Ford Trader
- Notreal
Re: Ford Trader
En vaihda, tarkistan määrän ja "värin".
Jos sen 100h ajaa kaudessa, ei se vaihteistoöljy ehdi kummemmin vanheta.
Mulla on tosin talvisäilytys lämpöisessä joten ei tarvitse huolestua veden kondensoitumisesta.
Mulla on tosin talvisäilytys lämpöisessä joten ei tarvitse huolestua veden kondensoitumisesta.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Princess OJ8834
- raimå
Hyvä:) Näin itsekin aion menetellä. Monasti ahkerallakin käytöllä, käyttötunnit ovat venemoottoreissa vähäisiä ja "vaihtoja" ei juurikaan tule. Siispä maalaisjärki käteen, sormi reiästä sisään, tarkistus ja menox!
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Totta puhut. Myös öljyn haju kannattaa haistella, onko palaneen tuoksua.Notreal kirjoitti:En vaihda, tarkistan määrän ja "värin".
Tuota kondensoitumista olen pohtinut. Sehän johtuu lämpötilojen vaihteluista ja eri pintojen lämpötilan eroista.
Miksi talvi olisi pahempi veden kodensoitumiseen, kuin kesä? Talvella ei ainakaan tule mitään nopeita lämpötilojen vaihteluita, kuten kesällä kun laitetaan kone käyntiin, ajetaan lämpimäksi ja taas jäähdytetään ..?
Talvella tekniikka on suht tasaisessa lämpötilojen vaihtelussa, miksi se olisi paha öljyn suhteen??
Raudassa ei ole raha hukassa...
- Notreal
Kondensoituminen on ilmankosteuden tiivistymistä ilmaa kylmenpään
kappaleen pinnalle silloin kun kappaleen lämpötila on alle kastepisteen.
Kesällä moottori jäähtyessään harvemmin kuitenkaan kylmenee kastepistelämpötilan
alapuolelle.
Talvella taasen moottori on lähes kokoajan kastepistelämpötilan alapuolella jolloin
pienikin ilman hetkellinen lämpeneminen ( moottori pysyy kylmänä pidenpään massansa ansiosta )
aloittaa veden kondensoitumisprosessin.
kappaleen pinnalle silloin kun kappaleen lämpötila on alle kastepisteen.
Kesällä moottori jäähtyessään harvemmin kuitenkaan kylmenee kastepistelämpötilan
alapuolelle.
Talvella taasen moottori on lähes kokoajan kastepistelämpötilan alapuolella jolloin
pienikin ilman hetkellinen lämpeneminen ( moottori pysyy kylmänä pidenpään massansa ansiosta )
aloittaa veden kondensoitumisprosessin.
Notreal
Princess OJ8834
Princess OJ8834
- raimå
Hmm, tottahan tuo on vaikka ei noin tarkasti oo tullu ajateltua. No eikös tuon ajatusmallin pohjalta koneen öljyt pitäisi vaihtaa keväällä ennen veteen laskua eikä syksyisin miten yleensä tavataan...
Itse autojen fiksausta koko elämäni ihmetelleenä, tuntuu tosi oudolta vaihtaa syksyllä menonesteet kun autoissa tehdään seisomisen jälkeen yleensä kyseinen homma.
Itse autojen fiksausta koko elämäni ihmetelleenä, tuntuu tosi oudolta vaihtaa syksyllä menonesteet kun autoissa tehdään seisomisen jälkeen yleensä kyseinen homma.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Simon
Mielenkiintoinen tuo kondennsi-ilmiö, siitä usein puhutaan ja päivitellään
, mutta loppujenlopuksi sillä ei ole suurtakaan merkitystä (raimå:n huomio), moottori- saatika vaihteistoöljyn pilaantumiseen.
Tuossa velvetissä ilmamäärä on niin pieni, että sen kosteus kondensoiduttuaan vaikuttaisi millään tavalla öljyn ominaisuuksiin. Muistaakseni velvetissä on paineventtiili (huohotin) joka ei sitä kosteata lisäilmaa sinne edes päästä.
Otetaampa tähän lauantaikevennys. Kuten olette huomanneet, niin keväisin veneestä tahtoopi löytyä tyhjiä "limsapulloja", osa korkilla ja osa ilman ja kas kummaa
jostakin syystä niistä ei löydykkään tuota paljonpuhuttua kondenssivettä

Tuossa velvetissä ilmamäärä on niin pieni, että sen kosteus kondensoiduttuaan vaikuttaisi millään tavalla öljyn ominaisuuksiin. Muistaakseni velvetissä on paineventtiili (huohotin) joka ei sitä kosteata lisäilmaa sinne edes päästä.
Otetaampa tähän lauantaikevennys. Kuten olette huomanneet, niin keväisin veneestä tahtoopi löytyä tyhjiä "limsapulloja", osa korkilla ja osa ilman ja kas kummaa

- Notreal
Niin, ei kai sillä itse öljyn kannalta ole merkitystä.
Varsinkin moottorissa sinne kondensoitunut vesi höyrystyy taivaalle saman tien ajon aikana
ja öljy itsessään on sen jälkeen entisellään.
Talvella konetta, jota ei pyöritetä ollenkaan, on vaarana että öljykalvo hiipuu ja
niille pinnoille kondensiovesi synnyttää ruostetta ( jos ovat ruostuvaa materiaalia ).
Kauanko öljykalvo säilyy pyöritetyssä koneessa, siihen en osaa sanoa?
Vaihteistossa, saatikka syöttöpumpussa ilmamäärä on tosiaan kovin pieni,
joten kondensioveden määräkin voi olla hyvin markinaalinen, mutta moottorissa
tilanne on toinen. Sinne voi ( aikuisten oikeesti ) kerääntyä parikin desiä
vettä otollisissa olosuhteissa talven aikana.
Ja se on haitta ruostuville kohdille jos öljykalvo on hiipunut suojaamasta.
Paras ennaltaehkäisy minun mielestä on käynnistää kone hetkeksi 1-2 kk. välein.
P.S. Ai niin. En itsekkään ole ymmärtänyt tuota syksyn öljyn vaihtoa....
Siksi vaihdan sen aina keväisin.
Varsinkin moottorissa sinne kondensoitunut vesi höyrystyy taivaalle saman tien ajon aikana
ja öljy itsessään on sen jälkeen entisellään.
Talvella konetta, jota ei pyöritetä ollenkaan, on vaarana että öljykalvo hiipuu ja
niille pinnoille kondensiovesi synnyttää ruostetta ( jos ovat ruostuvaa materiaalia ).
Kauanko öljykalvo säilyy pyöritetyssä koneessa, siihen en osaa sanoa?
Vaihteistossa, saatikka syöttöpumpussa ilmamäärä on tosiaan kovin pieni,
joten kondensioveden määräkin voi olla hyvin markinaalinen, mutta moottorissa
tilanne on toinen. Sinne voi ( aikuisten oikeesti ) kerääntyä parikin desiä
vettä otollisissa olosuhteissa talven aikana.
Ja se on haitta ruostuville kohdille jos öljykalvo on hiipunut suojaamasta.
Paras ennaltaehkäisy minun mielestä on käynnistää kone hetkeksi 1-2 kk. välein.
P.S. Ai niin. En itsekkään ole ymmärtänyt tuota syksyn öljyn vaihtoa....
Siksi vaihdan sen aina keväisin.
Notreal
Princess OJ8834
Princess OJ8834
-
Toiset sanoo, että on parempi, kun puhdas öljy on laakeripinnoilla yli talven, saati rikkipitoinen, kuona-aineita sisältävä käytetty öljy, tiedä sitten mikä hyvä on. En ole huomannut mitään vahinkoa siitä, että olen syys vaihtaja, Foortillakin ajoin 14v/2910 tuntia.
-
Syksyllä vaihdan öljyt ja suodattimet ja käytän puhtailla öljyillä koneen lämpimäksi, ei ole ollut kondensiongelmaa 28 vuoteen, ulkona pressun alla säilytetty.
- raimå
Noniin ja tarttis taas hieman apua tuon Raaderin kanssa. Yritin kierrättää glykoleita raakavesipuolella siten että voisi jonkin aikaa kiertää rauhassa ja oisin voinut sitten ottaa glykolit talteen. Otin luonnollisesti imupuolen letkun irti ja laitoin glykoliämpäriin. Oletin että tuo kuvassa näkyvä 1 ulostulo on raakavesipuolen paluu joka jäähdyttää pakoputken ja laitoin siihen letkulisäkkeen ja se myös ämpäriin ja käynnistin koneen. Yllätykseksi imi kyllä glykolit sisäänsä mutta glykolit lens suoraan pakoputken kautta hallin seinille, eikä tullut (nr.1) röörin kautta ämpäriin.
Eli kysyisinkin nyt että miten tuo raakavesipuoli pitäisi kiertää tuolla pakosarjassa/jäähdyttimessä? Onko koko laite mulla paskana vai olenko vain ymmärtänyt tämän väärin?
http://www.flickr.com/photos/unelmastudio/5130635283/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli kysyisinkin nyt että miten tuo raakavesipuoli pitäisi kiertää tuolla pakosarjassa/jäähdyttimessä? Onko koko laite mulla paskana vai olenko vain ymmärtänyt tämän väärin?
http://www.flickr.com/photos/unelmastudio/5130635283/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Ei kokonaan, ainoastaan pakosarja puhki.raimå kirjoitti: Onko koko laite mulla paskana vai olenko vain ymmärtänyt tämän väärin?

Matti
- Notreal
Mulla pakosarjassa on makeavesikierrossa ja pakoputkeen tuleva raakavesi tulee makeavesivaihtimesta putkella ( sinulla tuo keltainen letkunpätkä ) pakoputkeen....
Tuosta kuvasta päätellen sinun pakosarja on tosiaan raakavesipuolella?
Jos syynä on pakosarjan puhki syöpyminen, aikas iso reikä täytyisi olla että kaikki vesi menisi reiästä
pakosarjan sisään, varsinkin jos letkunpää on avoinna ämpäriin joten painetta ei pitäisi olla vettä pakosarjan
sisään syöttämässä. Luulisi mieluummin että pakokaasut karkaisivat vesipuolelle ja pakokaasut tulisivat
silloin tuolta 1. letkuliitoksesta..?
Selviäähän tuo kun irroitat pakoputken lähdön ja kaadat pakosarjan vesitilaan vettä.
Sittenpähän näkee mistä se ulos tulee...
Tuosta kuvasta päätellen sinun pakosarja on tosiaan raakavesipuolella?
Jos syynä on pakosarjan puhki syöpyminen, aikas iso reikä täytyisi olla että kaikki vesi menisi reiästä
pakosarjan sisään, varsinkin jos letkunpää on avoinna ämpäriin joten painetta ei pitäisi olla vettä pakosarjan
sisään syöttämässä. Luulisi mieluummin että pakokaasut karkaisivat vesipuolelle ja pakokaasut tulisivat
silloin tuolta 1. letkuliitoksesta..?
Selviäähän tuo kun irroitat pakoputken lähdön ja kaadat pakosarjan vesitilaan vettä.
Sittenpähän näkee mistä se ulos tulee...
Notreal
Princess OJ8834
Princess OJ8834
- Simon
Matin diagnoosi aika selkeä, mutta yksi seikka lisää, paisuntasäiliön painekorkki on letannut aika kovasti. En nyt maalaa pirua seinälle, mutta kannattaisi tutkia sekin.
Notrealin kokeilu kannattaa suorittaa ensitöiksi.
Notrealin kokeilu kannattaa suorittaa ensitöiksi.
-
Olisko mahdollista että sulla oli viime ajon jäljiltä pakoletku/putki vielä täynnä vettä?
Eli alkoiko sieltä heti roiskia mainitsemaasi "glykolia"(joka voisikin olla vain vettä) heti kun pistit käyntiin?
Se sangollinen jonka se imi niin hädin tuskin täyttäis vielä muutenkaan lämmönvaihdinta ja pakosarjan vaippaa ja letkuja yms.
Mä täytän aina merivesipuolen talveksi laittamalla letkut molempiin päihin ja nostamalla ne ylös täytän "lorottamalla" koko systeemin niin ompahan piripintaan täynnä myös pakosarjan vaippa.
En myöskään usko että niin isoa vuotoa olis ettei siitä no.1 letkusta mitään olisi tullut...
Eli alkoiko sieltä heti roiskia mainitsemaasi "glykolia"(joka voisikin olla vain vettä) heti kun pistit käyntiin?
Se sangollinen jonka se imi niin hädin tuskin täyttäis vielä muutenkaan lämmönvaihdinta ja pakosarjan vaippaa ja letkuja yms.
Mä täytän aina merivesipuolen talveksi laittamalla letkut molempiin päihin ja nostamalla ne ylös täytän "lorottamalla" koko systeemin niin ompahan piripintaan täynnä myös pakosarjan vaippa.
En myöskään usko että niin isoa vuotoa olis ettei siitä no.1 letkusta mitään olisi tullut...
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- Simon
Erittäin hyvä huomiointi