Kiinalaiset moottorit

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 29 Loka 2005 23:16

Todella nätti fiskari ja kuvasivuston perusteella myös suurella innolla kunnostettu! ;)
Onko paatissa millainen ääni ajettaessa, appiukkoni laittoi aikoinaan avofiskariinsa wanhan kuulapää-wickströmin tilalle vastaavanlaisen ilmajäähdytteisen ja kun sillä paatilla tultiin verkoilta niin korvat soi vielä rannassakin jonkin aikaa... :)
timo

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Loka 2005 22:08

Nätti vene ja jotenkin sitä korostaa tuo konstailematon koneasennus. Yksinkertainen on kaunista ;)
Mikäli katsoin oikein niin pakari taitaa mennä pohjalaudoista läpi veden pinnan alle joten hiljainenhan sydeemin tuon täytyy olla.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

KuunariUnelma
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Marras 2005 17:44
Paikkakunta: Kuopio

Kiinalaisia koneita alkuperäisympäristössä

Viesti Kirjoittaja KuunariUnelma » 09 Joulu 2005 06:20

Tässä on muutamia kuvia kiinalaisen perusmoottorin käyttökohteista.


Kuva

Sama kone jytkyttää täällä sekä tarktorin keulalla että veneen perässä. Yhdessä kuvassa se on jopa asennettu perämoottorityylisesti. Yleensä niitä on 1-5kpl peräkannella ja siitä hihna-akseli-vaihteisto-virityksellä veto siirretään potkurille.

Peräylitykset on sellaisia, että takakansi on vesilinjan takapuolella ja (pystysuora) akseli tulee rungon läpi siis vesilinjan yläpuolelta.

KuunariUnelma
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Marras 2005 17:44
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja KuunariUnelma » 09 Joulu 2005 06:38

Niin minä epäilinkin, ettei se kuvalinkki toiminut.

Kyllä nämä vehkeet on sitten hienoja! Mikään ei harmita niin paljon kuin se, ettei rojut toimi kun haluaisi tehdä jotain. Aina pelkkää säätämistä!

Ihan sama kuin verstaalle mennessä joutuu jokaisen pienenkin projektin aloittamaan työkalujen etsimisellä ja teroituksella kun on nuoriso tai joku on käynyt touhuamassa.

Yritän uudelleen saada niitä kuvia tähän, pakkohan sen on onnistua.

http://groups.msn.com/KuunariProjekti/k ... &PhotoID=7

Noniin, ilmeisesti kuvia ei voikaan linkittää täällä katseltaviksi, ainoastaan URL-linkki onnistuu. Päinvastaisista ohjeista huolimatta.

Täällä siis kaikki kiinalaiset koneet:
http://groups.msn.com/KuunariProjekti/k ... ?Page=Last

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Kuvien liittämine

Viesti Kirjoittaja Jude » 09 Joulu 2005 08:39

Huomenta! Laituriparlamentissa LaitinenP opetti meille joku aika sitten MSN:n kuvien liittämisen. Sieltä löytyy ohjeet.

viewtopic.php?t=2318

Terv.
Jude

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kiinalaisia koneita alkuperäisympäristössä

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 09 Joulu 2005 08:42

KuunariUnelma kirjoitti:...kiinalaisen perusmoottorin...
Mitä joku tuollainen muutaman hepan perusmoottori maksaa Kiinassa?

Hannu

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 09 Joulu 2005 09:01

offtopiccia kiinasta. Talouselämä 8.12.2005

Kiina on viime päivinä ja viikkoina päässyt uutisotsikoissa esiin vähemmän mairittelevassa mielessä. Huiman talouskasvun kääntöpuolesta on paljastunut ympäristön ja työsuojelun kannalta kauniisti sanoen ikäviä asioita. Parhaillaan Montrealissa meneillään olevassa ilmastokokouksessa Kiinaa yritetään saada päästöjä rajoittavien sopimusten piiriin. Tänään neuvotteluja käydään ministeritasolla.

Kiinassa ympäristöongelmat alkavat olla sitä tasoa, että sitä on vaikea tajuta. Hiljattain tapahtunut kemikaalionnettomuus, jossa kemiantehtaasta valui Songhua-jokeen myrkyllistä bentseeniä ja muita kemikaaleja, on vain pieni väläys valtavasta ongelmasta.

Maa on täynnä huonokuntoisia tehtaita ja energialaitoksia, jotka päästävät sekä ilmaan että veteen saasteita surutta. Joitakin tehtaita on toki suljettu, mutta se on toistaiseksi hyttysen surinaa.

Tietoa ympäristöongelmista tulee vain tipoittain, nekin vähät tiedonjyväset säpsäyttävät. Esimerkiksi Kiinan tärkeimpiin jokiin kuuluva Keltainen joki on parin päivän takaisen uutisen mukaan alkanut huolestuttavasti kuivua. Vielä pysäyttävämpi uutinen oli Kiinan suurien kaupunkien kasvava pula puhtaasta vedestä. Pohjavesivarastot ovat vähentyneet dramaattisesti maan suurissa kaupungeissa eikä asialle ole helppo tehdä mitään.

Kiinan kaivosten turvallisuus tai paremminkin sen täydellinen puute tuli jälleen esille hiljan tapahtuneissa kaivosonnettomuuksissa. Viranomaiset ovat päättäneet sulkea nelisen tuhatta maan 24 000 pienestä hiilikaivoksesta.

Kiinassa on lähivuosina valtava tarve ympäristöä paremmin kohtelevan tekniikan käyttöönottoon. Jos näin ei ala pian tapahtua, suuri osa maasta muuttuu käytännössä asumiskelvottomaksi. Tässä on valtava sauma suomalaisyhtiöille. Ongelma on kuitenkin niin suuri, että sen siivoamiseen tarvitaan monen isommankin maan ympäristöosaamista.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 09 Joulu 2005 09:59

Eikö ole jännää, kun ympäristöstä tai luonnosta puhutaan, ikäänkuin se olisi jotain ihmisestä erillään olevaa? Tässä olemme me, ihmiset, ja tuolla on ympäristö. Sitä ympäristöä siten liataan tai suojellaan.

Vaikka yhteys on oikeasti "aika" kiinteä. Kaada myrkkyä veteen, ohops, siinä menikin ihmiselämän tärkein perusedellytys, juomakelpoinen vesi.

Kumma juttu, luulisi kiinalaisten jos jonkun tajuavan sen. Eikös kiinalaisen perinteisen lääketieteenkin sanota perustuvan kokonaisuuden ymmärtämiseen ja hoitamiseen. "Jos puun lehdet kuihtuvat, pitää hoitaa juuria eikä lehtiä."

Hannu

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 09 Joulu 2005 12:50

Kiinan asiaa sen kummemmin tietämättä tulee mieleen ns länsimaiden henkinen kehitys ja oman kultuuriperinnön muuttuminen teollistumisen leviämisen yhteydessä.

Kun eurooppa teollistui unohdettiin täällä luonnonparannuskeinot maanviljelyyn liittyneet sukupolvilta toisille kulkeneet perinnetiedot, alettiin esim tehoviljellä. Yleensäkin kaikki vanhanaikaisilta tuntuvat asiat heitettiin romukoppaan. Muutos kansojen kulttuureissa oli voimakkainta ja nopeinta euroopan reuna-alueilla joissa juostiin kiinni Isobritannian saamaa teknistä etumatkaa. Suomessakin ihailtiin lähes kritiikittä kaikkea teollisuusmaista tullutta teknikkaa ja tietoa rotuopista lähtien. Täällä ei paljon jaksettu miettiä jokien valjastuksia eikä sellutehtaiden päästöjä, piti vaan tuottaa. No ehdittiin siinä välillä käydä Inarissa mittaamassa Saamelaisten kalloja ja kirjoittaa uljaita teorioita suomalaisten alkuperästä. Nyt täällä aletaan ymmärtämään, että jotain pitää tehdä ja nopeasti. Teot kuitenkin odottavat tekijäänsä ja on helppo kauhistella Killisilmien aikaansaannoksia. Kiina jonka kehitysvauhti on nopeampaa kuin missään muualla koskaan aikaisemmin haluaa palansa kakusta ja me yhdessä autamme sitä sen saamaan. Kiinan vauhdin mahdollistaa jo olemassa oleva teknikka jota ei tarvitse kehittää, vain ottaa se käyttöön. Kiina oli ennen hyppäystä kapitalismin kelkkaan lähes täysin agraari yhteiskunta, joka vastasi kehitystasoltaan Europpaa ennen teknistä vallankumousta. Nyt Kiina on muuttumassa. Voiko sille tehdä jotain?
Minä ainakin ostan kiinalaisia tuotteita ajattelematta pätkääkään miten ne tuotetaan. Ilmeisesti pitäis ajatella.

KuunariUnelma
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Marras 2005 17:44
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja KuunariUnelma » 09 Joulu 2005 12:55

Kyllä täällä helposti huomaa esimerkiksi ilman saasteet: kaikki ruostuva ja suurin osa ruostumattomastakin raudasta ruostuu alle aikayksikön. Ilmassa on rikkiä ja muuta niin paljon, ettei mitään rajaa. Siihen kun lisätään kosteus niin ei ole raudalla helppoa.

Viimeisin havainto oli se, että Leatherman-työkalu (aito, ei Kiinasta ostettu) alkoi ruostumaan taskussa! Polkupyöräkatoksessa voi iltaisin kuulla suhinan kun pyörät ruostuvat.

Asun Jangtse-joen varrella, ja joskus voi nähdä kuorma-auton kippaamassa roskakuormaa jokeen! Sehän on kätevää, joki vie moskat pois silmistä hetkessä.

En ole moottoreiden hintoja kysellyt, enkä itse asiassa nähnyt niitä missään irrallaan myytävänäkään.

KuunariUnelma
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Marras 2005 17:44
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja KuunariUnelma » 14 Joulu 2005 17:03

Nytpä näin niitä vehkeitä kaupassa!

Ja ostin yhden matkamuistoksi.

Max teho 4.4hv, ilmäjäähdytteinen, kammella käynnistettävä. Hinta 1100 jussia (yuan, paikallinen raha) Se tekee melko tarkkaan 110 eskoa. Tingin vielä viiskymppiä hinnasta, eli kärsin siitä n. 105 euroa.

http://tj-generaltrade.com/engine/airengine2.htm

minun on tuo oikeanpuoleinen.

Noin kuusiheppainen olisi ollut 1200, mutta se oli vesijäähdytetty. Täkäläinen tapa on sellainen, että koneen päällä on höyryävä vesisäiliö, mutta mitään varsinaista syyläriä ei ole eikä ilmeisesti vesipumppuakaan koneessa.

Täällä kuva omastani:
http://groups.msn.com/KuunariProjekti/k ... PhotoID=14

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Hankitko koneen kuunariin?

Viesti Kirjoittaja Jude » 15 Joulu 2005 18:07

Ostitko moottorin asennetavaksi kuunariin? Miten sen rahti Suomeen järjestyy?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Joulu 2005 18:14

Mikäli oikein muistan niin vastaavat moottorit maksavat Suomessa jotain 200-250€...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10 Kesä 2003 09:09
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 17 Joulu 2005 13:25

Veli-Matti,

Kerrotko missä? Minun ikuisuusprojektini on ollut löytää pieni diesel Weekendiin Vireen tilalle. Ja kun sanon pieni, tarkoitan todella pieni, eli painoa max 60 kiloa, leveys max 30 senttiä, korkeus max 40-45 senttiä.

Tomi

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Joulu 2005 13:37

Ainakin Oulun Puuilossa on 4hp moottoreita ulosotolla n. 250 € hintaan. Laitoin jonnekkin näille sivuille oikein nettiosoitteenkin maahantuojalta jolla oli valikoimassa kymmenkunta erilaista kinkkimoottoria. Kuolemaksinikaan en muista sitä ulkoa....
Ja nyt kun oikein futsaa niin minähän puhun bensiinimoottoreiden hinnoista kun ylläolevat ovat dieseleitä ;(
Kalliimpiahan ne tietenkin ovat.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin