Dongle

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Donna 28

Dongle

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07 Marras 2011 21:38

Mikä on Dongle. ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

suoraa_huutoa

Re: Dongle

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 07 Marras 2011 22:03

Moi,

tietotekniikan parissa dongle on aika vakiintunut nimi mokkulalle joka liitetään tietokoneeseen kuten esimerkiksi usb porttiin. Tarkoituksena on estää/vaikeuttaa ohjelman kopiointia jota halutaan donglen avulla suojata.

Esim joku kartta softa vois olla niin että et voi käyttää sitä ilman jotain mokkulaa usb portissa. Lisäksi ohjelman ominaisuuksia voisi tulla lisää kalliimmalla donglella. Esimerkiksi karimerkit :)

Kai tolla on muitakin merkityksiä. Ehkä ylimalkaisin olisi koneeseen liitettävä pienikokoinen mokkula jolla on jokin merkitys.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 07 Marras 2011 22:35

Niin, missä asiayhteydessä Donna joutui tuon nimikkeen kohtaamaan ???

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07 Marras 2011 22:53

Katselin uuden loiston sivuja ja siinä sanottiin tarvittavan dongle. Ilmankos en siitä mitään tiennyt, kun läppärissäni on sisään rakennettu mokkula, sitä ei siis tarvitse laittaa mihinkään erikseen. Siis jos se on tämä mokkula, niin se on SIIS minun koneessani, vai?
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

jtp

Viesti Kirjoittaja jtp » 08 Marras 2011 00:09

Tuota, sinulla on varmaankin tietokoneessasi sisäänrakennettuna "mokkula" eli siis radio tai "kännykkä", jolla saat netin toimimaan.
Ja Uusi Loisto vaatii USB liitäntään asennettavan Donglen, joka on tavallaan muistitikku johon on koodattu ko version lisenssinumero. Eli ilman tätä lisenssi-muistitikkua ei Uusi-loisto suostu toimimaan, ja koska tuota tikkua/donglea on vaikea kopioida niin sillä voidaan, tai ainakin yritetään, estää ohjelman kopioiminen ja laiton levittäminen. Eli siis se että sinulla on mokkula sisäänrakennettuna koneessasi ei auta tässä tilanteessa yhtään, mutta älä huoli, tuo tarvittava dongle sisältyy tuotteen hintaan.

-Jukka-

suoraa_huutoa

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 08 Marras 2011 10:55

Juu ei ole sama mokkula mikä on koneessasi sisällä.

Mokkula on nimi minkä suomalaiset on antanut tuolle 3G tekniikkaa käyttävälle internet yhteyden toteuttajalle "mokkulalle."

Kun minä puhuin aiemmin mokkulasta niin kyseessä on joku tikkuaskia pienempi esine jonka liität tietokoneeseen. Luultavimmin usb porttiin. Loisto sitten tekee jotain tarkistuksia siitä. Luultavasti se toimii kopiointisuojana.

-Matti

suoraa_huutoa

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 08 Marras 2011 23:30

Lisäyksenä vielä oma mielipide.

Kaikki laitteet joita joutuu koneeseen liittämään vain saadakseen ohjelman toimimaan on sieltä paikasta mihin aurinkorasvaa ei tarvita.

Kuvittele nyt koneeseen joku törröttävä tikku kun koelaudalla on muutenkin naftisti tilaa. Sitten se on rikki kun konetta hiukan heiluttelee. Kyllä lisenssi jakelu pitäs tehdä muilla keinoilla.

-Matti

Ande

Viesti Kirjoittaja Ande » 09 Marras 2011 09:07

Noi donglet tosiaan on aivan syvältä! Itsellä elmeri-navigointisoftan käyttö loppui aikoinaan juuri sen takia, että oli ilmeisesti kuun asennosta maahan nähden kiinni koska dongle löytyi ja koska ei.
E mare libertas

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10 Marras 2011 21:19

Yhdyn edellisiin kirjoittajiin siinä, että tietosuoja tai vastaava tuollaisen erikseen liitettävän sydeemin perusteella on sieltä ja syvältä. Kun tähän saakka olen selvinnyt kartalla, astekolmiolla viivottimella ja komapassilla, niin ei ole itsestään selvää, minkälaista karttaplotteria tai vastaavaa läppärin kautta hoituvaa järjestelmää olen hankkimassa. Kunhan tässä vertailen eri kokemuksia ja järjestelmiä keskenään. Mutta kun olen aika poropeukalo myös näissä tietsikka asioissa vrt. kuvan lähettäminen tänne !!! 8} ;-) , niin jotain perusyksinkertaista systeemiähän minä haen. Siis merellähän, Itäisellä Suomenlahdellahan ei periaatteessa tarvitse muuta tietoa kuin onko menossa länteen vai itään, saaria on sen verran harvakseltaan, että eksymisvaaraa ei juurikaan ole. Näin en periaatteessa tarvitsisi minkäälaista sydeemiä, jos olen pelkästään merellä, mutta ensi kesänä aion ajaa mereltä Saimaalle, pyöriä siellä kuukauden tai pari tai ainakin viikonloput ja palata sitten takaisin merelle. Pelkästään Eniron veneilyreittejä Saimaan osalta selatessa on tullut mieleen skenaario, entä jos eksynkin. Niin sitä vain, että olisi joku jälki, jota palata takaisin. 8o !!!
Näin tämä yksinkertaisuudessaan.
Donna 28 :-)

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 10 Marras 2011 23:07

Jaha,ei siis ollutkaan vaikeampi asia 8\ Tuota vain mietin siitä jäljestä, tokkopa tuolta mitään jälkimerkintää tarvitsee, ei kun anna mennä vain myötävirtaan niin aikanansa tuo suolavesi eteen tulee :-)

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 11 Marras 2011 12:56

Donna 28 kirjoitti: Kun tähän saakka olen selvinnyt kartalla, astekolmiolla viivottimella ja komapassilla, niin ei ole itsestään selvää, minkälaista karttaplotteria tai vastaavaa läppärin kautta hoituvaa järjestelmää olen hankkimassa. Kunhan tässä vertailen eri kokemuksia ja järjestelmiä keskenään. Mutta kun olen aika poropeukalo myös näissä tietsikka asioissa vrt. kuvan lähettäminen tänne, niin jotain perusyksinkertaista systeemiähän minä haen. en periaatteessa tarvitsisi minkäälaista sydeemiä, jos olen pelkästään merellä, mutta ensi kesänä aion ajaa mereltä Saimaalle, pyöriä siellä kuukauden tai pari tai ainakin viikonloput ja palata sitten takaisin merelle. Pelkästään Eniron veneilyreittejä Saimaan osalta selatessa on tullut mieleen skenaario, entä jos eksynkin. Niin sitä vain, että olisi joku jälki, jota palata takaisin.
Näin tämä yksinkertaisuudessaan.
Donna 28
Moi Donna 28

Se millaista systeemiä kannattaa alkaa hankkimaan riippuu tietenkin rahasta ja siitä että löytyykö sulta esim. vanhaa läppäriä jo valmiiksi.
Koitan seuraavassa luetella itse kokeilemieni ratkaisujen plussia ja miinuksia. Muut saavat korjata ja lisätä omia mielipiteitään (esimV-M:llä oli joku taskuloisto tms.)
Vaihtoehtoja ovat esim:

1. Käsinavigaattori +kartat
+pieni
+kosteudenkestävä tai vedenpitävä
+helposti mukaanotettava
+yksinkertainen
+joissakin helppo käyttöliittymä eli käytettävyys
-pieni tai olematon näyttö
-vain yhteen käyttöön (voi käyttää myös maissa esim marjametsällä lisäkartoilla)
-kallis suhteessa että sitä voi käyttää vain yhteen tarkoitukseen
-Joissakin hankala käyttöliittymä

2. Plotteri
+kosteudenpivä tai vesitiivis
+kompakti
+pieni ja huono näyttö verrattuna läppäriin tai tablettiin
+helppo käyttöliittymä
-suuri näyttö verrattuna käsigps:sään
-vain yhteen käyttöön
-hidas ja hankala käyttöliittymä (ainakin niissä mitä olen käyttänyt)
-Kalliita laitteita ja kartat kalliita

3. Läppäri ja karttaohjelma
+suuri näyttö
+monikäyttöinen (sähköposti, internet, kuvakäsittely tekstinkäsittely, musiikkilähde, telkkari, DVD, )
+karttaohjelmat monipuolisia
+ilmaisia tai piraattiohjelmia saatavissa paljon
+halpa ratkaisu jos löytyy läppäri jo valmiiksi tai ostaa käytetyn vanhan läppärin (esim bonitolta)
-näkyy huonosti auringonvalossa
-ei kestä vettä
-karttaohjemat monipuolisia eli käyttö vaikeampaa
-suurehko mukana kuljetettavaksi
-kallis jos ostaa uuden läppärin ja karttaohjelmat kaupasta
-vaatii hieman atk-taitoja

4. Tablettitietokone ja karttaohjelma
+monikäyttöinen (sähköposti, internet, kuvakäsittely, tekstinkäsittely, videot, musiikkilähde)
+itse navigointi ohjelma erittäin helppo- ja nopea-käyttöinen, kosketusnäyttö
+suurehko näyttö (esim apple iPadissa todella korkealaatuinen näyttö vrt. vanhempi läppäri)
+edullinen ratkaisu jos jo on tabletti (laadukkaat kartat edullisia esim skandinavia- eurooppa 25-45 €)
+-näkyy paremmin auringossa kuin läppärit, mutta huonommin kuin plotterit
-ei kestä vettä (saatavilla kyllä vesitiiviitä suojakoteloita ja suojapusseja)
-laitteen päivittäminen ja käyttöönotto läppärin avulla vaatii jo hieman harrastusta
-kallis jos hankkii laitteen pelkästään navigaattoriksi

Sitten on vielä Älypuhelin
+aina mukana
+halpa jos on muutenkin älypuhelin (Navionicsin eurooppa navigointiohjelma karttoineen maksaa vain 9,95)
+navigointiohjelman käyttö todella helppoa.
-liian pieni näyttö, mutta toimii varalaitteena hyvin
-ei ole vesitiivis, saatavissa kyllä vesitiiviitä pusseja, mutta miten sitten virransyöttö. Navigointiohjelma syö akun n. tunnissa tyhjäksi

jne.

Nortti
PS. Viittaan allekirjoitukseeni...
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

jouhok

Viesti Kirjoittaja jouhok » 11 Marras 2011 17:34

Tuohon Nortin listaan vielä lisäksi älypuhelin. Näyttö on tietysti pieni, mutta kyllä siitä sijainti näkyy. Android-puhelimeen Navionicsin Europe näyttää maksavan 9,99. Minulla olevaa Baltic Sea- karttoja ei enää näytä erikseen olevan.Viime kesän testailujen perusteella esim. syvyyskäyrät ovat tarkempia kuin sinisillä kartoilla.
Itse olen ajellut Saimaalla läppärillä ja gepsillä. Ohjelmana veneily CD. Savonlinnasta pohjoiseen minulla oli vain vanhempi meri Cd vihreillä kartoilla. Viime kesänä tein urakan ja skannasin kaverin A3 skannerilla kartat Joensuuhun ja Kuopioon ja siirsin ne SeaClearille. Töitähän tuossa oli kuvankäsittelyn ja kalibroinnin osalta, mutta hyvin toimivat.

Ja ei täällä Saimaalla eksymään pääse, ainakaan kovin kauaksi. Vastaranta on kuitenkin aina kotimaan puolella :-)

Jouni

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11 Marras 2011 20:21

No, kunhan heitin sen eksymisen. Minulla on älypuhelin joka päiväisessä käytössä, niitä minun puhelimiani on myös meren pohjassa useammassakin paikassa. Viimeisin tosin sukellettiin ylös, jotta sain sim-kortilta asiakasnumeroita ainakin osan takaisin (nyt ne päivitetään viikottain). Minulla on myös läppäreitä pieni ja iso, mutta tuskin niissä löytyy vesitiiveyttä, lähinnä ne on matkakoneita, pääsee pankkiin, näkee sähköpostit (tulevat käyttöläppäriin toimistokoneen tiedot automaattisesti), voi kirjoittaa tarjoukset matkan päältä ja niin edelleen. Elän kaupanteola ja asennukset ovat sitten välttämätön paha tällä alalla.
Visitiiveys tulee olemaan se suurin ongelma, koska veneessäni on avo-ohjaamo (ruorihytti), siis tässä Donnassa. Ehkäpä kallistun johonkin plotteriin ja pidän jotain ohjelmaa varalla puhelimessani.

Vastaa Viestiin