja rakennusluvan/toimenpideluvan???

Olen käynyt Kelviikissä, paikka on todella idyllinen ja satamana erittäin suojaisa, tosin matala.
Kuorsalossa on myös useita venevajoja joihin voi ajaa veneen sisään, sellaiset sopivat hyvin saaristomaisemaan.

Vastaa Viestiin