Paisuntasäiliö

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja matti » 03 Maalis 2011 21:01

Ihan asiallisesti; on sillä paineistetulla nesteellä muutakin tarkoitusta=estää sylinteriputkien ulkopuolisen korroosion- (lähes sama asia kuin potkurin kavitoiminen).
Suuren litratehon omaavissa koneissa voi painekorkin viallisuus aiheuttaa nesteen kiehumisen sylinteriputken ulkopinnalla=pistesyöpymistä, joka voi aiheuttaa kalliin remontin!!! 8-|

Matti

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja pellamo » 03 Maalis 2011 22:52

Jotenkin vaan tuntuu että veneeseen laitettuna ihan normaalitkin moottorit muuttuvat venekäyttöön muutettuna hirveiksi räjähdysalttiiksi aikapommeiksi joitten jäähdytysnesteiden paineetkin(niitten puute) aiheuttaa välittömän "posahdusvaaran" !!!
Jarrua vähän noihin kauhuskenaarioihin.
Kyllä normaali super-ahtamaton kone kestää ilman paineitakin ihmisiän kunhan vaan nestettä on tarpeeksi ja kierto pelaa 8]
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja matti » 04 Maalis 2011 07:51

Pellamo, epäiletkö kanssaihmisten lukutaitoa?
Aiemmin kirjoittamani onkin yleistietoa, mentiinhän tässä topikissa jo F1:iin , eihän kukaan jonkin 27v vanhan 40hv koneen omistaja kuvittele omistavansa "suuren litratehon" turbokonetta??
Kirjoitin koska olen huomannut, että monet triviaalit (kone)asiat ovat vieraita lukijakunnalle.
Fannyssa oleva 440hv Yanmar lienee kranttu paisuntasäiliön korkille.

Matti

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja pellamo » 04 Maalis 2011 08:51

Mä nyt olen tällainen hämyisen verstaan värkkääjä jonka viimeisin saavutus oli pompottaa
marinoitava vw-tiisseli peräkärryn pohjavanerin läpi matkalla pesuhalliin 8\
En eppäile kenenkään lukutaitoa enkä painekorkin tärkeyttä enää yhtään 8-|
Jonkinlaista rivienvälistälukutaitoa ehkä pikkuisen ;-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 04 Maalis 2011 10:50

Mulla keittää 52hv vw diesel todella helposti ilman painekorkkia, korkin kanssa ei ongelmaa ole. Kilon paine taitaa myös nostaa kiehumispistettä 7 celsiusta.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja Notreal » 04 Maalis 2011 14:26

ms.venla kirjoitti:Mulla keittää 52hv vw diesel todella helposti ilman painekorkkia, korkin kanssa ei ongelmaa ole. Kilon paine taitaa myös nostaa kiehumispistettä 7 celsiusta.
Mielenkiinnosta asiaa kohtaan:
venlalle: Paljonkos kyseisen moottorin jäähdytysnesteen lämpötila on ajossa mittarin mukaan "ehjän korkin" kanssa?

Matille: onko tietoa kuinka suuri lämpötilaero voi jäähdytysnesteellä olla sylinteriputken ulkopinnalla / lämpötila-anturilla?
Eli voiko paineettomana kiehumista esiintyä vaikka nesteen mittaustulos ilmoittaisi mittarille esim. normaalit 75 - 90 astetta?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja matti » 04 Maalis 2011 20:13

Notreal kirjoitti: Matille: onko tietoa kuinka suuri lämpötilaero voi jäähdytysnesteellä olla sylinteriputken ulkopinnalla / lämpötila-anturilla?
Eli voiko paineettomana kiehumista esiintyä vaikka nesteen mittaustulos ilmoittaisi mittarille esim. normaalit 75 - 90 astetta?
Ilmeisesti kyllä, koska ko "vika" ei näy missään=lämpömittarissa, ainoastaan kukkarossa-joskus.
Foortissa ei ole putkia on lohkoon poratut rijät, ei huolta. Tarvii olla semmoinen kone jossa on "papua".
Vrt. erilaisia "viritysasteita"-Cat 3208, kone maansiirtolaitteessa 120hv-ikuinen, venekone 425hv -"hieman" lyhytikäisempi.

Matti

Toisaalta viritys kannattanee, tuttu kuljetusyrittäjä harmitteli taannoin, että tulipa Volvo vasta vähän iäkkäämpänä (700 000km) "lastutetta", mennyt 50 000 l dieseliä taivaan tuuliin, kun vertaa kulutusta ennen/jälkeen (pudotus n. 7l/100km).

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 04 Maalis 2011 20:36

Kierroksilla saattaa lämpömittari näyttää yli 90 astetta, termari on 80asteen ja lämpötila-anturi on lähtevässä putkessa, jossa on kuumin neste.

Vastaa Viestiin