Sivu 1/1
Pakoputken eristys
Lähetetty: 29 Maalis 2009 18:47
Kirjoittaja Ansa
Wickströmin ( W2 ) pakoputkesta piti vaihtaa se moottoria lähin pätkä, kun alkoi mokoma päästää savua ja vettä pitkin moottorikoppaa... Vanha putki oli eristetty sellaisella lasivilla/kanaverkko -virityksellä, mutta mitäs muuta käyttökelpoista osaisitte tuohon kohtaan ehdottaa?
Onko se eristys siinä muuten enemmän ääntä vai lämpöä vastaan, vaiko fifty-sixty molempia?
Lähetetty: 29 Maalis 2009 19:24
Kirjoittaja MÖsteri
Moi!
Mun W-1:n pakoputki ei ainakaan ihmeemmin kuumene. Ajaessa pystyy
melkein pitämään kättä siinä kiinni, ainakin kun oikein on päättäväinen. Toki se kaksipyttyisen pakoputki lienee kuumempi.
Äänieristyksen kannalta tuollainen viritelmä on minusta turha. Lämmön suhteen sitten lähinnä jos siinä on puuta ihan lähellä. Omassani konekoppa on lähimmillään jotain 5~10 sentin päässa kuumasta, ja ei mitään tarvetta eristykseen.
Minä laitoin siihen tuollaisen paljaan rautaputken pakoputkeksi alkupäähän, alhaalla pilssissä on sitten kumiputki taaksepäin. Etuna on se, että mutka on metallissa eikä kumiputkessa. Tällä tavoin putki ei väännä etulämmitäjää/pakosarjaa, joka muutenkin on hapero ruosteesta.
Kuvassa näkyy oma asennukseni, joka on toiminut vuosia erittäin hyvin. Ainoa "ongelma" on huonolaatuinen kuumankesto "maali", joka ei haittaa ruostetta lainkaan..

Lähetetty: 29 Maalis 2009 19:38
Kirjoittaja putkimies2
Onpa hyvänköinen!
Lähetetty: 29 Maalis 2009 19:43
Kirjoittaja ijp
Mulla on moottorin kuiva pakoputki eristetty koko matkalta Thermotec nauhalla:
http://www.ekgracing.com/e-shop/index.p ... 389f4052cf
Nauhaa saa nykyään Biltemastakin:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 9325527477
Läpivienti konekopasta on eristetty lisäksi kivivillaisella putkieristeen pätkällä, joka on ihan rautakauppa tavaraa.

Lähetetty: 30 Maalis 2009 14:33
Kirjoittaja MÖsteri
Tuo sun kytkentä vaihteen ja koneen välillä on kertakaikkiaan kaunis.
Miten hyvin tuo ilmajäähydytys toimii? Voitko ollenkaan ajaa koppa kiinni?
Wickströmmi vesijäähdytteisenä ei ihmeemmin koppaa kuumenna. Sen verran vain, että siellä on mukava kylmällä säällä käsiä lämmittää. Ja pitihän se vanha kunnon "käyrälenkki" kokeilla viimekesänä, eli ryynimakkaraa folioon ja etulämmitäjän päälle rautalangalla. Ei sitä ajamalla oikein kuumaksi saanut... :=/
Lähetetty: 30 Maalis 2009 22:58
Kirjoittaja ijp
MÖsteri kirjoitti:Tuo sun kytkentä vaihteen ja koneen välillä on kertakaikkiaan kaunis.
Miten hyvin tuo ilmajäähydytys toimii? Voitko ollenkaan ajaa koppa kiinni?
Kiitoksia kehuista. Kotelo on tehty RHS-putken pätkästä. Koneen ja vaihteen välissä on KTR:n Rotex joustava kytkin.
Mulla on konekopan kannessa sisäpuolella sähköinen puhallin. Sitä kun muistaa pitää aina silloin tällöin päällä niin öljyn lämpötilan saa pysymään alle sadan asteen. Kopan voi siis pitää koko ajan kiinni.
Moottorista ja sen konstruoimisesta on ollut aiemmin juttua:
viewtopic.php?t=1640
Muutama kuva tuolla:
http://picasaweb.google.fi/ipalos5/Ilma ... kimoottori#
Lähetetty: 31 Maalis 2009 21:13
Kirjoittaja Ansa
Oho, onpa teillä siistejä virityksiä...
Jotain tuollaista teippisysteemiä olin ajatellutkin. Tuo äänieristyspuoli vähän arvelutti, mutta kai se on aika toissijaista kun moottori kuitenkin siinä vieressä paukuttelee omiaan.
Kiitos vastauksista!
Lähetetty: 31 Maalis 2009 22:45
Kirjoittaja MÖsteri
Niinkun sanottu niin äänieristyksen kannalta sillä pakoputken peittämisellä ei ole merkitystä.
Jos haluat pienemmät käyntiäänet, niin tiivis ja äänieristetty konekoppa auttaa jonkin verran.
Toisaalta wickströmin käyntiääni on niin kaunis, että itse ajan mieluiten koppa auki.
