Kokemusta Albin O-22? Kolisee...

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 14 Touko 2009 17:50

Osat saapuivat. Oliskohan mulla jokin tekosyy olla aloittamatta remonttia samantein? ;)
Fiskari

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 18 Touko 2009 15:17

Muutama kuvatus

Männät otettu pöydälle
Kuva

Karstaa reilusti
Kuva

Valves
Kuva
Fiskari

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 31 Touko 2009 23:40

Uudet männänrenkaat ja kk-laakerit asennettu. Myöhäinen ilta ja momenttitiedon puute keskeytti projektin tältä illalta

Kuva
Fiskari

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 01 Kesä 2009 01:17

Albin varaosakirja ja muuta tietoa löytynee täältä

Itse varaosaliike.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 07 Kesä 2009 09:33

Alakerta kasattu mutta meni momenttiin kiristämisen jälkeen kovin jäykäksi. Onko tuo normaalia uusilla kk-laakereilla? Eikö tuon pitäisi heti pyöriä vaivattomasti?
Fiskari

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Kesä 2009 10:00

Kyllä sen pitäisi pyöriä suht kevyesti sillä laakerivälystenhän pitäisi olla nyt kunnossa ja pyörittelet pelkkää alakertaa ilman mäntiä - muistitko käyttää kasatessa runsaasti öljyä?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 07 Kesä 2009 10:11

Veli-Matti kirjoitti:Kyllä sen pitäisi pyöriä suht kevyesti sillä laakerivälystenhän pitäisi olla nyt kunnossa ja pyörittelet pelkkää alakertaa ilman mäntiä - muistitko käyttää kasatessa runsaasti öljyä?
Männät on kyllä paikallaan mutta kansi poissa. Öljysin kyllä liuskat mutta kenties en tarpeeksi runsaasti.. Pitänee sitten avata tuo uudestaan. Mutterit uusin rempan yhteydessä mutta voiko niitä käyttää uudestaan?
Fiskari

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Kesä 2009 10:19

Ei se sitten pyöri ihan vapaasti vaan hieman nahkeasti koska männänrenkat ottavat sylinterin seinämiin. Mutta kyllä sen pitäisi pyöriä kohtuudella vauhtipyörästä käsin. Männnrenkaille pitää myös laittaa öljyä.

Pinnapultti kestää useammn kiristyksen kuin pultti ja kun kyse on matalapuristeisesta koneesta missä on pieni kiristysmonentti niin uskosin että voit käyttää ne uudestaan pinnapultteja myöden.
Vanhojen moottorien ohjekirjoissa on usein annettu max venymä pinnapultille.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 07 Kesä 2009 10:22

Molemmin käsin vauhtipyörästä pyörittämällä pyörii. Mutta esim startin kautta yritettäessä hihna luistaa. Kaadoin mäntien päälle myös öljyä. Pitää käsin pyöritellä tuota jonkun verran. Ei kai siinä mitään vahinkoa saa aikaiseksi..?
Fiskari

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Kesä 2009 10:30

Kuulosta ehkä hivenen liian tiukalta, vaikea sanoa kun ei ole itse pyörittämässä. Sehän on myös rengastettu uusilla männänrenkailla?

Pyöräytä kone selälleen ja avaa laakeripukit.
Jos siellä on liian tiukkaa niin se on kyllä jättänyt merkkinsä valkometallille muutamallakin pyörähdyksellä.
Jos siellä ei näy mitään ja männät menivät normaalisti paikoilleen niin kasaan vaan ja savut ulos...

Kyllä se Andros osaa itse sovittaa laakerivälykset kohdilleen ;-)

JA SE OLI SITTEN VITSI!
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 07 Kesä 2009 10:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 07 Kesä 2009 10:33

Veli-Matti kirjoitti:Kuulosta ehkä hivenen liian tiukalta, vaikea sanoa kun ei ole itse pyörittämässä. Sehän on myös rengastettu uusilla männänrenkailla?

Pyöräytä kone selälleen ja avaa laakeripukit.
Jos siellä on liian tiukkaa niin se on kyllä jättänyt merkkinsä valkometallille muutamallakin pyörähdyksellä.
Jos siellä ei näy mitää niin kasaan vaan ja savut ulos...
Ok, lasten iltasadun jälkeen sitten taas kellariin ;)
Fiskari

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 07 Kesä 2009 23:37

Kyllä se on liian tiukka. Pitäis akselinpäästä pyöriä yhdellä kädellä, kun kevyesti pyörittää. Onhan ne liuskojen "kynnet" varmasti koloissaan ja laakerien reunat tarkasti pukkien kanssa samalla linjalla?
Katso näkyykö niissä pukkien saumoissa mitään hiomiseen viittaavaa. Tässä on yleensä se ongelma, kun ei vaihdeta kuluneiden laakereiden tilalle uusia, vaan hilpastaan pukista vähän pois ja liuskojen päistä. Pukit eivät hionnan jälkeen ole enää oikean mittaisia vaan kyseinen hiottu väli tulee liian pieneksi, jolloin se puristaa laakeria liikaa. Laakerien päät saattaa tyssääntyä ja näin ollen ahdistaa.

Avaa pukkeja hiukan löysemmälle ja koita pyöriikö sitten kevyemmin. Jos pyörii on vika pukeissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08 Kesä 2009 16:05

Näin netin avulla neuvominen on joskus pirun vaikeaa kun ihmisillä on erilaiset kuvaukset eri asioista, samasta asiasta käytetään eri käsitteitä ja toisille tiukka on löysä tai raskas on kevyt, jne...

Onko tuo Andros muuten alunperin ollut liuskoilla vai onko ne istutettu valupukkeihin?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 08 Kesä 2009 19:58

Kannattais ehkä kuitenkin hommata sitä plastikagea ja mitata ne laakerivälykset...

Tuliko laakeripukit varmasti samoin päin, kuin ne alunperin oli? Siis oikeat palikat oikeille paikoilleen oikein päin?

Risto

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 09 Kesä 2009 00:49

Avaa niitä laakeripukkeja hieman ja katso auttaako kireyteen, tällä saat varmistettua että onko vika laakereissa vai männissä. Ilmeisesti vaihdoit männänrenkaat samalla? Nuo männänrenkaanurat kannattaa putsata todella huolellisesti, siellä saattaa olla palanutta öljyä joka on tiukassa. Jos jättää putsauksen hiukan laiskaksi, niin ihan varmasti männärenkaat ovat sylinterissä kireät.
Nyt kun vaihdoit laakerit ja männänrenkaat, kannattaisi selvittää kummatko ahdistaa, ettei tarvi tehdä turhaa työtä. Tuon pyöritys testauksen käsin voit tehdä laittamatta öljypohjaa kiinni, eli öljypohja auki, pukkeja hiukan löysälle ja koitat käsin pyöräyttää vauhtipyörästä, jos pyörii helpommin on tiukkus laakereissa tai pukeissa.

Vastaa Viestiin