Syyshuolto,

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 20 Loka 2007 23:47

Öljyistä vähän..

Ennenvanhaan käytettiin mineraaliöljyjä, nykyään käytetään synteetisiä.
Synteettiset on liukkaampia (pienempi kitka) ja kestää paremmin vanhuuden aiheuttamia hapatuksia.

Kun öly seisoo paikallaan, joko putelissa tai koneessa tai muussa säiliössä, niin se pikkuhiljaa (hissu kissun) menettää ominaisuuksiaan ilman vaikutuksen vuoksi.
Kun öljy kiertää koneessa korkeassa lämpötilassa ja kerää itseensä palojätteitä se pilaantuu huomattavasti nopeammin epäpuhtauksien vaikutuksesta. Erityisesti korkea lämpötila tekee pahojaan öljylle.
Samoten ilman vaikutus on käytössä huomattavasti pahempi, koska öljy pöllyää sumuna pitkin koneen sisältöä.
Kesän käytön jälkeen öljy on saanut osansa ilman vaikutuksesta ja palojätteilä saastumisesta. -> Kannattaa laskea likainen öljy ulos koneesta syksyllä.
Talvella öljyn (uuden) voi säilyttää joko pullossa tai koneessa. Säilytysastia ei muuta hapantumista oleellisesti. Jos kone hikoilee kondenssivettä öljyyn, se ei pääse sekoittumaan öljyyn, koska kone ei käy. Kondenssivesi jää öljytilan pohjalle ja haihtuu ensimmäisen pitemmän ajokeikan aikana taivaalle.
Talvella uusi öljy ei pahennu koneessa.
Talvella vanhan öljyn epäpuhtaudet saattavat aiheuttaa korroosiota koneessa.

Vaihda miten lystää, pääasia on, että koneessa on jotain liukastetta.

Risto

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 21 Loka 2007 20:31

Ookoo kuulostaa järkevältä perustelulta:)

Nyt saa olla talven vanhoilla. Ovat vain muutama kymmenen tuntia ajetut.

Kiitokset vinkeistä!
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 22 Loka 2007 00:10

ja taas tuon perusteella mä vaihtaisin :D
E mare libertas

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 22 Loka 2007 11:28

Tuossa aiemmin oli puhetta 100% pakkasnesteen pakkasen kestosta. 100% pakkasneste kestää pakkasta noin 14 astetta joten vedellä laimentamiseen on hyvä syy.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Loka 2007 11:48

Näin on mutta erona raakaveteen on se että siitä tule kuin pehmeähköä jäämössöä mutta siitä huolimatta aina 50/50%...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 22 Loka 2007 12:36

Muistaakseni yli 50/50% seoksella Kone ei jäähdykkään enää niin hyvin,
kuin laihemmalla seoksella.
E mare libertas

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 22 Loka 2007 12:59

Ande kirjoitti:Muistaakseni yli 50/50% seoksella Kone ei jäähdykkään enää niin hyvin,
kuin laihemmalla seoksella.
Pelkällä vedellähän kone jäähtyy parhaiten. Glykololia tarvitaan sekaan nostamaan kiehumispistettä, suojaamaan korroosiolta ja laskemaan jäätymispistettä. Glykolin ja veden lämmönjohtavuudessa on iso ero.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 23 Loka 2007 00:21

Moi,

tuota 14 asteen jäämössö juttua en kyllä niele ilman omaa testiä. Minulla on nyt pihalla pönttö tota nesteen pakkasnestettä. Netti sivun mukaan pakkas kesto olisi sama myös sadalla prosentilla. Nyt pidän sen pöntön koko talven tossa pihassa ja katon sitten kunnon kelillä onko koostumus muuttunut. Lupaan laittaa tiedon tähän.

Itse laitoin kuitenkin veden joukkkoon ettei turhaan mene litkua. Koneessa oli kuitenkin vettä vielä ajojenkin jäljiltä laimentamassa tota jo laimennettuaa litkua.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 23 Loka 2007 09:46

Yleisimmän jäähdytysnesteen etyleeniglykolin pakkaskestävyys raakana on todellakin vain -14. Nesteen tekninen tuki sen myöntää vaikkei sitä missään luekkaan. Nesteen tarkoitushan on myydä raakaa pakkasnestettä niin paljon kuin mahdollista.
Harvemmin sitä on tullut jäätä murrettua noissa pakkasissa puuveneellä joten huonoa nesteen kiertoa ei ole tullut testattua käytännössä.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 23 Loka 2007 11:14

Myönnän olleeni väärässä.

Kyllä se kuulemma on 100 % selle 12 astetta ja 60 % sella saadaan suurin -56 astetta pakkas kesto.

Ajon joka tapauksessa suorittaa tämän empiirisen tutkimuksen.

Jos se jäätyy täysin niin teen siitä tuikun suojan siitä se sitten vihreä valo kajastaa kivasti. :) vitsi vitsi.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 23 Loka 2007 12:05

suoraa_huutoa kirjoitti:Moi,

tuota 14 asteen jäämössö juttua en kyllä niele ilman omaa testiä.

-Matti
Tuossa on etyleeniglykolin kemikaalikortti.
http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0270.htm

Sulamislämpötila: -13°C ja Kiehumislämpötila: 198°C

Vastaa Viestiin