Startin naksuttelut
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 12 Touko 2005 15:18
- Paikkakunta: Helsinki
Startin naksuttelut
Yanmar 3GM30:n startti alkoi tänä kesänä oireilla siten, että useimmiten käynnistettäessä kuului parilla ekalla avaimenväännöllä vain 'naks' ja noin kolmannella yrittämällä kone sitten käynnistyi. Toisinaan ongelmaa ei ollut lainkaan.
Mahtaako tuo olla ilmiselvä oire siitä, että aparaatti kannattaisi kaivaa päivänvaloon eli onko suunta takuuvarmasti huonompaan? Jos vaikka ensi kesänä olisi kerrankin yksin saaressa ja sitten poislähtiessä kuuluisikin vain ja ainoastaan 'naks naks'...
Solenoidiko se siellä kenkkuilee? Vaihtoon? Startti on malliltaan Hitachi S114-303 (10 kW), kilvessä lisäksi merkintä GZ2.
Kiitokset jo etukäteen hyvistä neuvoista!
Mikko
Mahtaako tuo olla ilmiselvä oire siitä, että aparaatti kannattaisi kaivaa päivänvaloon eli onko suunta takuuvarmasti huonompaan? Jos vaikka ensi kesänä olisi kerrankin yksin saaressa ja sitten poislähtiessä kuuluisikin vain ja ainoastaan 'naks naks'...
Solenoidiko se siellä kenkkuilee? Vaihtoon? Startti on malliltaan Hitachi S114-303 (10 kW), kilvessä lisäksi merkintä GZ2.
Kiitokset jo etukäteen hyvistä neuvoista!
Mikko
- eskojuhani
- Viestit: 10
- Liittynyt: 04 Loka 2008 22:39
- Paikkakunta: Rauma
Startin naksahtelut
Ennen, kuin teet mitään muuta, niin putsaa starttiin tuleva herätevirta-apiko. Itselläni oli sama vaiva muutama vuosi sitten ja se korjaantui em. tavalla.
- lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
- Viesti:
moI!
Vanhassa paatissa oli sama ongelma samalla koneella:
hiilien "pidikkeet" olivat ruostuneet korjaus kelvottomiksi! Riski suuri että sama juttun sun startissa! Hiilet olivat, mainittakoon, ihan OK!
--Janne--
Vanhassa paatissa oli sama ongelma samalla koneella:
hiilien "pidikkeet" olivat ruostuneet korjaus kelvottomiksi! Riski suuri että sama juttun sun startissa! Hiilet olivat, mainittakoon, ihan OK!
--Janne--
Viimeksi muokannut lacrits68, 16 Loka 2008 13:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 12 Touko 2005 15:18
- Paikkakunta: Helsinki
Mainiota, pitääpä tarkistaa nuo ensin. Startin teho ei sentään ihan 10 kW ole, pilkun olisi voinut lyödä väliin...
Yanmareja ei muuten ole varsinaisesti suunniteltu käteviksi huoltaa, kaikki kun on pirun hankalasti saavutettavissa. Merivesipumpun impellerinkin irrottamiseksi täytyy ensin ruuvata koko värkki irti, jotta pääsee kannen ruuveihin käsiksi. Entisen veneen VP MD2B vm. 1974 oli huomattavasti helpompi ainakin tässä suhteessa, ei tosin kovin monessa muussa...
Mikko
Yanmareja ei muuten ole varsinaisesti suunniteltu käteviksi huoltaa, kaikki kun on pirun hankalasti saavutettavissa. Merivesipumpun impellerinkin irrottamiseksi täytyy ensin ruuvata koko värkki irti, jotta pääsee kannen ruuveihin käsiksi. Entisen veneen VP MD2B vm. 1974 oli huomattavasti helpompi ainakin tässä suhteessa, ei tosin kovin monessa muussa...
Mikko
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Kyseisen startin rakennetta en tiedä, mutta vastaava naksuttelu auton startissa osui kohdalle ja syy oli...
Solenoidi vetäessään hammasrattaan vauhtipyörän kupeeseen kytkee samalla virran strattimoottorille, solenoidiin tulevat starttikaapelit ovat kiinni "pulteissa" joiden sisäpuolen pää on kontaktipinta kytkennälle.
Kyseiset päät olivat kuluneet ja solenoidin kytkentärima ei kunnolla "ylettynyt" yhdistämään. Vika korjaantui irroittamalla kyseiset kaapelien kiinnityspultit ja asentamalla prikka pultin kannan ( kontaktipinnan ) alle korotukseksi.
Voikohan tätä vaikeammin selittää? Joku ehkä silti ymmärsi mitä tarkoitin.
Solenoidi vetäessään hammasrattaan vauhtipyörän kupeeseen kytkee samalla virran strattimoottorille, solenoidiin tulevat starttikaapelit ovat kiinni "pulteissa" joiden sisäpuolen pää on kontaktipinta kytkennälle.
Kyseiset päät olivat kuluneet ja solenoidin kytkentärima ei kunnolla "ylettynyt" yhdistämään. Vika korjaantui irroittamalla kyseiset kaapelien kiinnityspultit ja asentamalla prikka pultin kannan ( kontaktipinnan ) alle korotukseksi.
Voikohan tätä vaikeammin selittää? Joku ehkä silti ymmärsi mitä tarkoitin.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 21 Tammi 2008 23:07
Tarkista vauhtipyörän hammaskehän kunto. Startin ratas on voinut syödä siihen pykälän, jolloin solenoidi ei pääse työntämään ratasta pohjaan asti. Kokeile myös liikuttaa kampiakselia hiukan jotta rattaiden hampaat eivät hakkaa toisiaan vastaan. Laiskalta solenoidilta kyllä kuulostaa.
Omissa projekteissani kaikki puhdistus- ja kiillotustoimenpiteet ovat päättyneet samaan lopputulokseen eli startin vaihtoon, tosin joskus on mennyt parikin kesää hyvin isolla lenkkiavaimella kampiakselia vatkaten. Ja stoppari päälle ennen kuin veivataan ettei lyö sormille (vai onko edes mahdollista?)
Omissa projekteissani kaikki puhdistus- ja kiillotustoimenpiteet ovat päättyneet samaan lopputulokseen eli startin vaihtoon, tosin joskus on mennyt parikin kesää hyvin isolla lenkkiavaimella kampiakselia vatkaten. Ja stoppari päälle ennen kuin veivataan ettei lyö sormille (vai onko edes mahdollista?)
- lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
- Viesti:
jokseenkin http://xs118.xs.to/xs118/07341/stm1.jpg malliset palikat?Notreal kirjoitti:Kyseisen startin rakennetta en tiedä, mutta vastaava naksuttelu auton startissa osui kohdalle ja syy oli...
Solenoidi vetäessään hammasrattaan vauhtipyörän kupeeseen kytkee samalla virran strattimoottorille, solenoidiin tulevat starttikaapelit ovat kiinni "pulteissa" joiden sisäpuolen pää on kontaktipinta kytkennälle.
Kyseiset päät olivat kuluneet ja solenoidin kytkentärima ei kunnolla "ylettynyt" yhdistämään. Vika korjaantui irroittamalla kyseiset kaapelien kiinnityspultit ja asentamalla prikka pultin kannan ( kontaktipinnan ) alle korotukseksi.
Voikohan tätä vaikeammin selittää? Joku ehkä silti ymmärsi mitä tarkoitin.
--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain