Donna 28 kirjoitti: Kun tähän saakka olen selvinnyt kartalla, astekolmiolla viivottimella ja komapassilla, niin ei ole itsestään selvää, minkälaista karttaplotteria tai vastaavaa läppärin kautta hoituvaa järjestelmää olen hankkimassa. Kunhan tässä vertailen eri kokemuksia ja järjestelmiä keskenään. Mutta kun olen aika poropeukalo myös näissä tietsikka asioissa vrt. kuvan lähettäminen tänne, niin jotain perusyksinkertaista systeemiähän minä haen. en periaatteessa tarvitsisi minkäälaista sydeemiä, jos olen pelkästään merellä, mutta ensi kesänä aion ajaa mereltä Saimaalle, pyöriä siellä kuukauden tai pari tai ainakin viikonloput ja palata sitten takaisin merelle. Pelkästään Eniron veneilyreittejä Saimaan osalta selatessa on tullut mieleen skenaario, entä jos eksynkin. Niin sitä vain, että olisi joku jälki, jota palata takaisin.
Näin tämä yksinkertaisuudessaan.
Donna 28
Moi Donna 28
Se millaista systeemiä kannattaa alkaa hankkimaan riippuu tietenkin rahasta ja siitä että löytyykö sulta esim. vanhaa läppäriä jo valmiiksi.
Koitan seuraavassa luetella itse kokeilemieni ratkaisujen plussia ja miinuksia. Muut saavat korjata ja lisätä omia mielipiteitään (esimV-M:llä oli joku taskuloisto tms.)
Vaihtoehtoja ovat esim:
1. Käsinavigaattori +kartat
+pieni
+kosteudenkestävä tai vedenpitävä
+helposti mukaanotettava
+yksinkertainen
+joissakin helppo käyttöliittymä eli käytettävyys
-pieni tai olematon näyttö
-vain yhteen käyttöön (voi käyttää myös maissa esim marjametsällä lisäkartoilla)
-kallis suhteessa että sitä voi käyttää vain yhteen tarkoitukseen
-Joissakin hankala käyttöliittymä
2. Plotteri
+kosteudenpivä tai vesitiivis
+kompakti
+pieni ja huono näyttö verrattuna läppäriin tai tablettiin
+helppo käyttöliittymä
-suuri näyttö verrattuna käsigps:sään
-vain yhteen käyttöön
-hidas ja hankala käyttöliittymä (ainakin niissä mitä olen käyttänyt)
-Kalliita laitteita ja kartat kalliita
3. Läppäri ja karttaohjelma
+suuri näyttö
+monikäyttöinen (sähköposti, internet, kuvakäsittely tekstinkäsittely, musiikkilähde, telkkari, DVD, )
+karttaohjelmat monipuolisia
+ilmaisia tai piraattiohjelmia saatavissa paljon
+halpa ratkaisu jos löytyy läppäri jo valmiiksi tai ostaa käytetyn vanhan läppärin (esim bonitolta)
-näkyy huonosti auringonvalossa
-ei kestä vettä
-karttaohjemat monipuolisia eli käyttö vaikeampaa
-suurehko mukana kuljetettavaksi
-kallis jos ostaa uuden läppärin ja karttaohjelmat kaupasta
-vaatii hieman atk-taitoja
4. Tablettitietokone ja karttaohjelma
+monikäyttöinen (sähköposti, internet, kuvakäsittely, tekstinkäsittely, videot, musiikkilähde)
+itse navigointi ohjelma erittäin helppo- ja nopea-käyttöinen, kosketusnäyttö
+suurehko näyttö (esim apple iPadissa todella korkealaatuinen näyttö vrt. vanhempi läppäri)
+edullinen ratkaisu jos jo on tabletti (laadukkaat kartat edullisia esim skandinavia- eurooppa 25-45 €)
+-näkyy paremmin auringossa kuin läppärit, mutta huonommin kuin plotterit
-ei kestä vettä (saatavilla kyllä vesitiiviitä suojakoteloita ja suojapusseja)
-laitteen päivittäminen ja käyttöönotto läppärin avulla vaatii jo hieman harrastusta
-kallis jos hankkii laitteen pelkästään navigaattoriksi
Sitten on vielä Älypuhelin
+aina mukana
+halpa jos on muutenkin älypuhelin (Navionicsin eurooppa navigointiohjelma karttoineen maksaa vain 9,95)
+navigointiohjelman käyttö todella helppoa.
-liian pieni näyttö, mutta toimii varalaitteena hyvin
-ei ole vesitiivis, saatavissa kyllä vesitiiviitä pusseja, mutta miten sitten virransyöttö. Navigointiohjelma syö akun n. tunnissa tyhjäksi
jne.
Nortti
PS. Viittaan allekirjoitukseeni...