Pakoputken eristys
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 08 Marras 2008 18:14
Pakoputken eristys
Wickströmin ( W2 ) pakoputkesta piti vaihtaa se moottoria lähin pätkä, kun alkoi mokoma päästää savua ja vettä pitkin moottorikoppaa... Vanha putki oli eristetty sellaisella lasivilla/kanaverkko -virityksellä, mutta mitäs muuta käyttökelpoista osaisitte tuohon kohtaan ehdottaa?
Onko se eristys siinä muuten enemmän ääntä vai lämpöä vastaan, vaiko fifty-sixty molempia?
Onko se eristys siinä muuten enemmän ääntä vai lämpöä vastaan, vaiko fifty-sixty molempia?
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Moi!
Mun W-1:n pakoputki ei ainakaan ihmeemmin kuumene. Ajaessa pystyy melkein pitämään kättä siinä kiinni, ainakin kun oikein on päättäväinen. Toki se kaksipyttyisen pakoputki lienee kuumempi.
Äänieristyksen kannalta tuollainen viritelmä on minusta turha. Lämmön suhteen sitten lähinnä jos siinä on puuta ihan lähellä. Omassani konekoppa on lähimmillään jotain 5~10 sentin päässa kuumasta, ja ei mitään tarvetta eristykseen.
Minä laitoin siihen tuollaisen paljaan rautaputken pakoputkeksi alkupäähän, alhaalla pilssissä on sitten kumiputki taaksepäin. Etuna on se, että mutka on metallissa eikä kumiputkessa. Tällä tavoin putki ei väännä etulämmitäjää/pakosarjaa, joka muutenkin on hapero ruosteesta.
Kuvassa näkyy oma asennukseni, joka on toiminut vuosia erittäin hyvin. Ainoa "ongelma" on huonolaatuinen kuumankesto "maali", joka ei haittaa ruostetta lainkaan..

Mun W-1:n pakoputki ei ainakaan ihmeemmin kuumene. Ajaessa pystyy melkein pitämään kättä siinä kiinni, ainakin kun oikein on päättäväinen. Toki se kaksipyttyisen pakoputki lienee kuumempi.
Äänieristyksen kannalta tuollainen viritelmä on minusta turha. Lämmön suhteen sitten lähinnä jos siinä on puuta ihan lähellä. Omassani konekoppa on lähimmillään jotain 5~10 sentin päässa kuumasta, ja ei mitään tarvetta eristykseen.
Minä laitoin siihen tuollaisen paljaan rautaputken pakoputkeksi alkupäähän, alhaalla pilssissä on sitten kumiputki taaksepäin. Etuna on se, että mutka on metallissa eikä kumiputkessa. Tällä tavoin putki ei väännä etulämmitäjää/pakosarjaa, joka muutenkin on hapero ruosteesta.
Kuvassa näkyy oma asennukseni, joka on toiminut vuosia erittäin hyvin. Ainoa "ongelma" on huonolaatuinen kuumankesto "maali", joka ei haittaa ruostetta lainkaan..

-
- Viestit: 66
- Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
- Paikkakunta: Espoo
- ijp
- Viestit: 292
- Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
- Paikkakunta: Siuntio
Mulla on moottorin kuiva pakoputki eristetty koko matkalta Thermotec nauhalla: http://www.ekgracing.com/e-shop/index.p ... 389f4052cf
Nauhaa saa nykyään Biltemastakin: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 9325527477
Läpivienti konekopasta on eristetty lisäksi kivivillaisella putkieristeen pätkällä, joka on ihan rautakauppa tavaraa.
Nauhaa saa nykyään Biltemastakin: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 9325527477
Läpivienti konekopasta on eristetty lisäksi kivivillaisella putkieristeen pätkällä, joka on ihan rautakauppa tavaraa.

Ilkka
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Tuo sun kytkentä vaihteen ja koneen välillä on kertakaikkiaan kaunis.
Miten hyvin tuo ilmajäähydytys toimii? Voitko ollenkaan ajaa koppa kiinni?
Wickströmmi vesijäähdytteisenä ei ihmeemmin koppaa kuumenna. Sen verran vain, että siellä on mukava kylmällä säällä käsiä lämmittää. Ja pitihän se vanha kunnon "käyrälenkki" kokeilla viimekesänä, eli ryynimakkaraa folioon ja etulämmitäjän päälle rautalangalla. Ei sitä ajamalla oikein kuumaksi saanut... :=/
Miten hyvin tuo ilmajäähydytys toimii? Voitko ollenkaan ajaa koppa kiinni?
Wickströmmi vesijäähdytteisenä ei ihmeemmin koppaa kuumenna. Sen verran vain, että siellä on mukava kylmällä säällä käsiä lämmittää. Ja pitihän se vanha kunnon "käyrälenkki" kokeilla viimekesänä, eli ryynimakkaraa folioon ja etulämmitäjän päälle rautalangalla. Ei sitä ajamalla oikein kuumaksi saanut... :=/
- ijp
- Viestit: 292
- Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
- Paikkakunta: Siuntio
Kiitoksia kehuista. Kotelo on tehty RHS-putken pätkästä. Koneen ja vaihteen välissä on KTR:n Rotex joustava kytkin.MÖsteri kirjoitti:Tuo sun kytkentä vaihteen ja koneen välillä on kertakaikkiaan kaunis.
Miten hyvin tuo ilmajäähydytys toimii? Voitko ollenkaan ajaa koppa kiinni?
Mulla on konekopan kannessa sisäpuolella sähköinen puhallin. Sitä kun muistaa pitää aina silloin tällöin päällä niin öljyn lämpötilan saa pysymään alle sadan asteen. Kopan voi siis pitää koko ajan kiinni.
Moottorista ja sen konstruoimisesta on ollut aiemmin juttua: viewtopic.php?t=1640
Muutama kuva tuolla: http://picasaweb.google.fi/ipalos5/Ilma ... kimoottori#
Ilkka
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd