Ilmajäähdytetty keskimoottori

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Ilmajäähdytetty keskimoottori

Viesti Kirjoittaja ijp » 02 Touko 2005 22:28

Olen rakentamassa Hondan 5,5 hv bensakäyttöisestä paikallismoottorista ja Technodrive TMC 40 merivaihteesta keskimoottoria 5,5 metrin pituiseen fiskariini.

Moottori on siis ilmajäähdytetty. Aikomukseni olisi rakentaa koneen ympärille äänieristetty koppa. Moottorin vauhtipyörällä on oma puhallin, joka puhaltaa jäähdytysilmaa sylinterille. Minkäkokoiset ilma-aukot konekoppaan tulisi tehdä, jotta puhaltimelle taattaisiin riittävä ilmansaanti ja koneen lämpötila pysyisi kurissa? Jos jollakulla on kokemuksia ilmajäähdytetyn koneen koteloinnista niin vinkit otetaan ilolla vastaan.

Mitä muuta ilmajäähdytetyn bensakäyttöisen koneen asennuksessa tulisi huomioida?

Ajattelin ainakin siirtää moottorin päällä tällä hetkellä kiinteästi olevan bensasäilön erilleen, sillä kuuman koneen tankkaaminen kovassa aallokossa voi olla hubaa, mikäli bensasäiliö on suoraan moottorin päällä.

Lisäksi ajattelin asentaa konekoppaan sähköisen konetilan tuulettimen, joka imee ennen koneen käynnistämistä mahdolliset bensahöyryt pois.

Koneen pakoputki on tarkoitus tehdä mm. Biltemasta saatavalla teräksisellä joustavalla pakokaasuletkulla. Millähän pakoputken voisi siististi eristää ettei siihen polta nahkaansa? Pakoputkihan on "kuiva" ja kuumenee käsittääkseni jonkin verran.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

pommia olet tekemässä!

Viesti Kirjoittaja Mile » 03 Touko 2005 08:21

Olet muuten tekemässä pommia ! Sen verran vaikutat kuitenkin arvostavan henkikultaasi että ajattelit siirtää sentään tankin pois koneen päältä!

Ensinnäkin sen bensatankin tulee aivan ehdottomasti olla sen konekopan ulkopuolella ja muutenkin eristetty kipinälähteistä.

Tohon jäähdytyspuoleen sen verran, että kuvailemasi ilmajäähdytys ei oikein toimi kunnolla suljetussa kopassa - moottorin koko jäähdytys kun ei ole pelkän puhaltimensa varassa; osa jäähdytystä perustuu lämpösäteilyyn osa luonnollisen konvektion aihteuttamaan ilman kiertoon koneen ympärillä - puhallin jäähdyttää lähinnä sylinterin jäähdytysripoja. Suljetussa kopassa ilma lämpenee jolloin sen kyky jäähdyttää kampikammiota heikkenee, samasta syystä myös säteilyn jäähdytyskyky alenee ( korkeampi ympäristön lämpötila). Ellei jäähdytys ole kunnollinen, voi moottori rikkoutua hyvin nopeasti.

Toinen asia on mainitsemasi pakoputken kuumeneminen - siitä tulee kertakaikkiaan aika kuuma - niin kuuma että bensahöyryt, jopa voiteluöljy leimahtavat tuleen siihen osuessaan! Kuiva pakoputki tulee vähintään villottaa lasivillalla ja sen päälle mieluusti metallinen suojaverkko - eikä yhtään näkyvää kohtaa putkea ilman eristystä konekopassa.

Et sitten ole harkinnut minkäänlaista vesijäähdytystä siihen rakentaa?
Pojat on tehneet toimivia vesijäähdytyksiä kiertämällä sopivan mittaista ( = menee tiukasti) kupariputkeä moottorin jäähdytysripojen väliin kiristyspantaa käyttämällä - vesijäähdytetty pakosarjakin on melko helppo tehdä. Toki tarvitset siihen vielä merivesipumpun, jonka voiman voi ottaa puhaltimen päästä kampiakselilta.

Sitten tulee vielä mieleen että tuollainen pieni paikallismoottori tarvinnee tai ainakin hyötyisi isommasta vauhtipyörästä, jotta ei sammu vaihdetta kytkettäessä.

Samalla vaivalla muuten remppaisi jonkun vanhan käytetyn pienen merimoottorin , dieselin tai bensakoneen , ne ei kaikki ole aivan kamalan hinnoissaan.
Mile

Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:40
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 03 Touko 2005 11:48

Naapuri teki joskus kuulemma sellaisen vesijäähdytyksen pakoputkeen, että nimenomaan edellä kuvatulla tavalla kiersi kupariputkea pakoputken ympärille ja vei tämän kupariputken molemmat päät veneen pohjan läpi mereen, toinen pää ihan lähelle potkuria, jolloin sen aiheuttama imu sai aikaan jäähdytysveden kierron, ja erillistä pumppua ei tarvittu. Kaveri väitti systeemin toimivan hyvin. Muuten olen kyllä samaa mieltä tuosta, että ilmajäähdytteistä moottoria ei pidä mennä ainakaan kokonaan koteloimaan. Ensimmäisessä veneessäni oli Bernhart ja se oli katettu niin, että se oli puoliksi perähytin sisällä ja avotilaan jäänyt puolikas oli verhottu moottorikopalla, joka oli auki tuulettimen kohdalta. Hytin puolella moottori oli aivan avoinna. Hyöty oli tietysti siinä, että kylmällä ilmalla hytti lämpesi mukavasti, mutta lämpesi se myös helteellä vähemmän mukavasti. Meteli olikin sitten aivan omaa luokkaansa. Viittomakielen opiskelu olisi ollut ihan paikallaan.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Touko 2005 16:37

Ei se nyt ihan kauhea pommi ole kun noita ilmajäähdytteisiä venemoottoreita on ollut iät ja ajat eikä niitä ole vielä(kään) kielletty. Rakenteita tehdessä pitää vaan otta homma huomioon eli pakosarjat eristää, mahdollisimman avomainen koppa tai ajaa ilman sitä, tankki erilisenä, jne... Tunnetuimpia ilmajäähdytteisiä merkkejä taitaa olla Lister ja Clinton.
Itselleni en kyllä hevin laittaisi ilmajäähdytteistä konetta mutta syynä on melu eikä palovaara.
Tiedän yhden Harley&Davidsson vesijäähdytteisen venemootorin jossa ei ole vesipumppua ollenkaan. Pumpun virkaa toimittaa ns. sieppariputki pakoputkessa ja kun kone käynnistetään niin korkista lirautetaan siemenvedet vesitilaan ja sieppari hoitaa kierron.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 03 Touko 2005 19:58

Kyllä kai sitä moni on ajatellut, että pieni ilmajäähdytetty kone voisi olla kiva pikkuveneessä. Hintakin on halpa varsinaisiin venemoottoreihin verattuna.
Mutta on asennuksessa aikamoinen nakertaminen.
Varsinaisissa venemottoreissa on aikojen kuluessa moni asia mietitty kuntoon. Ensimmäiseksi tulee mieleen se, että kone kestää ajaa laineikossa ja vastatuulessa. On pyörivää rautaa.
En minäkään nyky asenteilla ja osaamisella pientä bensakonetta viitsisi veneeseen laittaa.
Kyyrö

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 04 Touko 2005 15:31

Elkees kuulkes niin säikytelkö. Tässä maassahan on ajettu niillä Listereillä ja eritoten Bernardeilla maailman sivu. Olen jonkun Bernardinkin nähnyt puolittain umpinaisella kopalla ja kopan iästä päätellen se oli ollut käytössä hyvän aikaa.

Yhdellä kaverilla oli 7,5 hp Honda ja merivaihde saaristolaisveneessään ja hyvin toimi. Koppa oli melko tavalla umpinainen, ei siinä isoja räppänöitä ollut. Oli vielä laitellut jonkun lämpötila-anturin lohkon kylkeen, mutta ei se mitenkään hurjasti lämminnyt. Nykykoneissa on melkoinen "tuuletin" vaihtipyörässä, tuntuu jäähdytysilmaa piisaavan.

En minäkään uskalla luvata että masiina toimii takuuvarmasti, mutta on niitä tehty ja vieläpä ilman mitään ihmeellisiä ripojen väliin rullattavia jäähdytysputkistoja.

Aina paras jos konetta ajaa ilman koteloa, mutta kyllähän se aina kiva on jos edes kuskin suuntaan on jotain vaneria ettei koneen losotus käy liiaksi hermoon.

Kannattaisi kuitenkin ehkä kokeilla ensin ilman koppaa ja katsoa sitten että tarvitaanko sellaista edes. Hyvä kompromissi voisi olla että kopasta saa kopan etupuolen yläreunan kaadettua alas ja takapuolen alareunan nostettua vastaavasti ylös. Ilma virtaa ja iso osa mölystä pysyy kuitenkin sisällä.

Kumiletku ei tahdo kestää kuivana käyttöä. Noita on tehty niin että lohkon kyljestä menee kova putki (kupari tai ihan rautainen vesijohtoputki) pilssiin. Tämä putki on kääritty perinteisesti asbestinaruun, mutta nykyisin joku lasikuidusta tehty tiivistenaru ajaa samaa asiaa, löytyy esim. kamiinojen asennustiivisteenä.

Pilssin alla on sitten y-haara vedelle, eli tämän putken alapään tietämille kiinnitetään pienempi putki, jonka voi vetää letkulla kiinni siihen pohjan läpi porattuun sieppariin. Ei tarvitse edes siemenvesiä.

Käynnistystä varten voi olla hyvä laittaa sieppariputkeen hana, jonka voi sulkea vähän ennen koneen sammutusta. Tällä lailla pakoputki ei jää täyteen vettä ja käynnistäessä on vähemmän vastapainetta konetta kiusaamassa.

Pekka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Touko 2005 15:51

Minulle on tulossa 6-8 hp Honda -60 luvulta ja sille kyllä olisi tarkoitus rakentaa tai hommata ihan aikalaisensa vene alle. Mutta ei se jokapäiväiseen käyttöön tule ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 04 Touko 2005 22:21

Kiitokset kaikille kommenteista ja vinkeistä, onneksi sentään ette kaikki tyrmänneet touhujani.

Milen varoitukset ovat paikallaan. Bensakäyttöinen, oli se sitten ilma- tai vesijäähdytetty, keskimoottori veneessä on aina isompi riski paloturvallisuuden kannalta verrattuna dieselkoneeseen.

Taidanpa ensi alkuun rakentaa koneen ympärille kopan, jonka jätän sivuilta avonaiseksi. Tuo ratkaisu ei kylläkään täytä katsastusvaatimuksia, joiden mukaan: "Moottori tulee eristää asuin- ja oleskelutiloista tulipalon ja pakokaasujen leviämisvaaran takia. Moottoritila tulee äänieristää". Moottorin ostin viime talvena uutena ja se on mielestäni miellyttävän hiljainen, kun olen sitä muutaman kerran koekäyttänyt. Veneessä ääni tietysti kaikuu eri lailla kuin pihalla.

Mitään merivesipumpulla toteutettua vesijäähdytystä en lähde rakentelemaan. Kyseisessä moottorissa minua viehättää sen simppeli rakenne ilman mitään letku- ja putkihässäköitä. Pekan kuvailema pakoputken jäähdytys kuulosti varteenotettavalta vaihtoehdolta.

Yksi äsken mieleeni tullut idea on tehdä veneeseen pakokaasuille "savupiippu". Elikkä laittaisi konekoppaan pystyyn sopivankorkuisen rosteriputken, jonka yhdistäisi taipuisalla pakoputkella koneessa jo valmiina olevaan äänenvaimentimeen. "Savupiipun" ympärille voisi taivutella rosterisesta reikälevystä vielä lämpösuojan. Kuomun käyttö vain hankaloituu kyseisessä ratkaisussa jonkin verran.

Syy miksi päädyin kyseiseen mottoriratkaisuun oli sen hinta. Hintaa paketille on tähän mennessä kertynyt ~1500 Euroa (moottori, merivaihde, osat moottorin ja vaihteen väliin sekä kumitassut). Kaikki osat siis ostettu uutena. Halvimpien 9 hv meridieselien hinnat uutena ovat suurinpiirtein kolminkertaiset edelliseen verrattuna. Mutta katellaan toimiiko koneratkaisuni alkuunkaan. Tarkoitus olisi saada vene moottoreineen juhannukseen mennessä veteen. Kerron kyllä kokemuksia kunhan vesille asti päästään.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Touko 2005 23:01

Ei siinä muuta kuin rakentelemaan vaan. Ei kaikkien tarvitse rakentaa samalla sabluunalla venettään että se toimisi ja ajaisi asiansa. Olisi vaan per..leen yksitoikkoista mielipiteenvaihtoa täällä puuvenenetissä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
juhahe
Viestit: 168
Liittynyt: 26 Elo 2003 15:56
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juhahe » 05 Touko 2005 13:09

Pari (=6) ajatusta konekopasta/meluntorjunnasta:

1) Jos kopan tekee, niin pitänee varmistaa, että tuuletin saa raakailmaa kopan ulkopuolelta eikä kierrätä kopan sisäilmaa -> vaatii tiivistämisen kopan ja tuulettimen suojan väliin?

2) Mitäpäs jos kopan tekisi umpinaiseksi seinien osalta (lukuunottamatta tuota tuulettimen aukkoa)? Mieluummin vielä jäykästä ja raskaasta materiaalista, vaikka paksusta filmivanerista. Ajatuksena se, että seinät eivät missään nimessä resonoi ääniin ja koneen tärinöihin ja päästä mölyjä sivulle veneen sisälle poukkoilemaan. Äänieristyslevyä vielä seiniin, että äänen sävyä saisi vähän mielyttävämmäksi.

Melun ja tuuletusilman olisi tässä ajatuksessa tarkoitus suuntautua suoraan ylöspäin, jossa kattamattomassa veneessä olisi matkaa heijastaviin pintoihin ;) Ei äänet tällä tavalla häviä, mutta heijastuvia ääniä minimoitaisiin.

3) Ylöspäin voisi olla vielä vaikka 100*15 laudasta tms säleikkö kölin suuntaan poikittain riittävän tiheänä, mikä ohjaisi puhallusta ja ääniaaltoja edelleen ylöspäin, rauhottaisikohan tämä keulassa ja perässä istujien elämää??

4) Tuohon säleikköön sen alapuolella voi tietysti olla jonkin sortin äänilukko riittävän väljästi toteutettuna eli ilma ja ääni pakotetaan kulkemaan äänieristyslevyistä ja jäykistelevyistä rakennetun sokkelon läpi. Tarkoituksena on estää ääniaaltojen pääsy suoraan ulos: toistuvien kopan sisäisten heijastusten ja äänieristysmateriaalin avulla pyrkimyksenä on äänitason lasku - kunhan kopasta ei tule kaikukoppaa...

6) Jos pakoputki on kuiva ja ajatus ylöpäin, niin voisiko jatkoksi laittaa vaikkapa isolla koneella varustetun auton takapöntön? Vastusta ei luultavasti tulis liikaa, ja kyllä nuo auton takapöntöt tuntuu aika lailla hiljentävän pakoääniä.

Eipä taitaisi tuo kaikki enää pienempään veneeseen mahtua? Korkeuttakin voisi kopalla olla jo puolitoista metriä.

Mutta voisihan tuon systeemin naamioida vaikka perinteisen höyrykoneen näköiseksi savupiippuineen ;)

Ensimmäinen tehtävä on varmasti analysoida, mitä ääniä haluaa vähentää, jos pakoääni on jo nyt ok, niin eihän siihen sitten tarvitse puuttua (paitsi että johtaa pakokaasut pois veneen sisältä!).

P.S.
Tapasin yhden "Honda"-virityksen 2002 Bengtskärin majakalla: olimme juuri saaneet ansaittua huomiota tullessamme niinkin ulos kuusimetrisellä verkkoveneellämme (joka sentään oli palvelut parikymmentä vuotta avomerikalastuksessa Kokkolan seudulla), kun paikalle popotti jonkun englantilaisen jokiveneen mallilla tehty avoin tasapohjainen mahonkivaneriruuhi. Hienossa lakassa ja jotain ornamenttia kyljissä - nättiä puutyötä. Kyydissä kaksi tukevaa keski-ikäistä miestä, toinen valkoinen kipparilakki päässä. Veneellä pituutta alle neljä metriä ja varalaitaa ukot kyydissä 15 cm. Eikä pelastusliivejä (?), mutta äyskäri oli - ja pikku mela!. Tekivät majakkakierroksen, nykäisivät Hondan käyntiin (vene lähti saman tien liikkeelle, kun vaihteistoa ei ollut) ja kaverit lähtivät kohti mannerta. Väki Bengtskärin kallioilla jäi puistelemaan päätä.

Näin veneen myöhemmin trailerilla maantien päällä eli eivät hukkuneet ainakaan sillä reissulla.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Touko 2005 13:21

Oiskos tämmöinen ihan pähkähullu ehdotus?
Mitäpä jos ottaisit ilman yläkautta ja puhallin painaisi sen sitten skötnalautojen alle? Meinaan melu menisi pohjaa vasten jonka resonointia vesi sitoisi.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Lill-Klas
Viestit: 84
Liittynyt: 30 Maalis 2004 21:34
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lill-Klas » 05 Touko 2005 17:05

Vene Messuilla oli puuveneosastolla pieni vanhantyylinen "Runabout" jossa oli muistaakseni pieni vesisuihkuvetolaite. Koneena oli Hondan GX sarjan ilmajäähdytteinen 20 tai 24 heppainen V-Twin. Kone oli asennettu äänieristettyyn laatikkoon veneen etuosaan. Laatikossa oli sisäänmeno ja ulostulorivat jäähdytysilmalle. Pakosarjoihin oli tehty vesivaippa jossa merivesi kiersi. Omistaja oli paikalla ja keskustelin hänen kanssa mm. koneen käyntilämmöstä. Hän sanoi ettei moottorin tai öljynlämmön kanssa ollut ongelmia.

Jos 20 heppainen kone toimii, niin varmasti toimii myös n. 5 heppainen vaikka ei olisi pakoputkessa vesivaippaa. Pakoptuken voi eristää kilpa-autossa käytettävällä THERMO TEC lämpöeristenauhalla jota myy esim. www.moposport.fi.

Edullinen konevaihtoehto taitaa olla myös tässä linkissä http://www.tapimer.fi/data/attachments/Malta-2005.pdf
Lill-Klas

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Touko 2005 17:47

Hitto, eikös tuo Malta ole kinkkidiesel? Velipoika osti 5,5kw dieselagrekaatin jota pyörittää sama mosa...
Elikkä kun lähdetään fundeeraamaan noita kiinalaisia paikallismoottoreita niin lisenssihondiahan ne taitaakin olla - ainakin bensiinimoottorit... 5 hp bensiinin saa jo alle 200 eurolla eikä 4hp dieselikään taida maksaa kuin 400 euron huiteille.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 06 Touko 2005 08:12

Katselin mielenkiinnolla itsekin tuota "Runabouttia" venemessuilla. Esittelijä ei vain sillä hetkellä ollut paikalla, joten en tarkemmin päässyt perehtymään koneratkaisuun. Tietääkö kukaan miten sen moottorin jäähdytetylle pakosarjalle tuli vesi? Sähköisellä vesipumpullako?
Lill-Klas kirjoitti: Edullinen konevaihtoehto taitaa olla myös tässä linkissä http://www.tapimer.fi/data/attachments/Malta-2005.pdf
Höh, mä kun luulin ettei tollasia ole markinoilla. En ehkä olisi ruvennut Hondan "marinointiin", jos olisin tuosta tiennyt. Täytyypä mielenkiinnosta selvittää mitä tuollainen maksaa. Tuskin kuitenkaan 3 x 1500 EUR, kuten tuossa aiemmin uhosin.

Jos tarvitsee paikallismoottoria ja luottaa Kiinanpoikien laatuun, niin kannattaa kävaistä täällä http://www.glanspower.fi/products.php?g1=d462b6. Bensamoottorit ovat lähes 1:1 kopioita Hondan vastaavista malleista. Dieselmoottorit ovat puolestaan kopioita Yanmarin vastaavista malleista. Hinnat suurinpiirtein puolet "esikuviinsa" verrattuna.

Toi THERMO TEC lämpöeristenauha vaikuttaa kätevältä. Täytyypä käväistä Mopo Sportissa. Viimeksi siellä tuli käytyä 80-luvulla kun mopo piti saada kulkemaan kovempaa kuin kavereilla.

Aki74
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Huhti 2005 13:42
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Aki74 » 10 Touko 2005 13:26

Tuon Tapimerin koneen hinta asettuu 2000 euroon, sisältäen vaihteiston, kaukosäätölaitteen, virtalukon johtosarjoineen sekä kumisen akseli-liitoksen. Tavaraa ei ole vielä saatu myytäväksi, kontti on matkalla.

Näin kertoivat juuri äsken kun soitin.

Sama perusmoottori, näyttää ainakin samalta, Kone-Glansilta 695e.
050 555 6424

Vastaa Viestiin