wickström w2 ja 1956 vm tulpat mustuu

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
wicksrtöm
Viestit: 21
Liittynyt: 28 Heinä 2013 18:57

wickström w2 ja 1956 vm tulpat mustuu

Viesti Kirjoittaja wicksrtöm » 28 Heinä 2013 19:26

kertokaas ny viisaammat mikä helvata tota vaivaa vaik mitä tekis ni tulpas mustuu karstoittuu..ei auta vaikka kui kiertäs suutinta ees taas ja ajaa päin laituria alkaa sitkuttaan ja köhii ja sit sammuu..vaikuttas kyl w3 suuttimelta kun neula on terävä kärkinen.käsittääkseni w2 on alaosa sellanen pyöreä mis 5 reikää ja neula..lähtee hyvin käyntiin mutta tulpat nokeentuu vaikka mitä tekis tulpat muistaakseni ngk ab 6 ja championit ud16 muistaakseni.venttiilit on hiottu ja asetettu kohdillee..vene on vimpan päälle tehty ja moottori on aivan pask... 8-| ja jos joku vois kertoo millanen on w2 suutin kun mun mielest se on pyöree ja 5 reikää ja neula eli reunoil 4 ja keskel 1 reikä nykyinen on vaan sellanen terävä kärkinen neula ja on mielestäni w3 kuuluva suutin 8| jelp jelp

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: wickström w2 ja 1956 vm tulpat mustuu

Viesti Kirjoittaja pellamo » 28 Heinä 2013 19:47

Kaasarin yläreunassa aivan laippaliitoksen alapuolella oleva seosruuvi on liian paljon auki.
Antaa bensaa läpän ohi sitä kautta.
Tää on ollut ainakin muutaman kerran "vika" kun nokeaa ja käy miten sattuu...
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

wicksrtöm
Viestit: 21
Liittynyt: 28 Heinä 2013 18:57

Re: wickström w2 ja 1956 vm tulpat mustuu

Viesti Kirjoittaja wicksrtöm » 30 Heinä 2013 16:51

ei auta mikään säätö. tyhjäkäynti hyvä.. kun kaasua antaa niin alkaa tupehtuu paukkumaan kaasaris ei tajua ???

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16 Maalis 2007 12:18
Paikkakunta: mustasaari

Re: wickström w2 ja 1956 vm tulpat mustuu

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 30 Heinä 2013 19:34

Suuttimena pelkkä neula??? täh? pitäähän siinä olla runko-osakin minkä aukkoja neula säätää,nytkö siinä on neula suuttimen pään paikalla siellä reijän pohjassa,eikä varmasti sulje tarpeeksi bensantuloa?

wicksrtöm
Viestit: 21
Liittynyt: 28 Heinä 2013 18:57

Re: wickström w2 ja 1956 vm tulpat mustuu

Viesti Kirjoittaja wicksrtöm » 31 Heinä 2013 10:17

juu u pelkkä neula mikä on siellä kaasarin persuksis veneen suuntasesti mitä kierretään auki tai kiinni..edelleen sitä mieltä että on 3 pyttysen wikun kaasari...

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16 Maalis 2007 12:18
Paikkakunta: mustasaari

Re: wickström w2 ja 1956 vm tulpat mustuu

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 31 Heinä 2013 14:10

Sama solexin 26 kaasari tietääkseni kaikissa W-sarjan koneissa,ehkä W3 on ilman kuristinholkkia,tietääkö joku?Ja taitaa se neulan suutin jäädäkkin sinne pohjalle,kun neulan ruuvaa irti,tarkista se.Paljonkos pidät suutinta auki?Kierros ja vartti on ok jos ei ihan täysillä ajella silloin 1.5 kiekkaa auki...

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: wickström w2 ja 1956 vm tulpat mustuu

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 31 Heinä 2013 15:08

Moi,

Jostain osaluettelosta olen ollut katsovinani, että sama kaasutin on kaikissa W-sarjalaisissa, samoilla sisuskaluillakin.. Tällainen kutina on, toivottavasti ei heitä. Ainakin jostain W:n manuaalista löytyy varaosluettelo, jossa on kaasuttimien osia lueteltu tarkkaan.

Netistä löytyy osoitteesta http://www.mattikaki.fi/~w125312/wiki/wiki.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; manuaali.Noin keskivaiheilla on kaasuttimen halkileikkauskuva, ja osat lueteltuina. Sen mukaan pääsuuttimeen liityvät osat ovat neulaventtiili (M), neulaventtiilin pidin (Y) ja pääsuutin (Gg).

Eli neulaventiilin pidin (Y) on putkimainen runko, joka on mutterikannalla kiinni kaasuttimen rungossa. Sen sisäpäässä kaasuttimessa on vastakkaisesta suunnasta ruuvattuna pääsuutin (Gg), jossa on yksi pieni reikä. Kannassa voisi muistini mukaan olla ura ruuvimeisseliä varten. Ja edelleen neulaventtiilin pitimeen tulee vastakkaisesta suunnasta ruuvattuna itse neulaventtiili, jota kiertämällä säädetään paljonko bensaa pääsee pääsuuttimesta läpi. Jos tosiaan on niin, että pääsuutin on poissa, niin silloin kone saa varmasti liikaa bensaa, mahtaako juuri käydäkkään. Voi myös olla, että osa Y on poikki, ja pääsuutin jumissa siellä pohjalla. Toisaalta, silloinkin sen pitäisi toimia edes sinnepäin.

Mitä tapahtuu, jos väännät sen suuttimen kokonaan kiinni? Jostain pitäsi löytyä asento, jossa se on kokonaan kiinni.

Periaatteesa pääsuutin säädetään siten, että ajessa kierretään suutinta kiinni, kunnes kierrokset alkavat laskea, sitten avataan kunnes löytyy korkeimmat kierrokset, ja siitä voi avata vielä hiukan (esim 1/8 kierrosta). Jossei tuolla konstilla saa säädettyä käyntiä melko hyväksi, niin vika on jossain muussa.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: wickström w2 ja 1956 vm tulpat mustuu

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 31 Heinä 2013 15:10

Ohessa kaasuttimesta. Lähde: http://www.mattikaki.fi/~w125312/wiki/wiki.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: wickström w2 ja 1956 vm tulpat mustuu

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 31 Heinä 2013 15:20

Ja vielä pieni lisäys: Omassa W1:ni oli alkuun huono tiiviste kaasuttimen rungossa. Eli kaasuttimen kun avaa (ylhäältäpäin kaksi 13mm mutterikantaa), niin uimurikammio ja koko alaosa irtoavat. Siinä välissä on oltava paperitiiviste. Siellä on keskellä seosputki ja sen kammiot. Siellä tiiviste on aika kapoinen paikoitellen, ja sen voi onnistua sähläämään hajalle. Ja silloin käynti on sellainen, että kone voi hetkeksi käynnistyä, mutta heti kun kaasuläppää avaa, niin alkaa pärske, ja kone sammuu.
Painin aikanaan tämän kanssa yhden hikisen päivän, kunnes suunnilleen viimeisenä konstina kokeilin vaihtaa uuden tiivisteen. Se auttoi heti. (Tiivisteen voi leikellä esim oikeasta tiivistepaperista, yhden olen tehnyt ilmakiväärin ampumataulusta, toimi 5 vuotta..) Nykyään pidän aina mukana yhden varatiivisteen, sillä jos saa roskia kaasuttimeen, niin puhdistuksen yhteydessä voi helposti rikkoa tiivisteen.

seppo
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Kesä 2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: wickström w2 ja 1956 vm tulpat mustuu

Viesti Kirjoittaja seppo » 31 Heinä 2013 16:03

Ja solexista on ainakin kevytmetalli ja pronssiversiot olemassa, en tiedä paljonko eroavat toisistaan. Wickström marinesta löytyi ainakin uudempaan versioon neulaventtiilit ja tiivisteet.

Tuosta myös yksi räjäytyskuva:
http://www.misab.se/26vbnskiss.gif" onclick="window.open(this.href);return false;

wicksrtöm
Viestit: 21
Liittynyt: 28 Heinä 2013 18:57

Re: wickström w2 ja 1956 vm tulpat mustuu

Viesti Kirjoittaja wicksrtöm » 01 Elo 2013 00:18

juu kun ruuvaa kiinni niin sammuu kuin saunalyhty.ostin toisen kaasarin 2 pyttysen wikun ja oli neulaventtiili sellanen 5 reikänen reunoil 4 ja keskel 1 ja se neula siel sisäl.ja toinen neulavena on vaa se neula siel pohjas. eli 3 pyttysen wikun venttiili.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: wickström w2 ja 1956 vm tulpat mustuu

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01 Elo 2013 09:54

No, kun sieltä löytyy asento "kiinni", niin sitten jossain sen ja asennon "auki" välissä on se oikea kohta, ja se tosiaan löytyy yllä mainitulla konstilla ajaessa säätämällä.

Jos kone saa liian vähän bensaa, niin kaasari paukahtelee, ikäänkuin "aivastelee", ja lopulta motti sammuu. Jos taas tulee railakkaasti liikaa bensaa, niin sitten alkaa jäämään sytytyksiä välistä, eli sen kuulee kun kone pyörii tyhjää, ja sitten taas innostuu kun on saanut ylimääräiset bensat puhkuttua pois. Tosin silloin kone kyllä yleensä tikahtuu aika nopeasti, jos bensaa tulee oikein vuolaasti liikaa.

Sinänsä tulppien väristä voisi sanoa, että aika hankalaa siihen on saada oikein ehtaa kahvinväriä tulppiin, yleensä on enempi mustan puolella. Mistä lie johtuu..mutta aika kärkkäästi seos taitaa rikkaan puolella usein olla, kun ei säätösuutinta viitsi joka ajossa ruuvailla.

Oletko puhdistanut tulpat? Entä tuleeko sinne kipinää myös silloin, kun kone on sammunut kesken ajon? Eli ota silloin tulppa irti, ja pyörittele, niin pitäisi näkyä kipinää. Onhan noista tulpistakin täällä väännetty, että olisivat osa nykytulpista herkkiä tekemään lakon W:ssä, vaan toisaalta kyllä siitä tulpasta pitäisi ihan silmälläkin pystyä havainnoimaan onko kipinää vai ei..

Kaasuttimissa voisi ehkä ollakin vähin erilaisia osia, jos ovat vuosien saatossa vaihtuneet. Mutta periaatteessa kaikissa W-sarjan koneissa pitäisi olla sama kaasutin, samoilla sisuskaluilla. Tätä voi perustella kahdella asialla: 1. Varaosaluettelossa on eritelty varaosat erikseen, jos malleissa on eroja. Kaasutinta on vain yksi, nr 700. Ja toinen juttu: Moottori ottaa kaasuttimen läpi bensa/ilmaseosta vain yhteen sylinteriin kerrallaan, joten sama seos käy sylinterimäärästä riippumatta.Ohjekirjan alkusivuilla on tehokäyrät, joihin on piiretty myös paljonko hevosvoimaa kohti menee tunnissa polttoa-ainetta, ja se on kutakuinkin sama kaikissa. Erot selittynevät erilaisilla huippukierroksilla.
Mutta tämä on vähän teorian puolella jo, periaatteessa olisi kiintoisaa jos pistäisit jonkun kuvan osista ja tulpista tänne, ehkä se auttaisi löytämään ongelman.

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16 Maalis 2007 12:18
Paikkakunta: mustasaari

Re: wickström w2 ja 1956 vm tulpat mustuu

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 01 Elo 2013 13:01

Nyt vasta huomasin että että sanot ajavasi A6 tulpilla;ne on liian kylmät vikuun ja nokeentuu sen takia äkkiä tukkoon;heitä ne roskiin ja hommaa bossit tai championit.

Vastaa Viestiin