Kokemusta Albin O-22? Kolisee...

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 15 Maalis 2009 21:28

RistoA kirjoitti:Laakerit reippaasti auki ja välysmittaus plastigagella.
Elikkä kone/laakeriliikkeestä laakerivälysmittahommelit (plastigage) hankintaan.
Mittaus tehdään niin, että lakeri avataan ja putsataan. Sitten mittasatsissa olevaa muovi/vahapuikoa laitetaan sopiva pätkä laakerin väliin. Laakeri kasataan ja kiristetään momenttiin. Lopuksi laakeri avataan ja mittapaketissa olevan asteikon avulla mitataan kuinka leveäksi laakerin väliin asetetu muovipötkö on levinnyt. Leveyden perusteella voidaan päätellä välys. Yksinkertainen homma. Mittatatina lähtee pois vaikka kynnellä raaputtamalla tai rätillä hinkkaamalla.
Olettaisin, että välyksen pitäisi olla jotain väliltä 0.01-0.05mm jos on yli 0.1, niin on kyllä koliseva.
Laakeripukkien välissä saatta olla shimmejä, joita vähentämällä voi laakerivälystä pienentää. (uusi mittaus)

Nää vanhat koneet, jotka on vuosilta miekka&kirves on sellaisia, joita voi hienosäätää miekalla ja kirveellä.
;-)

Risto
Kiitos :) Mutta mikäköhän tuollainen laakeriliike on? Esimerkiksi...
Fiskari

nusunasu
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Kesä 2008 22:54
Paikkakunta: kemi

asian vierestä

Viesti Kirjoittaja nusunasu » 15 Maalis 2009 21:55

minun yamar yse 12 kolisee tyhjäkäynnillä, onkohan normi homma näillä yksipyttyisillä.

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Re: asian vierestä

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 15 Maalis 2009 22:00

nusunasu kirjoitti:minun yamar yse 12 kolisee tyhjäkäynnillä, onkohan normi homma näillä yksipyttyisillä.
No tämä on kaksipyttyinen eikä se kolise tyhjäkäynnillä :) Rasitettuna vasta.
Fiskari

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 15 Maalis 2009 22:10

No, täällä Tampesterissa plastigagea saa vaikkapa Tammerdieselistä sieltä työkalupuolelta (Nekalan konttorissa eivät tienneet kyseistä ainetta olevankaan, varmaan kesäpoika). Kysellä voi myös Tamlaakerista, jne...
Tuolta saa netistä:http://store.summitracing.com/egnsearch ... 4294760493
Ja ohjeet: http://www.ehow.com/how_2142943_use-pla ... ances.html

Risto

TapsaR
Viestit: 60
Liittynyt: 03 Tammi 2009 20:19

Viesti Kirjoittaja TapsaR » 16 Maalis 2009 20:22

putkimies2 kirjoitti:
RistoA kirjoitti:Laakerit reippaasti auki ja välysmittaus plastigagella.
Elikkä kone/laakeriliikkeestä laakerivälysmittahommelit (plastigage) hankintaan.
Mittaus tehdään niin, että lakeri avataan ja putsataan. Sitten mittasatsissa olevaa muovi/vahapuikoa laitetaan sopiva pätkä laakerin väliin. Laakeri kasataan ja kiristetään momenttiin. Lopuksi laakeri avataan ja mittapaketissa olevan asteikon avulla mitataan kuinka leveäksi laakerin väliin asetetu muovipötkö on levinnyt. Leveyden perusteella voidaan päätellä välys. Yksinkertainen homma. Mittatatina lähtee pois vaikka kynnellä raaputtamalla tai rätillä hinkkaamalla.
Olettaisin, että välyksen pitäisi olla jotain väliltä 0.01-0.05mm jos on yli 0.1, niin on kyllä koliseva.
Laakeripukkien välissä saatta olla shimmejä, joita vähentämällä voi laakerivälystä pienentää. (uusi mittaus)

Nää vanhat koneet, jotka on vuosilta miekka&kirves on sellaisia, joita voi hienosäätää miekalla ja kirveellä.
;-)

Risto
Kiitos :) Mutta mikäköhän tuollainen laakeriliike on? Esimerkiksi...
Sitten kun tuota nauhaa käyttää akseli ei saa pöyrähtää yhtään!
Itse olen samaan tarkoitukseen käyttänyt maamoottoreissa tinalankaa ja tönäriä tai mikrometriä.

Kyllä siellä enemmän välystä voi olla kuin 0.01-0.05mm. Monissa tuon albinin ikäisissä autoissakin on laakerivälykset 5 kertaiset. Maamoottorin laakereissa on 0.2 sopiva välys uutena, mielestäni niissä 0.5mm on vielä hyvä ja toimiva välys.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 16 Maalis 2009 20:23

Kyllähän sen voi niinkin tehdä, että mittaa mikrometrillä tuon kaulan (useasta kohdasta, selviää pyöreys), että onko alkuperäisillä mitoilla, vai onko joskus hiottu ohuemmaks. Sitten vaan ostaa uudet laakerit oikealle koolle. Se on kuitenki niin, että silmällä näkee sen laakerin, jos pinta on kulunut. Kun laakerin pinta kuluu on se syytä vaihtaa uuteen, kulutusosiksihan nuo laakerit on tehty. Kun se kova pinta kuluu puhki on alla huomattavasti pehmeämpää materiaalia, joka kuluu sitten tyyliin nopeasti. Mielestäni pääsee helpommalla kun ei ala simmaileen kuluneiden laakereiden takia pukkeja, vaan ostaa suosilla uudet kovapintaiset laakerit. ...Tämä nyt oli minun mielipide...

TapsaR
Viestit: 60
Liittynyt: 03 Tammi 2009 20:19

Viesti Kirjoittaja TapsaR » 16 Maalis 2009 21:30

Nuo kova pintaiset laakerit tuskin toimii tuossa albinissa kovin hyvin, kun tuskin laakerikauloja on karkaistu ja yleensä uudemmissakin laakereissa on ohut pehmeäpinta jonka alla on sitten kovempaa ainetta tukemassa pehmeää pintaa.
Noissa kyllä niitä laakereita säätää voi jos niissä on mahdollisuus siihen, kun taitavat olla tuossakin vielä valkometallia ja kerros on todennäköisesti aika paksu.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 18 Maalis 2009 00:01

Työnteko haittaa harrastamista :/ Hyvää yötä tältä päivältä!
Fiskari

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 29 Maalis 2009 17:45

Alapäätä avattu, kiertokangen laakeri. Molemmat aikalailla samassa kunnossa.

Kuva

Kampiakselin kaula näyttää hyväkuntoiselta
Kuva

Laakeriliuska
Kuva
Fiskari

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 29 Maalis 2009 17:47

Myös kansi otetaan auki
Kuva

Kansi
Kuva

Ja yläpää
Kuva

Uusi tiiviste
Kuva
Fiskari

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 02 Huhti 2009 16:32

Kyllä on mikrometrit tiukassa! Puolen tusinaa varaosa- ja työkaluliikettä kahlattu läpi. Motonetin listoilta löytyi mutta molemmissa lähiliikkeissä hylly tyhjänä. Fixus sanoi voivansa tilata mutta hinta satasen pahemmalla puolella :(
Fiskari

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 02 Huhti 2009 22:33

Näyttäis että tuo laakerin numerosarja 22190 on tuo laakerin numero ja tuo 1 perässä tarkoittaa standardia. Yleensä nuo kaulat hiotaan "piikin" verran pienemmäksi, jos on tarvetta, eli seuraava laakeri koko olisi 22190 2 ja jos kaula on hiottu kahteen kertaan ollaan jo 0,5 mm alamitassa, niin silloin laakeri on 22910 3, Lainaa jostain elektroonista satkun tarkkaa tönäriä, sillä näkee jo varmistaa, että onko tuo kaula standardi halkasijoinen, vai onko hiottu tuon 0,25 mm alle. Tuo laakeri kyllä viittaisi standardi kokoon. Tietääkö kukaan mikä tuo standardi kaulan halkisija on? (Ei kannata kallista mikrometriä ostaa yhden mittauksen takia, lainaa jostakin...koulusta...autokorjaamosta).

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 28 Huhti 2009 23:28

Sain lainata mikrometriä lähikorjaamolta. Ans kattoa osaisnko käyttää oikein..

Kuva

Lisäksi taidan vaihtaa männänrenkaat kun kerran masina on auki

Kuva
Fiskari

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 12 Touko 2009 15:28

Albinilla on näppärä verkkokauppa varaosille! Myyjä soitteli vielä yksi ilta j akävi läpi tilauksen kanssani. Pienten pajojen asiakaspalvelu voi joskus olla hämmästyttävää! :)
Fiskari

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Viesti Kirjoittaja petrooli » 13 Touko 2009 22:39

putkimies2 kirjoitti:Albinilla on näppärä verkkokauppa varaosille! Myyjä soitteli vielä yksi ilta j akävi läpi tilauksen kanssani. Pienten pajojen asiakaspalvelu voi joskus olla hämmästyttävää! :)

Jep. Tilasin ko firmasta albin vega purkkariini pari ilmaventtiiliä ja potkuriin sinkit. unohti ekana paketista tuon sinkin ja kun laitoin viestiä niin pahoitteli virhettä ja pisti sinkin pikapostina tulemaan.
On hyvä palvelu, suosittelen!
tuolla n myös osia volvoloihinkin
http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/index.html

Vastaa Viestiin