W2 potkurista
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
W2 potkurista
7,5 metrisessä pellinkiläisessä näyttää kaksilapainen potkuri melko heiveröiseltä. Täydellä kaasullakaan perä ei juuri painu alas joten oliskohan välitykset liian tiuhat vai loppuuko vain voima? Kierrokset ei tosin moottorissa nouse viimeisellä kaasun neljänneksellä vaikka suutinta kuinka säätää. Tiedän kyllä että muutkin tekijät kuin lapojen lukumäärä vaikuttaa kulkuun mutta olisko joku kolmilapainen parempi vaihtoehto veneeseen. Torvi auki kulkee jonkun 5.5 solmua ja eihän se vesilinjakaan niin kauhean pitkä ole mutta kuitenkin.
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
- Paikkakunta: Raasepori
Jaa-a. Täällä W2 liikuttaa runkonopeutta 8,3 metristä saimaalaista fiskaria. 7 solmua. Perä ei kauheasti painu, mutta sehän on mielestäni oikein hyvä merkki. Hieman ryhti vain kohenee. Pohja on hyvin laakea ja syväys pieni, vene leveä ja lauta leveää ja ohutta. Tämä voi jo olla syynä että vene on verraten nopea pienilläkin tehoilla. Tuntuu jopa kuin se aavistuksen liukuisi, kulkee ylempänä.
Eiköhän moottorikohtaiset vakiopotkurit ole ainakin lähellä optimia Wikuille, melkeinpä veneessä kuin veneessä. Oli vene sidottuna sitten laituriin hanaa väännettäessä tai moottori 10 metrisessä kanootissa, ei käyttötehot ja kierrosluvut muutu aivan käyttökelvottomiksi.
En hirveästi tiedä, mutta kuulostaa siltä kuin et vain pitäisi hitaista veneistä. Itse asiassa, en tiedä, vaikka omassani olisi W ykkösen propelli. Toivottavasti saat parempiakin vastauksia.
Tuolla on jotakin myös lapojen määrästä, nousuista ja halkaisijoista: viewtopic.php?t=666 (Huomaan että olen aloittanut topicin numero 666 =).
Lisään vielä: Kierrokset nousevat kaasukahvan loppuun asti. En ole löytänyt kaasuttimestani säätösuuttimia, vaan vain tyhjäkäynnin seosruuvin. Ajattelin että kaasun asento kaasuttimessa on säädetty kohtaan jossa lisähana ei enää vaikuta. (?)
Eiköhän moottorikohtaiset vakiopotkurit ole ainakin lähellä optimia Wikuille, melkeinpä veneessä kuin veneessä. Oli vene sidottuna sitten laituriin hanaa väännettäessä tai moottori 10 metrisessä kanootissa, ei käyttötehot ja kierrosluvut muutu aivan käyttökelvottomiksi.
En hirveästi tiedä, mutta kuulostaa siltä kuin et vain pitäisi hitaista veneistä. Itse asiassa, en tiedä, vaikka omassani olisi W ykkösen propelli. Toivottavasti saat parempiakin vastauksia.
Tuolla on jotakin myös lapojen määrästä, nousuista ja halkaisijoista: viewtopic.php?t=666 (Huomaan että olen aloittanut topicin numero 666 =).
Lisään vielä: Kierrokset nousevat kaasukahvan loppuun asti. En ole löytänyt kaasuttimestani säätösuuttimia, vaan vain tyhjäkäynnin seosruuvin. Ajattelin että kaasun asento kaasuttimessa on säädetty kohtaan jossa lisähana ei enää vaikuta. (?)
Manner
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
Täytyy noitten juttujen mukaan hieman mittailla potkuria josko vaikka olisi ihan vakio potkuri. Ei tässä mikään hirveä kiire ole vesillä mutta kun Tampereella starttaa Näsijärven rannasta niin tuo ensimmäinen iso selkä tuntuu niin pitkältä. Toisessa alle viisimetrisessä veneessäni vie 8 heppainen Bernard puolella kaasulla kolmelapaisella potkurilla venettä kevyesti 5-6 solmua ja jos kaasua lisää niin perä vain painuu.