Bernard 110 ter 5hv kaasuvivun toimintaperiaate

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
maalto
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Touko 2006 06:19
Paikkakunta: Rauma

Bernard 110 ter 5hv kaasuvivun toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja maalto » 10 Huhti 2009 07:16

Hei!

Olen tutkinut moottorin räjäytyskuvia, mutta en vaan millään ymmärrä, että miten kyseisessä moottorissa on toteutettu kaasuvivun automaattinen liike, joka lisää kaasarin päässä kierroksia, jos moottorin kierrosluku laskee liikaa. Kaasutusakselihan kulkee plokin läpi ja akseli on poikki ja pätkät on yhdistetty jousella toisiinsa. Kaasuttimen puoleisessa akselitumpissa on jokin uloke, mutta mikä osa vaikuttaa tähän ulokkeeseen ja miten?
Ihmettelee

Mikko

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Viesti Kirjoittaja pellamo » 15 Touko 2009 15:26

Siellä koneen kampiakselilla on sellainen keskipakovoimasta toimiva mekanismi joka säätää kaasua kun kierrokset yrittää tippua.
Kiireellä vaan tutkin vasta kun rengastin oman Bernardin.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 15 Touko 2009 16:17

Eikös B&R ruohonleikkuriessa ole sama tekniikka / mekaniikka automatik kierrosten nostoon.

Bernard W110 ranskaksi mutta räjäytyskuvat on "Suomeksi".


112 manuaali
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

pekkosbill
Viestit: 22
Liittynyt: 02 Joulu 2008 22:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja pekkosbill » 15 Touko 2009 18:25

paitsi että Briggs&stratton moottorissa on jousikuormitettu "läppä" jota puhaltimen ilmavirta säätää.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Viesti Kirjoittaja pellamo » 15 Touko 2009 20:23

Se kaasuvipu kyllä venekäytössä kannattaa irrottaa "automatiikasta" ja pistää joku pikku vaijeri toimittaan itse kaasarin läppää.Se on peruja maamoottorikäytöstä se vipusysteemi.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 15 Touko 2009 21:10

Miiksi??
Omassa vanhassa wikussani on tuo "regulaattori", ja en kyllä lähtis purkamaan. Mukava tullla laituriin, kun kone ei ryntäile.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Viesti Kirjoittaja pellamo » 15 Touko 2009 22:15

Ei siinä tarvi regulaatoria purkaa.Ottaa vain sen pitkän vivun irti kaasarin vivusta ja toimittaa vaijerilla kaasuvipua niinku "normaalistikin".Silloin ne ryntäilyt on itsestä kiinni.
bernardista kai nyt puhutaan.

maalto
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Touko 2006 06:19
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja maalto » 16 Touko 2009 07:15

Tämä em. mekanismi pyrkii käsittääkseni pitämään koneen kierrokset riittävän korkeina, sillä ohjekirjassa on määritelty 1500-2500 kierrosta/minuutti kierroslukualueeksi, jolla konetta saa käyttää. Mekanismi on siis se, joka oikeastaan ryntäyttää konetta, jos kierrosluku käy liian alhaiseksi. Venekäytössä ehkä olisi mahdollista laskea kierroslukua alemmas kuin 1500, koska moottori ei liene kovin suurella kuormituksella vettä vatkatessaan. Olen turhaan yrittänyt saada moottoria käymään pienemmillä kierroksilla, jotta voisin uistella kuhaa. Pitääkin joskus kokeilla, pysyykö Bernard käynnissä alle 1500 kierroksen.

T: Mikko

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Viesti Kirjoittaja pellamo » 16 Touko 2009 07:54

Taatusti käy alle 1500:n kunhan sulla vain ei ole liian suurinousuinen potkuri.Sinähän voit huoletta kokeilla kaasuttaa sitä käsin.Ei se särje mitään.Mulla on vuosia kakkospaatissa ollut pikkuvaijerilla se kaasu ja pelaa hienosti.

maalto
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Touko 2006 06:19
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja maalto » 31 Touko 2009 15:10

Kokeilin käsipelillä kaasuttamista ja kas kummaa! Kävi tosi hyvin matalaa tyhjäkäyntiä. Pitää kehitllä jonkinlainen vaijerisysteemi tuohon. Kiitos hyvästä ideasta!

Mikko

Omppa57
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Maalis 2007 19:19

Re: Bernard 110 ter 5hv kaasuvivun toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja Omppa57 » 21 Kesä 2009 20:13

W 110 vuodelta -68 on toiminut hienosti puretusta ruohonleikkurista otetulla kaasuvipu - vaijeri - yhdistelmällä. Uisteluvauhti on sopiva, myös laituriin on mukavampi tulla tyhjäkäyntikierroksilla.

Vastaa Viestiin