Ennenvanhaan käytettiin mineraaliöljyjä, nykyään käytetään synteetisiä.
Synteettiset on liukkaampia (pienempi kitka) ja kestää paremmin vanhuuden aiheuttamia hapatuksia.
Kun öly seisoo paikallaan, joko putelissa tai koneessa tai muussa säiliössä, niin se pikkuhiljaa (hissu kissun) menettää ominaisuuksiaan ilman vaikutuksen vuoksi.
Kun öljy kiertää koneessa korkeassa lämpötilassa ja kerää itseensä palojätteitä se pilaantuu huomattavasti nopeammin epäpuhtauksien vaikutuksesta. Erityisesti korkea lämpötila tekee pahojaan öljylle.
Samoten ilman vaikutus on käytössä huomattavasti pahempi, koska öljy pöllyää sumuna pitkin koneen sisältöä.
Kesän käytön jälkeen öljy on saanut osansa ilman vaikutuksesta ja palojätteilä saastumisesta.

Talvella öljyn (uuden) voi säilyttää joko pullossa tai koneessa. Säilytysastia ei muuta hapantumista oleellisesti. Jos kone hikoilee kondenssivettä öljyyn, se ei pääse sekoittumaan öljyyn, koska kone ei käy. Kondenssivesi jää öljytilan pohjalle ja haihtuu ensimmäisen pitemmän ajokeikan aikana taivaalle.
Talvella uusi öljy ei pahennu koneessa.
Talvella vanhan öljyn epäpuhtaudet saattavat aiheuttaa korroosiota koneessa.
Vaihda miten lystää, pääasia on, että koneessa on jotain liukastetta.
Risto